HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Rolles "batteriladdare" hemma hos paradigm

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
paradigm Posted - 2004/11/03 : 18:57:59
Låt mig klargöra en sak först av allt.

Det är med stor tvekan jag lägger upp bilder på min anläggning, efter att ha tittat på de övriga medlemmarnas superestetiska/superstädade/superstylade ljudrum.

Här hemma, gäller att det ska låta bra, d v s dynamiskt och rent, punkt slut. Men vänta lite, det är en sak till som jag tycker är viktigt och det är att jag vill sitta bekvämt när jag lyssnar på musik.

I övrigt betyder WAF och design ingenting för mig.
När jag är ledig sitter jag hellre och lyssnar på musik än att fundera på hur jag ska göra rummet mer smakfullt och jag har heller ingen slavdrivare som ställer en massa krav på hur det ska se ut.
Mina katter tycker också att jag hellre ska lyssna på musik och klia dem på magen än att jaga runt som en terrorist med snabeldraken i tid och otid.

Nog om det nu. Bättre att berätta vad det är jag har som ger mig sådan njutning.

Signalkällor:
En gammal Thoréns vinylsvarv TD166 MK ll
Sony SCD-XB940
JVC DVD-Audio XV-D721

Signalprocessor:
Behringer UltraCurve DEQ2496

Signalkablar:
Supra ZAC och balanserat med Neutrik AG

"Försteg":
Tills vidare använder jag Försteget från en H/K AVR5000 receiver.

Delningsfilter m.m.:
Behringer UltraDrive DCX2496

Slutsteg:
1 st. Yamaha PC2602M (studiosteg)
1 st. Hypex UcD400
2 st. Hypex UcD180

Högtalare:
DIY monitor, med JBL element (Urei 2215H, 2225H, 2110A och 075)
Toppar, 2445J och 075 (passivt delade med 1 uF)

Rumsakustik:
I huvudsak med hjälp av ett flertal begagnade ljudabsorbenter (perforerade) som jag fått på jobbet.

/Roland
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
HerrD Posted - 2013/04/22 : 06:01:28
Kul! Har svårt att föreställa mig hur det skulle kunna bli bättre. Men det är ju alltid möjligt, som man fått erfara så många gånger tidigare.
paradigm Posted - 2013/04/22 : 00:25:15
Alltså, vanliga CD skivor blev ju inte heller sämre i 2930'an. Det ju rätt uppenbart att DAC'en och även transporten håller mkt hög klass i Denon spelaren.

Hmmmm, om jag var rätt nöjd innan, så är jag nog väldigt mkt nöjdare nu... Det här var ju riktigt skoj. Ska bara vid tillfälle lämna in den för service och kanske rengöring av lasern, för det händer på vissa SACD Hybrider, att spelaren tar god tid på sig att läsa in skivan.

Nån som kanske kan tipsa vart jag kan vända mig i Mälardalen/Sthlm för service/justering/rengöring av spelaren och vad det kan tänkas kosta.
paradigm Posted - 2013/04/21 : 23:01:25
Måste bara berätta att jag nu spelar på en Denon DVD 2930 och i släden ligger en SACD med Vivinobrothers Blues Band och jag måste säga, att trots att jag är väl förtrogen med skivan drabbades jag ändå nästan av ett hjärtstillestånd när den första takten exploderade som om både en häst och en åsna sparkat mig i bröstet.

I samma sekund insåg jag också att det var himla synd att jag inte hade spelaren redan igår på vår heldagslyssning... Den extremt höga närvaron, upplösningen och spelglädjen , tillsammans med de extra 10 dB i dynamikomfång var en överaskning som heter duga... :-) Närmare LIVE än så här tror jag inte man kan komma.

