HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Det där med skillnader...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/07/26 :  08:53:50  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Om det krävs noggranna, tokkoncentrerade lyssningar fram och åter under närmast vetenskapligt genomförda testsessioner för att avgöra om skillnader alls föreligger - ja då menar åtminstone jag att det visar att den skillnad man försöker finna är högst oväsentlig.
Åtminstone för den som primärt är intresserad av musiklyssnandet.
Den som är road av skillnadssökandet i sig, kan såklart ha en annan syn på detta.
Även den som primärt vill bevisa något för andra (skillnaden finns/finns inte) kan ha nytta av dessa noggranna tester.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/07/26 :  10:19:19  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Men om man lägger ihop alla små skillnader så kan man få en stor skillnad.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/07/26 :  12:20:52  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Håller med Er båda - fegt jag vet

Behöver man leta efter skillnader så gör man nog bäst i att slappna av o köpa mer musik istället
men
hör man många saker på varandra kan de vara viktiga som när jag köpte min Ontech R2R DAC som hade en upplösning jag inte hört tidigare. Det blev avgörande och en ögonöppnare för mig

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/07/26 :  12:54:11  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Håller med Strmbrg.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2020/07/26 :  13:58:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det som är glädjande, oavsett om man tror på SKILLNADER eller inte tror på SKILLNADER är att endera gruppen, eller de medlemmar i respektive grupp som är lite mer militanta och aggressiva försöker bevisa sin ståndpunkter, INTE genom att debunka motståndarnas åsikter UTAN visa bevis för att de egna idéerna håller.
Det är ganska mycket vetenskapligt argumenterade vs ganska mycket vetenskapligt argumenterande .



(Jag följer plattjordarnas försök att bevisa sina idéer, genom att bevisa att jorden inte är rund ... en helt annorlunda och givetvis helt misslyckad approach. )
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/07/26 :  17:28:31  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Ha! Ja jag tillhör inga grupper. Jag tillhör bara mig själv. Den som mot all förmodan vill klämma in mig i någon grupp får självklart göra det.
Känner betydligt större trygghet vid sidan av grupper än inne i dem.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/07/26 :  20:06:22  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Man måste kunna säga vad man tycker. Kör man ner sin åsikt i halsen på nån har man förstås gått över gränsen.
Jag kan höra skillnad, men är den liten spelar jag musik istf att bry mig.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/07/26 :  20:21:05  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Det är stor skillnad om jag kör mina diskanter med min SET jfr med bipolära trissor, men det finns kvaliteter i bägge drivningarna. Ibland blir det svårt att välja...

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2020/07/26 :  20:36:03  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Skillnader är intressant, lite generellt. Hur man trixar till en ljudanläggning så man trivs och sådant. Att ha åsikter om rapporter, om att nån märkt skillnad efter en viss åtgärd, kan nog bli lite kontroversiellt om åsikterna framförs på ett okänsligt sätt. Troligen har jag likaväl som andra gjort så ibland och det är ju inte riktigt bra för en levande debatt.

Det finns en viktig pivåpunkt för detta med rapporterade skillnader efter en åtgärd, nämligen vittnesbörden i sig själv. Min erfarenhet av hur människor beskriver händelser, upplevelser, skeenden, ljud etc, är att det på intet sätt är en pålitlig verklighetsbild som levereras. Framför allt är min uppfattning, att förväntningar på ett visst utfall efter en åtgärd, kan påverka upplevelsen. De ynglingar som på 1970-talet monterade sportljuddämpare på sin Amazon för att det skulle ge bättre motorkraft och en piggare bil, rullade ju sällan upp bilen på en bromsbänk och mätte resultatet, men var helt övertygade om att det gick fortare... I själva verket blev ofta gasflödet uppfuckat så att uteffekten blev sämre. Men det lät som bilen gick fortare. Förväntningarna vann över verkligheten.

En bil kan man ju mäta effekten på och få ett avgörande utlåtande om åtgärden var effektiv. I ljudvärlden finns en inställning att "man kan inte mäta" för att avgöra om det låter bra. Det är nog helt rätt, men skillnader (typ före-efter kabelbytet) borde gå att mäta, om man gav sig f-n på det...
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2020/07/26 :  21:00:22  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Det är i alla fall en jädrans skillnad mellan att vara nöjd och att vara missnöjd. Det är min bestämda uppfattning och jag viker inte en millimeter.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2020/07/26 :  22:38:42  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
!!!

Edited by - lampuradio on 2020/07/26 22:39:11
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000