HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Akustiskt lågpassfilter
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2022/01/01 :  16:32:31  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Inleder med ett ""Gott nytt år" och en liten förvarning om att den här tråden kan innehålla svammel och önsketänkande, vi kallar det en "hypotetisk frågeställning" så känns det bättre

Anta att man har ett par frontladdade, dubbelveckade bashorn med en "fulbandbredd" på ungefär 40-400Hz.

Anta sen att man skulle vilja skära bort allt ovanför kanske 70Hz men att man av "ideologiska skäl" inte skulle vilja använda ett aktivt delningsfilter samt att impedanskurvan ser ut som en dramatisk bergskedja eller en trasig kam vilket ställer till det för ett eventuellt passivt delningsfilter.

Skulle det i teorin vara möjligt att dämpa horngången med nåt passande fluff så att man får en lågpassfiltrering utan att man samtidigt dödar verkningsgraden i den lägsta oktaven?

Bakgrunden till frågeställningen är att jag har byggt om fronthögtalarna i hobbyrummet till en tvåvägskonstruktion som nästan men inte riktigt klarar sig hela vägen ner i basen.

I samma rum har står även dessa två bashorn, maskerade till byråar, och genom en lycklig slump har det visat sig att bashornen fyller ut precis lagom om jag bara kopplar in dem parallellt med fronthögtalarna (i rätt fas, duh) men jag får förstås också oönskade bidrag högre upp i frekvens som grumlar till helheten lite.

En gammal byggbild som visar hur bashornen är uppbyggda:



Kan väl inflika att jag mycket väl förstår att aktiv delning och drivning av bashornen förstås vore det rätta här, men jag kan inte låta bli att fundera i minimalistiska tankebanor ändå.


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2022/01/01 :  22:32:16  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Är "fluff" tillräckligt för att dämpa ut så låga frekvenser som 70Hz?
Torde det inte krävas någon form av fas-utsläckning för detta?
Eller en än vildare idé är ju att tillföra rörlig massa, så man får en avrullning från 70Hz och högre (en bonus är ju en lägre Fs)

Ursäkta om detta är mindre genomtänkt, så här dagen efter nyårsafton...

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2022/01/01 :  23:03:09  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, jag har också bara frågor
I verkligheten är det nog svårt/omöjligt att dämpa med sån precision att man åstadkommer en hyfsad filterfunktion och samtidigt har nån känslighet kvar.
Det enda läsbara jag har hittat som är någorlunda relaterat handlar om dämpning av transmissionslinjer och där verkar alla ganska överens om att det är lätt gjort att dämpa för mycket så att verkningsgraden störtdyker.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2022/01/02 :  21:53:09  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ängla hår e bra å effektiv för å dämpa bort mellanregister.
Ja har labbat m det i Caveman 15.
Ja å polarn stoppa i för mycket första gången.
Då dog midden nästan helt medans basen lirade på som vanligt.
Ja vet inte hur bra det skulle funka i ditt fall.
Man kan även klä lådorna m heltäcknings matta på insidan.
Men som sagt så ere lätt å överdämpa å mista i verkningsgrad.

https://www.hificollective.co.uk/sites/default/files/2021-07/mundorf-twaron-angel-datasheet.pdf

Ja har kört 15" i över dämpade baslådor m passiv delning å de lirade rätt bra men de gick mycket mer effekt än när ja koppla in ett elektroniskt delnings filter.
Som slutsteg då körde ja en gammal reciver å drog upp basen på eq'n å ner m mid å diskant.
Ja tog då de ja hade för att få lite ljud när ja jobbade i lastrummet på båten.


Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2022/01/03 :  02:07:14  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Inte riktigt min hemmabana men frågeställningen är intressant.

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000