HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mickes HIFI kokbok - stöd till nya
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2003/04/14 :  10:58:28  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply

Micke's HIFI kokbok version 2.0 (2007-04-15)


Senast reviderad 2021-02-28

Mickes HIFI kokbok - inledning





Så nu står du där med din nya stereo och har just hittat HIFI Forum. Du blir nyfiken, läser mycket och blir klokare men ibland bara förvirrad av alla motsägande åsikter presenterade som fakta. Det här är ett försök att stödja dig som är nyare till detta än jag och där du kanske kan låta bli att göra några av de 20 år av misstag som jag gjort. Och kanske lära dig lite på vägen.

Jag vill påpeka att detta är min bild av HIFI, inte en godkänd av forumet. Bara jag är skyldig.

Min uppfattning är att reproducera musik i hemmet med hög kvalitet är svårt och oerhört komplext. Det är så oerhört många parametrar som påverkar slutresultatet, fler än vad många vet. Jag har ingen ambition att förklara alla utan istället ge handfasta tips och tillvägagångssätt som ger dig kontroll över ljudet i ditt system och kanske skapa en viss förståelse till begrepp som många rör sig kring.

Jag är fullt medveten om att vissa av medlemmar har starkt avvikande åsikter mot mina i vissa frågor. Meningen är dock att förmedla min bild och inte att starta en massa nya trådar om sådant som redan diskuterats många gånger förr. Jag ber Er därför att skicka mail om Ni har något att säga kring kokboken.

Man kan likna om det här med HIFI med att hitta en bil som man tycker om, vi drömmer alla om en Ferrari men får oftast nöja oss med en Volvo. Även om många tycker att Ferrarin är bäst så passar den mindre bra på norrländska grusvägar och om du har mer än en tandborste som behöver packas.
Det är precis samma sak med HIFI som med bilar, det finns ingen stereo som är bäst. Punkt. Det är alltid en fråga om individuella prioriteringar och vad man tycker om och skall använda den till. Har man en stor familj har man andra behov än en som är singel och gillar att köra bil fort. Båda är rätt utifrån olika utgångspunkter.
Det finns massor med självutnämnda förståsigpåare som för fram sin åsikt framhjulsdrivet är bäst, gärna uppbackat av vetenskap. Både du och jag vet att i vissa fall stämmer åsikten men i många andra fall är fyrhjulsdrivet och t.o.m. bakhjulsdrivet att föredra. Det finns alltid en alternativ lösning till allt inom bilar och detta gäller även HIFI. Så tyvärr ger min kokbok inte så mycket stöd för Er som gillar absoluta sanningar eller enkla lösningar för trots allt blir det alltid en kompromiss, prestanda mot kostnad. Ditt jobb är att hitta den kompromiss som passar dig för till och med på produkter för flera hundratusen kronor måste man göra kompromisser. Det kanske känns lite trist att det inte finns något absolut, svart eller vitt- bäst.

Kokboken är också till för att du skall kunna stå på egna ben när det gäller HIFI och behöva luta dig så mycket på experter. För som du har märkt så tycker alla experter olika. Varför är det så? Min förklaring är att vi prioriterar olika egenskaper av upplevelsen olika. För en person är det viktigt att basen är djup medan en annan person kan leva med lite mindre bas bara mellanregistret är perfekt osv. Produktens omgivning påverkar också hur de låter t.ex. en högtalare kan reagera mycket olika på slutsteg vilket gör att två personer kan ha mycket olika omdöme om samma produkt. Det är inget fel med det, de upplevde bara saken lite olika.

Kokboken innehåller idag:
LFL metoden
Rummet
Högtalarplacering
Det finns inga delar
Vibrationer
Pröva
Kablar
Shopping
Sammanfattning


Mitt mål är att du blir expert på ditt system och hur det påverkas av de saker du gör. Jag vill också att dina uppgraderingar skall bli mer målinriktade så att du gör färre misstag på vägen. Om det blir så, ja det kan bara du avgöra.

Först finns här en länk som ger dig de flesta grunder kring vad ljud egentligen är. Klicka här

Till sist vill jag uppmana alla att skaffa er kunskap hur det egentligen låter dvs. gå på konserter med akustisk musik, körer eller vad det nu kan vara. Det kommer att bli en chock för vissa men samtidigt ge er massor med stöd i Ert sökande efter ett bra ljud hemma.

Åsikter, kritik & förslag till kompletteringar tas gärna emot via pm


Mickes HIFI kokbok del 1 LFL metoden



LFL metoden (lyssna-förändra-lyssna) är en metod att använda när du skall göra någon typ av förändring i ditt system. Metoden är mycket enkel och effektiv så att du själv skall kunna avgöra om den förändring du gör är till det bättre. Du kommer därmed att känna dig tryggare att det du gör passar ditt system och ditt ljudideal. Ditt HIFI självförtroende kommer att öka, så att du vågar lita på dina egna öron.
Min åsikt är att om du är ny så behöver du ofta lära dig lyssna djupare in i musiken för att höra alla de saker som det talas om här och på andra ställen. Hur stort är inspelningsrummet? Hur är olika instruments placering i höjd och bredd? Hur många individer är det egentligen i kören?
Många gånger är det nyanser vi talar om även om vi använder ord som stora skillnader vilket lätt leder till missförstånd.

LFL metoden fungerar när skall hitta en bra högtalarplacering, testa ny elektronik, kablar, tweaks eller vad det nu kan vara.
En förutsättning är att du har lite tid och att du är koncentrerad.

Så här gör du:

1 - Välj ETT stycke musik där du har ordentlig bas, sång, trummor, gärna bra inspelad. Det är en klar fördel om det finns ett tydligt rum på inspelningen. Själv brukar jag använda en inspelning från Mapleshade: Sunny Sumter & Larry Willis Quintet. Vilken du väljer - hårdrock eller opera - spelar inte så stor roll men kvaliteten på inspelningen gör det, helt enkelt därför att förbättringar hörs tydligare med bättre inspelningar.

2 - Nu måste du lyssna in dig på musiken och hur den låter. Det här steget får du inte fuska med även när du är van och har använt LFL metoden många gånger. Det går till så här: lyssna igenom hela låten en gång, repetera 2-3 gånger men gradvis kortare och kortare del av låten. Klart.

3 - Gör nu den förändring du vill göra i ditt system. OBS bara en åt gången.

4 - Lyssna på den valda musiken igen och din förändring framträder nästan omedelbart.

Repetera steg 3-4 till dess att du är nöjd.

Enkelt eller hur?

Nu är du framme vid ett ganska säkert resultat som behöver verifieras över tid med lite annan musik än vad du just lyssnade på. Du måste kolla om det du gjort håller i längden, passar all din musik, fortfarande är kul och medryckande etc. Känner du att något måste justeras lite så gör om steg 2-4. Motstå frestelsen att fuska så blir du mycket säkrare efter förändringen är gjord på att den faktiskt är rätt.


