HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har hifi en framtid?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/10/02 :  20:25:55  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Tänkte att det är bättre att starta en ny tråd för att fortsätta diskussionen här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=97390

Har hifi intresset en framtid?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/10/02 :  21:17:19  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
På 70-talet blev hifi lite av en statussymbol.
Jag minns att min kompis föräldrar i början av 70-talet fick tillbaka lite skattepengar och gick och köpte en stereoanläggning. En på den tiden typisk allt i ett anläggning med skivspelare, förstärkare och radio. De var så stolta över den och berättade för mina föräldrar vilken glädje det var att kunna lyssna på Herb Alpert i riktig stereo. Alla hade ju TV apparater så stereoanläggning var nu grejen. Min kompis och hans bröder hade naturligtvis också stor glädje av den och snart snurrade det andra skivor på skivtallriken än Herb Alpert. Min kompis mamma kunde efter ett tag erkänna att Uriah Heep faktiskt inte var så dumt, väl i klass med Gunnar Wiklund.
Mina föräldrar var skeptiska, pappas radiogrammofon fick duga, den var ju också en stereoanläggning eftersom den hade två högtalare, diskant och bas. Typiskt att folk inte kan hålla i pengarna, skatteåterbäringen rinner mellan fingrarna på dom.
Men pappa hjälpte mig att köpa en egen stereoanläggning så även i vårt hem snurrade Deep Purple och Uriah Heep på skivtallriken. Även annat som morsans favorit Hank Williams.
Plötsligt hade alla mina kompisar en stereoanläggning hemma och vi köpte skivor och var hemma hos varandra och lyssnade på musik. En dag kom en kompis med en LP med ett band som hette Queen. Så kan väl inget band heta? Men det här var ju bra! En annan kompis dök upp med Queen II och den plattan var ännu bättre. Det här lät ju nytt och spännande, precis som Jethro Tulls senaste platta. Men kolla in det här! Frank Zappa!
Musikintresset var verkligen stort på den tiden. Vad kunde konkurrera? Mopeden kanske, men det gick över, musikintresset stannade. Så blev vi äldre och när vi fick egen inkomst, så gick de första pengarna till en uppgraderad hifianläggning. Vi satt fortfarande hemma hos varandra och lyssnade på musik. Vi blev punkare eller syntare, eller så var det metal som gällde. Eller så var vi snobbar som lyssnade på Frank Zappa eller symfonisk rockmusik, som det hette på den tiden. Vissa av oss kanske engagerade oss i den svenska musikrörelsen som kantrade mycket åt vänster och ville förändra världen. Musiken definierade oss.
Inte underligt att hifi upplevde sina glansdagar på den tiden.

Vad betyder musik för dagens ungdomar? Numera finns det ju mycket mer som konkurrerar om intresset. Det grepp som musik hade hos oss då sammanföll med att Lennart Hyland och Ingemar Stenmark kunde få hela Sveriges befolkning att bänka sig framför TVn. Det fanns ingen konkurrens.

Är musiken som görs idag för ungdomar lika engagerande som musiken var i min ungdom?
Om intresset är mindre idag, är det förutom ökaf konkurrens p.g.a. att dagens musik helt enkelt är mindre intressant? Görs det någon ny spännande musik idag?

Jag tror inte att intresset för hifi kommer att dö ut. Det kan säkert minska när min generation tacklar av, men musikintresserade kommer alltid att finnas och det gäller för branschen att motivera dem att höja kvalitén på musiklyssnandet med bra hifi-anläggningar. Man måste nog också försöka nå fram till kvinnorna. Hifi får inte förbli förknippat med mansgrottor.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2022/10/02 21:23:45
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/10/03 :  06:37:15  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Bra ide Björn-Ola.

Musik njutning tror jag alltid kommer att ha sin plats. Status hifi eller prylar för andras ögon går bort stenhårt för min del. Har gärna likadan förstärkare som resten av Sverige bara den låter bra. Vi lever i en fantastisk tid med mpnga små spännande band som för ett tiotal år hade varit svårare att upptäcka.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2022/10/03 :  12:49:33  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Det korta svaret är nej men jag tror det är bäst jag utvecklar det lite.

Kidsen av idag lyssnar via sin mobil, t.o.m. via mobilens högtalare (som låter värre än värst) till artister som använder sound som är så långt bort från naturliga som det går. Dom kommer inte köpa någon HIFI. Dom har aldrig hört en naturlig röst i ett naturligt rum och tror att en röst låter som pop av idag.

