HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rörsteg m liten utefekt
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2021/11/27 :  16:08:51  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja!
Va finns de för effekt svaga rörsteg på marknaden som lirar bra å inte kostar en hel förmögenhet.
Se lr pp.
Ja har själv en kina häck m EL84se som lirade skit bra tills nät delen pajjade.

Den va billig men iom att de e som de e me kina kvalitet så har ja inte brytt mej om å serva den lr köpa en ny.

Va har ni här för erfarenheter?

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2021/11/27 :  20:24:41  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det kanske är läge att titta efter nåt begagnat? Om man hittar nåt av god byggkvalitet med några år på nacken, kanske som har blivit genomgånget också, så kan man nog luta sig tillbaka ett tag och bara lyssna. Quad, Dynaco, Fisher, Braun..., finns säkert japaner också...

Moderna kinesiska grejer har jag släppt efter att ha tittat inuti ett par stycken. Snygg utsida, OK ljud, bra pris, men insidan har i de exemplar jag träffat varit rätt motbjudande. Dålig layout, onsygga kretskort, fula lödningar, inga marginaler. Alla är säkert inte sådana, men låga priser brukar relatera till nånting med kvaliteten...
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2021/11/27 :  23:15:03  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message  Reply
Intressant fråga! Vad köper folk som är intresserade av rörförstärkare egentligen? Killgissar att de som vill testa för första gången väljer billigt (eller lågt pris i alla fall...) men riskerar då att få nåt som faktiskt inte är "bra" och sen stryker konceptet från önskelistan. Watt kostar pengar men man kommer onekligen långt på ganska få. Vore kul om nån hade lite insikt i vad köparna letar efter egentligen.
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2021/11/27 :  23:31:10  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message  Reply
Intressant fråga! Vad köper folk som är intresserade av rörförstärkare egentligen? Killgissar att de som vill testa för första gången väljer billigt (eller lågt pris i alla fall...) men riskerar då att få nåt som faktiskt inte är "bra" och sen stryker konceptet från önskelistan. Watt kostar pengar men man kommer onekligen långt på ganska få. Vore kul om nån hade lite insikt i vad köparna letar efter egentligen.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2021/11/28 :  08:29:45  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Imperial eller Blomjord som jag döpte dig till, tiden rinner iväg och det är några år sedan vi sågs. Men enligt mitt minne var du fullt kompetent att konstruera och bygga dina egna rörförstärkare ofta med lysande resultat. Om du av någon anledning inte kan göra det idag, varför inte försöka hitta en Edison 12 i originalskick? Jag har haft nöjet att avlyssna en i nutid. Spelade lysande kopplad till mina Hesselvall högtalare. 12:ans kretslösning var av "ordinär" typ, det speciella med den förstärkaren var att den var försedd med högbranta ramgallerrör som ingångs och drivsteg detta i stället för de vanliga standardrören ECC 81, ECC82, ECC83, 6SN7 mm. Det var kanske därför den blev så populär.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2021/11/28 :  09:29:27  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag nämnde Edison sist jag fikade hos Imperial.Finns ju två olika Edison slutsteg och de brukar inte kosta "massor" och ett av dem har jag lyssnat på (ihop med Edison försteget) och det lät bra.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2021/11/28 :  09:53:19  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej
Det finns så mycket kunnande på HiFi-forum!
Dags att ta fram en konstruktion på en Single End rörförstärkare, som är lättbygd och extremt välljudande?
Typ 3-5 watt.
Triodkoppling
Transformatorer från Lundahl eller Transformatorteknik.
Ett gruppköp därifrån, för att få ner priset.

Med vänlig hälsning, highfive
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2021/11/28 :  10:15:02  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Jag kör slutsteget Edison 12 och försteget Edison ONE.
Som sagt det är på 12W men kopplar man den till rätt högtalare så låter det riktigt bra.

När jag kör på mina JBL högtalare som ligger kring 93db så kan man spela på riktigt bra och det är ett otroligt bra ljud.



Har även ett par Fostex horn högtalare som skymtar på JBL bilden i bakgrunden och de låter riktig bra med Edison.

Men när jag spelar på mina Tannoy som också ligger kring 93db så orkar den inte och det låter inte alls lika bra.



