HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Peter Lederman på Soundsmith
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2022/08/25 :  11:55:11  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Duktiga pickupkonstruktörer växer inte på trän, och de som finns är ofta ljusskygga personer som sällan berättar om dess hemligheter.
Jag har dock börjat kika på Peter Ledermans filmer på Youtube, där han berättar väldigt djup och ingående.

Extra intressant tycker jag Peters video om att den analoga pickupens faktiskt inte alls är analog i den mening som vi gärna vill tro. nålen mer eller mindre slås mellan spårväggarna, men att massan och den dämpning vi applicerar elektriskt, får den att röra sig i en "analog" rörelse.

Den bild jag fick efter detta gav mig en helt annan bild av hur vi lastar våra pickuper, och vilken innebört varje litet milligram har på nål/cantiliver.

En cykelgenerator kan tas som exempel. Om man kortsluter dess utgångar så bromsas dess rörelse kraftigt. Om man i stället lägger 100 Om mellan polerna så gär den lättare.
Samma princip som vi använder för att bromsa våra elbilar.

Vad jag vill komma till är att vi faktist i VÄLDIGT hög grad styr hur följsam nålen skall uppträda i skivspåret.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/08/25 :  17:32:28  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Spännade tips pix!

Minns att Bo ofta pratade om att vinylmassan ger med sig något ytterst ytterst litet i spåret pga mjukgöraren när nålen krockar mellan sidorna.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2022/08/25 :  18:30:32  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
@Passerati
Ja, jag rekommenderar verkligen filmen.
Tanken på en nål som exakt följer skivspåret är väldigt tilltalande.
Men i realiteten så sker något betydligt brutalare.
Jag skulle vilja vidga detta till hur vi ser på distorsion generellt.
Hör vi några procents dist?

Peters nålar är några av de bästa av de bästa. Få personer har så mycket kunskap i ämnet.
Som jag skrivit i min fotnot så anser jag att distorsion, som ett mått på välljud är generellt fel.
Ytterligare ett exempel är när man matematiskt räknar på den geometriska disten av en tonarm som rör sig över lp skivan.
Disten är teoretiskt strax under 1% (mer i praktiken).
Ett rörsteg: Ett par procent dist...
Disten i ett högtalarelemet är åtskilliga procent (Vid musik och inte en ren sinuston).
Wow i skivspelaren är någon procent i framdrift, men åtskilliga procent när friktionen varierar dess hastighet.
Wow pga. hålets glapp och excentricitet är i många fall flera procent
Brus och brum...

Och ändå låter det ofta rent som en nybadad jungfru.

Jag tycker att vi skall fundera på hur detta kan hänga ihop.
Hur så uppenbara tekniska "fel" ändå kan uppfattas så korrekt och levande..

@Passerati, du nämnde Bo.
Jag vet att Bo jämförde blindtester där han successivt ökade distorionen (Lägre harmonisk dist) och jag har för mig att han nämnde att den bästa testpersonen kunde detektera dist vid ca 30%

God, levande återgivning handlar mycket lite om mängden dist, Uttran om typen av dist.
Jag vill inte argumentera kring detta, men rekommenderar verkligen Peters videos.
Hur nålen i ett skivspår rör sig mer digitalt än analogt, men hur man genom dess massa och elektrisk last filtrerar ut den till en analog representation av skivspårer.
Det finns även en intressant föreläsning om nålens massa, och hur denne reflekteras tillbaka, om den inte tillåts vandra upp i tonarmen, och där övergå i värmeenergi. Hur lika material får energi att förmedlas axiellt, men att olika material får denna axiella energi att övergå i rotationsenergi..

Hans videor väcker mycket tankar..

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2022/08/25 :  19:17:43  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Några saker för lite tankearbete:

En cykelgenerator är gjord för att leverera energi. Vid belastning blir den trögare, eftersom det är en effektiv konstruktion, dvs den kan omsätta rörelse till elektrisk energi på ett effektivt sätt. En nålmikrofon är inte gjord för att vara "effektiv", dvs den kommer inte att bromsas jättemycket av att få en tung last. Och vem lägger fel lastimpedans på sin pickup??

