HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Johansson (Ny stuga 15/6, bilder kommer...)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Johansson Posted - 2003/02/17 : 12:47:18
!!!Nytt nytt nytt!!!

Äntligen har jag tagit mig tid att uppdatera min medlemssida med nya bilder och lite svammel. Inte en dag för tidigt!

Det som hänt sen sist är att jag sålt mina 1.6:or och investerat i ett par Micro Utopia BE, samt köpt en uppsättning Feet of Silence bara för att testa. Utopiorna verkar vara en bra bit från inspelade, men det verkar riktigt lovande.

Banddiskanter, vad är det?

Tittut!

En intressant sak är att först nu märker jag hur lång tid det tar innan slutstegen är uppvärmda, även fast dom når arbetstemperatur efter en timme (56-58 grader) så tog det över tio timmar innan det lät som det skulle. Kalla så låter dom just så, kallt och vasst. Det märkte jag väldigt lite av med mina tidigare högtalare...

Nåja, nu ids jag inte skriva något mera. Jag fyller i med min gamla historik för den som inte läst den tidigare:

En kort historik:

Det hela började i gymnasiet med en NAD 522 cdspelare, NAD 314 integrerad stärkare och ett par -håll i er- Cerwin Vega av något slag. Då var det mest tyngre musik som skrålade ur högtalarna, och allt var frid och fröjd...

...ända tills en dag då jag av en slump köpte en Dire Straits-platta på Konsum. Kvällen därpå började jag testa i vilket läge diskanten skulle stå för att låta bäst. (CV:orna hade en 0 och -3dB omställare på skrikarna) Efter den dagen var man fast.

Vegorna skeppades iväg till förmån för ett par B&W 601S2 som medförde två saker. Det lät ljusår bättre och jag blev idiotförklarad av mina klasskamrater. Ett NAD 214 slutsteg gjorde en kort karriär som mellanregister/basförstärkeri i ett försök att biampa. Lät dock skit så det såldes.

I slutet av 3:an köptes en Arcam Alpha 8 cdspelare på Hifibutiken i Östersund och min gamla NAD skrotades. Sen kom lumpen och anläggningen fick vila fram tills muck. Då tappade resten av bekantskapskretsen tron på min mentala hälsa när jag sålde min trimmade Skidoo Mach1:a (skoter, runt 130 pigga hästar) och köpte en Amplifix för pengarna. Jag var fullt nöjd och skivor köptes som aldrig förr.

Jobb följde och B&W:arna lät sämre och sämre för varje löning som jag fick, () så på hösten inhandlades ett par Magneplanar 1.6QR som stod kvar tills nyligen. Jag upptäckte snabbt att det var ett stort projekt att hitta en vettig placering av dessa ladugårdsdörrar, så diverse rördiffusorer och frigolitskivor fyllde snart rummet. Det lät dock bäst när jag en dag tappade tålamodet och kastade ut rubbet...

Arcamen började snabbt kännas lite väl lågbudget, så under våren som följde blev den utbytt mot en Thule DVD250B i väntan på pengar till en "tåpp-åde-line" spelare. Så blev inte fallet, för jag skaffade en Quad CDP istället efter att ha hört den spela byxorna av mina prylar tillsammans med ett Quad 909 slutsteg hos en kompis.

En REL Storm III köptes på PE-Audio när jag som hastigast var i Västerås och jobbade, ett välbehövligt tillskott som verkligen får inspelningsrummen att andas och ökar gåshudsfaktorn ordentligt. Man hittar mycket på en skiva under 30 Hz!

//Johansson

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Johansson Posted - 2005/06/15 : 20:11:46
Hej!

Det var ett tag sedan jag hörde av mig senast, mycket på grund av tidskrävande projekt i garaget och att jag inte haft möjlighet att lyssna på musik när jag velat. Nu är det dock ändring på det då jag skaffat en liten stuga med obligatoriskt lyssningsrum, tyvärr så är det rätt litet men väldigt rektangulärt så det verkar inte vara några större bekymmer bara jag får in lite mer dämpning.

