HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 En söndagstur till Sweetspot Jönköping 2023
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author  Topic Next Topic  

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2023/04/23 :  19:29:36  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Första gången för mig i nya lokalerna. Totala intrycket mycket positivt! Rummen verkar inte så tokiga och det lät bra på många ställen.

Först ut var Stylus som spelade på en större variant av de YG högtalare som spelade på mässan i Stockholm:



Mera fullvuxet än presentationen i Stockholm men en puckel i basområdet störde rejält och det blev svullet.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2023/04/23 :  19:34:15  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Qln med Electrocompaniet. Detta lät ända bra ut i hallen, när man väl kom in och det spelade lite mera bas insåg man att det mest var övertoner i basen. God potential dock!


The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2023/04/23 :  19:40:29  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Revival Audio från Frankrike låter okonstlat och naturligt. Man kan enkelt fokusera på musiken, trevligt! Att dom dessutom inte kostar en arm och ett ben är en fin bonus


The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2023/04/23 :  19:48:35  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Svenska dipol-högtalare, Lindstöm Audio, här pratades mycket om naturligt ljud som lät samma överallt. Det stämde inte alls. Lät ok i en mycket liten sweetspot och mycket obalanserat utanför denna. Hör man inte detta har man stora problem med hörseln.


The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2023/04/23 :  19:55:10  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Anatech, Svenska rörförstärkare med trevlig och ödmjuk representant. Spelade med Klipsch. Förväntade mig att höra tunt och trattigt ljud med luddig definition men det funkade bra! Lätt att fokusera på musiken, Pink Floyd i detta fall som kan skära i öronen om man har problem i riggen. Här blev vi kvar en stund och bara lyssnade på musik. Bra!


The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2023/04/23 :  20:07:28  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Ett rum med Vintage! Detta kan fortfarande spela musik med behållning, Radford 3-vägs monitorer med Quad samt Dynaco mono-block med Tannoy Little Gold Monitor. Kul med historia och sann entusiant-anda! Båda riggarna lät bra.



Rörprovare tror jag:


The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2023/04/23 :  20:17:01  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Här var en kul överraskning, Totem har jag haft svårt för med Mani2 i minne med jobbig metalldiskant och hängmatta i övrigt. Detta spelade helt annorlunda! Avslappnat och bra rumslighet och bra botten. Nätt format också, borde bli en favorit i hemmen, rimligt prissatt. Primaluna spelade också fint, utan den avrundade attack jag minns från förr. Smart bias-system och möjlighet att rulla i stort sett vilka rör man vill.


The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2023/04/23 :  20:18:49  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Kul Herr D!
Den mässan missade jag totalt, hm.. konstigt. Alltid intressant med kunniga reportage.
Det kanske kommer mera.

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2023/04/23 20:41:14
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2023/04/23 :  20:24:40  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Så till dagens chock! Hittade in till Kii Three och det lät ungefär som jag minns det. Tills presentatören skämtar med oss och säger att det inte är Kii utan den lilla pyttehögtalaren i fönstret. No way! Säger vi. Han plockar upp den och ljudet kollapsar... hakan på golvet. Vaaa faaa...



Denna lilla atombomb från Devialet lurade oss alltså fullständigt. Bara att erkänna. Riktigt kul!



Typ 8-9k. Nästan värt att köpa en bara för att lura folk hemma på samma sätt

Fick sen lyssna på Kii som spelade bra förstås men vi var ju i chock. Fick spela lite annat (piano och violin) än EDM också och då saknades någon innerlighet som jag är van vid, det blir lite teknologiskt på något vis.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2023/04/23 :  20:25:34  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
nisseW: Ja, lite till blir det strax!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2023/04/23 :  20:31:24  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Mässans topp-ljud! TAD. Rejält prishöjda från 215k till 370k. Kanske blir svårt att förklara när den ser ut på samma sätt som tidigare och i mina öron även låter samma. Nu är det inte en dålig sak dock. På denna nivå blir det väldigt seriös hifi och man försvinner helt in i musiken. Fantastiskt! Två gånger blev det lyssnat här pga prestandan. Klart bättre ljud på främre raden då den bakre bjöd på några obehagliga reflexer.


The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2023/04/23 :  20:41:39  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Väger vi in prisvärdhet blir det teknisk knock-out för mannen från Småland, Lars från Holographic Audio!



