HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Musik vid strömavbrott?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/09/04 :  16:27:24  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Har ni några fiffiga tankar eller lösningar på hur man fortsatt skall kunna avnjuta sin favoritmusik under strömavbrott, om det tyvärr skulle bli ett längre eller kortare


Funderar på en solpanel, bilbatteri och 12VDC bilstereo med inbyggd förstärkare till ett par lättdrivna högtalare.

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2022/09/04 :  16:33:49  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Vevgrammofon!

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2022/09/04 :  16:51:17  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
mobil+iem löser det enkelt med hög ljudkvalitet

ev en powerbank om det blir långt

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2022/09/04 :  17:42:54  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
UPS = uninterupted power supply
Jag hade ett som räckte i över 5 timmar till dator, modem skärm och externa hårddiskar (9 stycken)
Tyvär råkade städbolaget hälla vatten i den för många år sedan, men en sådan kan man ha och då finns ström beroende på storlek av ups'en
https://www.alibaba.com/premium/ups_power_supply.html?src=sem_ggl&from=sem_ggl&cmpgn=13238754168&adgrp=122377479333&fditm=&tgt=kwd-14928320&locintrst=&locphyscl=1012306&mtchtyp=e&ntwrk=g&device=c&dvcmdl=&creative=523724350778&plcmnt=&plcmntcat=&p1=&p2=&aceid=&position=&localKeyword=ups%20power%20supply&gclid=EAIaIQobChMIlZLxs737-QIVCG8YCh3kRQpWEAAYAiAAEgITu_D_BwE

"Clarity by Choise"

Edited by - Perfector on 2022/09/04 17:45:37
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2022/09/04 :  19:59:39  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Bilbatterier, eller deras kusiner "fritidsbatterier" är bra backupströmkällor. Tunga, men prisvärda lite generellt. Kan laddas med enkla grejer. Sen finns det ju Litiumjonbatterier i samma härad, men de är dyrare och kräver rätt speciella laddare. En sinusvåginverter till 230 V och sen är det ju bara att köra...

Som kuriosa kan jag nämna att jag modifierade en enkel fyrkantvåginverter till att inte göra fyrkantvåg, utan lämna ifrån sig 300 V DC (man tar ut spänningen före själva växelriktarkretsarna) och den är anodspänningskälla i ett portabelt rörslutsteg. Allt annat i den "anläggningen" går på 12 V. Det var ett rent hobbyprojekt för lantstället, där elförsörjningen var en smula ...ehh... variabel, kanske man kan säga. Inte det mest energieffektiva, men kul projekt som lät helt OK.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/09/04 :  20:29:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
DAP och hörlurar.
Som absolut sista utväg, min akustiska gitarr.

Förresten.
Ännu så länge har jag fast el avtal.
När den går ut så kommer jag att drabbas av djup ångest varje gång jag slår på min klass A förstärkare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2022/09/04 :  22:07:20  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Om man har mycket pengar så finns ju tyska Stromtank

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2022/09/05 :  07:33:29  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag kommer spela när det finns ström. Använder inte stereon hela tiden så det är inget problem. Vi får väl se hur stora problem blir med strömmen i vinter, Det verkar ju luta åt att det blir olika i olika landsdelar. De kan ju inte stänga av strömmen längre tider för då tinar frysen och maten blir förstörd i kylen. Så de kommer väl börja med utebelysningar och centrumbelysningar som inte behöver lysa dygnet runt osv. osv. Och de kan ju stänga av strömmen till laddstolparna.....
Finns mycket som de kan stänga av strömmen till.
Men jag skulle vara rejält nervös om jag bodde i hus med stor elförbrukning, det lär inte bli någon lek. Har ju redan läst om gamlingar som måste sälja sina hus, för att de inte klarar kostnaderna med sin pension. Det kommer hur som helst bli en jäkla röra, och det kommer bli ännu rörigare efter valet, var så säker på det....

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/09/05 :  08:19:55  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
En UPS kanske är smidigt. SP & QOTSA finns väl inte på stenkakor till vevgrammofonen ännu?

Edited by - Passerati on 2022/09/05 09:49:54
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/09/05 :  17:15:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Om man ska besvara frågan i rubriken, musik vid strömavbrott, så är John Cages musikstycke 4:33 lämpligt.

https://youtu.be/JTEFKFiXSx4

Den som består enbart av pauser av olika längder. Behövs ingen ström för att höra tystnaden. Om denna typ av musik är favoritmusiken, och det finns ju de som föredrar sådan musik, så kan man komma billigt undan när det gäller musikanläggningen. Hörs lika lite i den mest enkla anläggningen. Behöver inte ens vara på. Äggklocka är bra, så man vet när musikstycket är slut.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/09/05 :  17:21:12  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Om jag ska vara lite allvarlig, så förbereder jag mig för strömavbrott denna vinter. Vårt elsystem har aldrig varit så skakigt som nu. Vi saknar effekt för de värsta topparna. Man kan behöva tillgripa rullande nedsläckningar.
Gasolkamin, batteriradio, batterilampor. Batteridrivna musikspelare.
Nu kan de släcka hur mycket de vill.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2022/09/05 :  18:26:12  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Det diskuterades på nyheterna om tvångs åtgäder för att få folk att spara el.Nu vet jag inte om det blir så men det kanske beror på vem......
Tja vad ska man då göra med klass A stegen.....