Mickes HIFI kokbok del 2 Högtalarplacering



Det finns flera metoder och modeller när det gäller högtalarplacering men målet här är inte att beskriva dessa utan ge praktiska tips när du väl står där och skall börja flytta runt dem.
Metoden är fortfarande LFL metoden och resultatet kan lätt förändra frekvensgången med +-10dB (det är jättemycket). Inga pyttesmå nyanser här inte utan nu talar vi rejäla resultat som är värda belöning till den som gjort jobbet, kanske en öl eller så vore lämpligt.

Placeringen av högtalarna i förhållande till lyssningsplats och rum är helt avgörande för vilken ljudkvalitet du kommer att uppnå. Att ställa dom där de råkar få plats och sedan klaga på resultatet är fruktlöst och skapar bara frustration. Det är alltid bättre att ta fighten med din partner och arbeta fram en kompromiss som ni båda kan acceptera än att ha dåligt ljud p.g.a. som är så enkelt att fixa (se mitt under del3 Rummet).

Högtalarplacering är så viktig att den kommer att kunna påverka slutresultatet mer än vilken elektronik du använder. Den kräver både tid och arbete för att det skall bli riktigt bra men ger så mycket mer tillbaka.

Mer om varför placering är så viktig finns i avdelning 3 Rummet.

Det där med 10dB är viktigt att hålla i minnet när du lyssnar i butik. Som du nu förstår är det mycket svårt att ge omdömen om en högtalare baserat på en lyssning i butik och också skälet till att de flesta ger rådet att lyssna hemma. En högtalare som du upplever basfattig i butik kan vara helt övermäktig hemma i din lägenhet, vilket många bittert fått erfara. Jag uppmanar Er alla: var mycket försiktig med att ge omdömen om produkter baserat på lyssning i butik, det finns alldeles för stor risk att du ger ett orättvist omdöme som vilseleder istället för hjälper.


Så här går du till väga:

Till och börja med se till att du har tid på dig och att du är ensam (om du inte behöver flytthjälp så klart). Börja med grova förändringar för att arbeta dig ned mot mycket små. Prova både lång och kort väggen, nära vägg och en bra bit ut. Lyssna hela tiden med samma musik och efter ett tag börjar du få en känsla för i vilken ände av rummet de skall stå. Vid det här laget är du säkert trött på att bära runt alla delar och sätta tillbaka sladdar (rätt) osv. men det blir strax lättare.

Nu har vi alltså hittat en ungefärlig plats som högtalarna skall stå och nu gäller det att vara lite systematisk. Tummstocken blir nu ett viktigt verktyg för att veta vad du gör, mät varje förändring. Ögonmåttet duger inte! Mät noga, en skillnad på en cm kan vara helt avgörande på ljudbildens kvalitet. Mät även lyssningspositionen så att det är lika långt till båda högtalarna.

Flytta högtalarna endast i en riktning i taget, framåt- bakåt respektive närmare- längre från sidovägg. Det är mycket viktigt för få kontrollen över arbetet. Börja i steg om c:a 10 cm för att byta till 2-5 cm när du närmar dig ett bra resultat. En väg (du kan göra det som passar dig) kan vara att justera på djupet först dvs. basen för att sedan övergå till avståndet mellan högtalarna och sist invinkling mot lyssningspositionen. Ta hjälp av tillverkarens råd, där kan du få viktig hjälp. Står de riktade rakt fram nås du av mindre diskant och de kommer att uppfattas som lite mörkare men är de riktade direkt mot öronen blir effekten den motsatta.

Står den ena nära t.ex. en dörröppning kan stereobilden bli sned eller så kan det uppstå konstiga basfenomen. Närmare vägg ger vanligen mer bas, närmare vägg kan också ge mycket reflektioner med massor av tappade detaljer och diffus stereobild. Kontrollera att avståndet mellan högtalarna och lyssningspositionen är exakt lika för båda. Noga! Mät!
Att placera en stor TV eller något annat mellan högtalarna kan påverka ljudbilden negativt p.g.a. reflektioner som då uppstår.

När du är färdig skall ljudet måla upp en bred ljudbild framför dig där högtalarnas fysiska plats inte går att höra. Du skall m.a.o. höra en orkester framför dig där inget instrument tydligt kommer ifrån en högtalare. Det skall finnas plats mellan instrument och de skall vara enkla att uppfatta exakt var de står. Många popinspelningar går detta inte att uppnå så du behöver testa med en bra inspelning som kan få många exempel på under "Musik" här på forumet.
Ljudbilden skall ha ett tydligt djup dvs ge illusionen av att instrument eller orkestern sitter i ett rum med många meters djup ifrån där du betraktar det.
Du skall höra alla instrument eller röster lika starkt, då har du rakast frekvensgång vid lyssningspositionen. Piano- och körmusik är bra till att testa detta. Var noga och koncentrerad så märks det ganska lätt om t.ex. basarna i en kör hörs mindre än sopranerna vilket då kräver en justering så att de kommer tillbaka i ljudbilden.

Några metoder jag känner till är:
Cardas
Wilson
Audio Physics

Sammanfattning:
Högtalarplacering är helt centralt för att uppnå bra ljudkvalitet och är gratis.

Så här såg det ut när jag hade en session av omflyttning.




Mickes HIFI kokbok del 3 Rummet



Min mening är att det finns ingen del av ditt system som är så underskattad som rummet den står i. Få saker påverkar slutresultatet så mycket och ändå gör så få något åt det.

Vad får jag ut av att arbeta med akustiken? Du påverkar djup, höjd & bredd i ljudbilden, antalet upplevda detaljer och deras inbördes placering i ljudbilden, renhet & djup i basen, punktformigheten för enskilda instrument bara för att nämna några. Du börjar kanske förstå att det här är ett område som är värt en del uppmärksamhet.

Så här skrev Stereophile 2015
quote:
One of the most revealing demos of AXPONA/AudioCon 2015 was sponsored in two adjacent rooms by Bart Andeer's Resolution Acoustics. In one room that had no room treatment, an excellent system that included Sonus Faber Stradivari loudspeakers, Pass Labs electronics, Meitner MA-1 DAC, and a Mac mini played a piece of music. In the next room, complete with room treatment custom designed and placed by Andeer, the exact same equipment in the exact same location played the same piece of music via a signal split at a Pass Labs XP-30 preamplifier.

I had expected greater bass control in the treated room. What I did not expect was how much richer, fuller, focused, and more refined the music sounded, top to bottom. Even the highs were rounder and more colorful. I've never experienced a more convincing demonstration of what optimally chosen and judiciously positioned room treatment can do.


