|
På djupet
För
att pressa stegen åkte Devin Townsends Terria, som är en
skiva med mycket komplex musik och omfattande
diskantinformation, in i CD'n. Det ligger ett skimmer på i
stort sett alla ljud och som grädde på moset så var reverbet
i maxläge när skivan mixades. Tillsammans med en sisådär 20
gitarrer som alla spelar på olika sätt gör det den till en
svårlyssnad skiva. Har man bara en antydan till hårdhet i
sitt system hörs det direkt och den blir jobbig att lyssna
på. Nu satt jag verkligen och bara gapade för 239 redde ut
alla skiftningar och nyanser utan några som helst problem.
Klarheten påverkade återgivningen ända ner till basregionen
vilket fick basspelet och trummorna att komma fram ruggigt
tydligt. Det var nu högerfoten verkligen började röra på
sig. Alla pålägg som finns på den här skivan grötade aldrig
ihop utan de benades ut klart och tydligt, samtidigt som det
inte slog över till att bli hårt eller komprimerat någon
gång. Aldrig tidigare har jag kunnat lyssna på den här
skivan så avslappnat som vid det här tillfället och att
vandra runt i den megastora ljudbilden var en barnlek. Jag
var även förvånad över att 239 kunde ge så mycket detaljer
utan att peka på dem. Ofta hänger jag upp mig just på ett
överflöd av detaljer och tappar därför känslan för musiken.
I det läget dissekerar jag bara det jag hör och stänger
sedan ned stereon efter femton minuter.
|
Efter
att ha varit uppe på molnen sansade jag mig lite för här
fanns ett problem, den här skivan är väldigt diskantrik och
hur skulle det då låta på en mer normal skiva? För att göra
det ännu lite svårare lade jag i Richard Thompsons - You
- Me - Us? som verkligen har ett torrt ljud. Det är en
akustisk skiva med gitarrer och ståbas samt små inhopp av
fioler och trummor. Till min stora förvåning lät det inte
alls murrigt eller dovt. Det torra ljudet från studion fanns
med men den dova klangen var inte så övergripande som jag
var van vid. Istället öppnades inspelnings-rummet upp
vilket gav en närhet som var lite otäck ibland. Jag började
nästan undra om slutstegen ändrade nivå efter vad jag
spelade ;-)
Återigen påverkades basen av övertonerna och ståbasen
framträdde därför tydligare än någonsin. Små vibrationer
från strängarna och skrapljud, allt fanns med vilket jag
inte ens lade märke till från början. 239:ans sätt att fånga
musiken lyfte den här skivan flera snäpp i mina öron för
helt plötsligt fanns det inget att klaga på?! Jag kom till
och med till en punkt då min underläpp började skaka. I ett
riktigt melankoliskt stycke som börjar med en ensam gitarr
och ståbas kommer en violin in och jag blev här riktigt rörd
av vad jag hörde. Låtens inneboende känslor sköljde över
mig, det var så mycket ”ta på”-känsla man nu kan få. Det lät
banne mig inte HiFi för två öre, här spelades musik
|
(klickbar bild!)
(klickbar bild!) |
Imponerande!
|
Hur JJ
har lyckats åstadkomma detta vet jag inte men lyckats har de
verkligen gjort. 10W kan tyckas vara i nederkant och det
räcker tyvärr inte för alla. Jag upplevde aldrig att stegen
kippade efter andan eller att de blev pressade ens på
riktigt höga nivåer. Musiken bara flödar på och ljudbilden
förändras inte även om man pressar dem med ett kontinuerligt
effektuttag på 8-9 W. Drar man upp nivån till klippning så
kommer disten smygande utan några överraskningar.
|
Steg 2
243 -
239
|
|
Nästa
steg blev att koppla in försteget JJ243 och nu var
förväntningarna högt ställda! Skulle jag få ett lyft i alla
registren när en JJ-produkt styrde slutstegen? Efter den
första sessionen visste jag inte riktigt vad jag skulle
tycka, det lät inte illa fast å andra sidan lät det inte
superbra heller. Försteget hade stått på någon timme innan
jag började lyssna men jag bestämde mig för att vänta ett
par timmar till. Den extra uppvärmingen ”tog” ganska mycket
vilket även kändes på chassiet, till och med volymratten
blev ljummen. Mina högt ställda förväntningar dämpades dock
för det här var ingen lätt nöt att knäcka. Jag fick inte
försteget att sjunga på det känslomässiga sätt som 239
gjorde. Istället tog 243 kontrollen och dämpade ner allt
till normala (?) nivåer, en del av livfullheten och
öppenheten försvann. Å andra sidan så lät det inte alls
dåligt, tvärtom, men jag hade väntat mig lite mer helt
enkelt. För att verkligen grundtesta försteget kopplade jag
bort 239:orna och satte tillbaka mitt A-50 och nu hände det
saker! Både lekfullheten och luftigheten var tillbaka och
så även mitt leende. Detaljnivån låg i närheten av mitt eget
försteg fast lite skärpa saknades i de minsta detaljerna.
|
(klickbar bild!) |
På
lågmäld musik märktes det lättare men med mer komplex sådan
märkte jag inte av det alls. Redan på lägre lyssningsnivåer
rycktes jag med av musiken vilket gjorde att jag hade svårt
att slita mig från stereon. Röster komprimerades ibland
storleksmässigt vilket gjorde att på vissa skivor lät
sångaren lite avlägsen, på gott och ont. Klangen och värmen
fanns dock med och jag upplevde aldrig försteget som kyligt
eller nasalt. Samma fenomen hördes inte på några instrument
för alla spelande var fast placerade i ljudbilden och de
kändes aldrig avlägsna. Skivan ”Terria” åkte givetvis i igen
och visst hördes det att det var en JJ som spelade för jag
kände igen många av sakerna som 239 hade gett mig. Det var
banne mig samma sak med Thompson också så släktskapet var
tydligt, även om 243 lät lite dämpad och försiktig i
jämförelse.
En sak
som förvånade mig var att jag inte kunde höra någon skillnad
mellan 243 och mitt eget försteg när det kom till basen. Duo
18 pumpade ut rytmer med samma fina nyansering och kontroll
med båda förstegen. Ska jag klaga på något så får det väl
bli att det saknas fjärrkontroll.
|
(klickbar bild!) |
|
Sida 1 Sida 2
Sida 3
Sida
4 |
©
HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of
their owners. All Rights
Reserved |