Bilder och sånt kommer så fort jag får tid, ni har i alla fall inte missat något eftersom jag inte uppgraderat något sen sist. Alla slantar har gått åt till att bygga en jetdriven gocart... *flin*

//Johansson
Johansson Posted - 2005/01/27 : 18:57:58
Japp, nöjd är bara förnamnet. Rummet verkar vara överjävligt svårt att placera högtalare rätt i, jag höll på att ge upp fullständigt innan jag råkade flytta ihop högtalarna ett par centimeter och ljudet gick från olyssningsbart till klockrent!

Transienter! Diskantupplösning!! Kantslag!!!

Som sagt, fortfarande helnöjd efter flera månaders lyssning. Nu lär det dröja länge innan jag hoppar på uppgraderingskarusellen igen, för nu har lustgasmatade pocketbikes och gasturbinsbyggen kommit ivägen. :)

//Johansson
Bravo Posted - 2004/11/08 : 03:25:06
Det högtalarbytet ser helt rätt ut.
Grattis!
Johansson Posted - 2004/02/03 : 15:09:37
Kanske jag ska försöka löda ihop mina filter någon gång. Anliggningsytan blír onekligen mindre om man använder sockerbitar...

Ljudbilden blev mindre, ja. Jag var först lite orolig att jag skulle få problem med väggreflektioner när högtalarna står så nära sidoväggarna, men oron var obefogad.

Det är svårt att säga om effekten var tillräcklig i och med att jag inte har kunnat jämföra mot någon kraftigare förstärkare, men den klipper då inte vid de volymer jag lyssnar på.

//Johansson
MaxMartin Posted - 2004/01/31 : 16:50:06
HeHe, det är ingen stor skillnad. Flyter ut på ett helt annat sätt än "vanligt" tex Multicore från Elfa om vi ska dra ett exempel.

Jag har lött 2 par Supra EFF-I, den ena med 3,7% Multicore från Elfa och en med WBTs 4%:iga och skillnaden hörs faktiskt.

Med tanke på att det är så lätt att få till ett fint resultat osv är det numera standard här hemma. Dyrt är det också.

Ser att du vänt diskanterna utår precis som jag. Fick du också smal ljudbild med dom innåt?

Tycker du att effekten räcker med din Amplifix (när det funkade)?
Johansson Posted - 2004/01/31 : 13:52:41
Jodå, innan jag köpte Satori så körde jag biwirat med två Supra 3.4S. Kan väl inte påstå att det blev någon natt-och-dag skillnad jämfört med en kabel, med sämre blev det ju inte...

Vad är det för skillnad mellan WBT:s silverlod och ett vanligt lod med några procent silver i?

//Johansson
MaxMartin Posted - 2004/01/30 : 21:14:33
Nej, har inte kollat (eller lyssnat utan faktiskt) Jag är rädd att den behövs med mina höga volymer och biotittande.

27st häftklammer sitter det undertill mina såg jag.

Jag plockade bort plattan därbak och såg att vissa kablar var lödda och vissa med stift. Stift hart en dålig kontaktyta tycker jag. Ska helt klart lödas och då med WBTs silverlod.

Har du provat att biwira dina? (jag kan inte det med mina tyvärr)
Johansson Posted - 2004/01/22 : 12:45:24
Så är det på mina 1.6:or också, filtret sitter strippat på en masonitskiva som lätt går bända bort med en mejsel.

Vad jag förstår så blir det bäst om man låter bli att löda och kör med "sockerbitar" istället, då får du bara en övergång istället för två. (kabel-kabel istället för kabel-lod-kabel) Såklart förutsatt att du rengör kablarna ordentligt.

Har du lyssnat med säkringen förbikopplad någon gång? Jag var lite tveksam till att koppla förbi den, med efter att ha hört hur det låter med den borttagen så kunde jag inte byta tillbaka...

