HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Tips på nya lurar önskas
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/12/18 :  11:58:24  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
För ett gott tag sedan plockade jag upp ett tips här på forumet om ett par Sony MDR-XB950AP



Dessa lurar har följt med mig överallt och jag har haft så stor glädje av dem. Tyvärr försvann de någonstans i villervallan när jag var på rasande fot för ett tag sedan. Jag älskade allt med dessa lurar (passform, storlek, mikrofon, sladd, vaddering mm) utom basförstärkningen. I bullriga miljöer som på en bus med en brummande motor var det toppen med lite höjd bas men i övriga situationer uppskattade jag det inte. Det blev tydligt när jag lyssnade på tal och kom på mig själv med att sätta lurarna lite på sned för att basen skulle läcka ut lite. Då blev det mycket bättre. Nu är det ju så att jag älskar bas men även jag kan tycka att det blir för mycket av det goda och "XB" i modellbeteckningen står just för extra bass. Jag vill gärna ha bra bas men inte extra

Jag har tittat mig omkring lite på marknaden men utbudet är överväldigande och vill därför fråga om lite tips.

Lurarna ska följa med dit jag går. Jag lyssnar när jag är i rörelse på buss, flyg, bil eller sitter och väntar någonstans. Hemma lyssnar jag mest på min vanliga anläggning.
Jag tror jag vill ha slutna over ear lurar för att stänga ute lite av det omgivande ljudet. De får gärna ha sladd och mick för att kunna ta ett telefonsamtal med också när så behövs. De får inte vara dyra för jag kommer att slita på dem och någon gång kommer jag att tappa bort dessa också (känner mig själv . . .)

När jag skriver detta funderar jag på om noice cancelation kan vara en idé. Å andra sidan är jag tveksam till aktiva lurar. De behöver laddas och de ska parkopplas så det finns flera källor till strul. Kanske skulle det kunna funka om det också finns möjlighet att plugga i en gammaldags 3,5 mm sladd.

Om någon har en idé på alternativ är jag tacksam




Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/12/18 :  13:56:53  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
JAg skulle titta på v Moda. byggda för tuffa tag med ett vettigt ljud

https://www.v-moda.com/us/en/collections/headphones

Min äldsta son hade ett par XS i många år i ur skur och de höll länge

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2021/12/18 :  17:40:21  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
https://www.monacor.se/produkter/hoerlurar-2/vnr/220860/
Dessa borde kunna passa.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/12/18 :  21:17:14  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Grymt, tusen tack för tipsen. Hade inte span på någon av de lurarna tidigare. Båda kan vara intressanta.

EDIT:
Hittade ett ställe med en hel del seriösa test av lurar här:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?pages/HeadphoneReview/

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2021/12/19 22:03:59
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2022/01/02 :  00:35:46  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag tror jag gjorde våld på alla mina tidigare uppsatta preferenser när jag köpte dessa lurar (Philips Phidelio X2). Hittade dem begagnade i nästan nyskick för en bråkdel av nypriset så jag kunde inte låta bli. Men de är helt olämpliga att bära med sig så de får hålla sig hemma för lyssning i soffan. Det lilla jag hunnit lyssna så tycker jag ljudet är mycket trevligt. Klart mer njutbart än mina tidigare Sony i vilket fall.

Är det någon anna här på forumet som har någon erfarenhet av dessa lurar?



Söket efter ett portabelt alternativ kvarstår dock.

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2022/01/02 01:19:02
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2022/01/02 :  10:15:59  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jodå FForsman! Jag lyssnar i mitt ena par just nu!
Jag tycker de är utmärkta lurar som passar till det mesta. Jag har andra lurar som möjligen är mera "korrekta" men jag har alltid trevligt, lyssnande till musik i dessa!

Jag bytte nyligen bärbar dator och valde märkligt nog en Windows-burk denna gång, en HP Elitebook 840G6. Den kör jag Roon på, med en portabel 5Tb disk, och har därmed med mig ett rejält musikbibliotek i fäbodstugan på skogen.
Det roliga var att matchningen mellan hörlursuttaget på HPn och mina Fidelio X2 (som bor i stugan) är helt suverän! Gamla härliga Rush och Purple får en jäkla fin drivning men även mera finlemmad musik får komma fram och bli engagerande.
Om jag häktar på Chord Mojo som drivning istället får jag mera hifi, lyster, scen och "drivet" tar ett steg tillbaka. Fortfarande toppen, men lite annan karaktär.

