HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 10”s funderingar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2021/11/23 :  20:51:19  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Hej go vänner!

Är lite sugen på en (hyfsat) högkänslig högtalare. Tanken är ett trevägs system, som diskant känns Beyma Tpl-150H som en fin kandidat. Men! Vad ska jag ha för mellanregister? Hade tänkt mig en (eller två) 10#8221;are, och ska man upp känslighet så är det ju åt PA branschen vi får titta. Men jag har ingen större erfarenhet vad som låter bra eller mindre bra när det gäller PA element. Men det vet jag att det finns här

Tanken är ett element med jämn frekvensgång, skall gärna återge 100- 2000 hz i en inte allt för stor (helst) sluten låda. Och som sagt, känslighet gärna över 95db.

Vad tror ni? Vad har ni för spännande att rekommendera? Jag har hittat detta element som verkar rätt vettigt. Vad tycker vi om det

https://faitalpro.com/en/products/LF_Loudspeakers/product_details/datasheet.php?id=101040142



Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/11/23 :  21:32:41  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Tpl-150H har jag hört mycket gott om. Vad har du tänkt att ha under mellanregistret? Hur lågt har du tänkt att dela dem neråt?

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2021/11/23 :  22:27:34  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Ja tpl-150 är ett väldigt fint element!
Tanken va att låta mellanregistret rulla av akustiskt där det gör det utan hjälp av delningsfilter. Så troligen någonstans mellan 80-150 hz.
Bas har jag inte spikat ännu, men en kandidat är detta från SB
https://sbacoustics.com/product/15in-sb42fhcl75-6/

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2021/11/24 :  00:14:13  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Om nån bor nära Göteborg är ni välkomna att lyssna på mina kvartvågshorn med ett TPL mellan ett par 10G40.
Ett annat projekt jag har på G är en TPL emellan ett par Acoustic Elegance 8" i sluten låda.
De skall testas ihop med olika baslösningar.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2021/11/24 :  07:18:27  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Spännande Mathias!
Just nu har jag ingen resa planerad mot Gbg, men ska jag åt de hållet så hör jag av mig :)
10G40 elementet har jag missat, (har kollat mest på neodymium element) hur låter det? Vart delar du det mot Tpl?

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/11/24 :  16:11:22  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
10G40 elementet har jag missat, (har kollat mest på neodymium element) hur låter det? Vart delar du det mot Tpl?

Kolla med Bernt Jansson. Han lyssnar på 8 st och har sådant drag att han använder dem till att torka tvätten med

Kolla in vilken diskan han kör med också

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2021/11/24 :  16:33:33  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
En del studier i ämnet finns ju : https://www.diyaudio.com/forums/multi-way/324260-war-10-monster-midbasses.html

Fundera igenom hur spridningen ser ut vid delningen mellan 10" och vad än det blir överst, de flesta trattar brukar hålla spridningen i schak rätt väl vid 1,5kHz. Sedan är det ju basen som dikterar resterande elements känslighet om man håller sig med passiv delning, lågt bl, mkt massa och därmed ett lågt fs som medger lite botten brukar komma till kostnad av lägre känslighet.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/11/24 :  16:55:02  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Joseph Crowe har en hel del matnyttigt på sin sida. Här testar han två st 10-tummare för midbas / mellanregister.


Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2021/11/24 16:58:23
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2021/11/24 :  18:53:57  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Tack Martinsson för länken!
Ska lusläsa den, men redan nu så verkar Beyma 10MC70ND ha fina dist mätningar i alla fall. Någon som redan har testat det?

https://www.beyma.com/en/products/c/low-mid-frequency/110MC70ND8/altavoz-10mc700nd-8-oh/

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/11/24 :  20:45:50  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Det där är säkert ett fint element du har hittat. Vill ändå bara fråga om du tittat på denna, en känslighet på 103 db är ganska coolt. Säkert inte helt lättämjd men intressant






Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2021/11/24 20:48:06
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2021/11/25 :  08:21:33  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Ja de Beyma elementet har jag kikat på. Trevligt med ett #8221;slutet#8221; element, gillar tanken på att slippa bygga lådor :)
Men ett fs på 260hz, och användbart ner till 300hz funkar inte för mig, tror jag#8230;

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2021/11/25 :  08:33:53  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
För att kunna ge lite mer träffsäkra tips kanske det kan vara bra att försöka förstå vad du vill åstadkomma för resultat, är det några specifika egenskaper du är ute efter, och hur tänker du dig drivning och delning, finns där möjlighet för DSP (det är ju 2021 trotts allt).

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2021/11/25 :  14:23:11  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Ja vad vill jag åstadkomma#8230;.
Det är väll, -Att spela skiten ur det mesta från dom stora high end drakarna! :)
Precis som vanligt alltså.

(Lite) skämt å sido, jag vill bygga en fullregister högtalare som låter naturligt, luftigt, dynamiskt och den ska låta väldigt bra på både låg och hög volym.
Tanken är att hålla konstruktionen så enkel som möjligt, så inte mer än en trevägs burk, helst ska det gå att dela hela högtalaren passivt.
Diskant blir troligen Beyma Tpl-150H, mellanregister, troligen två 10#8221; i MTM konfiguration. (Men hittar vi den ultimata 8#8221;aren är jag öppen för det med). Bas hade jag tänkt mig två 15#8221;are.
När det gäller basen så är jag öppen, så länge den spelar ner till 20-25hz, gärna i en rätt liten låda, eller ob? Blir nog svårt att komma ner till 25hz i ob utan Dsp, eller?

Delningsfrekvenser. Skulle inte vilja spela basen högre än 100-150hz, mellan 100-1500hz och resten till diskanten.

Va tror ni? Är jag helt ute och sned-seglar (igen ;) )

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/11/25 :  16:13:36  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Hmm, intressant och kul projekt. :-)

Varför vill du dela basen så lågt? Konarea gör susen för kicken i basen upp till ca. 200 HZ. Vill man minska rumsreflexer kan man också dra nytta av 15-tummares direktivitet högre upp i frekvens också. Om man vill

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2021/11/25 16:17:15
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2021/11/25 :  19:44:11  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Jag har ingen regel som håller mig till en basdelning vid 100-150 hz. Utan det är lite egen erfarenhet och personlig preferenser.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2021/11/26 :  19:46:03  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Troels diskuterar ju 10-tums mellanregister i The Loudspeaker.

Min kompis Ralf valde 2 stycken 10NDA610 till MTM-toppar. Han envisas med att använda Tham-15 som bas, så vi fick porta lådorna för att han inte skulle skada talspolen. Omdömet var "Äntligen kan jag spela högre än jag vill". Det låter väldigt bra faktiskt, nästan lika bra som mina Altec.

Min kompis Mårten valde 10NMBA520 till en öppen baffel. Omdömet var "Det låter som om bandet är i rummet". Dom där har jag inte hört.

Båda elementen har "aktiv impedanskontroll". Det är en spole i magnetsystemet som dämpar eddyströmmar. Om jag har förstått det rätt. Den där konstruktionen hade dom i en 12-tummare förut, men inte längre. Imperial har såna tolvor.


Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2021/11/26 19:48:14
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2021/11/27 :  08:13:16  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Tack more10!
Jag har sneglat på Troels projekt (rätt mycket och ofta) och 10NDA610 har jag kollat på, men 520 modellen ser ju ut att kunna spela lite djupare! Ska kolla vidare på den.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/11/27 :  13:46:22  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag blev inspirerad av ditt projekt så jag har letat i lådorna här hemma och ska pyssla ihop något med en 10-tummare jag med. En Beyma 10G150 tillverkad straxt före Hedenhös. . .
Dock är den designad innan man hade uppfunnit DSP vilket gör att den är konstruerad med rak frekvensgång för att kunna delas passivt. Många moderna högeffektiva drivers har en kraftigt stigande SPL-kurva. Det går såklert att tämja dem men för mig tror jag denna gamla drivern har sina fördelar eftersom jag vill dela passivt och enkelt.



Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2021/11/27 :  14:33:35  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Beymas SM-serien är lika dan. Jag har haft den tolvan och den är väldigt trevlig och med rak frekvensgång.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2021/11/27 :  18:07:59  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja klura lite på ditt val av bas.
De e ju ett skit bra element på papperet å skert i verkligheten åxå.
Ja e själv såld på SB Acoustics.
Men till detta system som du ska bygga så borde du ha lite mera jävlarannamma i basen.
Ja rekommenderar dubbla JBL 2226 i 400L br per kanal.
Då får du rätt bas knuff utan å behöva dämpa midd å diskant så mycket.

More10 byggde ett par single 2226 å dom lirar grymt bra i basen.
Om man pratar närvaro i bas området så e 2226 svårslagna.
Å ska du köra tpl-150 å 10g40 lr likn element så kommer systemet å lira bra ihop.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2021/11/27 :  20:46:00  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
FForsman. Kul om jag kan inspirera någon till något tokigt upptåg. 10G150 ser ju otroligt trevlig ut i frekvensgången. Och jag håller med dig att det känns mest rätt om man kan bygga ett passivt filter utan att behöva ta fram piskan och tvinga fram en rak frekvensgång. Det närmaste ditt Beyma element är väll 10G40? Ser väll hyfsat ut?

Imperial. Tack för tipset. Och jag förstår vad du menar, men designen kräver dubbla basar (jo ja vet, det är kanske lite löjligt att lägga in den aspekten, men sådan är jag) och 2 x 400 liter till basarna blir för mycket. Nu har jag inte (vad jag vet) hört Jbl 2226 elementen, men jag har kunder som har haft Jbl basar i sina riggar, och jag har saknat djupbas i deras system. Och fs på 40 hz spelar väll en roll här.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/11/27 :  21:51:47  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Slutet och djupbas kan funka bra om man har ett rum som ger ett bra rumsbidrag. Ett alternativ till SB/JBL kan vara ex. B&C 15TBX100. Mer x-max, mer BL och lägre FS och mindre VAS. Ganska prisvärt också. Såg det precis för 240 euro.

Det är inte säkert at SB Acoustic kommer gå djupare än ex. 15TBX100 när den väl sitter i lådan eftersom den har ett så högt VAS. Men, det får man snabbt svar på med ett par enkla simmar.

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2021/11/27 21:52:40
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2021/12/01 :  22:07:02  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Min bassar är på 160 liter styck om jag kommer ihåg rätt och underavstämda. Det är bra drag i dom.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

JOOn
Starting Member

46 Posts

Posted - 2022/01/02 :  17:16:59  Show Profile Send JOOn a Private Message  Reply
Nyfiken om Beymas 12P80 Fe V2 alt. ND variant utvärderats för detta projekts midbas? Den större konarean kan väl ge lite mer kickbas.

Både Mekanik och Elektronik kan vara spännande, elektronik kan dock kittla lite mer!!
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2022/01/04 :  15:44:26  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Hej JOOn,
Detta projektet är tyvärr lagts lite på is, då andra projekt pockar på uppmärksamhet.
Så jag har inte fortsatt med att testa element, men tankarna finns kvar så man vet aldrig när man får feeling om drar igång det igen.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

FREDRIK E
Member

102 Posts

Posted - 2022/01/04 :  19:12:24  Show Profile Send FREDRIK E a Private Message  Reply
Om det fortfarande går att få tag på dessa basar vill jag rekommendera dom, spelar midbas/mellanregister jäkligt bra.

https://www.rcf.it/es_ES/products/product-detail/l12p110k/292183
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000