HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Brumm i vinylriggen!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Snoop Posted - 2006/03/24 : 20:06:33
Tjoho!!

har nyss fått hem vinylriggen och det jag nu märker är att det brummar en hel del.

Jag tog lös antenn kabeln från tvn och det blev bättre men inte bra.

Tog sedan och drog ur den i väggen med, och det blev ännu bättre.

Problemet finns dock kvar i mindre skala.

Grejen är den att jag kör kabel tv förtfarande och måste ha antenn kabeln i för att kunna se på tv.

Vad finns det för lösningar på problemet, och vad mer än antenn kabeln kan störa?

Tack på förhand / David
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Freddie Boy Posted - 2006/07/11 : 01:44:07
Jag spelar bara vinyl och det brummar en hel del i min anläggning. Använder Opus 3 "Continuo" skivspelare med Peter Forsells lufttonarm, med Erik Anderssons rör förstärkare. Jag måste dra en kabel direkt från tonarmen till elementet, då blir det genast mycket bättre. Men brummet är inte helt borta, men det kan jag leva med.
Håkan64 Posted - 2006/05/16 : 19:50:46
Tack Jo jag har provat tre andra som har varit av högnivå. 1 mc och två mm. Men nu är brummet som bortblåst. Visserligen har jag gjort andra förändringar utanför vinylriggen, men om det har påverkat vet jag ej. Skivspelaren står på samma underlag som förrut...

Skönt är det i alla fall
Egill Posted - 2006/05/16 : 17:38:19
Grattis Håkan, men jag trodde att du redan hade provat att byta pickup en gång? Min Denon 103r är nu äntligen på väg från Japan, jag beställde för en månad sen så det är på tiden.....
Håkan64 Posted - 2006/05/16 : 16:49:02
Jäklar vad glad jag är!! Monterar på en ny Denon 103:a och jäklar vad bra det låter och framförallt - BRUMMFRITT!! Inte ett missljud på flera tusenmil hahaha yippeeeeeeee
Snoop Posted - 2006/04/14 : 20:49:07
tack för alla tips ni ger mig, jag ska ta tag i detta då jag orkar/ har tid.

Just nu sitter motivationen på annat plan i anläggningen.
magnus1967 Posted - 2006/04/14 : 15:33:36
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter angående störningar.
När jag började spela vinyl så hade jag ett brum,surrande ljud som varierade beroende av vilken tid på dyngnet.
Mer surr på dagen kvällen och mycket mindre sent på natten.

Jag har comhem och bredbandsbolaget indraget i min lägenhet.
Började med comhem,Köpte (Ground Breaker) hos ELFA EU-634 heter den,
monterade dessa på antenn ingångarna på comhem boxen och min tuner då försvann en mycket stor del av brummandet.

Kvar var bara "humlan" som surrade i mellan register,diskant området,
efter en del fix och trix så kom jag problemet på spåret.

Det var bredbandsbolagets box för digital TV som var problemet den skickade ut störningar,kopplade bort denna och "Humlan i högtalaren" försvann.

Sedan att Bredbandsbolagets Kreatell box störde ut min Primare DVD30 så att den började leva ett eget liv är en helt annan histora.
Bo Hansson Posted - 2006/04/14 : 14:48:40
Snoop: Jag har intrycket att ditt problem bottnar i mitt förslag no 4, instrålad HF störning. Börja med att koppla bort all utrustning och stäng av datorer mm. Koppla upp en ren vinylanlägging och inget annat. starta sedan upp den övriga utrustningen du har och försök att utreda när problemen kommer.
Problemen kan vara luftburen strålning eller nätstörningar. Luftburen strålning kan ibland kurerss med ökat avstånd, nätstörningar med ferritringar och liknande.

Lycka till!

Bo Hansson Rauna/Opus3
Claes_Ireland Posted - 2006/04/14 : 01:16:03
Tja, jag kan absolut ingenting om vinyl men hjälper det att vända stickkontakten rätt? Ni vet vad jag menar.
Peter S Posted - 2006/04/08 : 08:15:59
Ett förslag som kanske redan har provats, men:
Om ni använder jordade fördelardoser, då kopplas jorden ihop på apparaten (om dessa har jordade sladdar), och det kann uppstå jordslingar. Prova ojordade doser.
Snoop Posted - 2006/04/08 : 00:28:52
Tacksam för alla tips, men med tummen mitt i handen så är det svårt att lösa problemet

Någon får gärna ta sig tid att titta förbi och hjälpa till
rannagarden Posted - 2006/04/08 : 00:21:05
Jag är inte dödsbäst på Vinyl (än). Men bör man inte ha en jordkabel mellan vinylriggen och RIAA´n? Just för att slippa ev. jord-brum osv?

Mvh,
M
bruce Posted - 2006/04/07 : 21:55:08
Jag är glad för det Bo
Lyssna till lite Lynard Skynard just nu, och vad bra det låter,har glömt av brummet och bara njuta av musiken Har inte haft på CD spelaren sedan jag fick Continuon!!! Skulle vara roligt att jamföra riia steg! Tack..

Mvh
Bruce
Bo Hansson Posted - 2006/04/07 : 21:35:36
Bruce: Jag vet att det inte ligger i skivspelare/pu, testades före leverans. Det kommer en Riaa för jämförelse.

