T O P I C R E V I E W |
chg |
Posted - 2003/03/02 : 18:21:48 Hej! Carl-Henrik Gustafsson heter jag. 34 år, gift och bosatt strax utanför Lund.
Tänkte kort presentera min anläggning som är under uppbyggnad. En blandning av nya och framförallt begagnade pärlor: Technics SU-C3000 (försteg, batteridrift) Technics SE-A3000 (25kg slutsteg, det blir ytterligare ett för Bi-amp senare...) Canton Digital 2.1 kompl. med uppmätningsutrustning. Digitalboxens analogdelar är utbytta . Sony CDP-XA50ES samt MDS-JA50ES (vilka kassaskåp !) samt lite annat smått och gott... Även en bänk har inhandlats (beg.) men inte hämtats hem ännu, en Solid Tech "Air Signature".
Nuvarande kablar är ett hopkok av bla Ixos, Monster, noname..., här finns en hel del att göra. De blivande högtalarkablarna är dock inköpta (en del av dem är det vatten i...)
Hur låter det då ? I nuvarande uppställning låter det överaskande bra trots det ganska stora och kala rummet (>40kvm). Redan okorrigerade tyckte jag det var skapligt men efter rumskorrigeringen blev det helt annorlunda. Allt jag hittils spelat har framförts med ett enastående lugn. Ett myller av detaljer utan att det blir påträngande samt en mycket kontrollerad bas, dynamiken kan vara skrämmande !. Det är inga problem att följa enstaka intstrument även i komplex musik. Ljup och bredd är imponerande, högtalarna försvinner. Jag lyssnar mycket på akustisk musik som jazz, visor, kör, klassiskt m.m.. Skivsamlingen innehåller dock även en hel 70-90 tals pop och rock samt en del instrumentalt, väldigt blandat mao.
Nedaståend bild visar det blivande Hifi-rummet som snart skall renoveras.
Jag måste passa på att tacka Johan Björklund här på forumet som på plats hjälpte mig med högtalarkorrigeringen, vilken entusiast och kunskapskälla !
Återkommer med mer info (hoppas att bilderna stannar kvar) /mvh chg
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Vibro |
Posted - 2006/03/01 : 20:45:29 Himlans Nice utrustning du har :) |
Dominik Szalapski |
Posted - 2003/11/05 : 11:12:07 Jag är väldig imponerad av Din anläggning. Man ser inte Technics så ofta här på forum. Jag läste om denna Technics kombon men hade aldrig möjlighet att provlyssna. Fantastisk att kunna skafa fina beg prylar, måste själv lära mig denna konsten
mvh |
chg |
Posted - 2003/11/05 : 09:26:08 quote: -------------------------------------------------------------------------------- Tjusig bänk, allt blir ju mycket snyggt, man blir ju lite avis!
Tackar. Bänken , en "SolidTech Airbase signature" är förmodligen årets hittils bästa köp...Rejälare bygge får man leta efter! |
Bravo |
Posted - 2003/11/05 : 06:01:41 Tjusig bänk, allt blir ju mycket snyggt, man blir ju lite avis! |
johan.björklund |
Posted - 2003/11/04 : 17:21:16
Vilket vax använder du ?
|
chg |
Posted - 2003/11/04 : 16:26:04 Denon DP47F / ADC XLM MKII (mm PU)...
Skivspelaren är direktdriven och helt logikstyrd, gediget byggd och mycket snygg enligt min mening ! PUn som medföljde hade jag inte hört talas om tidigare. Visade sig vara riktig trevlig, speciellt som förstegets mm-ingång inte verkar helt fel...
Har inte speciellt stor erfarenhet gällande god vinylåtegivning men denna kombination uppfyller mer än väl mina nuvarande önskemål...
|
chg |
Posted - 2003/11/04 : 14:01:59 Visst är det trevligt att som omväxling spela skivor i svart plast... |
chg |
Posted - 2003/11/04 : 13:20:57 Vi börjar väl lite försiktigt igen...
Anläggningen håller så sakteliga på att byggas ut till flerkanalsljud... Mer nämner jag inte om det just nu, den som är intresserad av att följa utvecklingen får titta in då och då.
Senaste tillskottet är dock något helt annat...
|
chg |
Posted - 2003/05/05 : 23:22:16 Hej Johan och återigen tack för hjälpen. Skall vi snacka macho tycker jag din uppsättning golvar det mesta, Digital 1.1 drivna av varsitt varmt Vincent Klass A-steg..! Men sen låter det ju därefter, dvs bergfast kontroll genom hela registret, underbart!
Vi hörs ! |
johan.björklund |
Posted - 2003/05/05 : 18:02:30 Hörruduru Calle !!! Jag tycker banne mig att du skickar hem bänken till mig Skämt o sido , den setupen är bara sååå vacker att titta på när man sitter i soffan. stilrent , enkelt o macho
Ha det bäst Johan |
chg |
Posted - 2003/05/04 : 23:10:43 Här syns hyllplanens nipplar tydligt. Själva hyllplanen är i en mycket hård laminatskiva i "granitfinish" (det är snyggare i verkligheten än vad bilden återger). Stället är mycket stabilt och väger säkert 50-60kg utan utrustning. Konstruktionens fyrkantrör kan dessutom sandfyllas om så önskas... "ART Q-dampers" under spikesen.
|
ekman |
Posted - 2003/05/04 : 22:59:03 vassego du får låta oss veta hur det hela utvecklar sig =) |
chg |
Posted - 2003/05/04 : 22:51:28 quote: testa nordost red dawn eller kimber KCAG också
Jag tackar för tipset Ekman. Skall ta reda på lite mer om dessa, vi får se hur det utvecklar sig... |
chg |
Posted - 2003/05/04 : 22:47:43 Kul att du nämner bänken Drkim.
