HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Digitalt högtalarfilter i FPGA Ver 0.2
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bjäris
Member

235 Posts

Posted - 2019/04/27 :  23:04:34  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Esl: Vilken minidsp är det som du har tittat på?
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2574 Posts

Posted - 2019/05/12 :  11:04:05  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
miniDSP 4*10 och sedan SHD varianten, fast den senare har bara 4 analoga utgångar.
Jag behöver 6 utgångar helst 8

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Bjäris
Member

235 Posts

Posted - 2019/07/07 :  13:54:39  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Projektet rör sig sakta framåt, och jag har fått ljud igenom kortet. Nästa del som jag har börjat jobba med är delningsfiltret. Jag har tänkt att interfacet ska se ut ungefär så här.

Eventuellt kanske jag ska lägga till en graf som visar summan av filtren, och en graf som visar fasen, men frågan är om det blir bra eftersom resultatet beror på elementen och placeringen. Det kanske är bättre att inte visa mera än det jag visar nu, så får man mäta upp resten.
Go to Top of Page

Bjäris
Member

235 Posts

Posted - 2020/04/09 :  22:13:21  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Hej
Jag har varit riktigt dålig på att uppdatera här på sidan. Jag har kommit fram till att det är roligare att bygga än att dokumentera, framför allt när det är dåligt med tid, men jag ska bli bättre på detta.
Kretskortet är färdigbyggt, och funkar fint efter några små fixar.

Sen har jag monterat allt på en aluminiumplatta. Så att det det ska bli mera hanterbart.

Funktionsmässigt i mjukvaran är det FIR filtret som är kvar. Sen blir det till att leta buggar, optimera, och lägga till fler funktioner.
Go to Top of Page

Bjäris
Member

235 Posts

Posted - 2020/04/10 :  16:33:49  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Här kommer ett blockschema över signalvägen genom FPGAn.

Först går signalen till FIR filtret utan att att passera någon form av omsampling. FIR filtret kompenserar för amplitudskillnader i högtalaren och rummet, samt fasförskjutningar. Sedan går signalen till IIR filtren, som används för att dela upp signalen till de olika elementen. Sist går signalen till delay kretsen som ser till att signalen ligger i fas mellan elementen vid delningsfrekvensen. Där efter synkas samplen till sampelklockan och bitklockan från spdif mottagaren innan de går vidare till DA omvandlaren. På så vis behöver inte signalen samplas om eller samplas upp/ned. Utan signalvägen blir så ren som möjligt. För att det ska fungera med olika samplingsfrekvenser, så kommer varje filter få en ny uppsättning konstanter, så fort samplingsfrekvensen ändras.
Go to Top of Page

Bjäris
Member

235 Posts

Posted - 2020/04/11 :  16:10:05  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Den delen som kommer ta upp den absolut största delen av FPGAns prestanda är FIR filtret. Det finns block med färdiga moduler i de flesta FPGAer för att öka prestandan. I den här FPGAn finns dsp block (DSP48A1) och ram minnes block (bram). Varje dsp block har en multiplikator som jag kör i 200MHz. Det betyder att den klarar av 512 multiplikationer per kanal för samplingsfrekvensen 192 kHz och det finns 16 st multiplikatorer. Om man konfigurerar bram blocken för 32 bitars ord. Så får man 32 st med 512 ord. 7st bram är redan använda i konstruktionen. 4 st till delay kretsen, och 3st till IIR filtret. Till varje multiplikator behövs 3st bram. En för konstanterna, en för höger kanal, och en för vänster kanal. Detta betyder att bram blir en bristvara, och att jag bara kommer kunna använda 8st multiplikatorer.

Filtret fungerar så att varje konstant multipliceras med motsvarande sampelvärde. Sedan summeras värdena från alla multiplikationerna och skickas ut från filtret.
Till sist skickas det älsta sampelvärdet i varje bram vidare till nästa bram.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1391 Posts

Posted - 2020/04/11 :  19:45:11  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag är mållös och verkligen imponerad!
Jag förstår väldigt lite av det du skriver men följer ändå med stort intresse!

Korten i tidigare poster ser väldigt seriösa ut, hoppas du går i mål!
Go to Top of Page

Bjäris
Member

235 Posts

Posted - 2020/04/12 :  10:44:04  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Hej Tomas, är det något du inte förstår, så får vi ju förtydliga lite.
Från vilken nivå ska vi ta det? Vet du vad en FPGA eller DSP är? FIR och IIR filter?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21569 Posts

Posted - 2020/04/12 :  10:49:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Kan bara instämma i Tomas kommentar, vilket projekt! Wow!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1224 Posts

Posted - 2020/04/12 :  23:19:05  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Bra jobbat, kul att se framstegen!

Innan jag var säker var jag tvärsäker
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000