HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mäta DC ström på högtalarutgångarna, transitoramp
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2024/08/04 :  13:03:22  Show Profile Send kebarb a Private Message  Reply
Det finns massor av små relän, det är volymkontroller.

Det finns också ett stort relä, det är nog det du talar om.

Jag har nu mätt temperatur och spänning över alla utgångarna och GND, samt mellan utgångarna +\-.

Det roliga är att temperaturvariansen samsvarar väldigt gott med variansen i mV mellan mätningarna.

Jag tror att om jag justerar till detta så att det ligger runt nollan på alla fyra mätpunkter så kommer temperaturen på transistorerna säkert jämna ut sig också.

Jag gissar också att trimpoten som sitter framtill hör till främre transistorn och omvänt, så då tippar jag att man skall öka motståndet på de som är varma eller sänka motståndet på den kalla.

Frågan är bara hur stor spänningen skall vara?
Eftersom de tar ut varandra när de är lika stora, så kan de ju i teorin sättas till valfritt lika stort tal.

Det finns en notering på schemat om mV, är det den man skall sikta på?
80-100mV?

Edited by - kebarb on 2024/08/04 13:12:50
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8520 Posts

Posted - 2024/08/04 :  13:07:27  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Sikta på att justera dom så lågt som det går.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2024/08/04 :  13:13:55  Show Profile Send kebarb a Private Message  Reply
Bild på förstärkaren uppifrån, med termisk delbild.
Varmkörd kanske en timme med musik.




Temperaturer:
Vänster kanal främre transistor:

Vänster kanal bakre transistor:

Höger kanal främre transistor:

Höger kanal bakre transistor:

Mätningar med multimeter mellan terminalerna, samt punkten GND på PCB och terminalerna:


Bild på hur trimpotarna är placerade, en som justerar främre och en som justerar bakre transistor är antaget:


Edited by - kebarb on 2024/08/04 13:38:29
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2024/08/04 :  13:44:29  Show Profile Send kebarb a Private Message  Reply
Är det någon anledning att det skall justerasså lågt som möjligt på DC offset för de individuella förstärkarna?

Skall det inte vara lite ström på hela tiden så att transistorerna ligger lite öppna? Eller är det något helt annat?

Gäller det samma för denna typ av koppling där två förstärkare jobbar tillsammans till en kanal som det gör för vanliga förstärkare, alltså att det skall vara närmast 0mV?

Från mättningarna av temperatur och mV så kan jag se att det är motsatt avvik på höger respektive vänster kanal. Vidare så kan jag se att temperaturen samsvarar väldigt väl med mätvärdet i mV på båda sidor.

Jag drar ut från detta slutsatsen att det är den främre transistorn som matar minuspolen på högtalarterminalen, och att det är den bakre transistorn som matar pluspolen. Vet inte om man kan förenkla det så, men utifrån mätningarna så ser det ut att stämma.

(till er vänliga själar som hjälper mig här, utgå ifrån att jag som frågar verkligen kan 0 om elektronik, mycket tacksam för all hjälp hittils. Hade aldrig kommit såhär långt utan er)

Edited by - kebarb on 2024/08/04 13:50:19
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8520 Posts

Posted - 2024/08/04 :  13:54:11  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Dc på utgången vill man ha så lite av som möjligt.
Men 76 grader var i häftigaste laget,tänkte om den andra potten var till för att ställa tomgångsströmmen met.
Input från andra kunniga önskas.....

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2024/08/04 :  14:17:55  Show Profile Send kebarb a Private Message  Reply
Användaren "fuling" skriver tidigare att det är fasta motstånd för strömmen, men att potentiometrarna justerar DC offset.

Själv kan jag inte avgöra detta, men känner kanske intuitivt att det borde vara 4 pottar på varje kanal om man skall kunna justera strömmen såväl som spänningen på något sätt.

Jag kan inte detta alls själv och även om jag förstår en del av schemat så kan jag inte dra slutsatser om hur det fungerar utfrån bilden.

