HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ett par iaktagelser om vibrationer
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/11/10 :  19:06:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag har i sovrummet en liten anläggning på en bänk, en NAD M10 och ett par Monitor Audio Studio 2 som har hängt med sedan 90-talet. För ett tag sedan började jag höra en konstig distorsion i ljudet som jag inte hört innan. Det hördes tydligt runt röster. Började elementen på de gamla högtalarna ge med sig? Något fel som uppstått i förstärkaren? Det som fick mig in på rätt spår var att jag upplevde att det uppstod vid vissa tonhöjder.
Någon form av resonans?
Jajamensan. Misstanken riktades mot en lampa som jag ställt vid ena högtalaren på bänken. Den består i princip av ett perforerat tunt plåtrör. Vibrerade med ljudet gjorde den. Jag plockade bort den och med den försvann distorsionen. Den hade helt klart hamnat i självsvängning vid vissa frekvenser och genererat ljud.
Visst kan saker i musikrummet påverka ljudet, det här var ett extremt tydligt exempel.
Jag kan tillägga att det finns sorbothankuddar under högtalarna och elektroniken, så det var nog ljudet från högtalarna som påverkade lampan, inte vibrationer genom bänken.

En annan iakttagelse.
Jag köpte en hyllvagn på Ikea för att placera en liten gitarrförstärkare på. Lätt att rulla undan. Men det lät hemskt. Hyllorna var av tunn plåt och utgjorde inget stabilt underlag. Sorbothankuddar mellan hyllan och förstärkaren gjorde underverk. Det lät dock ännu bättre när förstärkaren stod stabilt på golvet. Det skiljer inte många centimetrar mellan det nedersta hyllplanet som förstärkaren stod på och golvet, så höjden kan inte ha påverkat. Det visade tydligt hur viktigt ett stabilt underlag är för högtalare och elektronik.
Jag har sedan länge varit noga med detta, så det här var en påminnelse.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2021/11/11 :  06:00:02  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
El-radiatorer, av den gamla typen, med en planplåtslåda som ytterhölje, har ganska påtagliga resonanser.
Kan inte påstå att jag hörde resonansen från en sådan i lyssningsrummet som isolerat fenomen, men högst sannolikt hörde jag det som en påverkan på den musik jag spelade.
Numera har vi betydligt stabilare konstruktioner i form av oljefyllda radiatorer i nästan hela kåken.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2021/11/12 :  12:52:56  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Jag har inte hifimöss på mina högtalare, men två Buddha statyetter i trä. Inga onödiga resonanser där inte. Däremot har jag skit i alps volympotten så den måste exerceras varannan månad. Om man får skräpet i potten att leda istället för motståndet blir det verkligen distorsion att tala om.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/11/12 :  17:01:12  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Ingen dum idé med Buddha statyer. Då får du säkert bara en massa positiva vibrationer.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2021/11/12 :  17:55:43  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
quote:
Ingen dum idé med Buddha statyer. Då får du säkert bara en massa positiva vibrationer.

Det är meningen. Någon gång skall jag väl inhandla rökelse också.
Go to Top of Page

hifikg
Member

134 Posts

Posted - 2021/11/12 :  17:58:17  Show Profile  Visit hifikg's Homepage Send hifikg a Private Message  Reply
Jag köpte ett par hifi-hästar på Rusta, de fungerar fin-fint, fungerar även jättebra utan. Rusta trodde att hästarna skulle fungera som dörrstopp, de vet inte mycket om hifi de inte, då hade de tiodubblat priset och sålt dem som just hifi-tillbehör :)

(Jag köpte dem som motvikter till ett bom-stativ, men när de inte används så, så får de stå på slutsteget o se listiga ut)

Sitter nöjd. Faktiskt.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2021/11/19 :  17:28:43  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag har varit hemma hos en snubbe med en mer eller mindre kompromisslöst uppbyggd anläggning med rikligt med pumpvolym och förstärkareffekt i basen. I alla andra register också ska sägas.
Hans rum var litet, men nogsamt akustikreglerat av en expert. Hursomhelst fanns det gamla, klassiska element i gjutjärn med lin i gängorna och han kunde spela så pass att elementen kom i gungning i dom lägre oktaverna och störde musiken. Han försökte fixera elementen med följd att resonanserna kom högre upp i frekvens. Fick dom stå helt fria med bara rören som upphängning kom resonansen så lågt som 20 Hz. 20 Hz kunde spelas utan besvär, men inte många fonogram innehåller sånt.

Det är väl så att resonansproblemen tilltar med ökande akustisk effekt?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2021/11/20 :  20:28:45  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det kan ju inte vara många fonogram som innehåller betydande information i häradet under 30 Hz, bland annat eftersom inte många instrument lämnar den typen av ljud ifrån sig. Puka/bastrumma, orgel, kontrabas (via golvet), kanske en bra flygel... där finns sådana ljud i ett format som man kan relatera till (om man nånsin hört instrumenten ifråga i verkliga livet), men i övrigt är det väl mest tekniskt skapade ljud, och dessa vet man ju inte hur de ska låta. Lite rumsrelaterade tillägg och liknande kanske är det som behövs för att det ska låta naturligt?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.26 sekunder. Snitz Forums 2000