HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Krånglande CD-spelare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2023/08/29 :  19:25:33  Show Profile Send Lennart a Private Message  Reply
Jag har köpt en begagnad Stero One från Audio Pro. CD-spelaren är defekt, den vill inte spela vissa CD-skivor, andra skivor kan den spela efter flera försök (NO DISC), på några skivor hoppar den. Problemet gäller både köpta skivor och brända skivor.
Jag har provat att rengöra skivorna med diskmedel och vatten men det blir inte bättre.

Vågar jag skruva isär apparaten och testa att rengöra laserlinsen? Hur gör jag i så fall det på bästa sätt? Eller ska jag lämna in den och betala en hutlös summa?

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...

Imperial
Medlem i AÖ

2570 Posts

Posted - 2023/08/29 :  19:39:44  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
E du stadig på handen så kan du göra rent den.
Man skulle nog behöva ställa in lasern å dess servo.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2023/09/10 :  23:25:24  Show Profile Send Lennart a Private Message  Reply
Frågan är: Vågar jag skruva isär apparaten och testa att rengöra laserlinsen? Hur gör jag i så fall det på bästa sätt? Eller ska jag lämna in den och betala en hutlös summa?

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

Perfector
Member

478 Posts

Posted - 2023/09/11 :  01:10:48  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Är det enbart linsen kan den rengöras med en speciell CD-skiva som har en borste på skivan, den rengör effektivt.
Är det något som ändrats av ålder behöver den en proffsrengöring om du tycker den är värd det.
Börjar du skruva själv måste du med en tunn tuchpenna markera var alla pottar står original så du kan återställa om det inte skulle funka att labba.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2023/09/17 :  15:28:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Om jag skall vara ärlig låter det inte som en smutsig lins utan snarare som en svag laser. Det kan nog vara både enklare och billigare att byta hela driven om det är en modern drive i den.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000