HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Roons DSP, Convolver, rePhase mm
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/04/16 :  07:54:01  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Tänkte jag skulle prova Roon; jag använder JRiver Media Center idag.

Jag har ett fyrvägs aktivt system, så jag måste mappa stereokanalerna på de övriga sex.
DAC:en är alltså åttakanalig (ExaSound E38).

Roon har hittat DAC:en och jag har valt den åttakanaliga setupen; ExaSound ASIO64 (8 ch) .
I Device Setup så har jag valt Multichannel Mixing: Channel mapping only

Men jag hittar inte var man sätter upp denna Channel mapping.

Jag behöver alltså mappa/kopiera enligt 7.1-namnkonventionen:
Left till Center, RL samt SL
Right till Sub, RR samt SR

Eftersom subbar och basar inte är linjerade med topparna, så behöver jag fördröja:
Left, Right, Center och Sub (topparna) med 1,0 ms
RL och RR (basarna) med 1,1 ms.

Sedan så har jag givetvis LP- och HP-filter på respektive kanaler.

Sist lite PEQ och nivåjusteringar.

Någon som kan peqa mig i rätt riktning?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2021/05/05 10:48:16

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2021/04/17 :  12:59:14  Show Profile Send hjort a Private Message  Reply
DSP -> Procedural EQ
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/04/17 :  14:36:29  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Japp, nu har jag fått upp samma DSP-inställningar som jag hade i JRiver.

Jag använder Procedural EQ/Mix för att kopiera de två stereokanalerna till åtta kanaler och fyra Procedural EQ/Parametric Equalizer för att lågpass- och högpassfiltrera samt lite PEQ för topparna.
För att få till delayer och volymjusteringar mellan elementparen använder jag Speaker Setup.

Är det förresten någon som har en åsikt om HQPlayer versus Roons DSP?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/04/18 :  00:47:52  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jag vill ju givetvis kunna lyssna på min musik i telefon, det vill säga över internet, såsom JRemote fungerar.

Jag installerade Roon Remote (iOS), men den fungerar bara inom mitt lokal nätverk.

Roon Remote stödjer alltså inte fjärråtkomst över WAN.
Så sent som Januari 2020:
quote:
Roon does not officially support remote access. It requires all devices to be in the same sub-net.

Dock har en "Roon to Go" varit planlagd länge.

Ett sätt att gå runt detta är naturligtvis att använda Qobuz för detta, helt enkelt kopiera spellistor/favoriter från Roon.
Eller lyssna på lite ny musik 8) .

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/05/05 :  10:47:35  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Det gick att ta detta ett steg längre - FIR-filter med hjälp av Convolution.
JRiver har denna möjlighet också, men jag har aldrig bottnat det.

Med hjälp av rePhase har jag skapat åtta impulssvar, en för vardera kanal.
Lite onödigt kanske att ha separata vänster- och högerkanaler, men det kan ju tillkomma element- eller rumsberoende EQ-behov som behöver vara unika.
Filterfilerna zippas ihop tillsammans med en konfigurationsfil.
I den skall alla förekommande samplingsfrekvenser ha sina kompletta uppsättningar.
Men eftersom DAC:en klarar 384 kHz i åtta kanaler, så uppsamplar jag först.
Inte DSD då, den blir omvandlad till PCM 384 kHz oavsett om källan är DSD64, DSD128, DSD256 eller DSD512.
DSD kan jag bara köra i två kanaler till DAC:en och då utan filtrering, eftersom den kräver PCM för att fungera.

Konfigurationfilen innehåller mappningen av de två stereokanalerna till åtta kanalern samt filternamnen.
Alla delayer och nivåjusteringar sker i wav-filerna.
384000 2 8 0
0 0
0 0 0 0 0 0 0 0
left_tweeter.wav
0
0.0
0.0
right_tweeter.wav
0
1.0
1.0
left_mid.wav
0
0.0
2.0
right_mid.wav
0
1.0
3.0
left_bass.wav
0
0.0
4.0
right_bass.wav
0
1.0
5.0
left_sub.wav
0
0.0
6.0
right_sub.wav
0
1.0
7.0


Så här säger Roon om exempelvis signalvägen vid uppspelning av ett fonogram i 96 kHz:

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/05/05 :  11:38:35  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jag har valt linjära fasfilter för både delningsfrekvenser och EQ.
Även tidsfördröjningar och nivåjusteringar tar FIR-filtret hand om.
Jag har använt rePhase för att generera impulsvaren/filtrerna.