De flesta har problem med bas i sina rum och här finns det enkla fakta att ta till sig. Fysiken i akustiken tar hänsyn till två parametrar rummets storlek och rummets form. Formen avgör hur problematiken ser ut - typ storleken av toppar och dalar - och rummets storlek hur djupt ner i frekvens problematiken börjar - vid vilka frekvenser du har dina toppar och dalar.

Få av oss har möjlighet att ha ett dedicerat lyssningsrum men om ni får chansen så kan jag inte understryka nog mycket hur bra det är. För alla delar av familjen. Nåväl vad jag tänkte ta upp är några saker man kan göra när du delar stereon med övriga familjen.

Fri placering av högtalare.
Få kan låta sina högtalare står fritt ute på golvet när barn och fru far runt i vardagsrummet. Låt dig dock inte nedslås av detta utan skicka iväg resten av familjen till svärmor eller annan alternativ plats under några timmar. Nu hittar du den bästa placeringen för just dina högtalare i ditt rum genom att använda LFL metoden. Njut! Markera platsen på lämpligt sätt, tejp duger bra, knuffa tillbaka högtalarna intill väggen när familjen kommer hem. Nu är du redo för nästa tillfälle och kan börja njuta på några sekunder.

Absorbenter
De flesta som bor i lägenhet eller har stereon i ett litet rum har mycket lite absorption, jag har faktiskt inte varit i ett ända rum med för mycket. Effekten av alla kala golv och väggar är att du har 100 högtalare spridda i rummet som alla spelar samtidigt men olika högt p.g.a. alla studsar som ljudet gör. Det medför att ljudbilden blir diffus, det kan vara svårt att skarpt lokalisera instrument, bumlig bas, ofta mycket ljust ljud. Det går att råda bot på med bibehållen fred med andra i familjen.
Även om du inte får ha dina absorbenter framme jämt så tillverka/köp de ändå och ha dem i garderoben till du är ensam och kan ta fram dem. Effekten är så stor att det är värt besväret. Med tiden får oftast någon del av din lösning stå kvar permanent när din partner ser att den inte såg SÅ förfärliga ut. Omvänt funkar inte, hon kommer att säga nej 100 gånger av 100.

Absorbenter behövs för att minska effekten av studsar som ljudet gör mot hårda ytor. Ett ljud ifrån högtalaren sprids ut i rummet och når ditt öra men lite fördröjt kommer även samma ljud när det har studsat i väggar, tak och golv. Man kan säga att du hör samma ljud många gånger vilket försvårar och förvirrar hjärnans tolkning av örats signaler. Effekten blir att du uppfattar ljudet som en bild med dålig skärpa. När sedan en full orkester spelar kan detta vara förödande för hela ljudbilden som förlorar massor med information. Dämpa den reflektion som ljudet gör i golvet och väggen mellan dig och högtalaren i först hand, den är viktigast.

Så här såg mitt system ut under en tid och som ni kan se är det dämpat på frontväggen.



Här finns några animationer som förklarar en hel del om akustik

Dagens inredningsmode med lite möbler är katastrof ur HIFI ögon eftersom det ger väldigt mycket reflektioner. Som ett brev på posten kommer basproblem och kraftigt reducerat antal detaljer. Har du sedan ett par dibolhögtalare (strålar både bakåt och framåt) så får du riktigt svåra problem.

Mycket kan göras med vanliga möbler i ditt lyssningsrum, mjuka soffor, fåtöljer, mattor, tyger på väggarna gör allt mycket bättre för dig och musiken.

Mitt tips är att du skall bygga några tavlor.

Tavlan är en väggabsorbent som skall sitta vid första reflektionen och på andra strategiska platser i rummets fronthalva. Tavlan består av en ram som är lika stor som en sk. markskiva (Isover art n:o 3769) och skall monteras med en luftspalt bakom för att få bästa effekt. Allt görs i billigaste regel eller vad du har tillgängligt. Klä sedan tavlan med lämpligt tyg (låt hon välja). Klart. Du behöver minst två men helst fler placerade i den halva av rummet där högtalarna står. Här finns mer information om markskivan.

Bilderna på mina tvalor har tyvärr försvunnit i cyberrymden

Tavlorna ger bredbandig dämpning med gradvis avtagande effekt över 5000Hz och under 200Hz så de bör kompletteras med tyg för att även dämpa den högre diskanten. Draperier på sidoväggarna + frontväggen är helt perfekt för detta och kan göras så att du bara har de uppe när du poppar seriöst= inga konflikter med partnern.

En annan metod som inte ersätter men kompletterar absorption är diffusion dvs. sprida ut studsarna i så många riktningar som möjligt. Ljudeffekten är närbesläktad och det finns en sak i många vardagsrum som åstadkommer detta, bokhyllan. Fylld med böcker av olika storlek huller om buller ger den en bra effekt. Helst använder man diffusion i den bakre halvan av rummet och gärna direkt bakom lyssningspositionen.


Jag tänkte ge min bild av ett idealt lyssningsrum så att Ni kan hämta lite idéer för Ert eget.
-Rummet behöver basabsorbenter (typ V4 eller V6 från Svanå) som bäst placeras i hörn.
-Du behöver dämpa första reflexen med hjälp av tjock matta på golvet och dämpning längs väggarna (draperier eller dylikt). Första reflexen hittar du genom att sitta på lyssningsplatsen och be en kompis hålla en spegel så att du ser högtalaren.
-Bakom dig behöver du helst sprida (diffusera) så att studsar inte blir så starka.
-Rummet mår mycket bra av en kombination av allmän dämpning & spridning.


Här är en mycket bra länk: http://www.ethanwiner.com/acoustics.html
Läs och bygg hemma.


Lite mer om basabsorbenter.
Att absorbera bas när vi vill ha mer bas verkar kanske lite konstigt men så är det dock inte trots att absorbenten onekligen "suger upp" bas. Hur hänger det ihop då? Jo, ljudet som dina högtalare alstrar är vågor i rummet som liknar de vågor du ser på vattnet när du släpper en sten i. När vågen sedan når väggarna så studsar den tillbaka in i rummet och då möter den de vågor som på väg till väggen. Här "mixas" de med varandra och det får vissa konsekvenser som påverkar oss ljudentusiaster. Vissa inkommande frekvenser kommer att förstärkas kraftigt ( det blir liksom 1+1= dubbelt mot vad det ska vara) medan andra kommer att släckas ut helt (1-1=0) och alla nivåer däremellan. Du märker fenomenet tydligt om du hör olika stark bas på olika platser i rummet.
Vilka frekvenser beror helt på rumsdimensionerna och går att räkna ut på förhand.
Det här fenomenet är skälet till varför en högtalare kan låta mycket olikt i två skilda rum t.ex. ha massor eller svag bas. De flesta av oss brottas med effekterna av mer eller mindre stora problem med detta.

