HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Highfive´s ljudliga resa
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2022/01/23 :  19:26:50  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej entusiaster

Mitt intresse för ljud och musik föddes tidigt när 60 tal gick över i sjuttiotal.
Min pappa köpte en Philips rullbandspelare som jag blev väldigt fascinerad över.
Den hade mikrofon och DIN-sladd till den lilla FM-radion, som fanns i hemmet sedan innan.
Det spelades in en hel del på den.

PHILIPS Philetta FM-radio


PHILIPS 4307 rullbandspelare

(Den annekterades rätt fort av min äldsta syster när hennes musikintresse tog fart, hennes studiekamrater på gymnasiet spelade in rullband med den tidens toppartister)

Med vänlig hälsning, highfive

Edited by - highfive on 2022/01/23 19:35:50

MatsE
Member

622 Posts

Posted - 2022/01/23 :  20:39:37  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply
Kul med lite nostalgi. Jag hade både radion och bandspelaren
hemma hos mig. Skall bli trevligt att följa din resa.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2022/01/24 :  05:21:22  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Min mortar Bertil, lyssnade på radio, jämt! Han inspirerade mig att plocka fram en gammal rörradio ur gömmorna på Orust. Jag bodde på vinden där med mina två systrar på somrarna. Byggde en hylla ovanför sängen där radion fick en bra plats och drog en lång massiv koppartråd mellan husets gavel och ett stabilt träd, Ett gråpäronträd, som står kvar än idag.

Jag har ingen exakt minnesbild om hur denna radio såg ut, men det var en fantastisk upplevelse att söka efter starka stationer på långvåg och mellanvåg!
Det kryllade av stationer som sände ut radio på den tiden!
Språk och musik från hela världen. Vilket utbud!
Det lät väldigt bra där under snedtaket, stor högtalare i ett stabilt trächassi, med rördrift.
Hög känslighet och god selektivitet i mottagaren.

I Uddevalla, på Oxdansvägen, där jag bodde resten av året, så fick jag en gammal AGA av en god vän till mor och far, Den såg ut så här.

AGA modell 1947


Edited by - highfive on 2022/01/24 11:41:09
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2022/01/24 :  09:26:16  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Trevligt, följer med intresse.

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2022/01/24 :  12:00:58  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Fick en kassetbandpelare av far och mor i födelsepresent.
Båda mina föräldrar arbetade som lärare och kunde köpa bra grejer från något som hette LIC.
LIC hade sjyssta kassettband, det var omärkta band tillverkade av Scotch.
Spelade in från min systers Stereo i rummet bredvid.
Drog en lång 5 polig DIN sladd mellan våra rum. Lödde på de små trådarna i dessa tålamodskrävande kablar. Kontakthöljena lyckades jag få på plats innan jag lödde, vilket annars var ett vanligt misstag

PHILIPS N2221


Min systers stereo var en FERGUSON allt i ett med, Garrardverk, Shurepickup, högtalarna var 2 vägs, bestyckade med SEAS-element.

https://www.radiomuseum.org/r/ferguson_3485.html


Edited by - highfive on 2022/01/24 14:30:06
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2022/01/24 :  14:46:14  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Jakten på bättre ljud var igång och det fräckaste man kunde äga var en rullbandspelare.
Som teknikintresserad, så premunerade jag på tidskriften Teknik för alla.
De hade en test av två tidstypiska rullbandspelare, båda med tre tonhuvuden, tre hastigheter, 7" spolar, som max. Den ena var Europeisk, den andra Japansk. Tillverkarna var giganter vad gällde antal modeller och produktionsvolymer. Den Japanska byggde på en klassisk mekanik, med många rörliga delar, remmar och mellanhjul. Den hade en motor och en läcker oemotståndlig design. Den Europeiska var mycket smartare konstruerad, med färre rörliga delar och tre motorer.

Kan ni gissa brand och modell? Vilken valde jag?
Med vänlig hälsning, highfive

Edited by - highfive on 2022/01/24 14:52:15
Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2022/01/24 :  15:00:37  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Gissar på sony och Tandberg
Min killgissning är att du köpte den japanska med fler finesser

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2022/01/24 :  16:46:16  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
LIC var Lärarnas InköpsCentral.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2022/01/24 :  19:32:13  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
quote:
Gissar på sony och Tandberg
Min killgissning är att du köpte den japanska med fler finesser


Det blev Japanskt! Det Europeiska alternativet, var inte från Norge...
SONY är rätt, men vilken modell?

quote:
LIC var Lärarnas InköpsCentral.
-Jajamän! De hade många fina grejer som lärarna i Sverige kunde köpa till väldigt bra priser! Det var tider det!
(LIC gick i kånken 2014...)

