HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dac?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2023/04/06 :  13:49:50  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Har någon testat asiatiska dacar?
Kan ni som har en ge tips på någon som kan ge bra resultat?
Finns många märken.
Tack.

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2023/04/06 :  15:21:56  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Budget?
Portabel?
Balanserad?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2023/04/06 :  17:47:36  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Line Magnetic gör mycket välljudande dacar.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2023/04/06 :  18:31:08  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Jag hör Topping DX7s. Prisvärd hörlursförstärkare och DAC. Används idag enbart som DAC.

När jag räknar efter så har jag även asiatiskt försteg och phono-försteg. :)
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2023/04/06 :  20:21:59  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Streamar LMS med en Gustard R26 R2R DAC. Är väl bra, men skillnaden mellan den och en SBT är inte så stor, om någon.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2023/04/10 :  15:43:16  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Tack alla.
Jag fundera på SMSL SU-9PRO.
6200kr. Har ni någon koll på denna dacen?
Mvh
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/04/12 :  20:33:27  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag hade gärna lyssnt på Denafrips eller Holo Audios R2R dacar, men den möjligheten finns inte här i Sverige.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2023/04/12 :  20:39:37  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Nej tyvärr inte.
R2R ska ju fungera bra enligt andra som har hört dom.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/04/14 :  15:18:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Eller så är det kejsarens nya käder.
Tekniken övergavs ju mer eller mindre eftersom det utvecklades nya tekniker för DA-omvandlare.
Problemet för "ladder" DACs eller R2R, som jag förstår det, var att motstånden på 80-talet inte hade tillräckligt snäva toleranser, något som idag skall ha förbättrats.
Jag försöker dock att undvika att ha förutfattade meningar om olika tekniker.
Jag använder fortfarande en DAC som idag är nästan 20 år gammal, Audio Aero Prima, en delta sigma dac som då var lite statevof the art med upsampling till 24/96, som väl var lite nytt då. Jag gillar ljudet som jag tycker är mjukt och upplöst med en stor och djup ljudbild.
Det skulle vara roligt att kunna låna hem en modern dac i motsvarande prisklass ( c.a 50.000kr) för att jämföra. Hur mycket skulle jag vinna på att uppgradera? Jag kan ju förstås ta med den till en butik för jämförelse. Samtidigt, varför om jag känner mig nöjd?

Jag har en Hugo TT och en 2Qute som jag jämfört med.
Tycker att min Prima låter bättre med en djupare ljudbild, men dessa dacar har ju också några år på nacken.

Denafrips, Chord, Shiit, DCS och Holo Audios dacar har en del recensioner på Youtube.
En ny dac som har seglat upp och som verkar intressant är T+A DAC 200 som har fått finfina recensioner. Jag är ju lite svag för knappar och analoga mätartavlor, därav mitt dreglande. Lite ironiskt att just min Accuphase E600 har digitala visare istället. Men det skiner så vackert ändå.

En typisk text jag skriver utan att ha något speciellt att säga, bara för att det är dåligt väder.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2023/04/14 :  16:02:56  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag har ägt en R2R dac - det finns en recension någonstans i arkivet - och kan säga att den lät helt otroligt bra. Det som verkligen gjorde det så bra var dynamiken och transienter som gjorde musiken väldigt engagerande och naturlig.
Viktigt dock är att motstånden MÅSTE ha mycket snäva toleranser annars är det inte mycket bevänt med dom för upplösningen försvinner med lite billigare delar.

Det finns äldre modeller från flera tillverkare till lågt pris som bygger på bra chip för R2R men då måste man klara sig utan usb anslutning.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2023/04/15 :  20:23:15  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja har en Gustard x16 som ja e mycket nöjd med.
Stor ljudbild m mycket detaljer å bra driv.

I sovrummet kör ja för tillfället en dddac tda1543.
Den e så enkel som de går å göra en usb dac.
Den här dacen klingar varmt å förlåtande.
Den e helt enkelt väldigt fyllig men mer
laid back i sin framtoning.


Sen har ja endel ljudkort som lirar bra som
NI Traktor 2. Går att koppla in mobilen på.
Motu Track 16. Usb pro ljudkort.
Lynx L22. Kräver pci slot i datorn.
Digigram VX pocket 440. Ett aldeles utmäkt ljudkort om man har pcmcia slot.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

hifikg
Member

134 Posts

Posted - 2023/04/23 :  22:56:03  Show Profile  Visit hifikg's Homepage Send hifikg a Private Message  Reply
Jag var helt nöjd med min Nuforce DAC-9 till jag fick idén att testa DSD o skaffade en kines, SMSL Sanskrit 10th Mk2, som jag tyckte lät minst lika bra o dessutom hanterade DSD. Plötsligt blev det något fel på den dacen och för att klara mig medan jag väntade på garantiutbytet lånade jag polarens Qutest (han har vandrat vidare till DAVE) och efter bara någon timmas lyssning började jag tro på den. Jag kände mig mer avspänd, allt lät yttepyttelite bättre så den behöll jag och kommer, sannolikt, aldrig mer att byta DAC i detta liv.

Tror inte någon hör skillnad på Qutest och DAC-9, åtminstone inte utan att lyssna in sig läääänge på båda maskinerna. Jag TROR fortfarande inte att det är någon skillnad på dacar, förutom Qutest då. Det är inte alls otroligt att jag lurade mig själv, men nu får den stå här. DAC-9 såldes på Tradera, men snubben som köpte den returnerade den pga att fjärren inte fungerade. Fick tillbaka den och vände på batterierna i fjärren och allt fungerade normalt. Vojne. Har inte kommit mig för att annonsera ut den igen.

Sitter nöjd. Faktiskt.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2023/04/24 :  21:51:54  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Härliga svar.
Våra bästa rådgivare är dom som har samma hobbys.

Jag fundera på att köpa en riktigt billig från SMSL. Modell SU-1.
En enkel modell.En helt ny med det jag behöver i ingångar och utgångar.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/smsl-su-1-stereo-dac-review.44029/

Edited by - Leif B on 2023/04/24 23:42:20
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2023/04/25 :  19:37:40  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Annars brukar ju Topping få bra kritik av ASR. Inte heller så dyra.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2023/04/27 :  06:27:58  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
SMSL, Topping och några till har liknande priser.
Priserna har gått under en tusenlapp på enkla versioner men senaste modell av chip.
Har inte köpt någon dac från lågprismärken men nu är det lockande.

Edited by - Leif B on 2023/04/27 06:32:08
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000