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/09/06 :  14:36:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag saknar verkligen mina gamla kompisar Ringhals ett och två.
De som gjorde att jag med gott samvete kunde lyssna på min musikanläggning utan dåligt samvete eftersom jag bara förbrukade klimatneutral el. Nu när jag drar igång min klass A förstärkare, så förbrukar den ström från oljeeldade Karlshamnsverket. Och snart kanske jag måste skaffa ett dieselaggregat för att ha råd med att lyssna på musik. Det får mig inte att känna mig som en klimathjälte precis, men vad göra när man drabbas av svår abstinens?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2022/09/06 15:28:17
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2022/09/06 :  16:39:46  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det finns ju alternativa generatoraggregat. Det har byggts små elverk med Stirlingmotor, de kan i princip eldas med ved. Nu tycks den motortypen bara utvecklas för ubåtar, tyvärr, för det är troligen nåt som skulle kunna ta en plats i de fall man har biobränsle av nån sort att elda med.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/09/06 :  19:43:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
"En dubbelsmocka kan vänta svenska hushåll i vinter, i form av rusande elpriser och kontrollerade strömavbrott.
Tuffa tider väntar många svenska hushåll när elpriserna väntas bli skyhöga #8211; samtidigt som det finns en reell risk att man som elanvändare kopplas bort från elnätet i vinter, enligt Svenska kraftnät (Skv) som ansvarar för det svenska kraftnätet.

#8211; Min målbild är inte en varm och mysig vinter, den är att hålla mig över nollpunkten, säger Jan Blomgren, författare och professor i kärnfysik."

Text kopierat från Svenska Dagbladets artikel "Professorn: Räkna med att elen stängs av".

Hm. Hur låter de små radioapparaterna som man laddar med en liten vev? De som vi trodde bara skulle användas i u-länder utan fungerande pålitlig el?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2022/09/06 :  21:25:15  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Man borde kunna kräva att elbolagen som producerar el i Sverige i första hand ska leverera den till svenska kunder och endast sälja överskottet utomlands istället för tvärtom

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/09/07 :  09:00:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det är så här våra politiker tänkt sig att hantera ett elsystem med intermittent väderberoende elproduktion. När brist på eleffekt uppstår p.g.a. dåligt med vind så ska konsumtionen anpassas efter tillgången genom reglering av priset.
Nu har ju Tysklands beroende av Putins naturgas för deras elproduktion ställt till det rejält. Men innan nedläggningen av Ringhals 1 och 2, så hade vi ett så stort överskott av el att vår konsumtion inte påverkades av exporten, eftersom överföringskapaciteten till kontinenten är begränsad. Därför påverkades vi inte av priset nere på kontinenten. Hade dessa kärnkraftverk fått vara kvar, så hade hela Sverige haft samma elpriser som i Norrland. Men nu har vi effektbrist i södra Sverige.
Det man kan tycka är konstigt är att den dyraste elen sätter priset på all el på spotmarknaden. Det gör att elproducenterna tjänar enorma belopp medans resten av samhället går på knäna. Det är väl detta som man måste rätta till. Varför inte bara sätta ett tak på elpriset?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/09/07 :  12:31:15  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Vill inte ha en ny krigstråd så lägg ner politiksnacket.
Kan vi hålla oss till att ge varandra tips istället så är det dessutom trevligare, och själva anledningen till att jag postade tråden.
Mvh
P
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2022/09/07 :  12:39:42  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Enklaste lösningen för musiklyssning under strömavbrott borde vara en UPS med batterier och true sine wave utgång. Någon model från Eaton kanske.
Dom ger kontinuerligt ny sinusvåg även när det inte är strömavbrott. Har lekt med tanken att prova något liknande. Finns de som provat på utländska forum och föredrar det över PS Audios varianter men här med bonusen att även kunna spela vid strömavbrott.

https://www.dustin.se/product/5010959887/9px-3000i-rt2u-netpack-ups

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2022/09/07 :  13:05:00  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
En dedikerad UPS har nackdelen att den alltid ska hålla sina batterier på topp, dvs underhållsladdade. I många fall används batterier med en särskild formfaktor och väldigt tät uppbyggnad. De dör av sig själva efter några år och de är inte billiga i förhållande till sitt energiinnehåll (Ah). Problematiken är ofta att blybatterier som hålls vid hög spänning (13,7 - 13,9) visserligen är fulladdade, men det finns risk för elektrolytförlust (vattnet gasar bort så sakteliga). Moderna batterier går inte att fylla på, vissa går inte ens att kolla vad gäller elektrolytnivå. En UPS är inte alls en dålig lösning, men man lär få bättre ekonomi och livslängd med ett rejält fritidsbatteri och en separat inverter (för sinusvåg). Om man nu inte kräver avbrottsfritt på riktigt, då är ju UPS enda lösningen.
Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2022/09/07 :  14:13:47  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Nej, batterivattnet dunstar inte då batterierna är slutna utan möjlighet till dunstning.
Jag vet för jag hade en sådan i flera år utan några problem.
När batterierna var laddade stängdes laddningen av och endast underhållsladdning med Ca: 100 mA låg på
Min tog slut när det spilldes vatten i elektroniken av misstag av inhyrd städare.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2022/09/07 :  14:59:09  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Nej jag talar inte om avdunstning, jag avsåg att vattnet i elektrolyten sönderdelas till väte och syre. Det sker (mycket långsamt, men) när batterispänningen hålls uppe med underhållsladdning. Oftast brukar man säga att gasningen börjar vid 14,4 V, men det är inte en fix gräns. En del batterier har en katalysator för att återskapa vattnet innan gaserna hinner smita iväg. Cellerna kan inte vara helt täta, det skulle kunna bli farligt övertryck.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/09/07 :  15:16:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Passerati
Du har helt rätt. Passerade en gräns där.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000