Mitt andra par X2 finns på jobbet och i hemmet har jag ett par X3, de är dock lite för korrekta och torra. (påminner mig om Sennheiser HD-650, som jag aldrig gillat)
Kontentan är väl att jag ändå har valt X2 som bästa lösning på de två platsen jag ofta befinner mig, men inte har tillgång till alla mina lurar. Bättre betyg kan jag nog inte tänka mig.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2022/01/03 :  01:57:02  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Oj, det var ett fint betyg. Vad glad jag blir att höra. Kul att du berättar!

Min bättre hälft är ganska svår att imponera på när det kommer till mitt HIFI- och DIYintresse men hon uppskattar välljud. Härom dagen höll hon på att byta om och var mitt i steget när jag gav henne lurarna och bad henne lyssna. Normalt gör hon mig till viljes av artighet i några sekunder och fortsätter sedan med sitt. Nu blev hon ståendes och bara njöt. Sedan såg jag inte röken av lurarna resten av den kvällen. . .

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2022/01/03 01:57:23
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/01/03 :  14:52:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
De flesta Noice cancelation over ear lurar har sladd och går att använda som passiva hörlurar. Jag har mer och mer gått över till inear lurar när jag är ute p.g.a. vindljudet som är irriterande med over ear lurar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2022/01/03 :  15:51:57  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja kör m Marshall lurar!
Dom e kanon.
Tidigare hade ja en HTC10 lur å de e de bästa bärbara ljudet ja har haft m sladd. Nu kör ja Samsung å då låter d bättre m bt.
Min Samsung lur har även 3,5mm uttag.

Innan Marshall så körde ja m Plattan ll å koss in ear å Koss porta pro.
Ja har även lussnat på Sennheiser å JBL lurar men inte trivts m ljudet i dom.

Marshall har varit mina favvo lurar nu i några år.
Ja tjacka dom på Webhallen m extra försäkring å service garantin funkar bra.
Ja har bytt ett par som bt slutade funka på å fick nya på grantin direkt i butik.

Marshall e inte känsliga för väder å vind.
Ja får spader när vinden tar tag i bygeln å de börjar dåna i hela luren.
Ja har åkt båt rätt fort utan problem m vinden.
När ja sågar ved så har ja lurarna på som öron skydd m musik i.
Dom ämpar ljud utifrån rätt effektivt.
Dom tål att vara me mej där ja e.

De finns numera Marshall m noice canceling för den som vill ha det.
Ja klarar mej utan.

De e enl mej en av dom bästa all around lurarna just nu å ljudet e bra.
Dom passar nog bättre t rock å pop ä gles jazz å klassisk.
Ja har på mej mina Marshall så fort ja går utanför dörren.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2022/01/03 :  17:21:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jodå, vi har haft en audiofil-"shoot out" på jobbet med lurar för några år sedan där ett par Philips-lurar var med!

quote:
Mitt andra par X2 finns på jobbet och i hemmet har jag ett par X3, de är dock lite för korrekta och torra. (påminner mig om Sennheiser HD-650, som jag aldrig gillat)


Faktum är att vi hade Beyma/(annan Philips-lur)/Många andra/HD650/X2. Faktum är att Philips Fidelio X2 och HD650 gick till final och där vann X2 med 3-2 över min HD650. Vi drev dem med min Lehmann Kina-klon.

Som källor hade vi diverse DAC'ar/Audiospelare/telefoner och mitt gamla vältrimmade Denon DRM4 (med en kassett-kopia(inspelad på min Technics RS-BX 707, också ganska vältrimmad) på ett Opus3-masterband). Gissa vilken källa som vann?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2022/01/04 :  21:42:53  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Tack för tipsen Björn-Ola och Imperial. Ska kolla närmare på Marshalls grejer.

quote:
Faktum är att vi hade Beyma/(annan Philips-lur)/Många andra/HD650/X2. Faktum är att Philips Fidelio X2 och HD650 gick till final och där vann X2 med 3-2 över min HD650. Vi drev dem med min Lehmann Kina-klon.
Fantastiskt kul att höra. Kul att du berättar. Det verkar som jag har haft en smula tur när jag slog till på dessa lurar.

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2022/01/04 :  23:13:33  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
För ett gott tag sedan plockade jag upp ett tips här på forumet om ett par Sony MDR-XB950AP

Det var mitt fel att du fick stå ut med dem.. Jag har kvar mina och älskar dom. Använder dem till You Tube och Spotify lyssning och jag hoppas de håller länge för det blir nog svårt att hitta liknande med så fysisk bas

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2022/01/05 :  20:34:53  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja kör Marshall monitor over ear lurarna.
Dom mindre i deras sortiment e ja inte så impad av.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000