//Niklas

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2021/11/28 :  10:44:35  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
HIGHFIVE: Din ide är inte helt fel. En EL34 Audion Sterling koppling spetsat med Lundahl utgångstrafos. det kommer nog inte att låta kattskit. För högre effekt kan man parallellkoppla 2 rör ev. Men någon måste hålla i det hela för att det skall funka. Sedan gäller det att hitta en metallfirma att göra plåtdelen. Samtliga plåtfirmor och övriga underleverantörer jag hade finns inte längre tyvärr. Inte mitt fel, jag pyntade mina fakturor.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2021/11/28 :  10:52:54  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
NIKWIN: Jag vet att det förekommer att vissa större Tannoy högtalare kan vara svåra att driva med en del mindre rörförstärkare vad det beror på vet inte jag. Vi får väl tillsätta en utredning, det är ju poppis här i Svedala.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2021/11/28 :  12:15:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Hade inte Lodström också ett enkelt steg liknande Edison, och Rimbo-Lasse skickade en ritning till mig på ett ultraenkelt slusteg med ett par EL84 och en 12DW7 (vill jag minnas).

Talar vi hembyggen, kan man titta lite på Frank Nachbaurs 6AQ5 paraphase. Jag har byggt och jag har hört från annan som byggt och vi var väl ganska nöjda (mycket).

Men det är väl som med gamla syntar, det som finns därute är kraftigt överprisat eftersom det är RÖR.

Jag har för övrigt en enkel kinastärkare men vill inte öppna den och bli besviken (skrämd). Det är den enkla kubiska grunkan med ett par 6P1-rör och som kan fås i regnbågens alla färger.

Men däffenivt, HighFives idé är inte alldeles helt ute.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2021/11/28 :  12:52:07  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Nu var det väl Singel-End förstärkare det gällde.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2021/11/28 :  13:22:46  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Jo!
Ett å annat bygge har ja knåpat ihop.

Ja starta tråden me min lilla EL84se i baktankarna.
Den kommer nog på sikt att få en ny separat nätdel.
Ja har kollat ner i en å annan kina häck genom åren å vissa håller hög kvalite m dom flesta e rätt usla.
Ofta stupar det på utg järnens kvalitet.

Ryggen har bråkat dom senaste åren men de går långsamt åt rätt håll.
Så bara ja får till lödhörnan här hemma så kan det bli lite lödning igen.



Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2021/11/28 :  15:19:36  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det finns ju rätt mycket olika varianter man kan titta på om man är inne på hembygge för "låg effekt" (< 10 W). För single-end kan man ju förutom de vanliga EL34 och EL84 även titta på klassiska beam-rör som 6L6 och 6V6, eller 807 (i princip ett 6L6 med lite extra tålighet). Små push-pull slutsteg kan byggas med rör som QQE03/12 med gott resultat. Förstärkarens prestanda sätter man väl som konstruktör, men hur det sedan låter lär väl bero mest på hur stärkaren lirar med hägtalaren...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2021/11/28 :  18:52:30  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
Nu var det väl Singel-End förstärkare det gällde.

Tagelskjorta på och 50 Arvid Maria och 100 Faster vår ....

Men "vad-som-helst" med EL84 eller EL34, tänker jag då.

Det var en amerikan som tog fram ett PCB till darling-förstärkaren (1626). Sedan modifierade han det för 6L6 och lite så kan man kanske tänka - ska man designa något, ta fram ett mönsterkort som är lite universellt så man kan använda vilka 6-rör som helst (6A6, 6V6, 6L6 ...).
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2021/11/28 :  19:06:08  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Nelson Pass pratar om First Watt!
Med Darling når man inte upp dit ens.

Men om en förstärkare har väldigt bra Subjektiva egenskaper, där innan den första watten utvecklats, som Darling förstärkaren har, så är det väl bara att ge sig hän och bygga.


Ett smakprov på ett snyggt bygge!
http://glowinthedarkaudio.com/darling-1626.html

Med vänlig hälsning, highfive

Edited by - highfive on 2021/11/28 19:16:36
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2021/11/29 :  10:08:49  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Nu tänkte jag inte på Darling med 1626, utan mer det konceptet - en uppskalbar förstärkare.

http://www.diytube.com/phpBB2/viewtopic.php?f=19&t=4893
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2021/12/02 :  16:07:02  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
De va ett stiligt å enkelt schema.
Ja har hör Darling för många år sedan hos en polare på hans ryska bredbandare.
Han hade gjort ett bread board bygge som såg ut som ett riktigt skat bo.
Kollar man på schemat så va de svårt å tro att de va samma koppling.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2021/12/03 :  08:10:10  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
@Imperial
Börja med en plåtbit med 4st 9-poliga socklar.
SE-steg är otroligt enkla och kan inte göras på så många sätt, så du kan lösa det under resans gång och prova dig fram. När du har "ljud" så kan du förfina det efter behov/plånbok.