Vad gör då en basabsorbent? Jo den tar bort energin i ljudvågen som annars skulle reflekteras tillbaka in i rummet och gör därmed att du får en jämnare bas med mindre stående vågor. Du upplever MER bas. Samma grundprincip gäller för alla absorbenter som tar hand om olika frekvenser. Det finns olika typer av absorbenter som är mer eller mindre bra vid lite olika frekvenser. Vanlig mineralull dämpar diskant- och mellanregistret medan riktigt djup bas är det enklast med membranabsorbenter eftersom de är ganska lätta att bygga. Helmotztypen är även den vanlig och flera sådana finns att köpa färdiga.

Saker EQ inte kan fixa.
- Väggreflexer, de kan bara dämpning eller diffsion hantera
- Efterklang i rummet, dämpning löser den frågan


Sammanfattning:
Akustik är den största boven hos de flesta av oss men enkla åtgärder finns och ger otroligt stora förbättringar. Ett absolut måste för alla.


Mickes HIFI kokbok del 4 Det finns inga delar



Varför kan två personer ha så olika åsikter om samma komponent? Konstigt kan det tyckas men jag ska försöka förklara att det är det faktiskt inte alls.

I de två föregående kapitlen hittar vi två stark bidragande orsaker till varför vi kan uppfatta samma komponent så olika. Rummet och högtalarplacering som påverkar upplevelsen mycket kraftigt. I det ena rummet kan basen vara förstärkt och i det andra kan det vara en kraftig dipp #8211; tror ni att de kommer att beskriva ljudet på samma sätt? Lägg sedan till att den ene har en rörförstärkare med lite rund bas (alla har inte det) och den andre har ett transistorsteg med lite ljus klang (alla har inte det) #8211; tror ni att det kan påverka hur de beskriver sitt ljud?
Nu är det även så att den ene av dessa har kablar som inte har full energi i diskanten #8211; tror ni då att de kan komma överens om något alls om ljudet?

När vi lyssnar så hör vi i alla situationer ett system, dvs delar ihopkopplade för att producera ljud. Systemet består att alla delar, kablar, placering, underlag och det rum systemet står i. Du hör aldrig en del, du hör alltid systemet vare sig det är hemma eller i butik eller hos kompisen. Delar påverkar varandra, vissa fungerar bra med nästan allt, andra kräver en speciell partner för att ge det bästa ifrån sig.

Enligt min erfarenhet är det störst påverkan mellan högtalare och rum samt högtalare och förstärkare. Alla andra delar påverkar varandra de med men här är det oftast mycket lätt att höra effekten. Detta betyder också att det är störst ljudförbättring genom att fixa ditt rum och nummer 2 är ett högtalarbyte. Sist kommer tweaks.

Finns det några bra regler att följa? Tyvärr är det inte helt enkelt att svara på för alla tumregler har massor med undantag. De blir lite för grova för att följas blint, ett exempel:
Det är mindre lämpligt att para en svårdriven högtalare med ett svagt rörslutsteg. För vissa kan denna kombination låta odynamiskt, grått, platt, basfattigt eller mycket bumlig bas och tyst. För en annan person som bara lyssnar när barnen och frun gått och lagt sig låter det involverande, snabbt och detaljerat.

Låter det bra? Då är det nog en bra kombination och du kan luta dig tillbaka och köpa lite ny musik istället.
Är det något som irriterar? Då hjälper nog insikten om att du har ett system och att du måste angripa ditt problem ganska brett för att hitta källan till din irritation.



Mickes HIFI kokbok del 5 Vibrationer koppla/ isolera.



Vibrationer är ett av två riktigt kontroversiella ämnen inom HIFI (det andra är kablar) och det är svårt skriva om detta i generella termer som ger vägledning utan att alltför många blir upprörda och kastar sig på tangentbordet men jag skall ändå göra ett försök.

Först måste du göra din hemläxa, placerat dina högtalare noga och dämpat ut en del reflektioner för att kunna höra och dra nytta av nästa del.

Vårt system påverkas av två sorters mekanisk påverkan: luftburna vibrationer (dvs. ljudet våra högtalare skapar) och mekaniskt överförda vibrationer (i nästan alla fall skapade även de av högtalarna). De kan uppfattas i större och mindre grad men de har ett gemensamt drag och det är att DU kan påverka dem.

Mekaniska vibrationer är enkla att känna, spela bara lite musik med bas i och känn med fingret på högtalarens lådsidor. Vissa vibrerar mer andra mindre. Dessa vibrationer är faktisk samma rörelse som själva högtalarelementet gör för att alstra ljud. Lådan spelar faktiskt den med! Det är inte bra, den tillför något vi inte vill. Lådresonanser i högtalare kan höras genom att spela ett pianostycke ganska högt, om vissa toner ligger närmare dig i ljudbilden (en del använder uttrycker sticker ut) än övriga då har du en lådresonans där. Letar man hörs det ganska tydligt.
Lådorna är en av de saker som skiljer en dyrare från en billigare högtalare för tillverkaren har arbetat bort lådans negativa inverkan på ljudet.

Förutom att själva lådan rör sig så kan den sätta andra saker i rörelse också, t.ex. väggar och golv vilka då givetvis ger ljud ifrån sig som hör som ett bakgrundbrus eller som en disig effekt i ljudet som döljer detaljer och rumsinformation. Det kan vara mycket lurigt att upptäcka för du märker det oftast bara när det försvinner.
Ett exempel: Jag ägde för en massa år sedan ett par Audio Tronic CM3, en stor golvhögtalare med ordentlig bas. Dessa stod hårt kopplade till golvet i min lägenhet vilket gjorde att mitt rum spelade med som ett tydligt eko. Man kunde tydligt känna musiken i golvet med fingret! Efter avkoppling från golvet försvann ekot och det blev lätt 30% mer detaljer, djupare bas, gladare grannar och mycket roligare att lyssna.

Alla material överför vibrationer olika, hårda ger en direkt överföring (kopplar) medan ett mycket mjukt material nästan inte alls (isolerar) gör det. Tillverkarna av dessa produkter har kommit med det ena påståendet värre än det andra vilket bl.a. gjort att det har varit mycket svårt att få död på myten att koner isolerar vilket de alltså INTE gör.

Vad är det som händer när vi lägger ett tjockt papper (det kan väl ändå inte göra någon som helst nytta?) mellan högtalaren och stativet? Jo, vi påverkar överföringen av mekaniska vibrationer och därmed resonanser i stativ och högtalare så nej, det är inte voodoo.

