HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Ortofon Kontrapunkt A

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
rynnox Posted - 2007/01/09 : 07:50:08
Jag undrar om någon har erfarenhet av Ortofon Kontrapunkt A pickupen. Jag har lite svårt att välja mellan denna pickup och Audio Technica OC9ML . Den ska sitta i en Ittok på en LP12 och drivas genom en Linn Kairn phono.

Tänk om handlarna ändå kunde dema olika pickuper före köp.

/Ron
7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
mikethebike Posted - 2007/01/09 : 19:07:13
Jag skulle testa den med en Ortofon T20 och jämföra. Min erfarenhet är att Ortofonpuppor trivs bäst med deras trafos.
Hepcat Posted - 2007/01/09 : 17:57:10
Det behövs ingen stepup till Kairn då den har riktigt bra MC steg såväl som MM steg.

Bara koppla till MC ingången och spela på.
Leif Eriksson Posted - 2007/01/09 : 10:41:57
Har du Mc ingång på din Kairn så lär du klara dig utan Step Up.
Per Posted - 2007/01/09 : 10:06:03
Man kan ju alltid prova utan step-up. Många MM-steg ahr tillräcklig känslighet för att köra MC. Kontrapunkt A ligger väl strax under 0,5 millivolt så det kan nog gå utan att det blir för brusigt. Sedan är det ju där med lastningen av pickupen om man inte vill köra på 47kOhm. En lösning är att man löder in motstånd paralellt med MM-stegets 47kOhmare. För att räkna ut vilket motstånd du behöver använder du en formel:

Rekv = (R1*R2)/(R1+R2).

Rekv är den resistans som önskas, R1 är den som redan sitter i (47k Ohm), R2 är den du stoppar in.

Löser du ut R2 får du:
R2 = (R*R1)/(R1-R)
rynnox Posted - 2007/01/09 : 09:43:14
Ursäkta mig men en step up används väl bara där det inte finns någon MC ingång på Pre ampen ? d v s på en Linn Kairn med både MC och MM så behövs inte någom step up, om jag nu förstått det rätt ?
rynnox Posted - 2007/01/09 : 09:36:01
Är det ett måste med en step up till en MC pickup när man kör med en Linn Kairn phono eller gäller det bara Ortofons pickuper ? Vad kostar en step up och var finns dessa att inhandla ?

/Ron
Leif Eriksson Posted - 2007/01/09 : 08:46:59
Hej!
Jag hat en Kontrapunkt B på Ittok LVIII arm, köpt hos och montread av Anders på Tonläget.
Den fungerar mycket bra med Ittok så de borde väl gälla även Kontrapunkt A.
Jag har en Ortofon T20 Mk2 som Step up, och sedan Inbyggt RIAA i Mcintosh C41.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000