HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Forsmans lek- och lärstuga - mätning TLBP6
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 7

FForsman
100.000-klubben

2515 Posts

Posted - 2022/01/22 :  00:50:58  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Ikväll har jag familjen tittat på talang, ett program som jag bara inte klarar av. Däremot brukar jag gå in till dem i reklampauserna och tramsa och knycka fredagsgodis från barnen. . . Vilket ger mig lite tid till annat pyssel.

Så kom jag mig äntligen för att mäta upp mina TLBP6 lite mer ordentligt. Som tidigare diskuterats så finns det ett potentiellt summeringsproblem mellan den långa och den korta pipan. Simuleringen skvallrar om det och det jag byggt i praktiken representerar såklart inte simuleringen till 100%. Jag har därför gjort en lös botten som jag kan flytta och sätta på olika höjd i den korta pipan och på så sätt justera dess resonansfrekvens så att den summerar i fas med den långa. Det är så det är tänkt att funka i alla fall.

jag började utan extra-botten och har sedan kortat pipan ca 2 cm mellan respektive mätning med hjälp av den löstagbara extra-botten.

Första bilden visar vilka områden som påverkas. Bortse från att det ser lite stökigt ut vid 50 Hz. Förklarar senare i inlägget.

Separerar man mätningarna lite ser man bättre var sweetspot ligger

Här är den längd som jag troligen kommer gå vidare med och skruva fast vilket var i mitten ungefär i serien ovan. Jag har också petat i lite dämpull nere i kröken vilket jämnade ut det något till. Det är ingen smoothing på någon av mätningarna. Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med att få till en frekvensgång från 30-190 Hz. Hela 2 1/2 oktav är mer än många andra liknande konstruktioner. Väldigt glad åt att fasen är så jämn också.

Ett vattenfall visar att ringningen vid 110 Hz som simuleringen skvallrade om ser mycket bättre ut. Likaså uppe vid 180 Hz också. Det man kan undra över är ringningen vid 50 Hz.

En svep och en mätning med förstärkaren avstängd avslöjar att det är något annat än högtalaren som smyger sig med in i mätningen. Så den bortser jag från helt. Synd bara att den pajade en annars så snygg kurva

Till sist en mätning på distorsionen. THD om 0,241% tänker jag inte är så tokigt. Särskilt med tanke på att det ligger ett 50 Hz brum i bakgrunden och tvättmaskinen var i gång i rummet bredvid samt att medelvärdet beräknas från ett betydligt större fekvensspann än vad som är tänkt att använda. När jag skriver detta inser jag at jag måste göra om distorsionsmätningen vid tillfälle med bättre förutsättningar.

Någonting jag inte har koll på är hur luftens oliniaritet vid ökat/minskat tryck påverkar avstämningen. Det som ser bra ut på dessa mycket låga nivåer, kommer det också att se bra ut när jag kramar på eller ändrar det sig? Det återstår att se. Kanske jag kan få till en mätning utomhus på 10 m avstånd med massa W och jämföra mot att mäta i mynningen med milli Watt.

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Edited by - FForsman on 2022/01/22 01:37:40
Go to Top of Page
Page: of 7  Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000