Ett lågpassfilter:


Importerat till REW som en impulsfil:


Ett högpassfilter med EQ (11500 Hz, -5 dB, Q=4), tidsfördröjning (30 cm) och nivåjustering (-8 dB):




Importerat till REW som en impulsfil:


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/05/05 :  11:43:34  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jämförelse mellan JRivers DSP och Roons Convolver med avseende SPL och THD.
Mätt vid 25 cm i höjd med diskantelementen, längre ut dominerar rummet och gör det svårt att göra jämförelser.
Roon röd och JRiver grön.




Så FIR-filtren i Roon gör vad det skall "storsignalmässigt" jämfört med IIR-filtren i JRivers DSP.

Men den stora skillnaden är förstås hur det låter.
Allt låter så mycket bättre! Mer artikulerad bas, klarare diskant, större ljudbild.
Den känns ungefär så här.
Jag kan heller inte fatta att vi (dvs jag, Belker, dewpo och rajapruk på faktiskt.io) har gjort detta.

Det kan ju till mycket bero på uppsamplingen, men vem bryr sig.
Jag är i alla fall nöjd med att köra åtta FIR:ade kanaler i 384 kHz .

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2021/05/05 :  14:29:21  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Kul att det funkar! Och ffa att det verka fungera bra!

Imponerande att jobba fram convolutionfilter, men inte lyckas skala bilderna så de blir läsbara på hififorum?p? Skojar bara, men inte helt!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/05/05 :  15:07:24  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Det var inte så svårt med rePhase.
Ungefär samma som Frequency Allocator som jag hade förut.

Sedan kan man ju låta REW med UMIK-1 generera ingångsdata till rePhase för rumskorrigering mm.

Märkligt med storleken, jag gör en skalning till 854x480.
Men du kan ändå inte läsa av diagrammen?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2021/05/05 :  16:40:10  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Jag har gått från Jriver till Roon och kompletterat med Hqplayer! Spelar allt numera uppsamplat till 11,2 Mhz i Hqplayer och gör ingenting i Roon! Klart överlägstet! Kör dock 2-kanal så vet inte hur flerkanalssystem fungerar.

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/05/05 :  17:44:56  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Jag har gått från Jriver till Roon och kompletterat med Hqplayer! Spelar allt numera uppsamplat till 11,2 Mhz i Hqplayer och gör ingenting i Roon! Klart överlägstet! Kör dock 2-kanal så vet inte hur flerkanalssystem fungerar.

HQPlayer var ett alternativ till rePhase, men eftersom rePhase är gratis så valde jag det. Jag donerade visserligen ¤25,6, men det är ändå en bråkdel av vad HQPlayer kostar.

Jag kan inte sampla upp till 11,2 MHz. Det måste vara PCM för filterhanteringen. 384 kHz är maximum för min DAC i åtta kanaler.

Om du nu kör DSD256, så har du väl ingen EQ?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2021/05/05 23:18:49
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2021/05/05 :  22:10:24  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply

De är så stora så hela sidan blir felformaterad och man får lååånga rader med text.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2021/05/05 :  23:11:51  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
quote:
Om du kör du DSD256, så har du väl ingen EQ?


Stämmer! Ingen EQ!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/05/05 :  23:29:37  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
quote:
Om du kör du DSD256, så har du väl ingen EQ?


Stämmer! Ingen EQ!


Det låter bra!

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/05/06 :  07:16:33  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jag har nu kört Roon i ett par veckor och jag börjar upptäcka att enstaka fonogram saknas efter det att Roon skannade mitt musikbibliotek.
De är alltså raderade från NAS:en.
Det verkar ha ett samband med spellistor som importerades från JRiver; de saknade fonogrammen fanns alla med på någon spellista.
Inte alla fonogrammen från spellistorna har försvunnit dock.

Någon som har stött på något liknande?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2021/05/06 :  20:06:46  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Roon gör aldrig någonting med dina filer,såvida du inte uttryckligen väljer "Radera" på ett album eller något annat. Och personligen tilldelar jag aldrig musikspelaren annat är Read-rättigheter på NAS, så det är tekniskt omöjligt för den att påverka filerna.

Vad är ett fonogram? Det är väl digitala filer vi pratar om, så du torde avse antingen en mapp med filer eller enskilda filer ur en mapp?

PS: Tack för storlekskorrigeringen!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2021/05/06 :  22:07:12  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Tänk så mycket enklare det har blivit med det digitala jämfört med att spela vinyl. Nu behöver man inte fumla med skivor längre.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/05/07 :  00:30:18  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Roon gör aldrig någonting med dina filer,såvida du inte uttryckligen väljer "Radera" på ett album eller något annat. Och personligen tilldelar jag aldrig musikspelaren annat är Read-rättigheter på NAS, så det är tekniskt omöjligt för den att påverka filerna.