Det här med garantin är ju lite klurigt, men gör du ett snyggt arbete så borde det inte vara några problem att slänga tillbaka originalgrejorna ifall något går sönder.

Tyget sitter rätt så hårt med ett gäng stora klammer, men med en mejsel och lite tålamod så går det bra.

//Johansson
MaxMartin Posted - 2004/01/21 : 11:27:02
På mina MG12:or så sitter inte filtret därbak utan man ser det genom tyget längst ner. Sitter en hel del kabeldragning jepp

Jag ska nog dra om allting med bättre kabel och såklart ska jag använda WBT 4% silverlod. Koppla förbi allt utom säkringen till diskanten. Den ska jag dock lägga inuti istället och löda kabeln direkt på.

Kondingar ska isåfall bli Audyn-Cap PLUS (dyra!!) och Tritecspolar om filtret ska vara inne i eller då band/foliespole om jag gör en låda ytterst.

En sak jag oroar mig för är om man verkligen pilla när det är 1års garanti kvar. Vad säger du Johansson?

Hur svårt är det att ta av tyget i botten? Har hört att det sitta som bara den...
Johansson Posted - 2004/01/18 : 13:08:13
För övrigt sitter det en Transparent Plus MM mellan Quaden och den numera brända Amplifixen.

//Johansson
Johansson Posted - 2004/01/18 : 13:06:53
MaxMartin: Rätta takter! Vad har du tänkt använda för prylar till filtren? Jag gissar att du redan har plockat loss terminalerna och häpnat över den fantastiska kabeldragningen...

Kruxet med att byta internkablage är att fästa den mot panelerna, är du noga så måste du ansluta kabeln direkt mot diskantbandet/"talspole"-tråden och det ryms inte någon grövre tråd i de anslutningarna som består av ett litet plåtbleck som är fastskruvat med en mikroskopisk skruv. Ett pillerjobb utan dess like.

//Johansson
MaxMartin Posted - 2004/01/18 : 07:40:55
Jag anade det också att det var ett stort lyft

Tänkte jag skulle byta till Satori och nya filter i mina Maggisar.

Internkabel blir HarmonicTech Pro12, samma koppar som i Satori men imte riktigt så förfinad men med tanke på vad det sitter för nått nu så borde det bli ett lyft.

Mvh
Saro Posted - 2003/11/05 : 19:21:14
Jag blir kanske ägare till 1.6 snart med. Underbar högtalare :)

Johansson Posted - 2003/11/01 : 01:37:02
På begäran från MaxMartin så gjorde jag ett stortest på kablarna idag (31/10), dvs bytte ut signal- och nätkablarna mot gratisvarianterna samt Satori mot Supra för att sedan byta tillbaka i nedan nämnda ordning för att höra var största lyftet fanns.

På signalsidan var det en marginell skillnad med lakritssnörena istället för VdH-kablarna jag har nu. Jag har vetat sen tidigare att dom borde bytas ut, men inte bestämt om jag skulle satsa på balanserad elektronik eller inte. Jag ska försöka få låna hem och testa Transparent, NordOst, Kimber och kanske någon till när jag har tid. Just nu är jag så pass nöjd att det inte känns nödvändigt.

Att byta från standard nätkabel till JPC 2.5 gjorde att ljudbilden blev aningen tydligare och det blev genast roligare att lyssna. Jag har för något år sedan gjort samma jämförelse och märkte då en lustig grej, nämligen att ljudbilden "lyftes" på något sätt från att ha varit strax under midjehöjd och lite tillbakadragen till att direkt hoppa upp en halvmeter och tappa den där imaginära slöjan som alla pratar om.

Sist och absolut inte minst var det dags för högtalarkablaget. Om jag på en skala från 1 till 10 graderar ljudförbättringarna och sätter VdH som en 2:a och JPC som 5, då vete fan om jag inte spräckte tian när jag kopplade in Satori! Vad det svänger jämfört med tidigare! Det är svårt att förklara, men om sångerskan tidigare stod och halvsov på någon dassig pianobar så blev hon plötsligt teleporterad till Sydneys operahus inför fulla läktare. Lite löjlig jämförelse, men ungefär så...