Men rent teoretiskt så borde ju effekten gå upp när spänningen går upp, precis som den går upp när strömmen går upp. Och om det är mer effekt över en transistor så blir den väl varmare?

Är 76gr väldigt varmt i en förstärkare?

Om temperaturerna förändrar sig linjjärt så borde temperaturerna gå ned till typ 64gr (enligt chat GTP) om jag sänker spänningen til 1mV.

Skulle vara kul att dubbelkolla allt det teoretiska efter jag gjort justeringarna. Har beställt speciella plastskruvmejslar nu som jag tänkte använda. Vet inte om det är säkert att använda metallmejlsar?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8520 Posts

Posted - 2024/08/04 :  14:33:03  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja 76 ät väldigt varmt. Helst inte över 45-50 grader.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8520 Posts

Posted - 2024/08/04 :  14:58:56  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Vad står det på kretskortet vid trimpottarna?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2024/08/04 :  15:28:35  Show Profile Send kebarb a Private Message  Reply
Vid trimpotarna står det VR1 och VR2.
Jag kan anta att det är #8221;variabel resistor#8221; som avses med VR?

De två PCB erna är bara spegelvända kopior av varandra.

Så de är märkta precis likadant men omvänt där VR1 pekar framåt på en sida och bakåt på den andra.

Säkert för att spara pengar. Själv hade jag märkt upp dessa helt olika, och skrivit höger/vänster osv. Men man är ju olika :)
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2024/08/04 :  15:53:17  Show Profile Send kebarb a Private Message  Reply
Efter att ha kikat en längre stund på schemat och på PCB till förstärkarkretsen så tror jag egentligen inte de är helt lika.

Jag tror det är ett mindre antal transistorer i min förstärkare än vad som visas på schemat.

Det finns två modeller av samma förstärkare (kanske fler modeller) och när man kollar så ser man en stor skillnad på kondensatorbanken som bara är hälften så stor på min förstärkare som den på de andra bilderna.

Och även antalet transistorer som sitter monterade i kylflänsen är häften så många.

Jag tror de har slagit halverat kondensatorbanken och flyttat upp kretskortet med PSU för försteget.

Samtidigt som de halverat antalet drivande transistorer.

Jag kommer ihåg att den Jungson jag haft tidigare vad 16 kondensatorer där denna endast har 8st.

http://www.troelsgravesen.dk/JungSon.htm
Go to Top of Page

Perfector
Member

530 Posts

Posted - 2024/08/04 :  15:59:03  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Angående värmen, kan det vara en variant på klass A koppling som ger mer värme utan att skada?

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7841 Posts

Posted - 2024/08/04 :  17:01:46  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
I schemat på förra sidan ställs tomgångsSTRÖMMEN av R274, R269 och R290 medan DC-offseten på utgången ställs med RW3.
Om schemat inte gäller för förstärkaren i fråga så blir det lite krångligare.

76 grader låter extremt varmt för en kylare, är de verkligen 76 grader Celsius vi pratar om här och inte Kelvin eller Fahrenheit?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7841 Posts

Posted - 2024/08/04 :  17:08:07  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tittar man på schemat för utgångssteget så ser det ut som att det ska vara 80-100mV över emittermotstånden på 0,25 ohm. Upp till 0,4A per transistorpar då alltså enligt Ohms lag, och 0,8A tomgångsström per slutsteg. Med +-30V matning blir det 48W på tomgång per slutsteg, nästan 200W för hela rasket då alltså. Varmt lär det bli, ja...!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

lampuradio
Member

893 Posts

Posted - 2024/08/04 :  17:50:22  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Är det inte risk att det blir som två olika diskussioner här. Dels om slutstegens arbetspunkt (intern strömförbrukning i tomgång) och dels om att det finns DC på högtalarutgången. Det sistnända borde det finnas kretsar som nollar bort automatiskt, eller att man måste hjälpa till med en trimpot nånstans. Förstärkarens arbetspunkt kan ju vara korrekt, även om det blir obalans på utgången.

