HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 AMB beta24?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

A8
Member

360 Posts

Posted - 2023/07/08 :  21:22:36  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
Tror jag äntligen hittat mitt nya slutsteg, nån som har byggt eller har erfarenhet av detta steg?
https://www.amb.org/audio/beta24/

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2023/07/09 :  10:25:01  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Hej kollade lite snabbt på schemat och ser att den kräver ett balancerat försteg annaras är det inte värt att bygga den.

Om man skulle köra den obalancerat så används den inte fullt ut.

Skulle gissa att det kan vara ett roligt steg att bygga och kan låta riktigt bra.

//Niklas
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2570 Posts

Posted - 2023/07/09 :  10:43:42  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja har bal rörsteg men riaa e obal.
Där kör ja en Lundahl LL1527 obal-bal trafo.
De funkar aldeles utmärkt.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2023/07/09 :  21:33:46  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ser intressant ut.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2023/07/09 :  23:04:43  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ser ingenstans om vilken drivspänning den behöver.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2023/07/10 :  09:20:11  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
Jag har fullt ut balanserad DAC, volymkontroll, buffer etc och oxå varför det varit svårt att hitta ett slutsteg att bygga själv eller ens köpa färdigt för överkomlig peng. Vet inte om nån noterade men bla är NFB även korskopplad, går från ena halvan till den andra. Andra balanserade slutsteg är typiskt byggda som 2 parallella steg men drivna ur fas eller kanske kan man säga som ett bryggat steg drivet av en balanserad signal.

Referensbygget har reglerad PS på -+36v till förstegs/volt delen och +-40-45v olastat till utgångstrissorna. Jag kommer bygga steget som dual mono, 2x300w trafo, plus mindre trafo till försteget och 2 reglerade PS samt en rejäl kondensatorbank, kanske C-L-C om det ger ljudmässiga fördelar men det kommer bli ont om plats även om jag tänker mig använda en HiFi2000 4U 400mm låda.

Jag kan se på AMB's forum att det är flera svenskar som byggt steget så hoppades nån av dem även var här :)
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2023/12/29 :  10:03:33  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
Bestämde mig för att bygga steget och nu är det klart. DC kopplat, full dual mono med reglerad strömförsörjning till VAS delen och totalt 2x400VA trafo, 2x160,000uF, C-L-C nätdel till utgångs steget. Soft och trigger start, vikt 26kg.

Det har varit en del utmaningar framförallt att få plats med allt i lådan med måtten 400X150X430MM men även matchning av alla j-fet's samt en del jord problem innan jag gav upp att endast använda en reglerad VAS försörjning till båda kanalerna.

Kraft kondningar är Panasonic FC och Nichicon Gold Tune KG(M) och KW(M) plus en del film-kondingar parallellt med dessa. Motstånd är Vishay RN serie, lödtenn Cardas Audio "quad eutectic solder" Transformatorerna kommer från Toroidy, audio grade.

Lite bilder för de som är intresserade:






Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2023/12/29 :  10:20:06  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Stabilt bygge!

Har du någon personlig erfarenhet av de olika graderingen av transformatorer hos Toroidy?

Jag undrar vad som skiljer och om det är värt pengarna att köpa de dyrare modellerna?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2023/12/29 :  10:56:02  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
Har bara testat std och audio grade, inte supreme. Audio grade är något tystare/"hummar" mindre men jag har inte testat lika för lika ie typ 250VA eller 400VA av båda sorterna. Std är dock mindre så i de byggen jag gjort har det kommit ned till om jag kan få tillräckligt med kraft utifrån utrymmet jag har. Tex kunde jag max få in 2x150VA audiograde i ett annat bygge men 2x250VA std grade så då blev det std grade.
Utan egen erfarenhet skulle jag dock tro att ju kraftigare trafo ju intressantare blir det med audiograde och kanske tom supreme om man tex behöver en 1000VA.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2023/12/29 :  11:08:58  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Tack för det svaret, jag har kört med standard grade i några byggen och upplevt att det finns ett "humm" precis som du beskriver.
Nästa bygge tror jag att jag ska prova "Audio grade" och se om de extra kronorna är en värdefull investering.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2023/12/29 :  13:54:01  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Snyggt byggt!

Vad landade det på?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2023/12/29 :  15:45:44  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
Bra fråga, har inte räknat på det i detalj. Kostnaden var inte riktigt del i att jag valde bygga det men med DIY mått mätt blev det dyrt. Nästan allt är importerat från UK, US och Singapore med extra tull, moms etc. Sedan har jag ju genomgående använt "dyra" komponenter.

Innan jag började uppskattade jag det till runt 20kkr men det kanske blev nånstans 25-30kkr.



Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2023/12/29 :  20:38:01  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Häftigt bygge! Bra jobbat att få ihop det på den ytan.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000