Nya produkter, mycket att kika på. Ino Audio med pi120 (osäker på om det var signatur eller inte) stod för högtalarinsatsen.



Många nyheter var det här:



Detta är ett ljud helt i min smak Många talar om ofärgat ljud och sällan är det så sant som här.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2023/04/23 :  20:43:29  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Har förstås missat mycket. Fyll gärna på med intryck och bilder! Blir lätt fokus på högtalare för mig då jag tycker dom sätter absolut störst avtryck på ljudet och oftast innebär klart störst felkälla.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2023/04/23 :  21:21:59  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Dessa tyckte jag lät bra:

ATC SCM100 ASL hos ScanAudio.


Om jag fattade det rätt, så är de aktivt drivna, det kan kanske förklara den höga prislappen.

För övrigt så fick jag mina öron scannade hos Ilicon.
Det skall bli spännande hur resultatet blir till mina Shure SE846.

Här är några låtar jag Shazamade.


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2023/04/23 :  21:34:40  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Tack för bilder, det var kul att se

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

hifikg
Member

134 Posts

Posted - 2023/04/23 :  22:47:13  Show Profile  Visit hifikg's Homepage Send hifikg a Private Message  Reply
Trevligt med bilder, har inte varit på Sweetspot sedan de slutade vara i stugorna, men jag blir bara mer sugen, så nästa år kanske det är värt 700 km resa igen!

Sitter nöjd. Faktiskt.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2023/04/24 :  01:34:51  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Detta är ett ljud helt i min smak Många talar om ofärgat ljud och sällan är det så sant som här.
Holographic Audio brukar låta bra så länge de inte matchas med Ino, men ingen fjärr längre suger.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2023/04/24 :  01:37:53  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Här var en kul överraskning, Totem har jag haft svårt för med Mani2 i minne med jobbig metalldiskant och hängmatta i övrigt. Detta spelade helt annorlunda! Avslappnat och bra rumslighet och bra botten. Nätt format också, borde bli en favorit i hemmen, rimligt prissatt. Primaluna spelade också fint, utan den avrundade attack jag minns från förr. Smart bias-system och möjlighet att rulla i stort sett vilka rör man vill.

Mani2 är en av mina favoritstativare, om de matchas rätt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2023/04/24 :  01:39:40  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
ATC SCM100 ASL hos ScanAudio har alltid låtit bra på mässa,men de är inte billiga.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2023/04/24 :  01:43:59  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Överlag så så verkar det vara lite mindre prislapp än på Stockholmsmässan, även om jag saknar en massa mellan Hifi som vekar gå en säker död till mötes, när de inte syns.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2023/04/24 :  07:16:31  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
quote:
Här var en kul överraskning, Totem har jag haft svårt för med Mani2 i minne med jobbig metalldiskant och hängmatta i övrigt. Detta spelade helt annorlunda! Avslappnat och bra rumslighet och bra botten. Nätt format också, borde bli en favorit i hemmen, rimligt prissatt. Primaluna spelade också fint, utan den avrundade attack jag minns från förr. Smart bias-system och möjlighet att rulla i stort sett vilka rör man vill.



quote:

Mani2 är en av mina favoritstativare, om de matchas rätt.



Det här lyfter något intressant. Vi hör alla lite olika och framför allt har vi olika prioriteringar. Vet man om det ger det lite mer när man läser vad om skrivs. Har t.ex. en kompis som prioriterar dynamik och är relativt okänslig för diverse defekter, vi brukar reagera ganska olika på ljud men i grund och botten är vi överens om vad som behövs för god återgivning.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

hrk
Member

123 Posts

Posted - 2023/04/24 :  14:13:27  Show Profile  Visit hrk's Homepage Send hrk a Private Message  Reply
Bara en liten rättelse: Högtalarna hos Hifi Stället är Respons Ratio Auream och inget annat !

Kul annars att få se lite från denna mässan som jag själv aldrig har besökt


Representant för Respons högtalare i Sthlm
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2023/04/25 :  17:36:25  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
JAg har ägt ett par SCM 100ASL och kan bekräfta att de låter bra men inte så mycket bas som en bild ger sken av. Den är där men är inte dominerande

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2570 Posts

Posted - 2023/04/26 :  10:49:54  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Kul m lite fina bilder å intryck.

Den där rörprovaren e en AVO mkIV.
Ja har två för skerhets skull.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
   Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000