Author |
Topic  |
pix
200.000-klubben
    
3970 Posts |
Posted - 2023/03/03 : 12:24:20
|
@Fuling Jag hade en EC86 som driver till ett dc-kopplat 6AS7 (SE-steg). Då beövdes verkligen svinget för att fullt ut styra utgångsröret. En triodkopplad E180F gav inte riktigt samma kraft. Som första steget i ett gramofonsteg så vill jag ha både högt Mu OCH Gm, och då krymper alternativen  |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
 |
|
Imperial
Medlem i AÖ
    
2299 Posts |
Posted - 2023/03/04 : 11:18:32
|
Vincent har ett riaa steg so låter bra. Men den e känslig för vibrationer. De e fullsmetad m rör åxå. Ja vet inte vad alla rören gör då ja inte set nåt schema på den. De sitter 2st E180F i fjädrande rörhållare å 4st EC86 me fastlödda socklar på krets kortet å två EF184 fjädrand uphängd rör hållare.
Ja bytte ut dom ryska E180F å EF184 mot Telefunken å de låter bättre än dom ryska rören men de blir väldigt känslig m mikrofoni å rundgång.
De va därför ja reagera på att du valt D3a som första rör. Dessutom så kan dom mäta rätt olika från ex t ex så har man en fungerande krets m ett par rör så kan de vara så att man behöver ha matchade rör t jus den kretsen. Dom kan vara svåra att tämja men e helt klart bra som trioder. |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
 |
|
pix
200.000-klubben
    
3970 Posts |
Posted - 2023/03/06 : 07:13:31
|
Första steget i ett gramofonsteg är det svåraste, med råge. Brus, mickrofoni och brum går ofta obemärkt förbi på alla andra ställen. Men i ett gramofonstegs första steg så påverkar allt. Ett mc-steg kräver mellan 40-60dB förstärkning. Men då -20dB försvinner i RIAA korrigeringen så krävs mellan 60-80dB. Detta är 10000-10000 gångers spänningsförstärkning! Inte konstigt att det som händer i första steget spelar roll!
I mitt tidigare steg använde jag 6C45-PE, vilket fungerar mycket bra. D3a har lite högre Mu, men lägre Gm. Att välja den första av dessa har också med att göra att jag vill framledes kunna prova att använda en pentod som första steg
Schema på mitt tidigare steg.
 |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
 |
|
FForsman
100.000-klubben
    
2585 Posts |
Posted - 2023/03/06 : 07:31:35
|
Intressant att läsa om förutsättningarna för att bygga gramofonsteg.  |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
 |
|
pix
200.000-klubben
    
3970 Posts |
|
pix
200.000-klubben
    
3970 Posts |
|
Imperial
Medlem i AÖ
    
2299 Posts |
Posted - 2023/03/15 : 13:29:36
|
Den där armen va ju asgrym. Ja kör själv m en Mayware Formula 4 som e en unipivot arm men man kan inte justera asimut under spelning. De du gjorde var ju helt genialiskt.
Mitt nästa skivspelar projekt e ett Sony TT3000 verk som ska få en plint i Björk plyfa.
Ja gör en armbas som är utbytbar åsså får vi se om ja sätter min andra Mayware arm där lr Bosses R.I.P Cantus arm.
Ja har även en Decca arm som behöver lite översyn men som nån redan har bytt kablaget på. Den e åxå en unipivot arm å den har magnet antiskating. |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
 |
|
pix
200.000-klubben
    
3970 Posts |
Posted - 2023/03/15 : 14:17:34
|
Tack Imperial 
Armen jag gjorde var tänkt som en prototyp för att se om det skulle funka. Tabken var att göra en mer genomarbetad arm senare, men annat kom i vägen. En kompis har en Reed 3P med azimuth justering medan man spelar. Och det är väl lika bra att erkänna att hans arm är liiite mer sofistikerad än min 

Just nu spelar jag också med en unipivot-arn (ClearAudio Unity). Jag har länge klurat på om man skulle kunna komplettera denna med azimuth-justering a.la Graham, men får inte till en friktionsfri rotationsrörelse på den nedre delen.

Cantus har jag tidigare haft i många år och varit nöjd. När den väl funkar, så funkar den riktigt bra. Men så är det kanske med alla tangentialarmar. Jag vet att det finns många Contiuos med Mayware-armar. Jag tror tom Bosse sålde verket med dessa armar till de som inte ville ha Cantus.
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2023/03/15 14:19:48 |
 |
|
abbot
Member
    
626 Posts |
Posted - 2023/03/16 : 02:10:59
|
Hur högt tänker du bjuda för att få tillbaka den coola armen? SEK700? |
 |
|
pix
200.000-klubben
    
3970 Posts |
Posted - 2023/03/16 : 06:50:35
|
@Abbot Nja, hela poängen är ju att gamla byggen skall flöda ut, för att ge plats åt nya.  Fast det är klart. Man undrar ju vart alla gamla byggen man gjort har tagit vägen. Jag vet att den Mirand A1 som jag byggde 05-06 fortfarande finns kvar hos köparen i Kristinehamn. Övertygad att mina gamla Karlson K15/TT-horn finns i trakten av Sandviken. Men denna arm måste vara det av mina "barn" som färdats längst |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2023/03/16 07:58:24 |
 |
|
valvo
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2023/03/16 : 17:46:18
|
Hej PIX! Mycket intressant serie inlägg ! Märkligt detta kring tonarmen , jag kom att undra hur du har ordnat ledningarna inne i träarmen . Tvinnat flätat ? Stötte på funderingar kring hur man skall undvika ,hum och brum i en arm som inte är gjord av metall. -Häller just på att göra färdigt en tonarm med skrotad hårddisk, och fiske-spö . den kan bli 13-15 tum lång.! -Att matcha en LENCO ,till DI-träffen på Vändelsberg. VALVO |
valvo |
 |
|
pix
200.000-klubben
    