Så när vi är borta så kommer massmarknaden vara borta och den har delats i två. Superenkla saker där bekvämlighet styr helt och sedan en pytteliten klick personer som kommer köpa allt som är apdyrt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2022/10/03 :  19:13:25  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Det korta svaret är nej men jag tror det är bäst jag utvecklar det lite.

Kidsen av idag lyssnar via sin mobil, t.o.m. via mobilens högtalare (som låter värre än värst) till artister som använder sound som är så långt bort från naturliga som det går. Dom kommer inte köpa någon HIFI. Dom har aldrig hört en naturlig röst i ett naturligt rum och tror att en röst låter som pop av idag.

Så när vi är borta så kommer massmarknaden vara borta och den har delats i två. Superenkla saker där bekvämlighet styr helt och sedan en pytteliten klick personer som kommer köpa allt som är apdyrt.

Micke

Instämmer. Och de som ännu lyssnar på 2-kanal då och inte är miljonärer köper begagnat. Till slut så kommer de inte finnas några vanliga Hifi-butiker med varierat sortiment. Något måste förändras för att sådana som oss finns kvar om 50år. Redan nu så är ju mässorna överfulla med grejer enbart för miljonärer. Såg bilder ifrån mässan nu på västkusten och 80-90% var riktigt dyra saker.

Lägger in lite av det jag skrev i andra tråden:

Min tro är att det finns inte kunder till alla butiker som funnits då mycket har blivit dyrt eller svindyrt (även om det ännu finns bra billigare saker) och att intresset för vanlig 2-kanal minskar drastiskt. Jag har en undersökning om åldern på medlemmarna på Faktiskt och det är skrämmande siffror. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=73424.
"Vi" finns inte om 40-50år, Hifi nördar är då borta. 98% av medlemmarna är 31år eller äldre. 59% är 51år eller äldre.
Så hur många Hifi butiker finns det om 40år, inga ? Jag "tror" att det bara finns hälften kvar redan om 20år, max. Hifi i 2-kanal lockar inte de yngre längre. Är det någons fel ? Eller har bara utvecklingen varit så ?
Sista mässan i Stockholm var ju halvtom....ingen trängsel eller köer till några rum. Så vi kommer försvinna med tiden...
3 av 9 klubbstugor har det skrivit i år 2022. 2 av stugorna har varit döda sedan 2015....... Så suget att umgås kring hobbyn finns knappt längre. Det är tyvärr en svart framtid som möter Hifi branschen.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Perfector
Member

476 Posts

Posted - 2022/10/03 :  20:09:42  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Instämmer i allt ovanstående.
Jag har 9 barn och endast 1 av dom har en regelrätt stereo hemma med av mig handbyggda högtalare.
Dock går den med spotify men det är ändå en stereo
De andra 8 har andra prioriteringar i livet och tycker inte att det spelar så stor roll hur det låter.
Kan vi få dinosauriestatus tro, vi som fortfarande är så ålderdomliga att vi vill ha ordentligt ljud hemma?

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2022/10/03 :  21:48:01  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Jag skulle tro att "hifi har en framtid", mycket baserat på att det i dag går att få tag i utrustning som ger bra ljud till rimligt pris. För närvarande tycks dock "volymen" av lyssnandet, dvs det som många lyssnar till, vara "onaturligt" skapad musik, sånt där fonogrammen per definition inte kan vara hifi, eftersom ingen kan bedöma trohet till originalet. Om däremot trenden kanske svänger, så att mängdlyssnandet av klassisk eller "naturligt skapad" musik skulle öka, skulle "hifi" kunna bli väldigt intressant, med den moderna teknik som finns tillgänglig att göra bra upptagningar och inspelningar, som sedan kan spelas upp i anläggningar som inte kostar alla skjortorna.

Det kommer inte att vara "klassisk hifi", så som vi något till åren komna kanske tänker oss; stora högtalare, varma förstärkare och så, utan kanske mer åt hörlurshållet eller med fokus på nättare anläggningar. Det är redan idag rätt dyrt att gå på konsert/opera etc, och så länge det finns de, som älskar musik framförd IRL, av människor och med akustiska instrument, kommer inspelade verk att vara intressanta - och då kommer kvaliteten att vara intressant. Att branschföreträdare kanske vill gå mot mer exklusiva varor som ger goda intäkter är en sak, vad en T-baneförare med operavurm kan/vill spendera på sin anläggning är kanske i en annan dimension.

Sen finns ju DIY-gänget, de som bygger själva, med nån motivering. Man vill ha det efter eget huvud, eller upptäcker att vissa grejer kan man ordna till med flera tiopotenser lägre pris än köpegrejer. De försvinner nog inte på ett tag de heller.

