HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken ljudnivå spelar ni på?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/01/21 :  21:53:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
65-70 dBA

Ändrar mig. 60-65 dBA

Fast man borde mäta med B filter.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2022/01/21 22:55:15

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2022/01/21 :  22:34:46  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
De e olika men väldigt lågt för det mesta då ja bor i lägenhet.
Oftast runt 55-60dB i sovrummet å lite högre i vardags rummet.

På båten spelar ja sönder högtalare å de finns rikligt m effekt via AB International slutstegena som ja kan brygga om ja behöver mer effek.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2022/01/21 :  22:41:54  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Lagom högt, så jag inte stör grannarna.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/01/21 :  22:56:31  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Lagom är en bra nivå.

Varken för högt eller för lågt. Tack för inputen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/01/21 :  23:05:17  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Motsvarande till ordet lagom finns inte i engelskan. Det är för att de inte har hittat dit. De spelar antingen för högt eller för lågt. Stackare!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2022/01/22 :  00:04:04  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
De säger väl 'just about enough'?
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2022/01/22 :  01:07:25  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag har toleranta grannar.

Idag provspelade jag lite för att se om mina TLBP6 basar kunde ta allt vad förstärkaren hade. Det är visserligen bara ca 60 W men med en känslighet om 95 db så blev det duktigt högt. Jag stod böjd över basen och grejade med någonting ett kort tag. Basen spelad rakt in i magen på mig och mycket snart började jag må fysiskt illa när den möblerade om inkromet på ett mycket obehagligt sätt. Det kanske bör förtydligas att jag också hade hörselskydd på mig. . .

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2022/01/22 :  01:09:57  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Så man kan samtala, och det utan att förlora något i ljudet.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2022/01/22 :  10:00:53  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Några menar att man måste kunna spela riktigt starkt. Dvs såpass starkt att ljudtrycket blir realistiskt. Dvs så starkt som i verkligheten.
Jag bryr mig inte om det där. Dels för att jag kan hjälpa till en hel del själv med att uppleva realismen i de symfonier och liknande som är min främsta musikgenre. Dels för att jag inte kan släppa tanken om att det där med riktigt höga ljudtryck, extrem lågbas och en anläggning som verkligen fixar att åstadkomma detta, egentligen handlar om grabbig strävan efter extrema prestanda i sig själv. Dvs man strävar efter det för att man imponeras av det.
När argumenten står som spön i backen för dessa egenskaper så får jag (tyvärr) associationer till dragracing, vansinneskörning, accelerationshysteri såväl som att stå vid kiosken och varva mopederna.
Gärna med ett "he-he-he" ur mungipan.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2022/01/22 10:03:06
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2022/01/22 :  10:42:01  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
tanken om att det där med riktigt höga ljudtryck, extrem lågbas och en anläggning som verkligen fixar att åstadkomma detta, egentligen handlar om grabbig strävan efter extrema prestanda i sig själv.

- Vadå, lyssnar du på musik UTAN hörselskydd. . .?

Skämt å sido, för mig finns det en liten och viktig skillnad i att skilja på vad man själv finner glädje i och vad andra finner glädje i. Om vi definierar det vi håller på med som hobby så är det bara respektive utövare som vet vad hen älskar. .

Jag hör till de som finner glädje i att utforska extrem prestanda i sig själv. Men du hör mig inte argumentera för att mitt sätt är rätt sätt eller det enda sättet. Jag är killen som faktiskt står vid kiosken och varvar moppen men med ett entusiastiskt leende istället för ett he-he-he ur mungipan. Killen som med lika delar glädje och förvåning säger till de som är nyfikna - titta det verkar funka

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2022/01/22 10:52:34
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2022/01/22 :  12:48:43  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Jag spelar lagom högt.
Ser ingen vinst i att vrida på högt som jag gjorde i min ungdom... :)

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2022/01/22 :  13:24:10  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Alla inspelningar har sin naturliga volym (Peter Walker)

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2022/01/22 :  15:41:19  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
En polare hade stora horn på sin pråm å där brukade vi spela högt.
Dom gick djupt ner i basen åxå så de blev en fysisk upplevelse.

När man ställde sej i ena bas noden så såg ja suddigt å tappade balansen.
Det systemet lirade bra m väldigt låg distorsion.
Vi satt långt in på nätterna å bara spisa cd efter cd.

De kändes som hel kropps massage efter varje musik session.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

MatsE
Member

622 Posts

Posted - 2022/01/22 :  15:47:54  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply
quote:
Alla inspelningar har sin naturliga volym (Peter Walker)


Tycker det ligger en hel del i detta påstående. Sedan är det beroende
på genre också.

Själv spelar jag kring 60 db oftast. Just nu med Ten Years After Live
in Filmore East så är medelvärdet enligt min mätare ca 65 db.
Lite för högt för grannarna under en längre tid.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2022/01/22 :  20:55:42  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
60-70dBA för jag har dynamik. Ibland dock mer än 10dB, men detta är ju nära kvällstystnaden.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2022/01/22 :  20:59:24  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Osså kan det peakapå 78dBA.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/01/22 :  21:37:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Ska det vara helt korrekt så ska man använda B filtret mellan 55 och 85 dB. Tyvärr har min enkla mätare bara A och C filter. Hade jag mätt med ett B filter så hade värdet ökat något. Men det har ju ingen betydelse när man jämför om alla bara använder samma filter.

