T O P I C R E V I E W |
Akkelis Audio |
Posted - 2006/11/08 : 19:58:38 Min skivspelare har i original tunn nylonlina som drivrem (fiskelina) Jag tycker kanske inte att detta är det mest praktiska, även om reservdelskostnaden blir låg så jag har testat ett alternativ, en tunn gummirem, troligen en från en Clearaudioskivspelare. Denna tunna gummirem är ändå kanske 4 ggr så tjock som fiskelinan och nu till min fråga, påverkar detta farten på talriken?
Då jag logiskt försöker att tänka på det så tycker jag inte att det borde göra någon skillnad, avståndet innerkant talrik och innekant drivhjul är ju detsamma (väl?) Men min känsla då jag lyssnar är ändå att talriken/skivan snurrar lite fortare då jag använder den 4 ggr så tjocka gummiremmen.
Jag har ingen stroboskopskiva så jag kan inte kolla farten.
Någon som har svaret på min fråga?
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
bostrowskij |
Posted - 2006/12/17 : 15:14:59 En liknande diskussion pågår på Vinyl Asylum, och det verkar som att man får krypa till korset...Remmens tjocklek HAR betydelse för hastigheten, just p g a det Peter S påpekar i sin teori. Remmen komprimeras på insidan och töjs ut på utsidan när den passerar motoraxeln (och även skivtallriken). Remmen "kryper", och man måste därför räkna från en "neutral" punkt som är halva remmens tjocklek.
För den som vill fördjupa sig och se beviset ( Nörd-varning ), googla efter ett dokument som heter "Analysis of Belt-Drive Mechanics Using a Creep-Rate-Dependent Friction Law" , och ni hittar en PDF-fil som tyvärr inte går att öppna, men välj "Se som HTML-verision" så går det. (lyckades tyvärr inte länka till dokumentet)
Diskussionen på Vinyl Asylum: http://www.audioasylum.com/scripts/t.pl?f=vinyl&m=606774
"I stand corrected"... och min mellanhjulsdrivna Lenco framstår mer och mer som genialisk jämfört med min remdrivna Thorens !
/ Bostrowskij |
Hepcat |
Posted - 2006/12/15 : 23:00:51 Det är ju inte konstigt att måttet inte ändras när du gör så.
Testa istället två lika långa och breda remmar som är olika tjocka och lyssna eller mät med strobskiva alternativt testskiva och frekvensräknare. |
U1 |
Posted - 2006/12/15 : 22:37:47 Jag testade på mitt sätt. Jag lade ett måttband runt drivhjul och talrik, fick fram ett mått, sen lade jag utterliggare ett varv med måttbandet, fortsatte så tills hela bandet var nyttjat. Omkretsmåttet (på talrik/drivhjul) ändrades inte, oavsett hur många ytterliggare varv jag vevade på dvs. oavsett om jag hade ett eller 3 varv med måttbandet så var innermåttet det samma. |
Gus |
Posted - 2006/12/15 : 19:39:18 Instämmer med föregånde talare,jag samma erfarenheter och detta på ett flertal olika spelare. |
Stormen |
Posted - 2006/12/15 : 13:17:10 Baserar min ståndpunkt på att själv ha testat, inte funderat så mycket teoretiskt. Men när jag gör det så stämmer det med verkligheten. dvs man måste räkna in halva remtjockleken i diametern för att det ska bli rätt utväxling. Det stämmer även mot stroboskopskiva. |
Stormen |
Posted - 2006/12/15 : 08:11:34 Beställde en rem till en gammal sony jag hittade i garderoben, den första remmen som landade i brevlådan var 0,7 mm tjock. Gisses vad ljus Mark knopfler blev på rösten. Fick sedan hem efter en mycket trevlig remsäljare en som var 0.6 mm tjock. Varvhastigheten sänktes men ännu en bit kvar. Drivhjulet är ca 4mm för 33 rpm. Om drivhjulet hade varit större hade betydelsen av 1/10mm inte varit lika stor. Ska beställa en rem med 0.5 mm för att få ner varvtalet lite ytterligare. Såg att det finns även att beställa 0.45mm varför finns det inte orginaltabeller så man vet vad det ska vara för rem ? |
MatsT |
Posted - 2006/12/07 : 06:52:29 quote: Når remmen böjs runt drivhjulet krymper insidan lite. Dvs. drivhjulet avverker mere rem pr varv då kontaktytan på remmen är krympt. Ju tjockare remmen är dess högre hastighet.