Faktiskt rätt kul att man kommer till skott med såna här tester, annars är det (för min del i alla fall) lätt att man bara kopplar in det nya och börjar beta av skivsamlingen utan att veta exakt vad som blev bättre. En annan bra grej är att jag fick det bekräftat att signalkablarna är en ordentlig strypning i anläggningen och bör bytas ögonaböj. Synd bara att Norråker inte har något större utbud av hifibutiker. (Möjligtvis att Konsum har medlemsrabatt på kompaktanläggningar någon gång framemot jul...)

//Johansson
Johansson Posted - 2003/10/31 : 16:03:33
Jag ska gå och ladda batterierna till digitalkameran nu, så får jag till några bilder som inte liknar kattskit så ligger dom ute ikväll.

Bravo: Möjligtvis att jag skaffar en låg Solid Tech när jag har pengarna över, men än så länge får prylarna stå på golvet. Just nu har jag dessutom Storm III:an mellan högtalarna så där ryms inget rack...

//Johansson
Bravo Posted - 2003/10/30 : 02:01:58
Ta upp grejerna från golvet, jag blir nervös, m.a.o. skaffa en rack.
neriks Posted - 2003/10/29 : 15:03:20
Johansson,

Har du inga bilder på din REL Storm III

Johansson Posted - 2003/10/29 : 10:25:24
Nog blev det bättre alltid, men jag ska inte uttala mig innan jag hunnit ägna några timmar åt att jämföra dom två. När jag fick Satori:sarna hade jag inte tid att göra någon seriösare test.

Cd:n är en Quad CDP som jag bytte till mig på RC i Umeå mot min gamla Thule. Tanken är att CDP:na ska snöras direkt till slutstegen jag håller på att bygga (Aleph 60) om jag blir klar någon gång. För två helger sedan skulle jag testa det ena, men hade glömt isolationsbrickorna till transistorerna så det blev kortis mot kylflänsarna och en kopparbana på drivkortet brann av...

//Johansson
MaxMartin Posted - 2003/10/28 : 14:31:45
Utan att överdriva så gissar jag att du hoppade ur stolen när du fick höra på Satori-kablarna, eller? (jämfört med ply 3,4 alltså)

Vad för cd-spelare?

//Johan
Johansson Posted - 2003/10/28 : 12:01:42
Nu har en REL Storm III inhandlats, den står just nu och ser farlig ut mellan högtalarna. Först nu inser jag hur mycket det gör för musikupplevelsen att kunna spela ner till 18 Hz...

//Johansson
Johansson Posted - 2003/04/01 : 20:52:24
Nu ligger WBT-kontakter och kabel hemma och väntar på att bli insatta i filterlådorna, tyg är på G...

Har gjort om lite med bilderna förresten.

//Johansson
Johansson Posted - 2003/03/16 : 15:00:30
Jodå, Supra Ply 3.4S. Jag kör dom oskärmade för jag hörde ingen skillnad när jag testade att skärma dom...

//Johansson
brumel Posted - 2003/03/16 : 00:53:24
Ditt val av högtalarkabel tycker jag verkar vettigt. Är det inte Supras isblå färg?
Johansson Posted - 2003/03/14 : 10:17:17
Jag har ett hemmabyggt rack redan som ser skapligt ut och funkar bra, men tyvärr så ryms det inte in. Då måste jag kasta ut tv:n, och då kan du läsa svaret på Epkpengs fråga för att se hur det kommer att sluta...

Sen inbillar jag mig att man får en viss "tv-skärmseffekt" av att ha ett antal apparater med flata, hårda fronter mellan högtalarna i öronhöjd.

//Johansson
Jadde Posted - 2003/03/14 : 10:10:28
Ser bra ut, men skaffa ett rack!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000