I ditt system utsätts allt för dessa vibrationer vilket ger olika resonanser, vissa enskilda komponenter påverkas mer andra mindre. Vad som händer när du kopplar/isolerar är att du påverkar fördelningen av dessa resonanser i systemet, du behöver hitta en mix som passar dig och ditt system, som låter bra helt enkelt.
Du kan nå en optimal lösning på många olika sätt, lite experimenterande är det som behövs för att lära dig hur olika material påverkar ditt system. Det bästa är att inget behöver kosta särskilt mycket så här i början. Pröva olika sorters trä, papper, metaller, luftslangar, puckar eller vad du nu vill. Allt är faktiskt OK. Sedan när du kommit en bit på väg så är det dags att värdera om det är värt att köpa snyggare produkter.

Du kan lägga olika tyngder på delar, lägga olika material som fötter under delar, olika material under rack och som hyllplan/under hyllplan i rack.

En sandsäck kanske inte gör så stor skillnad med tio kan ge en dramatisk effekt, vilket gäller för alla material och lösningar.

Förenklat kan man sammanfatta att koner och spikar förändrar resonanser, kuddar isolerar mot mekaniskt överförda vibrationer, tyngder minskar mängden resonanser och sänker resonansfrekvensen.

Vissa tillverkare tar stor hänsyn till vibrationers påverkan på ljudet andra struntar fullständigt i den vilket gör det ganska svårt att på teoretiskt väg veta hur ett byta av fot påverkar slutresultatet. En CD spelare kanske låter bättre med sin billiga plastfot medan en annan lyfts till nya höjder med en kon beroende på hur konstruktionen är gjord.

Kon eller kuddar, vad är bäst? Ja som du förstår finns inget svar på frågan utan du måste hitta det som passar DIG och DITT system. Den balans mellan olika resonanser som du tycker funkar för dig. Alla svar är rätt och det ända som gäller är att pröva med LFL metoden (fuska inte).

Börja med högtalarna och elektronik med rör, där är effekten störst.

Sammanfattning:
Nyttigt och behövligt för vissa delar men bara kul för andra och det mesta går att göra gratis.



Mickes HIFI kokbok del 6 Pröva.



Inom HIFI finns det massor av produkter om säger sig vara lösningen på allas våra problem, gärna för massor med tusen kronor. Det är mycket lätt att bli förvirrad och avfärda allt som nys eller tokigheter. Verkligheten upplevs ofta som ganska absurd när det finns kablar för mer pengar än vad en bil kostar och hur tusan kan en nätkabel påverka ljudet?

I sådana här situationer gäller det att hålla huvudet kallt och inte bara tro att det är fel för att en bra förklaring saknas eller att det inte hörs hemma hos dig. Försök att hålla en ödmjuk och öppen inställning till det osannolika, kanske finns det personer som kan mer kunskap än du själv? Ofta finns förklaringen bara man söker lite djupare även till tillsynes helt absurda fenomen inom HIFI. Vissa saker kommer naturligtvis också visa sig bara vara marknadsföringsmyter eller som en del säger ormolja (snakeoil). Jag hävdar dock att det finns fler logiska förklaringar än vad det vid första anblicken verkar. Vi har genom åren fått förklaring till massor av de fenomen som vi hörde men inte kunde förklara men som vanligt har dessa lite svårt att göra sig hörda. Leta och du finner svar, jag lovar.
Sedan är det ju en annan sak att det inte behöver vara värt att investera i, personligen skulle jag aldrig betala för många av saker vi ständigt erbjuds av marknaden. Även om de fungerar så är pris/prestanda förhållandet så dåligt att de hamnar långt ner på önskelistan.

Respekt för andras vy är viktig eftersom vi alla betraktar från vårt perspektiv men lätt glömmer att de som står på andra sidan ser inte samma sak som vi själva gör.
Samtidigt är det svårt att se igenom tillverkarnas ofta kryptiska och ibland vilseledande argument men kolla vad konkurrenterna säger, tidningar och inte minst HIFI Forum så kan du forma din egen uppfattning.

Innan du frågar har jag dock ett råd: PRÖVA, det ger både nyttig och kul kunskap och ett underlag för frågor till andra här på forumet. Om du gjort det kommer dina frågor vara bättre och därmed ge mer lärorika svar tillbaka. Det publika forumet gör att vi alla lär oss samtidigt.

Pröva är viktigt eftersom vissa förbättringar är mycket svåra att förstå innan du upplevt dem. Hur mycket roligare är mer detaljer? Vad gör en tystare bakgrund eller ett dämpat rum för skillnad? Det måste upplevas för att du skall förstå vad det kan göra för ditt system och din musik.
Pröva är även viktigt ur ett annat perspektiv, nämligen erfarenhet. Det går inte att föreställa sig vilken påverkan olika högtalarplaceringar har förrän man har prövat. Kanske är dina högtalare inte så dåliga som du tror?

Låt dig inte nedslås av dom som ropar blindtest så fort något skall utvärderas, pröva i alla fall. LFL och din egen ödmjukhet kommer att kunna värdera produkter på egna ben.

Hur viktigt alla dessa förbättringar är måste du värdera själv. Det är tyvärr helt omöjligt att säga hur mycket pengar/lång tid/mycket arbete som du är bredd att ge för att nå ditt mål. Det vittnar ändlösa trådar här om där åsikt stångar mot åsikt utan att någon lär sig någonting alls.



Mickes HIFI kokbok del 7 Kablar



Inom inget annat område inom HIFI blandas så många myter, fakta och mer eller mindre riktiga marknadsföringsargument. Ibland tar man sig för pannan bland vilda påståenden om magiska fördelar och egenskaper som skall motivera ett pris som gör att få kan ha råd med dom. Mitt tips är att skratta åt eländet och sätta på en skiva istället.

https://www.youtube.com/watch?v=bHIhgxav9LY

Professor Malcolm Hawksford har i flera arbeten, bl.a. i "The Essex Echo" visat hur signalen går i kablar, hur fel uppstår och hur de yttrar sig dvs hur kablar kan låta olika. Inget konstigt utan bara kunskap kring elektromagnetiska fält ligger till grund.

Det går också att räkna fram en högtalarkabels påverkan på frekvensgången genom att tillämpa Ohms lag. Den blir inte stor men kan säkert vara hörbar för ett tränat öra.

Jag vill påpeka att min åsikt är att kablars inverkan är väsentligt mindre än många andra delar av ditt system. Börja inte här.

För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet.

Jaha, nu sitter jag här med mina lakrits snören och undrar hur jag skall börja? Du praktiserar kunskaperna gjorda i del 1+6 så klart. Gå in i en butik och be att få låna hem minst två olika sorter. Pröva. Värdera. Är det värt pengarna? Bara du kan avgöra det men du kan genom att använda metoden beskriven i del 1 känna en viss trygghet hur påverkan var hos Dig i Ditt system. Tvekar du? Gå vidare och pröva alternativ, gärna hos samma handlare. Bygg ett samarbete och berätta vad du upplevde och vad du saknade, är han seriös kommer han att hjälpa dig även om investeringen är lite i pengar. Pröva igen.

