HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Något har hänt med ljudet i min anläggning.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jari
RödaTråden vinnare

4438 Posts

Posted - 2021/03/09 :  12:30:00  Show Profile Send jari a Private Message  Reply
Ljudet har förändrats i min anläggning utan att jag gjort några förändringar.
Förstärkare,högtalare och cd-spelaren,alla är över 10 år i min ägo.
Rören har suttit i snart 2 år.
De senaste åtgärdern var att byta till kopparkontakter på mina nätkablar i slutet av november.
Förändringen kom över en natt,nämligen fredagen den 26 februari
var ljudet förändrat.
Märkligt?

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"


Edited by - jari on 2021/03/09 12:30:43

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2021/03/09 :  12:33:24  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Beskriv gärna vad du upplever för något och om det är till det bättre eller sämre? Kanske bara anorlunda?
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4438 Posts

Posted - 2021/03/09 :  13:09:54  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Efter de senaste förändringarna av kontakter och kablar,
har jag varit så nöjd,och hade verkligen uppskattat ett
besök av mina "guldöron" för ett omdöme.
Men den här förändringen som skett nu,den är .
Det är ingen lek längre,det är på riktigt nu.
När jag satte på Nils Lofgren Acoustic live,, jag
blev sittandes och var tvungen att lyssna på hela cd-en.
In med Eric Claptons unplugged,samma där.
Märkligt.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/03/09 :  13:17:03  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Det verkar gå åt rätt håll - bara att glädjas

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2021/03/09 :  14:03:09  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Hur är ljudet förändrat?
är det någon annan förändring som skett, som skulle kunna påverka ljudet? nya hörapparater?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4438 Posts

Posted - 2021/03/09 :  14:37:25  Show Profile Send jari a Private Message  Reply
miaber skrev:
quote:
nya hörapparater?


Kanske ljuddämpande öronproppar så jag inte fördärvar hörseln,pga av att jag spelar högre ju bättre det låter.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2021/03/09 :  16:12:09  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Du får utveckla, Jari, om vi ska komma vidare. Just nu påminner det om en kvällstidning.
Jag hoppas att det finns anledning att gratulera till resultatet.
Go to Top of Page

hifikg
Member

134 Posts

Posted - 2021/03/09 :  16:28:00  Show Profile  Visit hifikg's Homepage Send hifikg a Private Message  Reply
Den natten blev månen full!

Sitter nöjd. Faktiskt.
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/03/09 :  17:39:29  Show Profile Send Dato a Private Message  Reply
Var det så märkligt? Om du pillade sönder nätkablarna så...?

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4438 Posts

Posted - 2021/03/09 :  19:13:51  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

abbot skrev:
quote:
Du får utveckla, Jari


Klarheten,mer detaljer,bättre definierad bas,
som en lyckad uppgradering av anläggningen.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/03/09 :  19:24:50  Show Profile Send Dato a Private Message  Reply
Aha, jag trodde du hade sönder dem så det var därför det inte lät bra . Du bytte och trixade . Aha ser man på. Grattis.

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

hifikg
Member

134 Posts

Posted - 2021/03/10 :  00:39:31  Show Profile  Visit hifikg's Homepage Send hifikg a Private Message  Reply
Upplevde en liknande förbättring ikväll. Ett album som jag lyssnade på igår lät plötsligt mycket trevligare. Vid en närmare koll så var det ett helt annat album :)

Sitter nöjd. Faktiskt.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2021/03/10 :  00:49:20  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Det låter som om det har hänt något positivt med din hörsel. Sådant är inte ovanligt. Om man är ovanligt avslappnad påverkas ofta hörseln.
Andra förklaringar är också tänkbara. Det blir intressant att höra om det håller i sig.
Go to Top of Page

hifikg
Member

134 Posts

Posted - 2021/03/10 :  08:51:16  Show Profile  Visit hifikg's Homepage Send hifikg a Private Message  Reply
Alla förbättringar, verkliga eller inbillade, blir vardag efter en tid och så tänker man inte så mycket mer på dem innan det händer igen.

Sitter nöjd. Faktiskt.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2021/03/14 :  07:46:44  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Som någon sade så påverkas det upplevda ljudet väldigt mycket av sinnesro, stress, mm. En annan plausibelförklaring kan vara att elbolaget fixat till elen i fastigheten eller på vägen, att någon marodör i närheten, industri eller bara kassa apparater hos grannen bytts ut. Elens kvalitet påverkar mer än vad jag är villig att erkänna.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/03/14 :  08:31:02  Show Profile Send Dato a Private Message  Reply
Vet en som då och då fick brum i trafon. Han kollade när det hände. Visade sig vara ett närliggande industri som varje dag kl 13 drog igång , vad det nu var de gjorde.

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4438 Posts

Posted - 2021/03/14 :  10:01:06  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Adagio skrev:
quote:
En annan plausibelförklaring kan vara att elbolaget fixat till elen i fastigheten eller på vägen


Det uppförs en nybyggnatiom några hundra meter ifrån våran fastighet,
och det stämmer rätt väl tidsmässigt med när det grävde upp vägen för alla installationer till fastigheten.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2021/03/15 :  20:46:41  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
Ibland tjocknar mina öron system ihop och det låter platt, spretigt och hårt men så släpper det och låter kanon, speciellt om om det vart öronproblem länge. Normalt tar det några dagar innan jag börjar fundera på varför det låter skit.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000