Jag har aldrig funderat över problemet med remtjocklek och i praktiken gör det nog väldigt lite på tonhöjden men Peter S har alldeles säkert rätt i sin teori.
En synkronmotors fart kan väl omöjligt påverkas av remmens tjocklek? Normalt är det 24 poler per varv och det antalet ger rotationshastigheten. Om den påverkas är det med största sannolikhet bereoende på slirning.
Längden på remmen borde teoretiskt kunna ge en påverkan på hastigheten men bara ytterst lite, remmen blir tunnare när man sträcker den.
|
Bubbel |
Posted - 2006/12/06 : 21:11:45 Problemet med dessa linor calle är att de är belagda med teflon eller liknande material för att man skall få så långa kast som möjligt men annars så är det som du skriver stum och tunn. Den jag använder sträcker sig 6mm på 100m klarar en vikt på 6kg men tyvärr väldigt hal.
Anders |
calle_jr |
Posted - 2006/12/06 : 21:07:27 Ingen som har provat med flätlina av fibermaterial tex en så'n här: http://www.fiskehuset.se/index.html?lang=sv&target=d34.html
Den är ju tunn och har extremt liten töjning. Säljs per meter i välsorterade fiskeaffärer.
|
ulfsan |
Posted - 2006/11/24 : 14:32:37 För att citera Thomas DiLeva:
Vem ska man tro på, tro på, tro på när tro på när det är så här
Ulf |
lennartj |
Posted - 2006/11/24 : 00:26:37 I vanlig idealisead teori är remmen oändligt tunn, men utväxlingsförhållandet mellan drivhjul och tallrik bestäms av skillnaden i radie mätt från remmens mittpunkt, och förändras därmed av remmens tjocklek. (Teoretisera med en extremt tjock rem, eller gör ett praktiskt experiment med t.ex. en 3/4 tums vattenslag som du kapar i lagom längd och smälter ihop ändarna på, till en ca 20 mm tjock drivrem mellan en 30 mm och en 300 mm remskiva och jämför med 1 mm tjock drivrem). Ovanstående gäller så länge remmarna med olika tjocklek har samma elasticitet etc. men det har de nog sällan, vilken påverkan det har på hastigheten i praktiken vågar jag just nu inte säga något bestämt om. |
Harry_up |
Posted - 2006/11/18 : 14:05:19 Varför förutsetts skivspelar remmar bestå av töjbart material? Melco använde silkestråd just för att undvika det. |
palm |
Posted - 2006/11/15 : 14:10:42 som sedan stäcker ut sig dvs blir längre och där med högre fart |
secanbj |
Posted - 2006/11/15 : 13:24:51 Men är det inte så att krympningen som du pratar om är konstant, dvs den del av remmen som ligger runt den lilla axeln/drivhjulet alltid är krympt?
/Anders |
Peter S |
Posted - 2006/11/14 : 19:42:34 Längden har ingen betydelse. Det er den lilla bit som just nu böjs omkring drevet vars längde har betydelse.