Om steget är klass A, så är effektförbrukningen i tomgång samma som vid full last, så då är det varmt "från början".

Men koncentrera ansträngningarna kring DC på utgången, för det är en defekt, som inte är till nytta för ljudet.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8520 Posts

Posted - 2024/08/04 :  18:13:55  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Men 76 grader var i häftigaste laget,


Måste bara fråga,kan du ta på kylflännsarna?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2024/08/04 :  18:35:48  Show Profile Send kebarb a Private Message  Reply
För att vara helt tydlig med temperaturerna här:

En termokamera mäter den skenbara utstrålade värmen, som varierar efter ett materials emissivitet.

På ren svenska betyder det att det kan vara en annan temperatur än den som uppmäts, men eftersom mätteknik är likvärdig över de fyra transistorerna utgår jag ifrån att de relativa talen är lika.

Mätområdet visar högsta och lägsta temperatur inom sensorns område. Inte i en specifik punkt.
Jag utgår ifrån att varmaste punkten är just transistorn.

Eftersom metaller som koppar och aluminium har minst sagt knepiga emissiviteter/reflektioner så blir sällan termografering av dessa material korrekt. De påverkas stort av reflektioner osv. Men eftersom jag inte har någon värmekälla i rummet som emitterar över 70gr så känner jag mig ganska trygg på att det inte är interferens från omgivningen.

Vidare så kan ibland mätvärden påverkas av kaviteter (hålrum) så det kan ha en inverkan.

Vid termograferingen vandrade jag runt punkterna för att finna högsta möjliga temperatur.

Om man har ansiktet över förstärkaren när den är inkopplad så känner man värmestrålningen i ansiktet.

Temperaturen står också i nästan perfekt proportion till de olika spänningarna som påpekat i tidigare post. Jag tror de är ganska rätt. Iallafall skillnaden mellan dem (relativa tempen).

Jag har inte prövat att ta på något, detta är kinesisk HiFi och man vet aldrig hur de valt att koppla saker. Jag vet allt för lite om strömsökerhet för att kunna avgöra vart jag får lägga våfflorna när jag skruvar :)

Hoppas det blev tydligt nog :)

Edited by - kebarb on 2024/08/04 18:39:59
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2024/08/04 :  18:38:39  Show Profile Send kebarb a Private Message  Reply
Jag tror det är ett klass A steg. Menar jag har läst det på olika ställen.

Kineserna skriver dock lite som de vill, och vad det egentligen är vet jag inte.

Lusten att skruva på pottarna innan jag fått mina plastmejslar är ganska stor.
Kan man använda metallmejsel också? (Har läst att man skall använda plast)
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2024/08/04 :  18:54:13  Show Profile Send kebarb a Private Message  Reply
Stegets uppbyggnad ser ut att vara liknande det på schemat, men med avviker att det saknas två av de där transistorerna som sitter i kylflänsarna.

Och i tillägg till det saknas 8st kondensatorer i kondensatorbanken.

JA88 har ett extra PCB med PSU under kondensatorbanken. Denna modell har PSU och kondensatorbanken på samma PCB. Under där är det bara kablar.

Tror de små kondingarna med trissor och röda kodningar runt är en PSU som driver försteget och möjligen frontpanelen.

Go to Top of Page

Perfector
Member

530 Posts

Posted - 2024/08/04 :  19:39:30  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Ante nig att det skulle kunna vara A-kopplade steg.
Då är värmen helt naturlig då det ligger full ström på dom hela tiden
Mikla med stor försiktighet

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7841 Posts

Posted - 2024/08/04 :  23:33:39  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
lampuraudio är inne på nåt viktigt här: DC-offseten på utgångarna och tomgångsströmmen genom slutstegen är två separata fenomen. Förstnämnda är justerbar medelst trimpotarna, sistnämnda är fabriksinställd med fasta motstånd (om schemat på förra sidan gäller).

