HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Perka
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Imperial
Medlem i AÖ

2637 Posts

Posted - 2023/10/12 :  10:39:14  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Perka har gått bort.

R.I.P

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2023/10/12 :  15:55:11  Show Profile Send Morello a Private Message  Reply
Vila i fred, Perka!

Driver: SYBARITE AUDIO.



Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2637 Posts

Posted - 2023/10/12 :  19:45:57  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja han lämnar ett stort tomrum i rörvärlden.
Ha va alltid trevlig å språka med.

Vi hade rörträffar här på forumet tidigare å
Perka va ofta med där.

Ja kommer ihåg från Uno Erssons rör träffar när
både Lodström å Perka var med.
De kunde bli hetska diskussioner om kopplingar
å detaljer i rörscheman.
Då visste man vilka som kunde rör.
Lodis å Perka hade alltid sista ordet.

Min första rör kombo var en Edison One å 18 som
ja köpte beg på Reference Audio långt innan
ja visste vem Perka var.

De tog några år efter Edison så körde ja med
några olika Lodis steg å sen blidde de t å
börja löda själv å då kom ja i kontakt m Perka.
Vi fann varandra direkt när vi pratade
rör, komponenter å scheman.

De har blivit många turer genom åren ut t Nacka
å lasta ryggan m komponenter.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7708 Posts

Posted - 2023/10/12 :  21:07:50  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Trist

Vila i frid

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2023/10/12 :  21:25:00  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Tråkigt att höra. Många av oss kände till honom under namnet Erik Andersson, för egen del hade jag aldrig nöjet att träffa honom. Men hörde mycket gott om honom från andra som hade kontakt med honom. Vila i frid.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2023/10/13 :  12:05:41  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Det var tråkigt
Jag träffade Erik hemma hos Micke Y för många år sedan.
Erik hade med sig prototyper till det som senare skulle bli The Dream-förstärkaren.
Jag, som många andra, ägde några Andersson, och Edison-steg i min ungdom, och det var kul att se att pappan till de rörpytsar man nostalgiskt minns, ännu var still going strong.
Erik framhöll ofta att han var en av de första att bruka branta rör (ECC88) som driver i sina förstärkare. Tidigare hade man vanligen använt klena rör (typ ECC83).
Med de brantare rören så blev rörljud snabbt, kraftfullt och alert. Tiden då rörljud var något mörkt och murrigt var därmed lämnad.
Men vad som gått många förbi, var Eriks tid i England, när han startade upp Audio Note (UK) tillsammans med Peter Quortrup.
Erik har lämnat tydliga avtryck inom hifi-historien.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2023/10/13 13:25:17
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7744 Posts

Posted - 2023/10/13 :  17:19:46  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det var tråkigt att höra.
Har bara träffat honom som hastigast på en DIY-mässa runt 2010 när han köpte några rör av mig, men han har ju definitivt gjort intryck på rör-Sverige.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2023/10/13 :  21:45:35  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Tråkigt... Perka hette alltså egentligen Per-Erik och inte bara Erik.

Jag har träffat honom någon gång eller två och mitt intryck är väl att han var mycket sympatiskt. Nästan lite udda att han bodde väldigt nära där jag växte upp, dock först senare såvitt jag vet, men väl medan jag fortfarande bodde kvar. Fast det upptäckte jag först långt senare...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2023/10/14 :  01:40:12  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Han lämnar ett stort tomrum efter sig. Otaliga är de förstärkare och högtalare jag bar hem från Dala-Ljud medan han bedrev sin verksamhet där, innan han började bygga rörförstärkare. Han visste att jag inte hade råd att köpa mycket av de jag lånade men det spelade ingen roll för honom. Butiken låg ett kvarter från min bostad. Om prylarna var för tunga körde han hem dem till mig. En gång när jag låg sjuk i influensa kom han hem till mig med ett par Spendor BC-1 som han trodde att jag skulle gilla. Det gjorde jag men basen satte parketten i svängning så de blev inte kvar. Den transistorförstärkare som gjorde störst intryck var en Electro-Research A-75, omnämnd här: https://www.theabsolutesound.com/articles/the-ten-most-significant-amplifiers-of-all-time/
Enda rörförstärkare jag lånade hem var Michaelson&Austin TVA-10. Den lyste fint men lät inte något vidare med de högtalare vi då använde. Perka sa att han skulle kunna bygga en bättre själv, att hans gamla rörradioapparater lät bättre. Gör det då, föreslog jag.
Jag var delaktig i ett projekt där han gjorde om tio Unamco T-1. Jag svarvade komponenter i mässing till upphängning och motorhus som monterades på en tjock glasplatta. Han sålde olika tonarmar till den, bland annat Mayware Formula 4. På min blev det en Mörch UP-1 med en Goldring 900IGC.
Han var alltid entusiastisk och bussig mot kunder. En grabb från en by lite längre uppåt sa en gång att 'den där Vivaldi gör bra låtar'. Inget hån från Perka utan han höll bara med och sa att han hade flera skivor med hans låtar och undrade om det var något speciellt han ville lyssna på.
Jag köpte rör av honom för några veckor sedan senast och förra veckan la han undan tre till.

Han genomgick en akut hjärtoperation i England för många år sedan och fick många extra år. Men nu blir det tomt.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22002 Posts

Posted - 2023/10/15 :  10:41:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det var tråkigt att höra.
Han kommer att saknas.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2023/10/18 :  10:32:11  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Tråkigt att höra
Vila i frid.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2023/11/15 :  23:47:57  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Men, vad ledsamt. :-(

Hördes med Erik ett par gånger under våren och sommaren, då jag behövde lite hjälp med min Edison 60. "Det fixar jag", skrev Erik i maj. Visade sig att schemat för Stockholmstrippen inte medgav någon utflykt till Nacka, då vi var flera som åkte och det skulle tajta till vårt "schema".
Andra gången gillt, då vi hördes av under sensommaren, kom ett sms i retur där Erik berättade att han var på sjukhuset för sitt hjärta.

Hade tillfälle besöka honom några ggr under åren. Först då jag köpte Edison 60-kitet, senare för ett par serviceärenden. Senaste var typ 8 år sedan, då fixade Erik något mindre fel, bytte ett par rör och kopplade om till triodläget. Alltid trevlig, alltid hjälpsam då det behövts. Då jag höll på att sätta ihop Edisonkitet blev det "ganska många" telefonsamtal med frågor om det ena och det andra, mest då instruktionen inte var helt 100...men Erik hade alltid klockrena svar.
Inte surade han över en totalamatör på elektronik som kanske även missat något som faktiskt stod korrekt i monteringsmanualen...och vid första försöket att provmäta satt alla värden på prick.

Vila i Frid Erik, och Tack för den fint ljudande saken jag har på hyllan!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2023/11/17 :  17:38:07  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Det här var ju riktigt trist, R.I.P

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2023/11/20 :  16:20:39  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Min lillebror var kollega med Perka på 60-talet. De jobbade med ambulerande TV service. Jag nämnde det vid något tillfälle för Perka och han minns också min bror.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000