Jag funderade ganska länge hur jag skulle härbergera det hela...
Ett krav var att WAF-faktorn skulle vara hög varför jag till en början letade bland möbelaffärernas utbud. Insåg snart att kriterierna för en bra HiFi-bänk inte skulle infrias här så jag började leta band de riktiga HiFiracks tillverkarna. Var ganska länge inne på Skilfing-hyllan ,men kom en stund senare över denna begagnad på en annons.
För er som inte vet var det är kan berättas att den är konstruerad och tillverkad av "Solid Tech, ett Malmöföretag med entusiasten Björn Ohlsson i spetsen. Modellen som är mycket välgjord heter "Airbase Signature" och har individuellt luftlagrade hyllplan. Varje hylla vilar på två cykelslangar förbundna med en nippel i fram- resp. bakkant och skall pummpas upp lite lätt. Besökare ser lite konfunderade ut när det ligger en cykelpump bland HiFi-tillbehören...
"Airbase..." har utgått idag till förmån för "Rack of Silence". Björn som jag för övrigt haft nöjet att träffa ett par gånger har lämnat luftlagringen och satsat på avvibrering mha stålfjäder istället. En av anledningarna till denna nya konstruktion är troligen en betydligt mer "exportvänlig" produkt. Läs mer på http://www.solid-tech.net/
|
ekman |
Posted - 2003/05/04 : 22:46:31 testa nordost red dawn eller kimber KCAG också jag tror dock transparent är att föredra i din anläggning den är lite lugnare än dom andra två men inte riktigt lika "transparent" =) |
chg |
Posted - 2003/05/04 : 22:21:18 Jag får se till att hålla undan för dina Kimbersnokar Timbre... Det är mycket riktigt Transparent som testas, "Music Link Super" närmre bestämt. Nu förändrades en hel del annat i samband med att dessa kablar kopplades in så det är lite svårt att säga vilka förbättringar som hänger ihop med vad. Jag tycker dock att det infunnit sig ett behagligt lugn med dessa tillsammans med de ibland ganska "gnistrande" Canton-digitalerna.
Det blir svårt att inte behålla dessa... Det är iofs inte avgjort ännu, kanske någon som har ett förslag på kablar av "samma" dignitet för att jämföra |
ekman |
Posted - 2003/05/04 : 21:22:01 det där är definitivt en transparentsnok =) |
Timbre |
Posted - 2003/05/04 : 15:39:38 "Låddan på maggen" är tagen ur en lurig vinkel men Kimberviprorna började väsa när bilden kom upp.
Det måste vara Transparent... |
drkim |
Posted - 2003/05/04 : 13:23:35 Mycket trevligt - en rejäl bänk du fått tag i .. Låter säkert lika bra som det ser ut...
MVH Jocke |
Neodynium |
Posted - 2003/05/04 : 11:49:39 Transparent eller MIT?
Cleant system!! Ser bra ut..
|
chg |
Posted - 2003/05/03 : 23:03:58 Här syns kablaget till ett av slutstegen. Tyvärr är inte högtalaranslutningarna optimala för gafflar, bananer hade varit att föredra, men det fungerar helt OK ändå.
Signalkablarna till steget som syns på bilden är under testning. Någon som kan gissa vad det är, den karakteristiska "klumpen" på kabeln avslöjar en hel del...
|
chg |
Posted - 2003/05/03 : 22:55:44
Jag kör Bi-amp och Bi-wiring. Förstärkeriet är mycket flexibelt, varje slutsteg är i stereo men kan enkelt beroende på hur de kopplas antingen användas för att driva bas resp. mellanreg./diskant i stereo eller som här varje högtalare som ett monosteg. Dubbla utgångar på försteget (ett till varje steg) och dubbla ingångar på slutstegen, en fast och en variabel (för att om så önskas ha möjligheten att justera volymförhållandet individuellt för bas resp. mellanreg./diskant).
Kablage: Purist Audio Design "Maximus" till mellanreg./diskant och Audioquest "Midnigt Hyperlitz" till basen. Kablarna är konfigurerade med gafflar, den senare med WBT i ena änden...
|
chg |
Posted - 2003/05/03 : 18:41:46 zzz...Dags att väcka en insomnad tråd kanske...
Det har målats och lagts parkettgolv, firats påsk, burits HiFiprylar, och lyssnats på musik sedan sist.
Här kommer även några foton från nya HiFi-rummet.
Först en översiktsbild på nuvarande system.
CD: Sony XA50ES digitalt (f.n optiskt) ansluten till Cantonboxen Förstärkeri: Technics SU-C3000, 2st SE-A3000.
Signalkablage från boxen till försteget samt vidare till slutstegen blir nästa investering, det testas lite just nu... |
dole |
Posted - 2003/04/07 : 13:43:47 Det finns vissa likheter, man kan undra var Gryphon köper sin drive
|
chg |
Posted - 2003/04/07 : 13:34:10 Tack för att du väckte tråden MartinH ! Då jag nyligen kom över JA50an har det tidigare inte ställts så stora krav vid inköv av skivor. Flertalet är av Sonys enklare standard, en del Fuji och TDK-XG finns också. Jag vet att farsan köpte några ES-skivor för några år sedan (til sin JA30), en helt annan kvalitet vill jag minnas. Vad gäller de andra TDK-varianterna har jag inte testat dessa, tackar för tipset!
Snart kommer nya bilder på anläggningen i det nyrenoverade rummet, håll ut... |