3970 Posts |
Posted - 2023/03/17 : 08:13:55
|
Hej Valvo När träarmen lämnade mig så hade jag inte gjort någon kanal för kablaget. Detta var ju bara en prototyp. Att långhålsborra en 12" lång arm, överlåter jag till proffsen. Så min tanke (om jag skulle gått vidare med en riktig arm) var att limma arm-ämnet av 4 delar, och spara en kanal i mitten.
Jag har egentligen aldrig haft problem med skärmning av tonarm- eller långnivå-kablage. Länge körde jag hela anläggningen med partvinnat utan skärm. Jag vet inte om det har att göra med attjag har ovanligt lite RFI i mitt hem, eller något annat? Men det funkade bra.
Nackdelen med ett skärmat kablage är ju att kapacitansen ökar. Det kan ju vara en fördel för MM puppor (som vill se en viss kapacitansför att inte få en resonans i duiskanten), men man bör ha kontroll så det inte blir för mycket.
Mina nuvarande (Diy) kablage så har jag försökt skapa möjlighet till olika kopplingsalternativ. Signal-ledarna är partvinnade AWG26 försilvrad koppar med ETFE-isolering (snarlik PTFE=teflon). Jag har även lagt till en 5-e ledare, för att kunna ansluta t.ex. tonarmens jord till SUT-trafons jord och vidare till gramofonstegets jordplint (signaljord). Utanpå kablaget har jag även dragit en skärm med små kabelstumpar anslutna. Dessa anslutningar ger möjlighet att prova var de ger minst brus/brum. Antinen i ingen, ellr enbart ena änden, eller i bägge ändar. Klarar man sig utan skärm så är ju detta att föredra. Det är lättare att kontrollera den kapacitans som (MM) puppan vill se via en kondensator. Men har man då brus/brum, så skall man naturligtvis ha en skärm.
Men kabelskärm och en jordad tonarm är inte dödvändigtvis samma sak. Många ha en tyst ansläggning när de spelar (acceptabel skärmning), men får brum när de tar i armen. Då kanske en jordkabel är good enough.

|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2023/03/17 11:26:43 |
 |
|
valvo
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2023/03/17 : 13:52:49
|
Tack PIX ! Skall försöka med par-tvinnat ,höra om det räcker ! 14-15 tum arm är i längsta laget ,det bara blev till så . Skall bli spännande på träffen i vendelsberg ,hör och häpna 1:a April ! -Alla entusiaster : ANSLUT ! MVH Valvo |
valvo |
 |
|
valvo
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2023/03/20 : 13:32:47
|
Borrade 5mm hål,med långhålsborr(ihopsvetsad pinne med standard borr)loppisfynd 10Kr, i en 2x2cm 13"lång , Honduras mahogny från skrotad snipa . 5mm fel i slutändan ! Bearbetning av yttre form ,anstår. Annars ,är metoden med ränna ,intressant .Då kan flera olika träslag kombineras .-Men bara för den klang-mässigt korekte audiologen 
Valvo |
valvo |
 |
|
Imperial
Medlem i AÖ
    
2299 Posts |
Posted - 2023/03/20 : 17:49:41
|
Ska man borra långa/djupa hål så hade vi (när ja jobbade på Ericsson) långa borrar som endel kalla kanon borr. Dom hade bara ett skär å lång stöd yta så man fick raka hål. Det finns flera varianter nuförtiden De tog då väldigt lång tid å borra långa/djupa hål m precision. Man måste ständigt skrota ur borr spånen så de inte brände fast. De är inget man gör på fri hand lr me en liten hobbypelar borr.
Ska man borra lite längre än vad spiralen är på borren så funkar en bra monterad förlängare rätt bra. Viktigt att få bort spån från borrningen oavsett material. Man låter borren skära några varv å dra ur borren ur hålet så att man int fyller hela spiralen m spån åsså borrar man vidare några varv till å fortsätter så. Spånen ska även transportera bort värmen från skären på borren. Så varje gång man skrotat ur borren å fått bort spånen så penslar lr sprutar man på skärvätska lr penslar på skär pasta om de bearbetade materialet behöver det.
En annan sak när man borrar hål e att ha rätt rotations hastighet på borrstålet för resp material å rätt skärvätska/pasta om det rekkommenderas. för att få ett bra resultat.
Obs! Mekanisk bearbetning tar tid. Ett hål blir inte klart fortare för att man gasar på m högsta varvtal. |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
 |
|
abbot
Member
    
626 Posts |
Posted - 2023/03/22 : 00:33:21
|
Splitcanespön (bambuspön) byggs av sex strippar av bambu som hyvlas trekantiga och taperade. Sedan limmar man ihop dem till sexkantiga spön. Utvändigt sparar man så mycket som möjligt av emaljen/skalet på bambun (som är ett gräs - inte trä) för att det är där styrkan och spänsten sitter. Så småningom började man 'hålbygga' spön för att göra dem lättare och spänstigare. Då kunde man också ännu mera påverka aktionen i spöklingan. Detta skedde genom avlägsna material i den spets som var vänd mot centrum på klingan. Där får man en kanal som man kan dra kabel igenom. Spöbyggare är väldigt kritiska och kasserar ofta sina alster utan att färdigställa dem. Där finns material till många tonarmar som skulle kunna hamna i Kalifornien eller Svängsta. Lätta, styva och möjliga att göra resonansfria. Man kan laminera och hitta på allehanda hyss. Purrfect om man så vill. |
 |
|
Topic  |
|