Edited by - highfive on 2022/01/24 20:28:21
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2022/01/24 :  20:39:35  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
en läcker oemotståndlig design

Vet inte när i tiden du är, men läcker design så finns väl bara TC-277 eller 377 lite senare.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2022/01/25 :  09:27:59  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
quote:
Vet inte när i tiden du är, men läcker design så finns väl bara TC-277 eller 377 lite senare.

Spot On!

SONY TC 377 från 1977


Köpte den i Uddevalla på Söder i den Stereo-butik, som hade flest modeller på hyllan. Det var ett skyltexemplar, men aldrig spelad på.
Imponerande ljudkalité på högsta hastigheten!

Med vänlig hälsning, highfive

Edited by - highfive on 2022/01/25 09:28:23
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2022/01/25 :  12:01:31  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Det visste jag väl.

Har en sådan som behöver lite omsorg. Ska bara komma till skott.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2022/01/26 :  06:58:38  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Kul med hifi-resor i tid! Gillar denna destillerade kunskap som en tillbakablick ger.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2022/01/26 :  07:28:31  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Trevligt att få följa med även här!
Många kära återseenden är det! Måtte va ett ålderstecken! !

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2022/01/26 :  17:00:28  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Kul å få ta del av kunskapen.

Själv har ja kvar min Hitachi bergsprängare m löstagbara högtalare.
Den satt ja många kvällar å spela in bland band på.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2022/01/26 :  17:13:24  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
quote:
Det visste jag väl


quote:
Kul med hifi-resor i tid! Gillar denna destillerade kunskap som en tillbakablick ger.


quote:
Trevligt att få följa med även här!
Många kära återseenden är det! Måtte va ett ålderstecken! !


Kul att ni följer med!
Det blir en lång resa, 50 år av mtt liv med musik och HiFi, skall kondenseras/koncentreras ned till något läsbart med lämpliga bilder, allt kan jag inte återge här, en del grejer jag haft och lyssnat på har varit unika hembyggen, som jag aldrig tog några fotografier av.

Häng på!
-En fin bandspelare utan att ha något att lyssna på igenom, blir endast en statussymbol. Många av mina vänner var kraftigt imponerade av att jag hade en rullbandpselare, speciellt med Sound on Sound. Jag hjälpte en god vän som var multiinstrumentalist att spela in några låtar, köpte TDK Audua, ett riktigt bra band, klangmässigt var det perfekt. Nackdelen med Sound on Sound, var att brusnivån växte för varje påläggg och att det endast var mono.
Det var rejält kul!

Nåväl det jag köpte som första tillbehör till min Sony TC 377 var dessa:
(Inköpta på Tonstudio, fd. Lysells matvarubutik i Uddevalla)

quote:
AKG K140



Har kvar dem någonstans, sladden har jag lött om många gånger, jag använde dessa lurar extremt mycket!
De vinylklädda kuddarna som vilar mot öronen, har hårdnat och spruckit och plastbygeln ovanför hjässan har gett upp. Själva membranen är dock hela.
Kanske att jag köper reservdelar någon gång eller köper en modern iteration av dessa lurar.
Jag älskar AKG-s lurar!

Med vänlig hälsning, highfive






Edited by - highfive on 2022/01/26 17:32:02
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2022/01/26 :  17:28:12  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Bandet som man laddar bandspelaren får inte vara kattskit!

TDK Audua, var allt annat än det!





Inköpt på Västkustljud, Uddevalla, bild från nätet.

Med vänlig hälsning high-five

Edited by - highfive on 2022/01/26 17:33:07
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2022/01/27 :  10:10:26  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Att lyssna i lurar är väl trevligt, men när musiken känns lite i kroppen och fyller rummet är bättre.
Går man i 8:an på högstadiet, så är budgeten begränsad, så jag letade runt bland det lilla utbud av begagnat, som fanns. Mina ögon föll på denna, som stod i en hylla på Tonstudio i Uddevalla.

Standard Radio Corporation 606SW (Bild från nätet)






Ingen märkvärdig receiver, jag tror jag betalade 300 kronor för den. Klangmässigt och effektmässigt räckte den väl till. Komplementära slutsteg, kondensatorutgång. En hyfsad radiodel, med måttligt brus. Som boende i Uddevalla, med den enorma masten, med en stark FM-sändare, så var det inga svårigheter att få in Radions kanal 3. Jag lyssnade mycket på radio. Kjell Alinge med sina program, var en stor favorit. Veckan svenska LP-skiva ett annat där man sände ut hela skivan. Inte att förglömma Tonkraft! Livesändningar med det fräckaste och bästa musikerna, som turnerade på tiden. Ultravox, Dimmornas bro, Isildurs Bane, Magnus Lindberg band... för att nämna några.

Jag sprang ofta i HiFi-butikerna i Uddevalla, Tonstudio som drevs av Lars Lindqvist, var min absoluta favorit. Han hade toppmärken, som Marantz, AKAI, Bose, TEAC, KEF, Danska PROF(högtalare), Thorens, DUAL.
Egentligen ville man äga en fin Marantz receiver, men det var unobtainable för mig...

