|
Steg 3
243 - 239 - 323
|
En
torsdagsnatt baxade jag fram 323 för inkoppling, nu var det
tid för JJ rakt igenom. Jag såg verkligen fram emot det här
ögonblicket och slet som en galning. Klockan var närmare
02:00 så planen var att justera in nivåerna och att ta en
snabb lyssning utan sub och sedan i säng. Dra den om
rödluvan som man brukar säga ;-) När Eva, min fru,
steg upp vid 06:00
satt jag fortfarande uppe och var helt uppslukad av musik.
Jag vet inte riktigt var jag ska börja för det här var
riktigt omtumlande, bas, jo det var massor av bas. Aura
faller snabbt under 50 hz men jag saknade inte sub:en alls.
323 hade förvandlat de små stativarna till mindre golvare,
men det var absolut ingen ”rörbas” av den svampiga sorten
för musiken kom ut handfast helt utan eftersläpningar. Hade
jag inte vetat att det var ett rörsteg på 20 W som spelade
så hade jag aldrig trott att det var möjligt. Under den
tiden jag spelade utan sub blev det mycket skräning och
dåligt inspelad musik
|
Jag
började få upp öronen för nya saker i musiken som gav
skivorna en ny dimension. I första hand handlade det inte om
bättre detaljåtergivning utan om helheten. Jag hade stora
problem att hänga på de kritiska öronen för jag fastnade
oftast i musiken och bara följde med. Jag började sakta få
ett grepp om vad JJ hittade på, men hur och varför kan jag
inte svara på. Allt jag petade in i cd spelaren, hur
skränigt det än var, lät bättre än vad jag var van vid medan
musikens grundklang fanns kvar. Det spelades inte på
detaljer och det var sällan som något enskilt stack ut, fast
att plocka ut enskilda saker var ingen svårighet utan frågan
var mest om man ville. Det kändes helt enkelt onödigt och
överflödigt. Det var ett sådant sväng i musiken att jag inte
hade tid för detaljer och annat skrafs. Då har jag inte ens
nämnt kvalitetsinspelningar än! |
(klickbar bild!)
|
Utan sub är
inte livet kul
|
Dagen
efter var det hög tid att koppla in Duo 18 igen och att
hårdtesta JJ. Första skiva ut blev Cassandra Wilsons -
Blue
light 'til dawn. Det är en skiva jag har spelat sönder men
där finns flera stycken som är riktigt bra testobjekt.
Återigen var jag fast i musiken, som jag i det här fallet
inte ens gillar längre. Cassandras röst är inte av denna
värld och hennes register är imponerande. När hon låg och
sjöng i de lägre registren blev hon dock lite väl svullen
och mullrig. Samma sak gällde även trummor och ståbas, det
blev helt enkelt lite väl mycket ”boom” i musiken. Det var
nu jag gjorde den enda justeringen under testet vilket var
att sänka sub:en några dB. 323 fick Auras 8” att prestera så
mycket tryck i basen att det helt enkelt blev för mycket med
min gamla inställning. |
Efter
sänkningen hittade jag den perfekta avvägningen som förförde
mig helt. Hela vägen upp igenom mellanregistret påverkades
och röster blev verkligen fysiska men inte basiga. På låten
Sankofa där Cassandra sjunger alla stämmor blommade
verkligen allt ut i en orgie av stämmor. Var stämma fick sin
bestämda plats och sedan stannade de där utan att röra på
sig. Snacka om stabil ljudbild! Den lägsta stämman lät
förvillande lik en manlig sådan och den översta var pipig
och ljus, men aldrig hård eller skarp.
På I
can't stand the rain fick jag ståpäls direkt av
steelgitarren, skramlig, metallisk och ihålig som den var.
Vartenda litet biljud fångades upp med en rondör som gav
precis en lagom dos värme. Det hördes lika tydligt som
vanligt hur noisegaten släppte precis innan Cassandra börjar
sjunga
men den stora skillnaden var att jag inte hängde upp mig på
sådana detaljer nu. Normalt sett är det något som retar
gallfeber på mig. Jag trillade in i den speciella känslan
man har när man är på konsert. Den känslan blev ett stående
inslag hemma hos Björklund i en månads tid.
|
|
|
|
En
kavalkad av skivor följde och "att vara där"-känslan släppte
aldrig. Stone Sour med sin mangelmusik lockade fram en
aggressivitet och ett vilt diggande hos mig, medan djupet i
Dream Theaters musik fick mig att lyssna på samma skiva
flera gånger i sträck. De senares musik ställer ganska stora
krav på lyssnaren och jag tror inte att jag missade en enda
takt eller ton, fast det tänkte jag inte på just då. Att
produktionerna är halvtaskiga bekom mig inte alls, så fångad
var jag..En
sen fredagskväll lades Infected Mushroom i CD:n och jag tror
att ni kan gissa hur det slutade. Att köra sådan musik under
1 timmes tid strax under klippning är inget jag
överhuvudtaget trodde var möjligt. Hela huset måste ha
gungat med i basgångarna, så högt var det. Jag började i
själva verket på ganska normal volym men ville bara ha mer,
av allt! Alla fasfel som ligger i deras musik svischade runt
i hela vardagsrummet och helt plötsligt var det nästan som
5.1
|
(klickbar bild!)
|
|
Ett
litet tag spelade jag så högt att jag fick problem att
fokusera blicken och det lät inte det minsta illa eller
ansträngt. Det jag spelade på var ett par sketna rörhäckar
med ett minimalt antal Watt!? Den kontrollen JJ hade trodde
jag inte var möjlig med rör överhuvudtaget. Dynamiken och
explosiviteten gjorde sig påmind på var och varannan skiva
även om den bara fanns med i mindre doser. Det andades kraft
från systemet och den kraften ville bli frisläppt.
Efter
att ha spelat på ovanstående kombination i lite mer än 3
veckor kom jag på att jag inte hade lyssnat efter
HiFi-parametrar överhuvudtaget. Höjd, bredd, djup,
detaljupplösning, finplock och musik mot en svart bakgrund,
allt man kan önska sig bara fanns där. Om jag nu ska bedöma
hur väl dessa parametrar kom fram så får det bli – utan
anmärkning! Det är svårt att förklara det med text för jag
kände inget behov alls att lyssna med lupp. Att
leta efter svagheter kändes direkt onödigt och jag hittade
inte heller några.
|
(klickbar bild!) |
|
Sida 1
Sida 2 Sida 3
Sida 4 |
© HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of
their owners. All Rights
Reserved |