Ett rörsteg ger inte "ett par procent dist" i normala signalfall. När man gör exempelkretsarna i rörhandboken räknas disten vid maximal utsignal. INGA steg i en vettigt byggd rörförstärkare ligger ens i närheten av full utstyrning förrän man börjar ta ut full effekt, då kommer PI och slutrör att vara nära väggen, men stegen innan dess är långt från några procent dist.

Att en pickupnål "slås mellan sidorna" i ljudspåret känns som det skulle behöva lite faktastöd. Om man kan få ett graververk att tillverka ett spår som följer signalen, så bör man kunna få en pickupnål att följa spåret, den väger ju praktiskt taget ingenting. Om den kastades mellan väggarna skulle det synas på utsignalen, den skulle inte likna spåret alls. Finns några mätresultat som stödjer detta? Dessutom är en av rörelseriktningarna i vertikalplanet och den slutliga nålrörelsen är inte linjär på nåt sätt, åt något håll.

Och dynamiken gör ju att vissa rörelser hos en PU-nål är extremt små, svårt att föreställa sig att den flyger omkring i det läget.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2022/08/25 :  19:52:17  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
@Lampur
Att vi genom lasta en puppa dämpar resonans torde vara allmänt känt. I vilken grad den bromsar den fysiska rörelsen vet varken du eller jag. Peters föreläsning gav mig nya tankar, och jag rekommenderar alltjämt andra att se dessa.
Inlägget handlar inte om evidens. Det handlar om att öppna sig och tänka i nya banor..

Jag tror ingen här tolkade mitt inlägg som ett statement, att alla rörsteg alltid dras med 2% dist. Syftet med inlägget var att belysa att distorsion är ett allt för trubbigt mått, för att försöka beskriva välljud.
Att en cutter skär ett spår, innebär INTE att en puppa kan följa detta spår till 100%. Hur lätt en nål än må vara, så motsäger naturlagarna detta. Finns där en massa, så finns där en tröghet. Frågan är bara till vilken grad.

Jag startade inte denna tråd för att klyva hår.
Vill du tillrättavisa vidare så go ahead. Jag hoppar av



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/08/25 :  19:59:49  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
En stund efter jag postade fick jag ngn slags minnesbild av att Bo beskrev det som att nålen flöt i spåret och att spåret vidgades en tendens runt nålen när pickupen färdades. Han beskrev väl även höger dikeskant sol en berg-o-dalband fsst för nålen resp vänster sida av ljuddiket. Höger och vänster kanal. Att man inte kunde spela in och få musik med raka spår. Svångningarna i spåren var själva musikem, i höger resp väster kanal. Olika slipningar kunde gräva lite olika djupt ner i vinylmassans spår efter matrisen.

Nästan glömt den där pickupen han så ofta nämnde som jag tror du också hade. Var det Zyx?

Edit. Det kanske var hemma hos Leffee i köket på T gatan medans vi drack gott kaffe och lyssnade på Usher högtalarna.

Edited by - Passerati on 2022/08/25 20:02:24
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2022/08/25 :  21:19:34  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Ja det var ju dumt att lägga mig i detta. Men jag tillrättavisar inte, jag efterlyser fakta bakom påståenden. Det innebär inte att ett påstående påstås vara falskt, men när det (som om pickupnålar) kullkastar alla gamla idéer om nålslipning, låga massor, följsamma spolar/magneter etc, känns det som det vore snyggt att kunna hänvisa till nån källa som gått till botten med detta. Att det finns massa och tröghet ner till det minsta lilla är ju klart, men det finns också nåt som kallas elasticitet, ingen konstruktion är helt stel, inte ens en nålarm. Resultaten i själva nålspetsen (pga massa, tröghet och elasticitet) torde vara svåra att förutse.

Jag har full förståelse för resonemanget om ljudupplevelse vs distorsion.

Men det är väl bäst att jag lämnar diskussionen.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2022/08/26 :  07:32:12  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Det var helt riktigt ZYX som Bo förespråkade som pickup.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000