Nu åker jag ju på att skaffa måååååånga nya SACD skivor...
HerrD Posted - 2013/04/21 : 07:48:22
Måste lägga till för den som eventuellt tvivlar enligt "PA grejor går ju inte att ha hemma":
Den här anläggningen har lärt mig mer om mina albums inspelningskvaliteter än något annat så här långt. Det inkluderar kompisars anläggningar som närmar sig en halv miljon. Alla plattor jag brukar spela bjöd på ny information, att spela Miles Davis Kind of Blue var som första gången man fick höra den på en riktig anläggning. Kom på mig själv ett flertal gånger att sitta med munnen öppen, höjda ögonbryn och ett fånigt uttryck i ansiktet.

De enda nackdelar jag kan komma på är att inspelningskvalitet blir större som urvalskriterium vid val av musik samt att man får gå på jakt i huset efter saker sam vibrerar och skallrar!

Angående uppspelning får dator så är det enklare än man tror. Det finns också lika mycket att tweeka som med vanliga spelare. Vi fick höra skillnad på optisk/elektrisk utgång samt olika längder av digitalkablar. Det var mycket tydligt.
paradigm Posted - 2013/04/20 : 22:24:47
Tack själv och tack för de snälla orden, dom glädjer en gammal hiffi-nörd som mig! Det är ju inte särskilt ovanligt annars med kommentarer som, "PA grejor går ju inte att ha hemma"...
Jag tycke vi hade jättetrevligt idag och samtidigt spännande och lärorikt för mig att se hur smidigt det är att hitta och spela musik via datorn. Ett område jag inte har nån koll på, men känner att jag gärna vill sätta mig in i. Då kanske jag slipper ägna så mkt tid åt att bara leta rätt på den skiva jag vill spela.
HerrD Posted - 2013/04/20 : 21:49:56
Nyss hemkommen från lyssning hos paradigm! Oj! Kan säga att detta är en ny referens hos mig och jag tycker jag har hört många och dyra system innan. Tack så jättemycket för en trevlig heldag och insikten om vad ett dylikt system är kapabelt till! Jag är skakad i grunden. Rekommenderas varmt till alla som tror att dom har en bra anläggning. Att det skulle spela med god dynamik misstänkte jag men att finliret var på en så otroligt hög nivå var en överraskning.
paradigm Posted - 2013/03/20 : 20:51:32
Tvärs över gatan, snett mitt emot, på't ungefär. :-) Du är välkommen.
Jo, de är väl värda en liten utflykt. Du lär inte bli besviken. Jag blev själv JBL frälst redan i början på -70 talet och har väl hunnit bygga en och annan JBL bestyckad högtalare sen dess.
HerrD Posted - 2013/03/20 : 20:06:15
Då är det inte så långt från Norrköping. Hör av mig via PM om jag får till det med kalendern och frun! Vore häftigt att få höra era JBL-system
paradigm Posted - 2013/03/20 : 18:50:54
Jag finns i Hälleforsnäs i Sörmland. Det ligger nära Malmköping i Flens Kommun. Du är hjärtligt välkommen när som på en lyssning och du får gärna ta med dig en kompis om du vill.

Hallå Gunnar. Jo det var ett tag sedan jag var aktiv på forum. Det har vart lite problematiskt med både hälsan och relationer.
Nu har jag ju inte längre nåt brum alls och det var inget stort problem tidigare heller. Man hörde bara lite svagt om man stod alldeles intill högtalaren, så det var absolut inget jag stördes av 5m därifrån i sweetspoten. Men nu är det som sagt både brus- och brumfritt igen. Nej det är alldeles riktigt, det finns ingenting där ute, oavsett pengar som jag hellre skulle vilja ha, varken i högtalar-, eller förstärkarväg och då har jag ändå lyssnat på en del riktigt exklusiva saker...

Har ju också märkt att det blir allt svårare att hitta riktiga ljudgrejor på marknaden idag... och det som finns är mp3 och hembiogrejor, eller prestige grejor som kostar en förmögenhet, men är likt förbaskat gjort så att det SKA gå sönder så fort garantin gått ut... Har faktiskt suttit och filat på en text om det...
HerrD Posted - 2013/03/20 : 17:20:23
gcs: jag kommer gärna till dig och lyssnar! Vill vidga mina vyer, ska kolla kalendern med frun och pm'ar lite datum!