Bo Hansson Rauna/Opus3

bruce Posted - 2006/04/07 : 20:32:06
Hej snoop

Jag har samma problem som dig! det brummar bra alltså Tar bara lätt var som helst på spelaren och det ökar bara.
Har precis köpt en Bellari riaa, Opus3 continuo med cantus tonearm och Linn Adikt pu som Bo så snällt monterade, och det känns rätt jobbigt!

Jag först trodde att det var spelaren och Pu som orsakade brummet, men så kopplade bort spelaren helt och brummet var kvar.
Det blev annu värre med phono kablarna kopplat loss från skivspelaren.
Lyftade upp kablarna (nakagoa mm) och då brumar det rejält, särskilt när dom rörde vägen.
Tog loss dom från Riaa steget och då försvan brummet och det var bara ett lätt brus kvar.
Kopplade in ett par Eichman kablar med bullet plugs mellan spelaren och riia steget och det blev riktigt illa..

Ja, för min del tror jag att problemet ligger hos riaa steget och inte skivspelaren eller pu.

Jaha, några förslag någon?
Bo?

Continuon och Linn låter grymt foresten trots brummet
Håkan64 Posted - 2006/04/06 : 18:37:29
gcs: Japp det har jag men tack för tipset
gcs Posted - 2006/04/06 : 18:26:43
Så fort pickupen når vinylen så börjar det brumma, oavsett om motorn går
Har du testat med att rycka nätsladden ur vägguttaget till skivspelaren?
Håkan64 Posted - 2006/04/06 : 17:49:57
Näääääääääääääää det var inte pickupskiten heller. Prövat med andra och brummet finns kvar. Fy vad jag är less på detta. Så fort pickupen når vinylen så börjar det brumma, oavsett om motorn går eller om jag "spinner" tallriken själv. Testat med andra riaa, annan skivspelare... samma resultat: BRUMM!

Tips någon?
Bo Hansson Posted - 2006/04/06 : 13:50:18
O.K. Peter S. "Prostitye" Jag skall ta upp mina Ryska studier igen!

Bo Hansson Rauna/Opus3
Peter S Posted - 2006/04/06 : 09:37:35
quote:
(båda är lika oförståeliga).
Hmmm!!
Bo Hansson Posted - 2006/04/05 : 22:01:47
Snoop: Ge inte upp! tappa aldrig sugen! Världen är full av tappade sugar.
Du har fått "problemet" för att utveckla din "karaktär" och kommer att känna dig väldigt nöjd när du berikat dig med kunskapen och energin för att ta utmaningen.

Några förslag på orsaker till brum:

1. Brumslinga på grund av olika jordpotential i inkopplade enheter.

2. Instrålat brum från yttre störkälla, inbyggda transformatorer, motorer o.s.v

3. Felaktig jordning av pickup och tonarm. I princip är nästan alla pickuper balanserade och inkopplade i förstärkaren är det en s.k. "kvasibalansering" Det innnebär att skärm och jord skall åtskijas från pickupens "cold" och anslutas till förstärkarens chassie, de är ofta sammankopplade på någon terminal inne i skivspelaren och ger därför en loop.

4. Att brumet inte är ett brum uan en hf-svängning, jag nämnde det tidigare på tråden, hur man få bort Ryska radiostationer, men det funkar även på Danska, (båda är lika oförståeliga).

5. Att brummet i själva verket är "rumble" från spelaren.

6. fler ideer! som andra kan ställa upp med!

Själv har jag en Decca pickup som bummar påtagligt. Den är inte balanserad utan uppbyggd enligt M-S system (mono-skillnadssignal). Att inte använda "kvasibalanserat" är en utmaning men det är något att jobba vidare med.

Jag gillar "soundet", men inte brummandet.

Bo Hansson Rauna/Opus3
Snoop Posted - 2006/04/03 : 19:53:39
Någon i närheten av umeå-sundsvall som kan tänka sig att komma till övik och försöka lösa mitt problem samt lyssna på mitt system

Pm vid intresse.

Egill Posted - 2006/04/03 : 13:42:36
Vill du komma ner och testa hos mig med min pickup är du välkommen
Håkan64 Posted - 2006/03/31 : 23:37:56
Mina idéer är slut och köpa en ny pickup för att testa är ju inte direkt ekonomiskt...
Egill Posted - 2006/03/31 : 20:40:06
Jag ska inte säga att det inte är min rpm-4 som är problemet, det kan ju vara en kombination av dålig skärmning av motorn och känslig pickup (Grado gold och orginalpickupen som ju ockå är en Grado). Det vore iofs konstigt om det skärmningen är såpass dålig att det blir brum med den pickup Project själva har valt att sälja skivspelaren med. Det borde vara något fel på själva jordningen/skärmningen av motorn. Hur som helst så med min OM30 inkopplad så är brummet borta.
Håkan64 Posted - 2006/03/31 : 17:58:17
Hej! Jag har hittat mitt problem och det är min Pro-ject 6SB. Där är sjukt hög mikrofoni och motorn genererar brumm Jag hade samma pickup på min RPM4 så det är inte den som är problemet.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000