Jag har undersökt detta ytterligare med ett försvunnet fonogram och jag kan se att jag senast spelade detta för ett år sedan, fastän jag trodde att det var "igår".
Så Roon behöver inte vara boven här.

Hur tilldelar du Roon endast läsrättigheter på NAS:en?
Jag har min NAS mappad som en vanlig nätverksdisk.

quote:

Vad är ett fonogram? Det är väl digitala filer vi pratar om, så du torde avse antingen en mapp med filer eller enskilda filer ur en mapp?

De jag har upptäckt har varit enskilda fonogram som samtidigt har funnits på en spellista eller fler.
Det kan som sagt lika gärna vara JRiver som är boven här.
Det enda jag vet är att jag inte har medvetet raderat fonogrammet.

quote:
PS: Tack för storlekskorrigeringen!

Väl bekomme.
Jag hoppas att bilderna fortfarande är läsbara.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2021/05/07 00:43:19
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/05/07 :  00:41:56  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Tänk så mycket enklare det har blivit med det digitala jämfört med att spela vinyl. Nu behöver man inte fumla med skivor längre.


Jag vet inget om det.
Jag har aldrig spelat vinyl.

Jag köpte och spelade min sista LP långt innan vinylerna kom.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2021/05/07 :  19:30:08  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Hur tilldelar du Roon endast läsrättigheter på NAS:en?
Jag har min NAS mappad som en vanlig nätverksdisk.

Jo, min musikmapp på NASen är utdelad med endast läsrättighet till gäster.
Givetvis kan man lika gärna nyttja en specifik användare som enbart får läsa, för att underlätta t.ex. i Windows 10. (Som inte tillåter åtkomst till SMB Shares utan lösenord som default)
Alltså, med gäståtkomst till NAS får man bara läsa, för att skriva/redigera måste man logga in mot sharet med giltiga uppgifter.

Men fonogram är fortfarande ett förvirrande uttryck för du kan du avse ett album, eller ett spår likväl. En LP är väl ETT fonogram? Och EN fil är ett fonogram?
Därav min fråga om det var hela album som saknades eller enskilda spår?
(Vi kan ju dra det här till musikboxar eller spellistor etc)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2021/05/07 19:37:34
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/05/07 :  20:12:44  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Jo, min musikmapp på NASen är utdelad med endast läsrättighet till gäster.
Givetvis kan man lika gärna nyttja en specifik användare som enbart får läsa, för att underlätta t.ex. i Windows 10. (Som inte tillåter åtkomst till SMB Shares utan lösenord som default)
Alltså, med gäståtkomst till NAS får man bara läsa, för att skriva/redigera måste man logga in mot sharet med giltiga uppgifter.

Aha, kan bli lite knöligt för mig eftersom jag använder JRiver när jag rippar.

quote:
Men fonogram är fortfarande ett förvirrande uttryck för du kan du avse ett album, eller ett spår likväl. En LP är väl ETT fonogram? Och EN fil är ett fonogram?
Därav min fråga om det var hela album som saknades eller enskilda spår?
(Vi kan ju dra det här till musikboxar eller spellistor etc)

Jag avsåg en ljudfil.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/05/13 :  14:54:53  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jag har ändrat i samplingshastighetsomvandlingarna på så sätt att alla multiplar av 44,1 KHz översamplas till 352,8 kHz och alla multiplar av 48 kHz översamplas till 384 kHz.
All DSD nedsamplas till 352,8 kHz per automatik av Roon.

Detta gör att dubbla uppsättningar av filterfiler behövs för convolution jämte separata konfigurationsfiler.
Alla filerna, de två konfigurationsfilerna och de 2x8 filterfilerna, zippas till en fil som läses in av Roon.


352,8 kHz:
352800 2 8 0
0 0
0 0 0 0 0 0 0 0
left_tweeter_352.wav
0
0.0
0.0
right_tweeter_352.wav
0
1.0
1.0
left_mid_352.wav
0
0.0
2.0
right_mid_352.wav
0
1.0
3.0
left_bass_352.wav
0
0.0
4.0
right_bass_352.wav
0
1.0
5.0
left_sub_352.wav
0
0.0
6.0
right_sub_352.wav
0
1.0
7.0


384 kHz:
384000 2 8 0
0 0
0 0 0 0 0 0 0 0
left_tweeter_384.wav
0
0.0
0.0
right_tweeter_384.wav
0
1.0
1.0
left_mid_384.wav
0
0.0
2.0
right_mid_384.wav
0
1.0
3.0
left_bass_384.wav
0
0.0
4.0
right_bass_384.wav
0
1.0
5.0
left_sub_384.wav
0
0.0
6.0
right_sub_384.wav
0
1.0
7.0

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000