HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Pickup till Opus3 Cantus?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2023/01/12 :  18:53:16  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Hej! Tänkte skrämma igång min gamla Opus3 Continuo till våren, kanske kanske eventuellt köpa en nyare version av Cantus-armen, eller också försöka skrämma igång originalet som jag redan har.
Jag hade tänkt försöka hitta nåt som passar själva armen denna gången. Och är inte i läge för att köpa nåt dyrt i pickupväg. Men något måste jag ha. Den Ortofon Kontrapunkt som satt på är trasig sen länge. Tror att det var den iallafall, det är längesen nu. Jag fick aldrig den att funka särskilt bra heller, den var tung och svår att använda på Continuon.

Vad passar egentligen? Är en Denon DL-103 för tung också? Jag är öppen för att prova MM-pickuper också, vill inte vara svår med det här, men såklart drar jag gränsen nånstans#8230; bara svårt för mig att riktigt säga var.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2023/01/14 00:12:56

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2023/01/13 :  06:53:04  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Bo rekomenderade alltid ZYX R100 till Cantus. Jag (med flera) använde denna puppa med belåtenhet.
Om denna är för dyr så kan den ju ändå ses som en vägledning till vad som skulle kunna vara lämpligt
Vikt: 5g
Kompilans på 12(V) resp 15 (H)

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2023/01/13 :  12:24:09  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Jag har använt Denon DL-103 på en Cantus tonarm med bra resultat.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2023/01/14 :  00:12:26  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Ska försöka få tag på zyx r100. Ja, de är (eller har blivit) dyra.
Bra att DL-103 också gick att få att funka. Tack båda!

Inte fått svar från Jimmy Kroon ännu. Nån som vet om han fortfarande håller på med Continuo/Cantus, eller om det är Simply Black numera för allting?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2023/01/14 00:17:11
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2023/01/14 :  00:14:30  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Pix, förresten, har du lagt ner vinyl eller bytt ut till andra grejer?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.32 sekunder. Snitz Forums 2000