HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Ortofon Kontrapunkt A
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rynnox
Member

192 Posts

Posted - 2007/01/09 :  07:50:08  Show Profile Send rynnox a Private Message  Reply
Jag undrar om någon har erfarenhet av Ortofon Kontrapunkt A pickupen. Jag har lite svårt att välja mellan denna pickup och Audio Technica OC9ML . Den ska sitta i en Ittok på en LP12 och drivas genom en Linn Kairn phono.

Tänk om handlarna ändå kunde dema olika pickuper före köp.

/Ron

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2007/01/09 :  08:46:59  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Hej!
Jag hat en Kontrapunkt B på Ittok LVIII arm, köpt hos och montread av Anders på Tonläget.
Den fungerar mycket bra med Ittok så de borde väl gälla även Kontrapunkt A.
Jag har en Ortofon T20 Mk2 som Step up, och sedan Inbyggt RIAA i Mcintosh C41.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

rynnox
Member

192 Posts

Posted - 2007/01/09 :  09:36:01  Show Profile Send rynnox a Private Message  Reply
Är det ett måste med en step up till en MC pickup när man kör med en Linn Kairn phono eller gäller det bara Ortofons pickuper ? Vad kostar en step up och var finns dessa att inhandla ?

/Ron

Edited by - rynnox on 2007/01/09 09:37:08
Go to Top of Page

rynnox
Member

192 Posts

Posted - 2007/01/09 :  09:43:14  Show Profile Send rynnox a Private Message  Reply
Ursäkta mig men en step up används väl bara där det inte finns någon MC ingång på Pre ampen ? d v s på en Linn Kairn med både MC och MM så behövs inte någom step up, om jag nu förstått det rätt ?
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2007/01/09 :  10:06:03  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
Man kan ju alltid prova utan step-up. Många MM-steg ahr tillräcklig känslighet för att köra MC. Kontrapunkt A ligger väl strax under 0,5 millivolt så det kan nog gå utan att det blir för brusigt. Sedan är det ju där med lastningen av pickupen om man inte vill köra på 47kOhm. En lösning är att man löder in motstånd paralellt med MM-stegets 47kOhmare. För att räkna ut vilket motstånd du behöver använder du en formel:

Rekv = (R1*R2)/(R1+R2).

Rekv är den resistans som önskas, R1 är den som redan sitter i (47k Ohm), R2 är den du stoppar in.

Löser du ut R2 får du:
R2 = (R*R1)/(R1-R)
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2007/01/09 :  10:41:57  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Har du Mc ingång på din Kairn så lär du klara dig utan Step Up.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2007/01/09 :  17:57:10  Show Profile Send Hepcat a Private Message  Reply
Det behövs ingen stepup till Kairn då den har riktigt bra MC steg såväl som MM steg.

Bara koppla till MC ingången och spela på.

www.selleri.de
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2007/01/09 :  19:07:13  Show Profile Send mikethebike a Private Message  Reply
Jag skulle testa den med en Ortofon T20 och jämföra. Min erfarenhet är att Ortofonpuppor trivs bäst med deras trafos.

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000