HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Antiskating Thoréns med Goldring 1020
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

G.M
Member

183 Posts

Posted - 2023/01/07 :  11:56:03  Show Profile Send G.M a Private Message  Reply
Hej.

Kan någon hjälpa mig med hur jag ska ställa antiskatingen på min Thoréns TD166 MKII med en Goldring 1020 pickup? Jag har läst i manualen men jag fattar inte. Nåltrycket jag ställt in är 1,8g då det skall vara mellan 1,5-2,5g. 1,75 nominal enl. Vinylengine. I manualen står nått om wet och dry också. Och tunga och lätta pickuper. Man brukar ju sätta antiskating lika värde som nåltrycket men vart blir det på pinnarna på min arm som har antiskatingvikt i lina?

Vh G.M.

Edited by - G.M on 2023/01/07 12:55:33

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2023/01/07 :  14:07:09  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Titta framifrån på pickupen i spåret.
Nålröret ska vara rakt, inte dra inåt eller utåt.
Drar nålen inåt är det för lite antiskating, drar den utåt för mycket
Nålslipningen ska alltid vara i rät vinkel till spårväggarna.
Rätt ställd ska tonarmen åka utåt 1 eller 2 spårvarv, dä är den riktigt ställd.
Detta för att med rätt inställt antiskating drar ju nålen mot centrum, och när man lyfter tonarmen försvinner skatingkraften och då åkertonarmen ut ungefär så mycket.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

G.M
Member

183 Posts

Posted - 2023/01/07 :  14:16:41  Show Profile Send G.M a Private Message  Reply
Hej.

Ok. Tack så mycket? Jag testar med det och ser hur det går. Vad blir resultatet om antiskating är fel? Sämre ljud?

Vh G.M.


Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2023/01/07 :  16:41:42  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Fel nålvinkel till att börja med.
Ena sidan hugger och andra släpar i spåret om nålröret är vinklat.
Spårningen påverkas åxå, iom. att anliggningen i spåret blir fel.
Det sliter även på vinylen vilket hörs ganska snabbt.
Man hör inte så mycket av felet då tidsskillnaden är för kort att uppfattas, dock ser det hemskt ut om man mäter

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

G.M
Member

183 Posts

Posted - 2023/01/07 :  17:23:49  Show Profile Send G.M a Private Message  Reply
Hej igen.

Jag tycker det är helt omöjligt att se någon skillnad alls.
Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2023/01/07 :  17:39:42  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Då kanske du har ett tjockare nålrör eller ett hårdare.
Titta när du släpper ner pickupen mot skivan.
Ser du om nålspetsen och nålröret rör sig åt sidan?

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2023/01/07 :  17:49:19  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Tillägg.
Har du ingen manual för tonarmens antiskating?
Där står ju oftast vilket spår som är vad.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

G.M
Member

183 Posts

Posted - 2023/01/07 :  18:00:49  Show Profile Send G.M a Private Message  Reply
Jag har googlat fram en manual på engelska men den begriper jag inte. Länk här:
https://www.google.com/search?q=manual+thor%C3%A9ns+td+166+mkii&oq=&aqs=chrome.2.69i177j69i59i450l14.-1j0j7&client=ms-android-oneplus-rvo3&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

Edited by - G.M on 2023/01/07 18:01:43
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2023/01/07 :  18:23:36  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply

Fast det är väl inte så krångligt att tolka?
Du har ett nåltryck om ca 2gr och spelar skivorna torra (utgår jag ifrån).
Du borde ha linan och vikten i det 2:a hacket i respektive arm som utgångspunkt.
Om du har original antiskejt-vikter. Annars är det bara att plocka fram en testskiva och prova sig fram.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2023/01/07 18:25:25
Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2023/01/07 :  18:40:49  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Njae, antiskatingen brukar var 0.5 gram per hack, i alla fall på min Inertia BDT-2

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

G.M
Member

183 Posts

Posted - 2023/01/07 :  18:49:24  Show Profile Send G.M a Private Message  Reply
Vikten satt i 3e hacket när jag fick den levererad men jag tänkte att den kan ju ha flyttat sig och den jag köpte spelaren av hade inte använt den själv.
Go to Top of Page

G.M
Member

183 Posts

Posted - 2023/01/07 :  19:23:02  Show Profile Send G.M a Private Message  Reply
Ja nu så vart ju allt klarare. Det går ju så klart inte att kolla på tabellen med endast lätt pickup då det inte finns nått val där! Vad menas med våt? Ska man ha nån vätska på skivan eller??
Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2023/01/07 :  20:51:36  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Därom vet jag intet, Alfa får förklara

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2023/01/08 :  12:30:42  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Om du inte är säker på vilket antiskejt-vikt du har, alltså övre delen av tabellen eller nedre (Small weight/Small and great weight), så måste du nog prova dig fram.
Om du har båda "small" och "great" weight (ligger förmodligen på varann med fiskelinan genom mitten) kan du titta i nedre delen av tabellen och hitta att 2gr VTF anger att du bör fästa linan i andra hacket och lägga den "löpande" delen av linan i den andra armens andra hack också. (De positioner som markeras med "2" i skissen)

Våtavspelning är en metod att minska skivbruset som var användes ibland "förr i världa". Används inte numer, då effekten av intorkad smuts och partiklar är värre än om de enbart är torra. Bättre att rengöra skivan med tvätt eller så.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

G.M
Member

183 Posts

Posted - 2023/01/15 :  10:52:02  Show Profile Send G.M a Private Message  Reply
Hej.

Jag trodde att small och great syftade på pickupen. Men som sagt så är det ju 2 vikter som ligger i hop på linan. Tack för svaren.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000