HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Önskar tips **Pioneer på väg**Bilder på Pioneer*

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Stickan Posted - 2006/10/04 : 12:27:38
Hej pågar o töser!

Jag skulle bli väldigt glad om alla ni vinylkunniga kunde tänka er att ge mig lite tips på en bra beggad skivspelare.

Spelar i dagsläget på en Unamco T1:a med en Sonus Gold Blue-pickup.
Det är förmodligen nåt fel på T1:ans skivtallriksupphängning(heter det så?)då jag tycker tallriken sitter lite snett och även ibland skrapar i chassit.

Tycker inte det är lönt att lägga en massa pengar på reparation av spelaren, så har ni några bra beg tips så skjut.

Behöver inte vara high-end typ Linn och allt vad det heter, kan tänka mig lite vad som helst som Pioneer, Technics, Dual, Kenwood, Thorens, ja ni förstår vad jag menar.

Hoppas ni har en dröse förslag på lager.

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Stickan Posted - 2006/12/23 : 12:51:44
Av bilderna att döma så framgår att nu sitter Shure M95ED pu`n på.
Glömde att nämna att jag bytt tillbaka till den
OBS!!-ny nål köpt av Svalander. Väldigt trevlig att ha och göra med.
Stickan Posted - 2006/12/23 : 12:43:47
quote:
Och tre stycken är stabilast,såklart.
Kan vara ett mindre h*lvete att få tre fötter under en apparat,men den står garanterat stadigare än med 4 fötter!

Köpte tassarna av HJ här på forumet, ville prova att tweaka med grejor som jag egentligen tycker är totalt onödiga och oftast alldeles för dyra.
Visst de funkar men det hade "himmagjorda" bitar av mdf med gummiunderlägg också gjort.
Men, ville som sagt prova.
Stickan Posted - 2006/12/23 : 12:27:46
reeltoreel:Det är först de senare åren som mitt vinylintresse väckts till liv igen, hade en fin Thorens tidigare som jag gjorde av medså du har inget att skämmas för.
Slängde den iofs inte på tippen utan sålde den.

Började köpa vinylskivor igen för fem-sex år sedan, utan att äga nån skivspelare!
Men visste att en skulle inskaffas så småningom, har alltid varit svag för Pioneers "riktiga" spelare(inte plastmaskinerna som såldes i rack-anläggningarna)och det är så j***a häftigt att äntligen äga en.
Nu lirar man vinyl varje dag, låter ju bättre än de flesta cd-skivorna i samlingen.
reeltoreel Posted - 2006/12/23 : 01:20:19
Fy va sjuk jag blir, eller rättare sagt arg på mig själv.
Dessa ljuva maskiner slängde man ju på soptippen i slutet av 80-talet(när cd:n kom)
Tack å lov så finns det människor som hade vett på att inte göra det.
Usch va jag skäms
Mc Square Posted - 2006/12/23 : 00:22:07
Och tre stycken är stabilast,såklart.
Kan vara ett mindre h*lvete att få tre fötter under en apparat,men den står garanterat stadigare än med 4 fötter!
Stickan Posted - 2006/12/22 : 23:21:22
Här är några bilder på Pioneeren med nya fötter:Lejontassar.
Har satt dem upp och ned, står stadigare då och är ju dessutom snyggare.
Finns en på baksidan också som inte syns på bilden.

Stickan Posted - 2006/12/22 : 00:15:09
quote:
Ser att du provar dig fram med fötter, helt rätt. Har du testat med hockeypuckar?

Nej har inte provat hockeypuckar, däremot några gummipryttlar som jag tror används till bilfjädrar.
Kan inte nu säga om det är skillnad mellan dem och de avsågade bollarna, har nu skaffat "Lejontassar" att ha under skivspelaren.

Har tyvärr inga bilder av dem eftersom jag inte får FTP att funka i Internet Explorer.
Helt ärligt tror jag inte att dessa "Lejontassar", som säkert var mycket dyra nya, är bättre än mina bollar(tre st 30kr i leksaksaffär).
calle_jr Posted - 2006/12/21 : 21:37:32
quote:
Snygga fossingar va? Bara provisoriskt, nya är på gång.
Ser att du provar dig fram med fötter, helt rätt. Har du testat med hockeypuckar?
Stickan Posted - 2006/12/21 : 00:20:40
Ja de är grymma!
Mc Square Posted - 2006/12/20 : 23:40:32
Jag kikade på min Pioneer och det var en PL-514.
Säger mig ingenting,men jag nu vet jag vilken jag har iallafall.