Jag har alltid undrat om man justerar ljudnivån på basen när man mixar en liveinspelning där man har spelat på en betydligt högre ljudnivå än vad vi kommer att ha i vardagsrummet. Om man inte gör någon kompensering så kommer musiken vid uppspelningen att ha en för låg basnivå.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2022/01/22 :  22:58:05  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
När jag lyssnar på musik ligger det på 65-70 dB.
Som bakgrund när jag jobbar runt 55.
Jag har mätt med Arbetsmiljöverkets bullermätare på mobilen.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2022/01/23 :  01:48:29  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:

Ska det vara helt korrekt så ska man använda B filtret mellan 55 och 85 dB. Tyvärr har min enkla mätare bara A och C filter. Hade jag mätt med ett B filter så hade värdet ökat något. Men det har ju ingen betydelse när man jämför om alla bara använder samma filter.
Björn-Ola, förklara gärna för mig som är oinvigd.

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/01/23 :  10:40:31  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Att vi använder filter är för att efterlikna vår förmåga att höra olika frekvenser. Filtrena dämpar helt enkelt ljudet så att ljudnivån faller av ju mer vi närmar oss 20 och 20.000 Hz.
Hur mycket skillnaden i vår förmåga att höra de olika frekvenserna är beror på ljudnivån. Ju högre ljudnivån är, ju mindre blir skillnaden i vår förmåga att höra de olika frekvenserna, kurvan blir helt enkelt plattare. I högre ljudnivåer hör vi helt enkelt mer bas och diskant än vid låga ljudnivåer.
Därför har man tagit fram 3 standard filterkurvor att använda vid kravställande av maximala ljudnivåer. Dessa kurvor gör att vi kan tillåta oss att ha högre ljudnivåer i bas och diskant eftersom vi hör sämre i dessa områden.
A-filtret ska användas upp till 55dB. B-filtret mellan 55 och 85 dB, d.v.s det område vi normalt spelar i, och dämpar mindre än A-filtret. C-filtret, som är rätt platt, används över 85 dB.
När man ställer krav med A-filter, så skriver man dBA.
Att vår förmåga att höra bas och diskant jämfört med mellanregistret trappas av vid lägre ljudnivåer ledde till loudness-knappen, som fanns i äldre förstärkare. Meningen var att den skulle användas vid låga ljudnivåer och den ökade då nivån på bas och diskant.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/01/23 :  10:45:29  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Därav min fundering om man kompenserar för att musiken kommer att spelas upp i en lägre ljudnivå än i verkligheten. Vi kommer då inte att uppleva tonkurvan på samma sätt som i verkligheten, det blir lägre bas och diskantnivå.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2022/01/23 :  11:01:24  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Volym måste vi ha. Endel mera ljudnivå, såsom jag som lider av diskantbortfall pga tinnitus. Om man spelar högre hör man mera (inom rimliga gränser, inga håret flyger nivåer) och antagligen därav har vi fått dagens mastring med maxad kompressor. Man vill höra allt alltid, vilket nu tyvärr ger skitljud. I studion sade en viss ljudtekniker, att om någon musiker blev missnöjd så var receptet att höja på ljudnivån (inte röra mixen) och därmed blev musikern nöjd, för hen hörde mera av sig själv. Hörlurar är bra, för där kan man spela sin personliga ljudnivå utan att behöva tänka på grannar.

Edited by - MartinN on 2022/01/23 11:03:47
Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2022/01/23 :  11:09:16  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Björn-Ola.
Om du får olika karaktär med stigande volym så är det nog så att högtalarna inte uppfyller kravet på linjäritet.
Rätt byggd ska en högtalare inte ändra karaktär med stigande eller
sjunkande volym.
Så byggde jag under 25 år mellan 1977 och 2002
Just nu går ett par 40 liter basreflex med 8" bas, mellan och diskant och dom låter lika bra och jämnt oavsett volym.

"Clarity by Choise"

Edited by - Perfector on 2022/01/23 11:11:04
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2022/01/23 :  11:26:15  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Perfector,
Visst kan klangen och frekvensgången vara lika vid olika ljudnivåer för högtalaren. Men vi hör och upplever olika, inte minst för att man kan komma över mänskliga trösklar.
Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2022/01/23 :  11:42:56  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Även om man sitter i ett rum som är väl avskilt från andra ljud utifrån eller innifrån?
I beg to differ.
Tyvär är det svårt att beskriva ordentligt då pandemin förhindrar att jag bjuder in er för lyssning, vilket annars vore trevligt.
Kaffe och kanelbulle samt musik till

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2022/01/23 :  11:49:23  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Jag skulle vara väl nöjd om jag kunde lyssna på hur låg ljudnivå som helst. Men det går inte för mig. Däremot blir jag mera imponerad av att jag hör mera detaljer och ljudbilden växer till imponatorstorlek, om jag höjer ljudnivån (inom rimliga gränser). Så har det varit med alla högtalare jag haft. För låg ljudnivå har betytt ynkligt och inte fulla klanger.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000