Edit: Förlåt Rolle för denna offtopic i din tråd.
gcs Posted - 2013/03/20 : 17:08:25
Halå Rolle roligt att se dig här igen. Hör av dig när du har lust och kanske vill komma hem till mig och lyssna på musik utan brum. Paradigm och jag sitter med ljud i samma tunga division och jag tror inte att någon av oss vill byta till något annat. HerrD, om du har vägarna till Stockholm är du välkommen och jag finns i de södra delarna. Rolle hur starkt brum har du egentligen? Hör du brummet när du spelar glesmusik?
HerrD Posted - 2013/03/20 : 15:23:20
Skönt att det löste sig med brummet.
Jag skulle kunna köra ganska långt för ett tillfälle att få lyssna och ta del av filosofin bakom detta, var håller du hus?
paradigm Posted - 2013/03/20 : 13:49:16
Igår kväll kom brumet plötsligt tillbaka igen trots PC drosseln och då insåg jag att felet måste ligga någon annan stans, så idag har jag kopplat bort PC drosseln, den gamla Sony SACD spelaren, en gammal dbx brusreducerare, samt det gamla försteget och fick därmed också kablaget sanerat och när jag flyttat strömblocket och slagit på anläggningen igen... var brumet helt borta... "Go figure"... Fråga mig inte vad som varit orsaken, för jag vet inte säkert. Men nöjer mig med att allt är frid och fröjd och låter det vara så. :-)
paradigm Posted - 2013/03/20 : 13:20:44
Om du är intresserad och vill, kan jag dela med mig av min ljudfilosofi, mina erfarenheter och gamla anteckningar.
paradigm Posted - 2013/03/20 : 13:14:34
Bilderna är gamla, från tiden jag bodde i sthlm. Ska ta nya bilder och lägga upp dom. Idag har jag ett mer än dubbelt så stort musikrum på övervåningen i mitt hus, med brutet tak bakom högtalarna och fylld bokhylla på motsatta sidan, som minskar akustikproblemen avsevärt. Köpte huset enkom för musikrummet. -:)Här är fondväggen i brunlaserad träpanel, men högtalarna "försvinner" ändå, eftersom jag har en helt holografisk ljudbild som svävar fritt i rummet, där det är mkt lätt att placera röster och instrument i både djup- och sidled med cm precision... något som man bara kan uppnå om allt är rätt inställt och i fas. Närvaron är så påtaglig, att det känns som fullt möjligt att gå fram till sångarna, titta ner i halsen och se vad de åt till frukost...
HerrD Posted - 2013/03/20 : 06:57:38
Jag kommer nog bygga något liknande i framtiden. Tror det kan vara vägen till musiknirvana. Skulle vara kul att höra ett sådant system någon gång! Visuellt borde dina högtalare försvinna om man ser dom rakt framifrån, fronten och väggen verkar ha samma färg, smart.

paradigm Posted - 2013/03/19 : 23:33:22
Elementen är JBL: 075, 2441 med titanmembram och Selenium (tractrix) horn, 2123, 2235, W15GTi, W12GTi.
paradigm Posted - 2013/03/19 : 23:25:56
Det är bilden på det ena slutsteget innan det var färdigt, som nu har 3st UcD 400 moduler, som enbart driver baselementen plus ena subbelementet. Trafon på 1200VA kommer från ELFA och har mu-metall runt om. Det sägs att trafon från början var avsedd för ett Bladelius projekt som aldrig blev av.
Om något, är det mindre brum från basarna, än från midbasarna, eller mellanregistret/diskanterna. Lytarna, ett knippe Colaburks stora RIFA, softstart från en som jag tror heter P-A här på forumet. Diodbrygga enl. konstens alla regler med "snubbers" m.m. Allt överdimensionerat in absurdum förstås. :-)
Därför tror jag inte trafona orsakar brummet, eftersom det inte spelar nån roll vilken sorts nätdel som är igång. Den switchade nätdelen driver Abletec moduler.