Så jag tror hifi har en framtid, men branschen blir nog inte en förlängning av hur det var förut, min gissning är att den ändrar fokus lite.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/10/03 :  22:42:22  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Är förvånad över att så få med hifiintresse lyssnar på klassisk musik. Intresse för klassisk musik borde trigga hifi intresset.

Det som begränsar hifiintresset tror jag kan vara att det måste finnas ett visst teknikintresse samt intresse för prylar. Det kanske är just där det skiljer sig mellan män och kvinnor vilket gör att få kvinnor blir intresserade av hifi? Något som kanske kan trigga intresset är om heminredare börjar värdera bra musikåtergivning? Det kanske är dessa influencers som hifibranschen borde samarbeta med.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2022/10/04 :  08:31:26  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
@ Björn-Ola
Du är inne på ett par verkligt intressanta saker. Jag satt och funderade ett tag, och kan inte minnas att jag träffat nån kvinna alls, som haft ett märkbart intresse för hifi, eller ljudtekniska produkter öht. Det verkar som kvinnor och män skiljer sig åt en del vad gäller lyssningsmönster också, vilket kanske hänger samman med teknikintresset; väldigt generellt, och utan någon värdering, så är min uppfattning att kvinnor mer lyssnar medan de gör nåt annat, medan män har en förmåga att ibland bara sjunka ihop och lyssna, utan att vara aktiva i övrigt.

Just en koppling mellan heminredning och ljudutrustning är en intressant tanke. Det borde ju finnas fantastiska möjligheter att bygga "diskreta" anläggningar med dagens teknik, kanske integrerade i nån möbel eller liknande... Med tanke på att klassisk stereo kan bli ett teknikhörn av lådor kopplade med ett ormbo av kablar, förutom ett antal stora högtalare, skulle det nog finnas intressenter hos dem, som bor på mindre ytor.
Go to Top of Page

Perfector
Member

476 Posts

Posted - 2022/10/04 :  09:29:46  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Min hustru har defenitivt ett stort intresse för musik och därmed vad som låter.
Hon har högtalare avsedda för främst Klassisk musik genom rundstrålande karaktär (inte OA5) och som hon skulle "mörda" för att få behålla.
Så visst kan en kvinna ha ett stort intresse för ljud och hur det låter.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2022/10/04 :  20:42:45  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Hifin har en framtid om den hänger med vilket jag personligen inte tycker den gör, hifi är inte hur stort något är, vilken form eller vikt det har, hifi är ett uttryck för hög ljudkvalitet, så om man tänker att hifi idag är på samma ställe som det var 1970 när det kommer till just storlek, form och vikt, medans resten av upplevelse industrin kommit med platta vägghängande tv apparater, smarta in ear devices mm. pyttesmå bluetooth högtalare så är det nästan en död på grund av lathet som väntar.

Glöm allt vad golvhögtalare, apparater och sladderi heter, golvyta är heligt, så något vackert, vägghängande som passar till TV'n, uppdaterabart och med både trådlöst och trådat signal interface, en moderniserad beolab 4500 tex. som någon lagt ner mkt möda i att få till ljudmässigt, då kanske vi kan komma någon vart.

Missförstå mig inte, detta är vad jag tror behövs men det är inte vi redan inbitna som behöver detta, vi är dinosaurier, det är nästa generation och den efter det, de har öron de också men riktig tvåkanal är det itne många yngre som hört idag.

Nej det är inte lätt, det krävs oerhörda resurser att lösa det, med det har redan gjorts i nästan alla andra sammanhang, att prioritera bekvämlighet och golvyta behöver inte nödvändigtvis innebära sämmre ljud är min poäng.

Att få till bra ljud med dagens nivå på teknik (fina element, bra låda och filter, bra steg och källa samt rätt uppställning och akustik är ju trotts allt relativt enkelt i jämförelse, likväl är det svindyrt när man kommer upp lite i nivå, och här står vi, vad har egentligen hänt på 50år? precis, så det är hög tid att vakna nu, mjukvara, dsp, design och interface är några områden som definitivt behöver lite mer uppmärksamhet.

Hur bra något än är utan att man löst detta kommer göra det relativt ointressant för den stora majoriteten därute, ni vet de där med bluetooth högtalarna eller lurarna på bussen, det är dem vi vill åt eller hur, primärt kvinnorna, männen är lättare, speciellt om de är ogifta :)

På den tiden då det begav sig, säg 80-talet, så fanns inte dagens alternativ till hifi, det var därför det gick hem då och vi kan inte stanna kvar där hur vi än vill, folk i gemen var samma då som nu, det är bara hifin som inte hängt med medans allt anant brakat iväg.

