HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Musical Fidelity B1 - en trevlig bekantskap!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2021/12/05 :  15:12:01  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
På ETA-auktionen, den 4:e december, så ropade jag in en Musical Fidelity B1 förstärkare för småpengar.
Den fungerade från start, men min princip är att aldrig koppla in något i ljudanläggningen innan jag mätt upp spänningar, kontrollerat potentiometrarnas funktion och omkopplare.
En noggrann koll på Brittiska och andra Audio/DIY-forum, hur tomgångsström bör justeras, för bästa ljud.
Innan jag började justera, låg BIAS (tomgångsstömmen) väldigt högt på en av transistorerna och kylflänsen hade en delikat temperatur på 95 grader celcius.
Bara att stänga av, låta den kylas och justera ner BIAS.
Förstärkaren är en kvasikomplementär konstruktion, som går i klass A, men jag tänker inte ha den till att steka ägg på.

Efter noggrann justering fick jag BIAS att ligga stabilt men offset ligger fel, det gör ju nu inte så mycket, konsekvensen är att baselementen petar lite in eller ut, utan musiksignal. Det rör sig om max 100 mV i offset, det blir inte så mycket effekt i talspolen. Effekten är spänningen i kvadrat delat med likspänningsresistansen i talspolen, typiskt 6.5 ohm i ett 8 ohms element.
Nu är den inkopplad på mina IMF TLS80 och det låter gött!

En keeper. Kommer att byta ut samtliga elektrolytkondensatorerr, emitter/kollektor-moststånden mot nya MOX. Montera WIMA, polypropylenkondensatorer i signalvägen mellan försteg och effektsteg, det är den enda kondensatorn i signalvägen i hela förstärkaren, där sitter det i dagsläget en kondensator av okänd kvalitet, okänt fabrikat. Även byta ut trimpotentiometrarna för BIAS och ny volympotentiometer, då den är i obalans vid låga volymer.

Med vänlig hälsning, highfive


Musical Fidelity B1 - en Tim de Paravicini konstruktion


Schema för Musical Fidelity B1

Edited by - highfive on 2021/12/06 07:39:52

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/12/05 :  18:09:40  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Grattis!

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2021/12/05 :  19:22:58  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Intressant att schemat är så enkelt.

Man kan inte ha FÖR MÅNGA förstärkare ...
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2021/12/05 :  21:35:31  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
quote:
Grattis!

Tack Solhaga!
Den spelar riktigt bra när den fått stå på en stund. Lyssnar just nu på P2 klassiskt.
Fin klang!

quote:
Intressant att schemat är så enkelt.

Man kan inte ha FÖR MÅNGA förstärkare ...


Ja, Less is more, var en devis som Musical Fidelity hade som signum.
Inga tonkontroller, ingen balanskontroll.

Jo, det kan man , Soundbrigade. -Man behöver nog bara ha en enda om den matchar de högtalarna man lyssnar på.
Att det är kul att upptäcka nya enheter att stoppa in i signalvägen och koppla till olika högtalare är en helt annan grej, det är det som gör denna hobby/livsstil, så kul och intressant.

Förstärkarkonstruktioner kan göras olika. De bästa designerna är urgamla. Både inom rör och kiselvärlden. Tim de Paravicini, var en av mästarna. Peter Walker, James Borgiorno, David Hafler, andra mästare.
Der är kul att koppla in en bra förstärkare till ett par bra högtalare.

Med vänlig hälsning, highfive


Edited by - highfive on 2021/12/06 06:38:02
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/12/06 :  00:56:20  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Kul fynd!

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2021/12/06 :  08:03:34  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
En titt på kretsschemat!
Ingångssteget i effektförstärkaren är riktigt kul konstruerat. För att få upp spänningssvinget är det matat med -12 volt istället för att gå mot jord på +spänningshalvan. På minusspänningshalvan är det matat med +12 volt istället för att gå mot jord.

Matchning mellan effektranssistorena med avseende på hfe, strömförstärkningsfaktorn är viktigt i denna konstruktion. Ligger någon transistor högre i hfe, så kommer den att bli varmare än de andra. Med min IR-termometer konstaterade jag att så var fallet innan jag kopplade in den. Det räddade den från att gå till genombrott. Jag justerade ner tomgångsströmmen så att det gick tillräckligt i både plus och minushalvan av effektsteget. Kylflänsarnas temperatur ligger stabilt på ca 60 till 70 grader.
En av transistorerna i varje kanal är något varmare, vilket beror på taskig matchning av hfe. Detta medför att offset inte ligger på noll.

Rimliga temperaturer, tycker jag då det är en klass A-förstärkare!

Med vänlig hälsning, highfive

Edited by - highfive on 2021/12/06 08:04:55
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2021/12/18 :  13:28:37  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Denna förstärkare är en juvel! Har den just nu inkopplad till mina IMF TLS 80, en fin kombination.
Tim de Paravicini, gjorde en fantastisk konstruktion, den går i klass A och blir så där gott varm, som bara en klass A-förstärkare blir.
Den har endast de nödvändigaste kontrollerna, på/av knapp, en vippomkopplare, en volymkontroll, en ingångsväljare med 6 lägen, 1 RIIAA, 5 linjenivå. En likadan omkopplare bredvid, med val till inspelningsutrustning. Ett hörlursuttag, som också kopplar bort högtalarna.
På baksidan finns en tryckomkopplare där man väljer förstärkningen i RIAA-steget för att matcha MM eller MC-pickuper. Har lyssnat på Vinyl och RIAA delen låter bra, men inte så väldigt upplöst och fint, som Tims EAR 834, den spelar i en helt annan division. (Men det är ett ämne för an ny bildtråd, så småningom.)
Den enda nackdel i mina ögon är att den i mina ögon är så fulsnygg. Blå text på svart bakgrund. Som är omöjlig att se i ett nedsläckt rum.

Är det någon på forumet, som ägt och lyssnat på föregångaren Musical Fidelity A1, den med den kromade fronten?
-Den har i grunden, samma kretslösning, men sämre mekanisk uppbyggnad under locket.

Med vänlig hälsning, highfive

Edited by - highfive on 2021/12/18 13:50:33
Go to Top of Page

Vikelitt
Starting Member

2 Posts

Posted - 2021/12/18 :  19:24:00  Show Profile Send Vikelitt a Private Message  Reply
Hej Highfive,
Jag hade en A1 för många år sedan som lät jättebra. Radiolagrets bröder talade verkligen varmt om den. Speciellt dess riaa. De påstod sig ha flera kunder som hade en mellan försteg och slutsteg bara för att fha som riaa. Detta var sent 90-tal. När jag startade upp min för några r sedan så brände det till på insidan och det kom rök. Borde ta mig samman och se till att få den lagad. Grattis till ett bra köp.

Med vänlig hälsning
Rikard på Tjörn
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2021/12/19 :  15:19:33  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej Rikard
Kul att höra om dim A1:a.
Dock mindre kul att den är trasig.

Med vänlig hälsning, highfive

Edited by - highfive on 2021/12/19 15:20:14
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2021/12/19 :  16:33:25  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Det är kul att den hamnade hos dig så den blir genomgången och använd då den har många år kvar att leva.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2021/12/19 16:33:36
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000