ECC88/E88CC - EL84 (triodkopplat) är ett vettigt alternativ (då behövs bara 3 socklar).

Som ingångsrör finns annars ett otal kandidater. T.ex. triodkkopplade pentoder (D3A, E180F, m.fl).
Som utgångsrör finns ju t.ex 12B4A som kan leverera hela 1,5 välljudande Watt

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2021/12/03 08:43:00
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2021/12/03 :  09:37:23  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det finns mycket kul man kan göra, med två novalsocklar per kanal. För ett ingångssteg i DIY-världen känns det kanske som att man kan titta på "de gamla vanliga typerna" av rör också. ECC82 + EL84 ger mycket för pengarna, med tillräckligt headroom i förstärkningen för att testa lite motkoppling om man så vill. Vill man ha ännu mer gain kan man använda ECC83 eller nån av de trevliga triodpentoderna typ ECF80 (eller nån släkting). Det svåraste kommer nog att vara att hitta en lämplig utgångstransformator. Vill man experimentera med olika slutrör, kommer man att inse behovet av att kunna ändra lastimpedansen, dvs omsättningen. Att hitta en sån "multitrafo" med hyfsade data (och överkomligt pris...!) brukade gå att ordna fram till 1980-talet, men nu vete tusan. Då kan det vara värt att helt enkelt bestämma sig för ett slutrör först och hitta ett bra utgångsjärn, och fortsätta det kreativa skapandet i för- och drivsteg.
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2021/12/03 :  10:34:33  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
I gamla tandbergbandspelare, 4 spårs, monovarianten, den med rör, finns det fina utgångstransformatorer. Det stod typ en sån i varje klassrum i svenska skolor en bra bit in på 80 talet.. Borde gå att hitta på loppisar, i gamla materialrum på skolor, etcetera.

Jag norpade tre sådana i en container utanför Böskolan i Göteborg någon gång 1993 typ.
Chassierna har jag slängt, rör, kretskort och transformatorer ligger i en projektlåda.
För mig att det är ECL86, som utgångarör

Med vänlig hälsning, highfive

http://www.nrhf.no/Tandberg/TR%20Tape/TB-8.html
http://sportsbil.com/tandberg/tb-84-s.pdf

Edited by - highfive on 2021/12/03 11:08:46
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2021/12/03 :  10:46:48  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Kul att intresset finns och att ni håller igång.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2021/12/03 :  15:08:05  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag håller bara på med SE numera för det räcker gott till mina Altec 604. Jag har fortfarande den lilla röda som har genomgått lite testvarianter med Ecc88 /82/e80cc mm men det som jag tycker låter bäst är ändå olinjära ecc85 till de ryska 6P14P-ER (el84/7189A)som jag tycker är värda varenda krona, nästa steg med förstärkaren är nytt chassie och Lundahl trafos så fort man får tillgång till maskineriet så skall ett nytt chassie tillverkas. Sedan har jag börjat titta på GU-50SE då den är en EL152 i grunden så är den väldigt intressant men med mer effekt.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2021/12/03 :  15:28:27  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har en GU50-SE som bara väntar på en nätsladd ... Och när det gäller stort har jag delar till en GU72-SE, men jag kommer inte riktigt igång.

Annars små förstärkare kan ju byggas av ECL82/85/86 eller 6T9/10. "Billiga" trafar kan beställas (gruppköp) från EdcorUSA men jag kan ju tycka att Hammonds billiga 125SE-serien inte är speciellt uschliga, speciellt om man ska leka/experimentera.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2021/12/03 :  19:18:35  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Ett rör som det fortfarande finns tillgängligt som NOS är 6AQ5/EL90 tillhör "6V6 familjen" utmärkt rör.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2021/12/03 :  22:16:11  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det första jag byggde för 50+ år sen slutade med ett 6AQ5. Mycket trevligt rör att jobba med.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000