Detta är vad jag tänker om hifins svansång, ingen kritik eller illa menat mpt någon varken person eller företag, däremot är det helt klart ett rant riktat mot industrin som helhet.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2022/10/04 :  21:05:08  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Ljudåtergivning är ju en fysikalisk, konkret process som ska äga rum. Det kan bli väldigt svårt att åstadkomma "verklighetstrogen" basåtergivning utan att ta hänsyn till rent fysiska förhållanden. Detta oavsett om det är mjukvarustyrda system eller så. Man kan helt enkelt inte förminska högtalare hur mycket som helst. Om man jämför med radiotekniken, är det inte möjligt att bygga en effektiv antenn utan att förhålla sig till den frekvens/våglängd den är avsedd för, detta oavsett hur mycket mjukvara och processorkraft man bygger in i sändaren.

Med detta sagt, tror jag ändå som martinsson att det är lite "teknikutveckling" som kan liva upp branschen. Det finns sannolikt ännu en hel del att göra med högtalarelement och lådor (former, storlek...), man undrar ju t.ex vart elektrostaterna blev av, apropå vägghängd utrustning.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/10/07 :  16:34:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Hifibranschen får se till att få in högtalare i bilderna i heminredningstidningarna och få kvinnor att inse att högtalare kan vara vackra möbler som gör rummet värt att vistas i.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2022/10/07 :  18:54:07  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Hifibranschen får se till att få in högtalare i bilderna i heminredningstidningarna och få kvinnor att inse att högtalare kan vara vackra möbler som gör rummet värt att vistas i.


Jag har svårt att förstå att män accepterar att kvinnan bestämmer över dem så de inte får utföra sin hobby. Jag hade aldrig accepterat sådant. Man måste ju kunna kompromissa åtminstone. Men det är visst så idag att Svenska kvinnor styr över sina män. De får väl bli muslimer, där är det tvärtom.Nänä, varesig politik eller Religion är HiFi så såna här dumheter får du skriva av dig nån annastans//Pac

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/10/07 :  19:52:16  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
quote:
FBK
quote:
Björn-Ola
Hifibranschen får se till att få in högtalare i bilderna i heminredningstidningarna och få kvinnor att inse att högtalare kan vara vackra möbler som gör rummet värt att vistas i.


Jag har svårt att förstå att män accepterar att kvinnan bestämmer över dem så de inte får utföra sin hobby. Jag hade aldrig accepterat sådant. Man måste ju kunna kompromissa åtminstone. Men det är visst så idag att Svenska kvinnor styr över sina män. De får väl bli muslimer, där är det tvärtom.
Vart tog hifi pratet vägen..
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2022/10/07 :  21:17:47  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det är kanske inte så kontroversiellt att påstå, att män oftare hamnar i "materielberoende hobbies" än vad kvinnor gör. Jag tänker på bilar/bilsport, radioamatörverksamhet, hifi, fiske, storviltsjakt... Det är i sig ingen värdering att konstatera detta, men om man ser till vad hifi i grunden kan vara, alltså möjligheten att reproducera vackert, berörande ljud, så blir det svårt att förstå hur man kan dra in könsmotsättningar här. Jag var nyss på en begravning, där en mycket skicklig ensemble med violin och piano framförde Albinonis "Adagio" på ett sätt jag gärna skulle vilja ha som högkvalitativ upptagning. Jag har svårt att tro, att denna önskan skulle vara främmande för en kvinna, som hört hur fint det lät i verkligheten. Däremot kanske den förnuftiga delen av familjen menar att vi inte behöver spendera hundratusentals kronor och ett specialbyggt rum på att förverkliga detta, utan hoppas på en enklare, billigare lösning.

Och så tänker jag mig framtiden för "hifi tekniken". Den upphör att vara en prylsport och blir en del av vardagen för dem, som verkligen gillar att lyssna på musik. De, som bara vill hålla trumhinnorna sysselsatta, kan ju fortsätta med Bluetoothlurar och plastlösningar, det har inget med vår hobby att göra.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2022/10/08 :  00:05:43  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:


quote:FBK

quote:Björn-Ola
Hifibranschen får se till att få in högtalare i bilderna i heminredningstidningarna och få kvinnor att inse att högtalare kan vara vackra möbler som gör rummet värt att vistas i.