Efter ett par sessioner är jag säker på att du börjar få lite kläm på hur kablar påverkar ditt system och du kan börja ta ett antal beslut. Är skillnaden minimal kanske priset blir den avgörande faktorn, är de ljudliga skillnaderna stora kan det kanske finnas anledning att leta lite mer för att hitta ditt ideal. Det finns bra DIY alternativ för den med begränsad budget och som vi alla vet så finns det ingen gräns uppåt.

Finns det några tumregler? Igen så finns de men undantag från dessa finns också. Jag tror mig våga ge några få (säkert finns de som tycker dessa är fel): Låg kapacitans i signalkablar är viktigt. Låg induktans i högtalarkablar är lika viktigt av samma skäl. Låg resistans brukar vara ett annat generellt tips när det gäller högtalarkablar och korta kablar, generellt, minskar risken att musiksignalen påverkas negativt.

Hur stor del av anläggningen skall jag lägga på kablar? Tyvärr kan inte jag ge någon bra rekommendation annat än pröva och bedöm själv. Inget bra råd till en nybörjare, jag vet men tyvärr den ända jag kan ge. Jag skulle inte lägga så mycket innan jag jobbat ordentligt med placering och akustik i alla fall.

Om priser på kablar.

Jag skulle vilja ge några kommentarer kring allt vad som sägs kring ämnet ruffel och båg.
Första börjar jag med en riktig vanföreställning, att produktens pris är kopplat till vad den kostar att tillverka. Alla ni som har haft insyn i företagsekonomi vet att det är lön till de anställda som står för 50- 80% av ett företags kostnader och att företag sätter pris efter vad de kan få kunderna att betala. Priset skall alltså betala lön till de berörda inte betala materialet att tillverka den.

Finns det tillverkare som köper in någon enkel kabel för t.ex. 10 kr/m och sätter på en kabelstrumpa och säljer den för 3000:-/m? Ja, det gör det. Jag kan sätta namn och typ på några där jag är 100 % säker. Betyder det att alla är skurkar? Givetvis inte. Det kan väl vara rimligt att man kan betala en person för att löda ihop en snygg kabel och ta ansvar för dess kvalitet till ett för Er båda vettigt pris. Större företag har fler som skall leva på pengarna och behöver ofta ta mer betalt än de riktigt små. Det kan väl också vara OK?



Kabelns fysiska utformning påverkar kabelns elektriska egenskaper dvs dess motstånd, induktans och kapacitans.

Om olika alternativa metaller har inverkan på ljudet kan du kolla själv ganska enkelt idag. Kimber, Goetz plus några tillverkare till har gjort kablar som är exakt lika sånär som på använd metall. Låna hem och kolla själv.

Kablar fungerar även som antenner för olika yttre störningar. Kabeln kan både skicka och fånga upp dessa. Ett sätt att minska påverkan är att innesluta kabeln i en sk. skärm för att minska denna effekt. Denna typ av kabel kallas en massa saker av olika tillverkare och finns i alla typer av material, antal skärmar, pris och utseende. Koax är namnet som alla DIY använder och den finns i flera utföranden för en (ibland mycket) billig penning för den som är händig.


Jag skall ge min högst personliga och mycket subjektiva åsikt om vad jag tycker låter bäst. Inga fakta ligger bakom bara tyckanden.
Jag tycker att rena ledare (bara koppar eller silver) låter bäst, alla plätterade med det ena eller andra funkar inte för mig. Få ledare tycker jag låter klarare för alla kabeltyper. Signalkablar skall vara skärmade och nätkablar skall gärna ha flera skärmar. DIY kan bli lika bra som de dyraste köpekablarna. En bra signalkabel är en koax med skummad teflon som dielektum och kopparledare. En bra högtalarkabel är två, inte för tunna, kopparfolier lagda på varandra med ett tunt dielektrum emellan.



Sammanfattning
Inte oväsentligt men det finns annat som ger mycket större förbättringar tycker jag.



Mickes HIFI kokbok del 8 Shopping



Att skriva om det roligaste sist kan tyckas vara lite bakvänt men det beror på att dels har jag fått idén från Er dels på att jag tycker du måste göra din hemläxa innan du vet vad du behöver göra. Är du nöjd så hoppas jag att du köper musik, går på konserter istället eller varför inte bjuda in några kompisar på en lyssning.
Känner du att något måste göras då hoppas jag att dessa råd hjälper. Du kan trösta dig med att jag gjort samtliga misstag själv men det behöver inte betyda att du också skall göra dem.

Om du läst föregående delar så förstår du varför du måste ha en hälsosam respekt för svårigheterna med att lyssna i butik. Det är ovärderligt att få låna hem prylarna och kräver en visst mått av lojalitet till den butik som ställer upp om du skall få möjlighet att göra det även i fortsättningen.

1 Tag med dig DIN musik oavsett vad den är. Gillar du hårdrock skall du ta med dig den för grejar systemet inte att rocka kommer du att bli missnöjd hemma. Jag har hört massor med system som låter fantastiskt med gles jazz för att sedan rasa samman vid första bästa komplexa passage. Det är faktiskt inte fel på musiken utan på systemet.
Glömde du att ta med skivor så gå tillbaka vid ett annat tillfälle, låt dig inte övertygas förrän då.

2 Lyssna på flera olika alternativ innan du tar beslut. Antigen blir du mer säker på att du gjort rätt beslut eller så hittar du billigare/bättre alternativ.

3 Lita inte på tidningarna. De har inte ditt rum eller dina kringkomponenter det kommer inte låta lika i ditt rum!

4 Tänk långsiktigt. Om en uppgradering kräver att en annan del också måste bytas ut, går det? Har du råd? När? Ibland kan det vara billigare att köpa lite dyrare som man behåller längre.

5 Lyssna innan du köper. Köp inget ohört. Lyssna först, köp sen. Du förstår vinken va`?

Två vanliga fällor när du lyssnar i butik är: ditt undermedvetna väljer vanligen det som låter ljusast och högst, dvs jämför du två högtalare så är det mycket lätt att välja någon som blir tröttsam efter ett halvår. Medicinen mot dessa två fenomen är att lyssna en lång stund, då brukar du kunna sålla bort dessa svårigheter.

Jag läser ibland här på HIFI Forum att någon testat en ny komponent i sitt system och varit missnöjd. Det är helt OK men ibland blir jag lite orolig när jag läser personens analys om varför. Är det verkligen den nya komponenten som felar? Återigen gäller att ta några djupa andetag och fundera lite kring detta. Vad lärde vi oss nu i del 4 av kokboken? Kan det vara så att den bara visar på brister som en annan del har?




