HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Köpa Pi4 + DAC?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2021/10/15 :  11:02:20  Show Profile Send LJN a Private Message  Reply
Är intresserad att prova en Raspberry Pi4 med DAC. Ser att Allo Boss 2 är välrenommerad med ett pris på runt 2400.- med frakt. Den med Moode programvara ser intressant ut. Har en server i nätverket med musikfiler på och använder nu LMS och en duet + touch enhet.

Eller är det någon bättre variant man ska titta på?

/Lennart

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2021/10/16 :  07:09:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag kör en Pi2 som drive till en lös DAC och en Pi3 som nätverksspelare. Bägge går på plexplayer som lades ner för något/några år sedan men konstigt nog funkar de fortfarande ihop med min Plex-server.

Pi'en i sig är ju bara en lite dator så det som man skall lägga vikt vid är integrationen till det server-systemet man kör. Jag har kört Plex i många år och kommer att konvertera mina pajer när jag får tid att leta ersättning till plexplayern de går på för tillfället.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2021/10/16 :  12:40:55  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Lennart, Pi4 blir för varm för sitt eget bästa, och med en HAT på blir det väldigt svårt att kyla den. Jag skulle välja en Pi2 (inget bluetooth eller WLAN-trams) eller en Pi3 (+) då dessa går mycket svalare.
Allo gör prylar som jag upplever stabila och välljudande!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2021/10/16 :  13:32:58  Show Profile Send LJN a Private Message  Reply
Bra input om värmeutvecklingen! Får titta över vad det finns för "färdiga" kit för PI3+ med DAC-kort.

/Lennart
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2021/10/17 :  11:01:53  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
https://www.audiophonics.fr/en/open-source-streamers-c-6422.html
På den här franska sajten kan du hitta ett bra utbud. Jag har haft den som kallas RaspDAC LTE med ESS 9038Q2M-dac. Den låter riktigt bra för pengen men det är ett elände att få strömbrytaren att fungera, beroende på val av mjukvara.
Motsvarande DAC finns på eBay också, kostar runt 500:- och kan köpas med ett passande chassi. Jag har inte kommit mig för att köpa chassi så det ser illa ut men fungerar väl.
Obs att du bör strömförsörja DAC o Pi via DAC'ens ingång, så det är en annan kontakt.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000