Jag har svårt att förstå att män accepterar att kvinnan bestämmer över dem så de inte får utföra sin hobby. Jag hade aldrig accepterat sådant. Man måste ju kunna kompromissa åtminstone. Men det är visst så idag att Svenska kvinnor styr över sina män. De får väl bli muslimer, där är det tvärtom.

Vart tog hifi pratet vägen..
Go to Top of Page

Det är Hifi prat om hur män ska kunna få hålla på sin hobby även de träffat en kvinna och jag tog två exempel då de Svenska kvinnorna verkar ha tagit över där hemma och männen finner bara sig, och motsatsen här hur det fungerar hos muslimer. Du är en jäkla gnällspik som klagar på allt och du har noll humor. Riktig tråkig person som bara drar ner stämningen, och hackar lite här och där. Trodde inte att jag skulle skriva detta men någonstans går gränsen. Skärp dig!Politik, Religion och personpåhopp.... /Pac

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2022/10/08 :  11:14:58  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Verkar inte som att det finns utrymme för olika åsikter här?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2022/10/08 :  15:30:00  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Förstår inte vad FBK hänger upp sig på, men man kan inte förstå allt.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2022/10/08 :  16:54:08  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
quote:

AndersP
Member


1544 Posts

Posted - 2022/10/08 : 15:30:00 Show Profile Email Poster Send AndersP a Private Message Reply
Förstår inte vad FBK hänger upp sig på, men man kan inte förstå allt.

Tummen upp på den.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2022/10/08 :  22:38:38  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Läs var Björn-Ola skrev
Läs sedan vad jag skrev
Och läsa vad Passerati skrev
Så kanske det kopplar i era hjärnor, om inte så kan jag inte göra något åt det.Inläggen ligger efter varandra.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2022/10/08 22:44:49
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/10/09 :  09:32:37  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
quote:
lampuradio
Jag var nyss på en begravning, där en mycket skicklig ensemble med violin och piano framförde Albinonis "Adagio" på ett sätt jag gärna skulle vilja ha som högkvalitativ upptagning. Jag har svårt att tro, att denna önskan skulle vara främmande för en kvinna, som hört hur fint det lät i verkligheten. Däremot kanske den förnuftiga delen av familjen menar att vi inte behöver spendera hundratusentals kronor och ett specialbyggt rum på att förverkliga detta, utan hoppas på en enklare, billigare lösning.
Väldigt vackert stycke. Beklagar förlusten lampuraudio.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2022/10/09 :  13:52:20  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Tack. Det var en bra påminnelse om musikens betydelse och att det finns orsaker att vilja fånga, spara och återge de vackra ljuden. Det är inte bara teknik...
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2022/10/09 :  19:49:20  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Egentligen är det inte svårare än att sociala medier och annan hemunderhållning har tagit över, förr var musiklyssning i hemmet centralt på ett helt annat sätt, det var bara tv:n som konkurrerade.
Trådlöst bra portabelt ljud har också tagit andelar, tycker inte det är någon stor sak egentligen, livsstilar förändras med tiden, för oss som fortfarande gillar ordentliga system är det egentligen ingen skillnad, allt finns tillgängligt, det finns visserligen inte ett oändligt utbud på billiga oftast undermåliga högtalare som förr i tiden, när elektronikkedjorna hade rena tvåkanalsavdelningar, men hur många saknar det?


Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Perfector
Member

476 Posts

Posted - 2022/10/09 :  19:58:35  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Mäter det bra så är det i alla fall inte dåligt.
MjaeääH!
Octab 400 en gammal ht med sinuselement i mätte kanonfint men lät otroligt stel och klanglös, vilket jag fick höra på Hi-Fi och Musik på tidigt80-tal när jag hade ett par ht på test där.

Men angående stereoanläggningar så är det nog ingen ljus framtid då alla verka satsa på spellistor från spotify utan intresse för riktigt välljud.
Min yngste som fick en 3-d anläggning av mig som han nu byt ut mot just spottan.
Högtalarna fick jag tillbaks och har förmedlat till äldre herre med gott intresse för kvalitet.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2022/10/09 :  20:39:13  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
quote:
Mäter det bra så är det i alla fall inte dåligt.
MjaeääH!
Octab 400 en gammal ht med sinuselement i mätte kanonfint men lät otroligt stel och klanglös, vilket jag fick höra på Hi-Fi och Musik på tidigt80-tal när jag hade ett par ht på test där.


Förmodligen var någonting dåligt, men som inte var uppmätt.
Eller så förmedlade de inte i fas med de personliga preferenserna.
Eller så var de något annat som var snett i raden av påverkande faktorer inkl rum.


Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000