HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Det föränderliga systemet hos HerrD, landar i Ino
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 45

Double A
Member

2028 Posts

Posted - 2023/05/31 :  14:44:11  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Är det några filter i lådorna? Kan tänka mig att det sitter i huvudhögtalarna, men i basmodulerna?

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1652 Posts

Posted - 2023/05/31 :  15:30:46  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Double A: Topparna har passiva filter för delning mellan diskant och bas men subbarna har inga filter. Tanken är att köra med Ino cr80s som är ett aktivt tvåvägsfilter. Jag delar i Hypex plateamps.

Fick upp tv'n också. Märkligt nog påverkas ljudet inte så mycket som det brukar.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2023/05/31 15:31:32
Go to Top of Page

Double A
Member

2028 Posts

Posted - 2023/06/01 :  19:48:25  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Blev mer nyfiken.
Införa basar? Hur djupt ska dom spela? Hur mycket eq behövs ?

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1652 Posts

Posted - 2023/06/01 :  20:35:34  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Infra-basarna ska man egentligen ge infra-eq som är en funktion i cr08s. Jag kör utan infra eq men har bas helt rakt ner till 10Hz (lägre har jag inte mätt) vad jag nu ska ha det till. I mitt fall är det av godo med infra då lådorna är mindre och det blir enklare att sprida ut många ljudkällor i basområdet för jämnare bas i rummet och god dynamisk förmåga får man på köpet. Det funkar riktigt bra hos mig.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

nisseW
Member

513 Posts

Posted - 2023/06/02 :  07:58:35  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Du får ju en respektingivande konyta på 12 element, och därmed en liten konrörelse, och i slutna lådor, det låter bra tycker jag.Borde ge en snabb och torr bas.
Dessutom minskar risken för elaka rumsresonanser avsevärt.
Att de dessutom går riktigt lågt i frekvens, betyder att du får fasvridningen långt ner i frekvens. Vilket ger en bättre timing i basen. Nu vet jag visserligen inte var systemresonansen ligger.

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1652 Posts

Posted - 2023/06/02 :  22:30:17  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
nisseW: Absolut, det funkar bra. Men JBL M2 med sub18 x 2 slog hårdare. Fast detta låter mer homogent. Beror på vad man är ute efter.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page
Page: of 45  Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000