Kopplingen i sig är lite lustig också, i nästan alla transistorförstärkare har man en global återkoppling som bland annat ser till att hålla offseten på utgången väldigt nära noll. Här har vi istället ett ingångssteg med lokal återkoppling som är AC-kopplat med två kondingar (C137/141) till ett helt fristående utgångssteg.
Det kan säkert låta bra, men till priset av att man får justera DC-offseten manuellt och att den säkert kommer driva en del med variationer i temperatur och nätspänning.

Att lägga handen på kylaren ska inte vara farligt ur elsäkerhetssynpunkt, i så fall är apparaten så illa konstruerad/byggd att den ska ner i elektronikåtervinningen omedelbums.

Plastmejslar är säkert bra men jag har klarat mig utan i alla år. En idé skulle kunna vara att dra lite krympslang utanpå en vanlig för att minsta risken att råka kortsluta nånting med mejseln.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2024/08/05 :  13:14:35  Show Profile Send kebarb a Private Message  Reply
Väldigt intressant konklusion där. En sak jag kan påpeka, om det har någon inverkan vet jag inte, är att mitt hus att ett relativt märkligt elsystem som har typ 120v mellan faserna och jord eller 230v mellan faserna direkt. Alltså finns ingen nolla. Detta avvik kanske kan förklara något i sammanhanget som jag inte känner till. Värt att veta är då att när man bara bryter strömmen på en ledare, vilket många saker gör, så är det fortfarande ström från andra ledaren, hela tiden.

Jag läste någonstans att även om det är en jordad kontakt i Jungson så är den inte byggd enligt CE normen för hur det skall byggas med jordade kontakter. Jag kan inte om detta, så låter det vara osagt tills någon kan förklara det närmare. Produkterna är sålda på EUs marknad.

Gällande mejslar så tror jag att jag hämtar en metallmejsel og gör just så. Lite krympslang och sedan justerar jag för att se vart vi kommer.

En sak jag har märkt är att basen gör ett styggt ljud ibland, den liksom bottnar, och blöddrar. Har inte vokabuläret att beskriva det korrekt för er som läser, men det låter _riktigt_ dåligt på vissa låtar med tung bas och som har MP3 komprimering. Så man sänker hastigt volymen eller byter låt.

Jag är i övrigt ganska imponerad av den här gamla förstärkaren. Den är både välljudande och vacker. Synd att man saknar fjärrkontrollen bara.

Jag återkommer med fler bilder så snart jag justerat offset. Man borde ju göra en youtube video på detta, för det är MÅNGA liknande trådar om precis samma förstärkare.

Go to Top of Page

Perfector
Member

530 Posts

Posted - 2024/08/05 :  13:52:40  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Högtalarna låter som avstämning som är felräknad.
Är det slutna lådor kan problemet möjligen vara från förstärkaren.
Är det basreflex kan du göra följande
Dela basens ytterdiameter md Pi vilket ger rördiameter som är så stor att du slipper blåsljud vid belastning.
Dra redan 2 i varandra skjutbara rör med en bra bassignal på tills rörelsen kryper ihop och basen rör sig så lite som möjligt.
Då har du absolut belastning mot konen som styr upp rörelsen utan att du tappar basen.
Det går även att räkna fram.
Basdiameter (yttermått) genom Pi gånger 2.36 ger diameter och längd.
Jag vet att det ser spökigt ut, men jag byggde mellan 1977 och 2002 högtalare och mätte i början (ett par år) och sedan lärde jag mig att räkna fram rörets diameter och längd.
Det fungerar fantastiskt bra.
Dessutom, när man belastar konens rörelse så ökar effekttåligheten på basen då effekttåligheten alltid är baserad på den mekaniska rörelsen (innan talspolen bottnar).
Den elektriska effekttåligheten är Ca: 3 ggr högre innan spolen brinner.
Jag kan om så önskas göra en längre avhandling (helst över telefon) hur jag kom fram till denna metod.
Hoppas det kan vara till nytta, för trasiga element är inte kul.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

lampuradio
Member

893 Posts

Posted - 2024/08/05 :  13:57:19  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Tvåfas 2 x 120 V... bor du i en banvaktsstuga? Jag skulle tro (men vet inte) att om det finns jordade uttag i huset, är "jorden" kopplad till mittpunkten mellan faserna.