Nybörjarens guide för att kunna köpa system.



Det kan vara kolossalt svårt att börja bygga ett system och inte helt utan våndor för det är ju mycket pengar vi talar om. Att hitta EN rak tydlig väg vågar inte jag ge men där emot kan jag visa lite på de alternativ som och dess för- och nackdelar.


Källan är allt
Denna tanke är ganska gammal och bygger på det faktum att signalen inte blir bättre på sin väg mellan källan och högtalaren, bara sämre. Det som källan inte plockat fram ur CD/DVD/vinylen kan inte plockas fram någon annanstans. Med andra ord så måste du satsa en ganska stor del av din budget på källan och föga förvånande är företag som Linn och Naim drivit på detta sedan vinylens glansdagar.
Personligen så tycker jag att det finns ett visst fog för tanken men som vi snart skall se så finns andra, lika vettiga idéer.

Högtalarna först
Personligen tycker jag att du skall lägga ner mycket tid och omtanke när det gäller val av högtalare. Ha inte bråttom, lyssna på många olika och lyssna hemma hos kompisar.

Bygg ditt system runt ett par passande högtalare bygger på det faktum att rummets inverkan på ljudet är större än någon annan parameter (oops, där tog jag i). Därför blir kopplingen högtalare och rum så avgörande för slutresultatet att man låter den parametern avgöra helt. När man hittat en högtalare som passar rummet så köper man resten runt de krav högtalaren ställer.

Fördelen med detta är att slutresultatet blir bra och nackdelen blir istället att om du flyttar kanske allt måste göras om från grunden. Vettig akustikbehandling motverkar behovet av denna totala anpassning till ett rum och gör det väsentligt mindre viktigt. Mot talar också att det spelar ingen roll vilken högtalare du väljer, stående vågor (som ger ojämn bas i rummet) kommer man inte ifrån utan ordentliga absorbenter.

Allt från samma tillverkare
Säkert finns de dom som råkat ut för några av de problem som finns när det gäller att matcha olika fabrikat mot varandra. Impedans matchning, olika känslighet, olika fysiska utföranden etc. Det finns massor av saker som kan strula. Oftast gör det de inte men ibland kan det gå fel och det är så tråkigt.
Botemedlet är att köpa allt från samma tillverkare och därmed hoppas vi att de har tagit bort alla anpassningsproblem, vilket de flesta också har. Det har dock visats sig finnas undantag här. Ibland verkar inte kommunikationen mellan olika konstruktörer fungerat så bra så trots att det står samma namn på burken så passar de mindre väl till varandra. Ofta ganska banala saker som att försteget har för hög förstärkning så att du bara kan använda en mycket liten del av volymrattens reglerområde med svårigheter att hitta en passande volym som följd.

Allt från samma butik
Tanken med detta är att ju mer säljaren lär känna dig desto mer kan han bidra med för att du skall få ett bra system. Gör du ett tokigt val så skall han också vara villigare att - utan en stor kostnad för dig - byta till något mer passande. Detta kan vara oerhört framgångsrikt för båda parter om båda bjuder till (inte bara säljaren) men kan ha en del begränsningar till vilka produkter du kan välja mellan. Därför är det inte säkert att det slutar bra.


Vad som helst bara det är från USA/billigt/dyrt/mycket krom/rör
Denna typ av tanke finns det många förespråkare av och jag tycker att det påminner lite om religion. Positiv för den enskilde med sin ståndpunkt men inte alltid helt logisk heller.

Fördelen med detta sätt att systemet alltid blir bra eftersom det viktigaste kriteriet är uppfyllt. Det skall till många öl innan vederbörande tyst erkänner att visst finns det några skavanker här och där men bara jag kan uppgradera till nästa roliga burk så löser den allt.


Lyssna
För mig tog det ganska många år innan jag vågade lita på mina öron och kanske är det så för dig också? Några sätt att mildra denna brist på självförtroende är att lyssna på många olika system och riktig live musik. Gå på konserter och träffar som ordnas, alltid lär man sig något. Steg för steg kommer du att våga lita på dina intryck och frikoppla dig själv från kompisars åsikter, burkars utseende och pris.


Sammanfattning


Några av Er som prövat mina råd har insett att det måste till lite systematiskt arbete för att få ut bästa möjliga ur Ert system och att slutresultatet beror på mer än bara vilka burkar man köper. Jag vill faktiskt gå så långt och säga att Ni som inte arbetet igenom dessa delar inte har fått ut allt Ni kan av era system.

Under resan har ni förhoppningsvis lärt Er en del om Era system, dess styrkor och svagheter. Rimligen borde även en restlista finnas med åtgärder som Ni skall göra när Ni har tid/får råd/har lust. Jag kan gissa att speciellt rummet skapat projekt inför framtiden. Den glada nyheten i det sammanhanget är att inget annat område är så lämpligt för DIY som detta.

Det skulle glädja mig mycket om du hittat en större musikupplevelse utan att det kostat en arm eller ett ben, kanske bara genom att flytta högtalarna lite. Det finns så mycket att göra utan att köpa en endaste burk och till mycket låga kostnader.

Vad är då viktigast i denna kokbok? Tanken har varit att skriva i en logisk arbetsordning där var del är beroende på att du gjort föregående steg. Desto tidigare i kokboken ju mer viktigt är det men sen kan man lika gärna jobba med kablar innan resonanser men både måste gås igenom.

Ibland kan det vara svårt att klä reaktionen i logiska förklaringar t.ex. mer bas eller dyl. följ då känslan som finns över tid. Föredrar du din musik med den ena eller den andra grunkan under högtalarna så följ musikglädjen det är ju därför vi gör det här. Ibland kan subtila förbättringar i dynamisk kontrast eller upplevd snabbhet vara svåra att formulera i ord men det innebär inte att vi inte hör dem.

Byter du en eller flera delar måste givetvis en del jobb göras igen men det är ju bara kul, eller hur?

Bli inte ledsen om skillnader inte hörs, det behöver inte vara fel på dina öron eller att prylen du testar. De personer som har nöjet att äga ett väldigt högupplösande system märker faktiskt större skillnader i allt än vad någon med ett lite enklare.

Det finns massor mer att skriva om när det gäller HIFI men jag tänkte stanna här för jag tycker att dessa delar är de viktigaste. Fortsättning kanske kommer jag har flera idéer men det är också beroende på vad Du som läsare tycker och vill veta mer om.

GE GÄRNA FEEDBACK.