Drevet går med konstant varvtal. (Varje varv tar samma tid) Omkretsen på drevet är väl definerad. Om remmen är idealisk kommer drevet att avverka samma längd rem pr. varv som sin egen omkrets. När remmens kontaktyta mot drevet är krympt av orsaker tidigare diskuterats kommer drevet avverka mera rem pr varv. Remmen får då högre hastighet. Hastighet är definerad som sträcke pr tidsenhet. |
secanbj |
Posted - 2006/11/14 : 08:19:49 Peter S, som jag tolkar dig så säger du att längden på remmen har betydelse. För mig så har längden ingen betydelse heller, hmmmm , så länge det inte betyder att remmen slirar förstås. Om den veckar sig så som du beskriver på det lilla hjulet så kommer ju detta vara konstant hela tiden annars så skulle ljudet svajja. Remmen har ju egentligen ingenting med hastigheten att göra utan överför bara utväxlingsförhållandet mellan lilla och stora drevet, dvs om jag hade en rem som var två meter lång och flyttar isär dreven så att remmen inte slirar eller om jag för ihop dreven så de ligger an mot varandra så blir hastigheten densamma. I sista fallet så kommer ju dreven snurra åt olika håll men utväxlingen är densamma som med remmen.
/Anders |
Peter S |
Posted - 2006/11/13 : 20:07:51 Secanbj: OK, om vi säger att det bara är insidan som gäller, då är det väl så att ju tjockare remmen är dess mer krymper denna insida när den böjs runt drevet och dess längre är den biten som avverkes pr varv på det lilla drevet efter det den rättats ut igen och är på väg mot det andra drevet. Tänka på en rem som är mycket tjock i förhållande till drevet, då kann det bli en bit som är många % längre än diametern på drevet.
Längre distans vid samma vinkelhastighet = högre hastighet.
Samma händer givitvis vid mottagerdrevet, men av någon matematisk anledning är det av mindre betydelse.--> (Den biten som trycktes ihop omkring det lilla drevet trycks inte lika mycket ihop på det stora drevet pga. den större radie). |
palm |
Posted - 2006/11/12 : 19:22:05 tänkte inte på det
Man kan även vrida remmen mennan drivhjul och tllrik som på Well temper skivspelare |
NtR |
Posted - 2006/11/12 : 18:59:24 Om man vänder på remmen då, så att utsidan kommer inåt? |
bliss |
Posted - 2006/11/12 : 18:44:58 quote: Ah men... Det skrev och räknade jag ut på sidan 1!!!
Men som secanbj redan sagt så spelar det ingen roll vilken hastighet remmen har i mitten eftersom det är insidan som räknas. Verkar kunna bli en lång tråd detta |
palm |
Posted - 2006/11/12 : 17:43:13 tror det beror på arr remmen drar ihop sig i innerkant och sträcker ut sig i ytterkant, dvs dom tar ut varandra och medelhastigheten blir således i mitten. Vet ej om detta är sant men det är min teori hade själv svårt att förstå detta först när jag trixade med hastigheten på min DIY skivspelare
MVH Fredrik Palm
|
secanbj |
Posted - 2006/11/12 : 15:05:02 Hej Palm
Eftersom jag inte kan förstå hur hastigheten i mitten av remmen skall kunna nå insidan, dvs anläggningsytan utan att hastigheten ändras, av remmen som ligger emot de "tallrikar" som skall få fart kanske du kan förklara det för mig?
/Anders |
Leif Eriksson |
Posted - 2006/11/12 : 15:04:32 Med en tjockare rem, så gör man ju det diametern på "lilla" hjulet d.v.s. det som sitter på motorn. och även det "större" hjulet som sitter på tallriken, större. Eftersom motorns hastighet är konstant, så ökar hastigheten, på tallriken. Syns tydligt i bilden på första sidan i tråden, "pitch line". Ökningen i diameter får störst betydelse på "lilla" hjulet eftersom det tillryggalägger flest varv. |
palm |
Posted - 2006/11/12 : 14:35:10 suck och phu
det är verken insidan eller utsidan som räknas I detta fallet är det mitten.
|
secanbj |
Posted - 2006/11/12 : 12:43:51 Men faktum kvarstår ju, att hastigheten mitt i remmen eller för den del på utsidan av remmen är helt ointressant. Eftersom det är insidan av remmen som driver.
/Anders |