Allt är aktivt drivet och elektroniskt, digitalt delat med Behringer Ultradrive. Rumskorrigeringen görs med UltraCurve 2496.

Här kan jag spela allt från det mest finstämda och högupplösta, till live konsert med full styrka över HELA hörbara registret, från c:a 17Hz till 21000Hz... Såpass iaf att hela huset skakar... :-)
Det finns inget som jag har lyssnat på i köpväg, som ens kommer i närheten, oavsett prisklass... och då pratar jag obscent mkt pengar.

Återstår bara den sista lilla irriterande resten nätbrum...
HerrD Posted - 2013/03/19 : 20:46:56
Den där nätdelen var inte liten...
En fet toroid kan brumma ganska bra. När du skrev att nätdelen var switchad så antar jag att det är andra steg än det på bilden? Det är förmodligen en switchad Hypex förstärkardel med linjär nätdel?
Kan tänka mig att det låter bra! Kör du någon form av rumskompensering?
paradigm Posted - 2013/03/19 : 20:32:25
Bild på ena högtalaren.

Bild på ett av de hemma snickrade slutstegen.

Återkommer med bilder på subbarna.
HerrD Posted - 2013/03/19 : 18:28:17
Jag lägger bilderna på Photobucket men det finns flera liknande platser. Sen kan man läsa här hur man gör:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77634
paradigm Posted - 2013/03/19 : 15:49:12
Hmmm, klickade på insert picture, men det hjälpte inte.

Tusen tack för tipset, men jag tror inte brummet kommer från toroiderna. Slutsteget från MatsJ har nämligen switchad nätdel och det förändrade inte brummet...

Fler förslag? Och även förslag hur jag lägger upp bild som jag har i datorn?

Vox Posted - 2013/03/19 : 08:14:17
Är det någon mer än jag som inte kan se bilderna?
HerrD Posted - 2013/03/18 : 22:21:02
Om du har toroider som brummar kan jag rekommendera Sjöström audio DCT02:

http://sjostromaudio.com/pages/index.php/hifi-projects/109-dct02-the-dc-trap-high-end-style

Gött att sitta nöjd 10 år! Synd att man inte kan se bilderna, kanske går att ordna?
paradigm Posted - 2013/03/17 : 18:26:08
När jag för snart tio år sedan blev klar med bygget av en egen unik anläggning, med både hembyggda högtalare, som kan liknas vid ett par dopade/uppgraderade JBL 4344'or i D'Appolito/MTM konfiguration och ett gäng hemma snickrade klass D slutsteg baserade på Hypex moduler, har det inte funnits någon som helst anledning att uppgradera längre... Det enda som bytts över åren, är bättre PU Goldring, CD spelare, samt ett balanserat försteg Denon.

Det enda som i någon liten mån har stört mig, var ett svagt nätbrum som man kunde höra om man stod riktigt nära högtalarna. Min tanke var att det kanske var något i nät-konstruktionen till mina egna slutsteg som spökade, så jag köpte nyligen ett balanserat klass D slutsteg av MatsJ, för att ev. utesluta den källan, men det ändrade inget, så jag var benägen tro att det var nåt med "groundlift", men det verkade inte heller hjälpa att vända stickproppar. Därefter kom jag tänka på att jag har några gamla drosslar som man skulle ha mellan PC och Hifi anläggningen och när jag kopplat in en sån efter CD spelaren försvann brummet nästan helt.
Så nu vet jag inte vad jag ev. kan göra för att bli av med den sista lilla resten nätbrum. Jag funderar på om det ev. hjälper att hålla utkik efter en bättre CD spelare, för jag är inte heller helt säker på att PC drosseln inte försämrar ljudet/upplösningen en liten aning.
Det vore ju själva den om man inte skulle kunna få bort den sista lilla resten också...

Annars har jag ju mer avgrundsdjup, kraft, med full dynamik från 16Hz, samt närvaro och upplösning, än jag någonsin vågat hoppas på, så jag är ju liksom supernöjd ändå, som man säger...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000