Rent krasst tror jag inte kraftmatningen ska spela någon roll för förstärkarens interna affärer - det är ju en fulltransformator emellan kraftnätet och de interna spänningarna, får man anta.

Detta med jordning är ju lite mer komplext än man kan tro, faktiskt. I Sverige kan man sticka in en jordad stickkontakt på "två håll", medan jag har för mig att i vissa länder finns ett tredje stift, som tvingar ett visst läge. Man kan ju anta, att det är tänkt att hålla ordning på fas och nolla (i en vanlig anläggning....). Med vårt system kan man faktiskt ha spänning på apparaten hela tiden, om man har en enfasbrytare, om kontakten är vänd åt det ena hållet. Därav att det är bra att ha en jordfelsbrytare i sin elcentral (om man gör nåt misstag vid sina övningar inuti apparaten).

En sak jag funderat på är om du mätt spänningen på utgångarna med högtalarna inkopplade, eller med öppen utgång. Det vore intressant att veta hur stor likström, som flyter genom högtalarna (ingen signal till förstärkaren).
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2024/08/05 :  15:16:50  Show Profile Send kebarb a Private Message  Reply
Wow, superintressant lösning på reflexrörets längd där.
Tror det är tre basportar bak på mina XTZ 33.36 eller vad de heter.

De låter verkligen riktigt fint, men jag borde kanske se över de där skumstrutarna som man kan sätta in / ta ut eller eventuellt se över det justerbara delningsfiltret.

Jag gillar bas, så jag försöker alltid få mest möjligt ur alla högtalare om något går att justera.

Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2024/08/05 :  15:23:46  Show Profile Send kebarb a Private Message  Reply
Jag bor i Norge, här har de två olika system. 400v 3-fas och 230v 3-fas. Kontakterna är precis likadana som i sverige, men jord är inte lika vanligt här. Det finns ofta tvåpolsbrytare och säkringar på två ledningar liksom.

Gällande din teori om transformatorn har du säkert helt rätt. Det är ju en ganska enkel grej och borde gentligen inte spela någon roll om strömmen går mellan fas och noll eller mellan två faser.

Jag har endast gjort mätningar när allt är frånkopplat. Alltså både högtalare och signalkälla. Jag drar även ned volymen till NOLL. Jag har noterat att även fast volymen är NOLL så kommer det ljud ur högtalarna om signalkällan skickar signal. Det är klart hörbart.

Osäker på om man borde köra någon form av kortslutning på ingången innan man mätare DC offset?

Har gjort en del justeringar nu, och tänkte låta den svalna och sedan starta den på nytt för att "nollställa" tempeaturerna innan jag mäter upp allt (temp + spänning) på nytt.

Jag märkte att DC spänningen flyter ganska stort även när man inte rör något. Jag tror även att det är så att man man lägger tryck på skruvmejseln utan att vrida, så påverkas motståndet nog mycket för att ändra spänningen. Spänningen pendlar upp med ca +/- 2mV på högtalarutgången. Svängningarna avtog märkbart när jag närmade mig nollan på ena sidan. Den andra sidan var svårare.

Till min förvåning så var det motsatt samband mellan temperaturen på transistorn och DC spänningen. Alltså hög temp = låg spänning.

Jag lät även notera att det var väldigt mycket att vrida på trimpot före man nått 0mv som. Vidare så hade de en ganska stor inverkan på varandra. När man justerat den ena till 0 så var det mycket lite kvar att justera på den andra.

Den främre trimpoten hängde ihop med PLUS polen, och den bakre trimpoten hängde ihop med MINUS polen.

Edited by - kebarb on 2024/08/05 15:25:11
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000