Han sålde också högtalarelement från Peerless, till bra priser. Han hade ett kit med 8"bas och två kondiskanter, 6 dB filter, en klon av den legendariska ScanDyna/Dynaco A25.
Jag köpte denna elementsats och tillbringade några kvällar tillsammans med min far Lorentz, som var slöjdlärare på Västerskolan i Uddevalla. Bandsåg och planhyveln, var fantastiska verktyg och min fars skicklighet med dessa maskiner och hans noggrannhet gjorde att lådorna blev i mästarklass! Jag ägnade mig sedan åt att grundmåla, spackla, slipa och måla dessa. Kulören blev en sidenmatt, skogsgrön kulör.
Riktigt bra högtalare, som jag hade i många år. (ur min synvinkel, Jag sålde dem senare till en god vän)

Elementen var 1 st Peerless KD 825 WFX och 2 st MT 24 CT per låda.

Med vänlig hälsning, highfive

Edited by - highfive on 2022/01/27 10:22:05
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2022/01/27 :  16:12:48  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
En sån skitförstärkare!!1 Man har ju inte listat PMPO, det enda värde som betyder något!!!! Kan nästan gissa mig till att högtalarna du använde inte heller hade angivet något Watt-tal ....
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2022/01/27 :  16:57:15  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
quote:
En sån skitförstärkare!!1 Man har ju inte listat PMPO, det enda värde som betyder något!!!! Kan nästan gissa mig till att högtalarna du använde inte heller hade angivet något Watt-tal ....

Jag spelade tillräckligt högt -Så att mor och far relativt ofta knackade på och sa:
-Du kan väl sänka?

Med vänlig hälsning, highfive
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2022/01/27 :  17:09:16  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Även om rullbandspelaren gick varm och jag hade en koppling in till min systers Ferguson, i rummet bredvid, så att jag kunde bandkopiera vinyler därifrån. Så.....

Jag investerade igen, Tonstudio fick leverera
Remdrivet fick det bli:

AKAI AP-003
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2022/01/27 :  17:23:29  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
För att blidka gudarna i Vänersborg, så blev det Svenskt istället för Japanskt!
(Nej jag kände inte Soundbrigade på den tiden....)

Jag kom sedermera att lära känna Vänersborg, som stad, då jag flyttade dit en period efter mina gymnasiestudier i Teleteknik. Jag hade mitt första rekorderliga arbete på Statligt ägda TELI AB.
Väldigt lärorika år!

Men vi backar tillbaka i tiden...
Vad blev det då som hamnade i mitt ungdomsrum i Uddevalla?
Jo det blev Värmländsk HiFi av bästa klass!

INERTIA 2235


Köpte denna defekt på Radio & TV-Salongen i Östra Uddevalla, nära I17, för 200 spänn.
Effekt och drivtransistorerna hade rykit, vilket var vanligt för denna modellen., då den inte hade några skyddskretsar.
Bytte till nya TIP 33C och TIP 34 C, nya drivtransistorer MPSA06 och MPSA56.

Vilket lyft från Japanen! Nu började det låta välljud

Med vänlig hälsning, highfive
Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2022/01/27 :  17:48:35  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Har du den kvar?

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2022/01/27 :  20:09:44  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
quote:
Har du den kvar?


Nej! Jag sålde den till min syster, bytte tillbaks den mot ett sjysst hembygge, sålde den till en arbetskamrat, ca 1985. Köpte exemplaret på bilden på Tradera av nostalgiskäl. Hade den som hyllobjekt i många år. Gjorde iordning den i våras och sålde den på Tradera.

Med vänlig hälsning, highfive

Edited by - highfive on 2022/01/27 21:24:22
Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2022/01/27 :  20:32:57  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Kanske var den en vän köpte, han samlar på dom.
Jag har moddat många.
Jag jobbade med Progrifa, Inertia i många år och hade tom. möjligheten att köpa lödmaskinen när dom slutade tillverka den, men hade inte plats (6,5 meter lång) så den gick som skrot.
Om du får tag i en kan jag bistå med info om hur du tillverkar ett monster med oöverträffad ljudkvalitet.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2022/01/27 :  21:23:02  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
quote:
Om du får tag i en kan jag bistå med info om hur du tillverkar ett monster med oöverträffad ljudkvalitet.

Hej Perfector Jag avvecklar mitt apparat-museum hemma! (Nästan )

Jag kommer att ägna mig åt:
-Välljudande högtalarbyggen med KEF-element från sctratch!
-Renovera några unika högtalare.
-Bygga ihop ett par riktiga stilikoner från 70-talet, där jag samlat alla delar till högtalarna.
Detta kommer jag kanske att beskriva i någon bildtråd längre fram

Denna tråd handlar framförallt om min resa med ljudelektronik, högtalare och musik, från forntid till nutid!

Med vänlig hälsning, highfive
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000