HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Elektor Equa Amplifier
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2021/12/07 :  11:03:17  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Årets ETA Auktion var en höjdare för mig!
I komponentbaren finns det mer än komponenter.
Jag fann detta kort som någon entusiast etsat och bestyckat, men troligen aldrig tagit i drift.
Dammet på kortet är autentiskt.


Elektor Equa Amplifier

Nyfiken som jag är så ville jag veta vad det var jag hittat, på kopparfoliesidan av mönsterkortet, så finns det ett referensnummer som visade vilket mönsterkort i Elektors stora samling av mönsterkort, som de gett ut. Spåren ledde till Elektor 1974 Decembernumret. Jag köpte precis en prenumeration på Elektor och får då tillgång till ett bibliotek med gamla tidningar. Laddade genast hem artikeln. -Blir trevlig läsning ikväll.


Elektor byggbeskrivning från december 1974

Kommer att montera in kortet i en trevlig låda med kylflänsar och trafo, som jag hade till en förstärkare på 80-talet när jag körde aktiv delning i ett trevägssystem. förstärkarkorten från den lådan hamnade i ett tvåvägs aktivt system, som en god vän köpte av mig, men det är en annan historia. Tantalkondensatorerna och elektrolytkondensatorerna kommer jag att byta ut mot nya Nichiconkondensatorer.

Med vänlig hälsning, highfive

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2021/12/07 :  11:16:17  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Här är kretsschemat!
Helkomplementärt, skalbart, så före sin tid. Troligen en förstärkare, som gjort avtryck i DIY, såväl som de som tillverkade HiFiförstärkare för att att tjäna pengar på det!?

10 transistorer, 4 dioder per kanal.


Krestsschemat för Elektor Equa

Med vänlig hälsning, highfive

Edited by - highfive on 2021/12/07 11:18:00
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2021/12/07 :  21:11:02  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Om ni inte redan förstått det så sysslar jag med HiFi-arkeologi !
Det är kul att botanisera i gamla konstruktioner och lyssna på vad de kan prestera i välljud.
Inget är nytt under solen. Bra konstruktioner, väl implementerade, kan skapa fina musikupplevelser i hemmamiljön!
Med vänlig hälsning, highfive

Edited by - highfive on 2021/12/07 22:06:40
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2021/12/09 :  20:17:26  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Har nu läst igenom artikeln och tycker att konstruktören har tagit hänsyn till många faktorer för att det skall kunna låta bra om Elektor Equa.

Det spännande med konstruktionen är att man beroende på matningspänning kan få ut lägre eller högre effekt, utan att ändra något i kopplingen. Den är med andra ord väldigt lämplig att koppla in till nästan vilken transformator som helst i spänningsområdet : 15 - 40 volt AC (naturligtvis likriktad och glättad, med en kondensator om 2mFd per kanal.
En utgångskondensator av hög kvalité på 2mFd, parallellkopplad, med en filmkondensator.

Återkommer när jag rotat runt i mitt bra ha förråd, har gott om transformatorer, likriktarbryggor och kondensatorer

Med vänlig hälsning, highfive

Edited by - highfive on 2021/12/09 20:18:34
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/12/09 :  21:38:57  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Om ni inte redan förstått det så sysslar jag med HiFi-arkeologi !
Respekt!

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000