Till sist vill jag uppmana alla att skaffa er kunskap hur det egentligen låter dvs gå på konserter med akustisk musik, körer eller vad det nu kan vara. Det kommer att bli en chock för vissa men samtidigt ge er massor med stöd i Ert sökande efter ett bra ljud hemma. Märk hur högt de låter, hur fullt-varmt ljudet är och hur alla detaljer inte märks men är där så fort man lyssnar efter dem. Klarar ditt system det hemma?




When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2021/11/21 09:14:14

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2003/04/15 :  10:04:48  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
20120308

La dit några bilder för att den inte skall vara så tråkig att läsa.

20150501
La till ett citat under rummet.

20150730
Mindre justeringar under Akustik/Rummet
Några länkar justerad

20160728
Några avsnitt är lite förkortade.

2021-02-28
La in några bilder


Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2021/02/28 17:52:17
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/22 :  16:55:58  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply

Här blev det lite tekniskt strul.
Jag trodde kokboken försvann ut i cyberspace...
Go to Top of Page

Ingenjören
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/05/06 :  07:27:24  Show Profile Send Ingenjören a Private Message  Reply
Elegant inlägg!!

/FRED
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/05/14 :  16:16:25  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply

Vi tackar Micke för denna systematiska genomgång av hifilivets våndor och glädjeämnen...
Hoppas på en fortsättning framöver...

Timbre
Go to Top of Page


Starting Member

14 Posts

Posted - 2003/05/16 :  21:57:20  Show Profile Send rö a Private Message  Reply
Ett mycket ambitiöst och genomarbetat inlägg. Du är nog medveten om risken att en del tycker att "du försöker lära pappa göra barn", men jag tycker att du förklarar allt på ett enkelt och pedagogiskt sätt. Mer sånt!!!

Mycket väsen för lite ull, sa bonden när han rakade grisen.
Go to Top of Page

hifidreamer
Member

197 Posts

Posted - 2003/06/01 :  22:09:29  Show Profile Send hifidreamer a Private Message  Reply
Tack för ett väl genomarbetat inlägg. Det är alltid kul aa laborera hemma, så jag tänker prova några av dina tips.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/01 :  23:14:41  Show Profile Send divander a Private Message  Reply
Ja det var ambitiöst och bra. Bra förklaringar för dom som är lite gröna.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

snaben
Member

108 Posts

Posted - 2003/07/31 :  08:27:29  Show Profile Send snaben a Private Message  Reply
Mycket fin sammanställning. Undrar om man kan få sin fru att läsa.....

OED
Go to Top of Page

gregge
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/08/08 :  10:24:44  Show Profile Send gregge a Private Message  Reply
mycket trevligt initiativ! härlig läsning

Go to Top of Page

Gustaf_P
Member

79 Posts

Posted - 2003/08/17 :  20:22:06  Show Profile Send Gustaf_P a Private Message  Reply
Mycket intressant och informativt. Du har iallafall lyckats räta ut en del av mina frågetecken.
Go to Top of Page

Darth Vader
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/09/11 :  18:28:44  Show Profile  Visit Darth Vader's Homepage Send Darth Vader a Private Message  Reply
kan bara instämma, detta har du gjort bra!

Niklas Bengtsson
www.ljudibil.just.nu
kofot@swipnet.se
0737272940
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/09/11 :  19:53:41  Show Profile Send period a Private Message  Reply
Mycket lovvärt initiativ!

Mvh // Per
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/09/29 :  13:39:10  Show Profile Send Tonkis a Private Message  Reply
Gröna är vi alla

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2003/09/29 :  23:37:19  Show Profile Send Daffyd a Private Message  Reply
Kanon! Del 6 borde nog både en och annan ha i åtanke:-)

Till och med jag själv.

Mvh. David

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2003/12/31 :  09:23:06  Show Profile Send KingX a Private Message  Reply
nice läsning!
var mer än några väl valda ord där =)
en uppföljare tack!

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2004/01/31 :  15:01:51  Show Profile Send vole a Private Message  Reply
Mycket bra läsning !!!
Om du inte jobbar med hifi så börja !! jag kommer va bland dina första kunder

/vole

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

kjellen
Member

161 Posts

Posted - 2004/02/15 :  18:31:09  Show Profile  Visit kjellen's Homepage Send kjellen a Private Message  Reply
Det är intressanta synpunkter som om man tänker efter låter mycket vettiga.
Har du utrymme för ett kapitel till? I så fll vill jag föreslå en köpguide för nybörjaren.
Din kokbok innehåller redan nu nyttiga fakta som man kan ha i hågen när man lysnar på produkterna i butiken men varför inte göra en handbok för hur man handlar.

Kom ihåg att det är du som avgör vad som är "bra".
Go to Top of Page

sl
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/02/22 :  16:08:07  Show Profile Send sl a Private Message  Reply
Får bara säga att det var väldigt bra gjort.
Kul att någon har tid och ork att sitta ned och göra detta jobb att skriva ett så bra inlägg.
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2004/06/09 :  00:45:09  Show Profile Send Joacim a Private Message  Reply
Mycket bra skrivet med en hel del tänkvärt!!!
Håller med om att tanken på rummets utformning helt klart är intressant att titta vidare på, vilket också var min första tanke efter att jag läste inlägget.

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/06/09 :  09:04:12  Show Profile Send C-Quence a Private Message  Reply
Tack för ditt mastodontinlägg - finns massor av nyttigt att ta del av!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/29 :  13:37:32  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Förnuftet i din beskrivning går att applicera i så många situationer. Du nämner bilar men det gäller mååånga andra områden.

Jag tycker du ger en mångfacetterad beskrivning av ett mångfacetterat intresseområde.
Ett förslag är att lägga till några rader om hifibekantskapskretsar! Jag är med i ASO, tidigare hade vi gänget "Öronvax" mm. Med hifikompisar ökar möjligheten till experiment och erfarenheter.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2004/08/08 :  19:52:06  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Ja, klart intressant. Tillägg som skulle vara bra är t.ex. "Hur man komponerar ett system som fungerar både för stereo- och surroundlyssnande"...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2004/08/21 :  10:20:41  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Mycket bra guide! Som 'grön' fick jag just många bra tips från denna eminenta guide. Fortsätt så

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2004/08/21 10:21:23
Go to Top of Page

BigBird
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/02/01 :  19:24:14  Show Profile Send BigBird a Private Message  Reply
Mycket matnyttigt, utan tvivel! Finns det något liknande med ämnen för icke-tekniska som vill bli mindre icke-tekniska?
//BB
Go to Top of Page

lumpa
Starting Member

7 Posts

Posted - 2005/02/17 :  14:06:17  Show Profile Send lumpa a Private Message  Reply
Kan bara buga o bocka o stämma in i lovorden:)

//There is nothing like HomeCinema
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.91 sekunder. Snitz Forums 2000