HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Brumm i vinylriggen!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/24 :  20:06:33  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Tjoho!!

har nyss fått hem vinylriggen och det jag nu märker är att det brummar en hel del.

Jag tog lös antenn kabeln från tvn och det blev bättre men inte bra.

Tog sedan och drog ur den i väggen med, och det blev ännu bättre.

Problemet finns dock kvar i mindre skala.

Grejen är den att jag kör kabel tv förtfarande och måste ha antenn kabeln i för att kunna se på tv.

Vad finns det för lösningar på problemet, och vad mer än antenn kabeln kan störa?

Tack på förhand / David

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/03/24 20:08:17

denada
Member

501 Posts

Posted - 2006/03/24 :  20:13:01  Show Profile Send denada a Private Message  Reply
Hmmmmm TVn kanske?
Jag har detta fenomen när jag har videon inkopplad till stereon... Blir bättre om man drar ur antenn men det blir inte bra förren jag drar ur videon...

Kan inte förklara det hela men...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/24 :  20:17:12  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Kan det vara dålig jord kabel

Har dragit ur tvn och gjort rent bland alla kablar och fortfarande samma sak, det börjar när jag är uppe på kl 12 på volymen annars är det inte märkbart.


Cd riggen fungerar utan brumm.

Det ska sägas också att strömmen i stereo rummet är ojordade uttag, kan det ha med saken att göra.

Elektroniken är kopplad till en Audio Agile nät list.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/03/24 20:25:28
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/24 :  20:56:10  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Stängde av vinyl spelaren och det fortsatte att brumma, men så fort jag drog ur kabeln för riaat så slutade det att brumma.

Då kan man ju konstatera att lågot är strul på den sidan.

Frågan är bara vad man gör åt det


Har nu testat att köra jordat från köket, men samma resultat även där.

Det så kallade brummet är inte särksilt högt utan bara aningens lite brumm. Kopplar jag däremot in antenn kabeln brummar de som tusan.

Snälla hjälp mig, vad kan det vara

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/03/24 21:48:41
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/24 :  21:49:52  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Sen när man slår av och på vinyl spelaren knäpper/smäller det till ganska rejält i högisarna, det ska väll heller inte vara på det viset

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/03/24 :  23:50:35  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jordsladden från skivspelaren var har du kopplat den?

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/25 :  00:12:58  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Ny jordsladd är på ingång, samt filter för antenn.

Kopplat mellan riaa och vinyl spelaren.


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2006/03/26 :  23:43:04  Show Profile Send denada a Private Message  Reply
Hmmmm tänkte på en sak här.....
Har du jordat riiat? så det är jordat även i "plåten"... Det kan kanske hjälpa...

Annars börjar mina ideer tyvärr att ta slut...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/27 :  00:20:13  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Sanoj hade väl ett sånt där problem, han köpte nåt störningsfilter från typ Clas Ohlsson eller Kjell &Com så var det ur världen sen..

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/27 :  01:27:42  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Zalve, det är ett sådant filter som är på ingång. Mantel filter eller vad det nu heter.

Kommer troligast imorgon, sen ska som sagt jord kabeln bytas och lite annat.

Ska även testa att lyfta bort tvn och ställa den någon meter ifrån anläggningen och se om den kan vara boven i dramat.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/03/27 01:28:41
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2006/03/27 :  12:17:17  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Mantelströmfilter, galvanisk avskiljare eller antenntransformator... många namn blir det ;)

Sen kan du ju få lite brum från motorn på spelaren också...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/27 :  12:58:19  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Mantelströmfilter dit satt och det blev skillnad i att jag nu kan ha antenn kabeln i utan att ha mega brumm. Men fortfarande finns det lite brumm kvar, jord kabeln ska bytas ut, sen får vi se om det är fixat.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/27 :  18:48:57  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
har testat 2 olika jord kablar nu, och det verkar inte hjälpa, sista som ska göras nu är att flytta tvn, sen vet jag inte vad mer som kan göras.


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/27 :  19:04:53  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Nu när jag höll på att testa fram och tillbaka upptäckte jag att det var en radio kanal bakgruden, en rysk radio kanal hur fasen kan det komma sig om antennen inte ens är inkopplad.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/03/27 :  19:46:44  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Det kanske sitter ett Ryskt rör i ditt Riaa?


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/27 :  19:50:46  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Tror inte det hjälper idag och vara rolig tyvärr

Jag är hyffsat less nu kan jag säga.


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Metal
Member

285 Posts

Posted - 2006/03/27 :  19:58:07  Show Profile Send Metal a Private Message  Reply
Vet inte om du kommer ihåg brumproblemen jag hade i min anläggning när ni var här?
Jag har iaf provat det mesta som att jorda, div olika kablar, flytta runt utrustningen utan att komma tillrätta med problemen.
Nu spelar jag vinyl ändå och försöker glömma brumproblemen.....

/F
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/27 :  20:04:34  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
jo jag kommer ihåg dem, och som sagt man märker inte av det medans man lirar, men vetskapen att det finns där gör mig smått galen

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Metal
Member

285 Posts

Posted - 2006/03/27 :  20:15:04  Show Profile Send Metal a Private Message  Reply
Förstår dig, hoppas du löser problemet så att jag kan få ngt tips

/F
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/03/27 :  20:40:28  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Ooops sorry Snoop!

Testa med andra och kortare kablar.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/03/27 :  21:11:40  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Jag får in en störande dansk radiokanal. Kan det vara danska element i Carlsson-högtalare?
Skämt åsido, läste ett tips här på forumet om att lägga nätsladd parallellt med signalkabeln från riaat. Sagt och gjort, har lagt nätsladden från skivspelaren parallellt med signakabeln från riaa till försteg och det tar bort det mesta av störningarna.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/03/27 :  21:29:38  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det där har jag råkat ut för ett par gånger men det är ett bra tag sedan och jag får vara så snäll att bläddra lite i minnesbanken så lovar jag att återkomma när jag har kommit på hur jag gjorde för att lösa problemet.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2006/03/27 :  21:35:41  Show Profile Send denada a Private Message  Reply
Hmmmm Frun hade rysk radio i TVn i ett hus hon bodde i förut...
Det blev ferit ringar som de fick linda snabeln runt ett varv eller två... Det tog bort problemet... Om det är luft burna störningar så är det svettigt att få bort dem... Testa med skärmade kablar eller....

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/27 :  22:20:20  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Skärmade kablar har jag fullt av och det har än inte löst problemet.

Hoppas ni kan hjälpa mig med detta problem.


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2006/03/27 :  22:43:16  Show Profile Send UFFE T a Private Message  Reply
Kanske ett dumt förslag men jag kommer med det iallafall.
Du har ju en jordkabel mellan spelaren och riaat. Men har du provat att även ha en kabel mellan riaat och förstärkaren.
Jag har hört att det kan förbättra jordningen ytterligare.

mvh,
Uffe

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/27 :  23:40:34  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Testade just att jorda riaat till octens chassi samt till vinyl spelaren , och då fick jag mer brumm

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/03/29 00:36:55
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000