Diggar verkligen dina fotbollar!
Stickan Posted - 2006/12/20 : 23:18:04
Kan nog stämma, säljaren sa han köpte den 1981.
Nya fötter är på ingång.
ztenlund Posted - 2006/12/20 : 23:11:41
Hehe, att det inte har några fötter beror på att Pioneer tillverkade vid denna tid nästa ofelbart drabbas av "fotröta", dvs att gummifötterna vittrar sönder. Modellen är väl från typ 1980 om jag inte minns fel.
Stickan Posted - 2006/12/20 : 22:20:17
Ja då fick jag tag i en Pioneer till slut!
Utan fötter iofs men sånt fixar man ju. Lite bilder:

Snygga fossingar va? Bara provisoriskt, nya är på gång.
PL-518X heter modellen.
Stickan Posted - 2006/12/19 : 22:24:38
Kan tyvärr inte visa bilder på min "nya" Pioneer-spelare än, kommer inte in på Knaak.
Den låter däremot bra mycket bättre än "Experten".
Satt en Shure M95ED-pickup på den. Har också en Sonus Gold Blue pu som jag monterat på och spelar med just nu.
Lite fylligare och tuffare men också lite lite slappare och bumligare.
Några synpunkter på de båda pickuperna? Tar gärna emot info och kunskaper om dessa.
Stickan Posted - 2006/12/18 : 17:19:10
Har äntligen hittat en Pioneer.
Landar i morgon.....bilder imorgon kväll.
Stickan Posted - 2006/12/17 : 15:08:33
Den behöver dammas av lite ja, har faktiskt grovrengjort den nu men finstädning återstår.
B-200 Posted - 2006/12/17 : 09:21:38
ser ut som en trevlig maskin det där, skall bara avdammas lite ;-P
Stickan Posted - 2006/12/17 : 00:05:20
Zombie:Ährmm...eh...nja...är kanske inte lika cool som Elvis.
Zombie Posted - 2006/12/16 : 17:25:19
lägg märke till ägaren själv i Elviskostym i bakgrunden på andra bilden...coolt
Stickan Posted - 2006/12/16 : 13:23:47
Tänkte bara slänga in några bilder på Experten här nu när digitalkamera finns bland ägodelarna.
Håll i hatten för nu åker vi!

Host host, lite dammigt ja.

Stickan Posted - 2006/10/12 : 14:52:19
Jag har ingen digitalkamera och har inte hittat några bilder på nätet heller, men bilder skall ordnas fram på något sätt.
B-200 Posted - 2006/10/12 : 14:46:55
kräver en bild omedelbart ;-)
Stickan Posted - 2006/10/12 : 14:22:54
Så har då äntligen en halvautomatisk skivspelare inskaffats

Nu blev det ingen Pioneer, heller inte nån direktdriven utan en "hosseslir".
Vilken tillverkare undrar ni kanske?.....ja, hm, ööööhh, eh, det blev en:EXPERT AR-700!

Chocken har inte riktigt lagt sig här heller ännu, men det är en rejäl sak, tillverkad av norska Radionette.

Gammal som gatan och låter lite sämre än Unamcon, kan bero lite på att det sitter DIN-kontakter så en adaptor till RCA köptes in, lite lång signalväg alltså men nya kontakter skall inköpas.

Så blev det alltså....en Pioneer skall jag ha tag i så småningom men hittade ingen nu och hade inte tålamod att vänta.
Stickan Posted - 2006/10/07 : 23:33:21
Får väl avvakta till måndag innan nåt kan göras ang PL-12:an på Repsam.
Unamcon vill jag egentligen bara bli av med så fort som möjligt, skall titta lite på den imorgon dock.

När det gäller JVC:n är det nog motorn som är problemet, tror jag.
Skall fortsatt hålla ett öga på nätet efter Pioneer-spelare.
B-200 Posted - 2006/10/07 : 23:00:58
ja precis och den pioneern är ju genomgången med med ny rem och uppsmörjd med så tycker det var ett riktigt bra pris på den på repsam. faktiskt.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000