HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp med Bladelius Gondul 3
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Senar
Starting Member

30 Posts

Posted - 2021/03/08 :  19:52:26  Show Profile Send Senar a Private Message  Reply
Hej, jag försöker gå in i setup för att få igång dvi. Jag får ingen bild.
När jag trycker på Setup på mjölner så står det SETUP i nästan en sekund i vänstra fönstret men jag lyckas inte ändra något. Hur gör jag (jag har en dvi-hdmi sladd som är kopplad till hdmi/dvi ingången på TVn)?

Mitt system: Bladelius Thor mk3 Novitas, Primare NP5, Thorens 145 med en Ortofon VMS20E MkII,The Duelund Coherent Audio DCA16GA Premium Tinned-Copper 'Vintage Tone' Cable, Energy Veritas V2.4i

Senar
Starting Member

30 Posts

Posted - 2021/03/13 :  16:08:22  Show Profile Send Senar a Private Message  Reply
Hej igen, är det någon här som har erfarenhet av Gondul eller Mjölner? Jag kommer inte in i setup.

Mitt system: Bladelius Thor mk3 Novitas, Primare NP5, Thorens 145 med en Ortofon VMS20E MkII,The Duelund Coherent Audio DCA16GA Premium Tinned-Copper 'Vintage Tone' Cable, Energy Veritas V2.4i
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2021/03/13 :  16:14:00  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Testa att kontakta Bladelius, generalagenten eller någon butik som har erfarenhet, t.ex. Hificonsult i Örebro.
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2021/03/13 :  17:03:23  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Har för mig att du behöver använda dig av s-video utgången för att komma in i setupen.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/03/14 :  13:34:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag har en Gondul M, på den ser man allt i displayen så tyvärr kan jag inte hjälpa till.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Senar
Starting Member

30 Posts

Posted - 2021/03/19 :  07:55:16  Show Profile Send Senar a Private Message  Reply
Tack det ska jag pröva.
Jag kontaktade Bladelius som hänvisade till Hifi-agenten men de hade ingen erfarenhet av en så gammal maskin.

Mitt system: Bladelius Thor mk3 Novitas, Primare NP5, Thorens 145 med en Ortofon VMS20E MkII,The Duelund Coherent Audio DCA16GA Premium Tinned-Copper 'Vintage Tone' Cable, Energy Veritas V2.4i
Go to Top of Page

Senar
Starting Member

30 Posts

Posted - 2021/03/19 :  07:56:28  Show Profile Send Senar a Private Message  Reply
Vad har du för slutsteg till Gondul m?

Mitt system: Bladelius Thor mk3 Novitas, Primare NP5, Thorens 145 med en Ortofon VMS20E MkII,The Duelund Coherent Audio DCA16GA Premium Tinned-Copper 'Vintage Tone' Cable, Energy Veritas V2.4i
Go to Top of Page

hifikg
Member

134 Posts

Posted - 2021/03/19 :  08:58:29  Show Profile  Visit hifikg's Homepage Send hifikg a Private Message  Reply
Be Bladelius om ett kopplingsschema. Förr eller senare kommer du behöva det. Mitt tips är att du inte får något :(

Sitter nöjd. Faktiskt.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/03/19 :  11:16:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag har mest kört med Balanced Audio technology, både VK150SE och VK255SE, men också provat med Baldelius, Mcormack, några hemmabyggen och något digitalt(kommer inte ihåg vad det hette). Men som sagt mest VK150SE och VK255SE.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/03/19 :  12:10:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
När det gäller Bladelius så ska man nog undvika deras streamers och spelare med mjukvara. Räkna inte med uppdateringar och support.
De som exempelvis köpt Mimer för 30.000 kan känna sig blåsta. Appen som krävs för att styra den går inte längre att få tag på så den är omöjlig att sälja på begagnatmarknaden och ska du byta telefon eller padda så har du problem.

Bladelius förstärkare känner jag mig mer trygg med. Jag har ägt några och tyckte att det var bra service.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

hifikg
Member

134 Posts

Posted - 2021/03/19 :  22:11:36  Show Profile  Visit hifikg's Homepage Send hifikg a Private Message  Reply
Polaren hade en, inte alltför billig, Embla som bara var att köra till återbruket när den började strejka, ingen som borde kunna ville hjälpa till och de som ville kunde inte. Det luskades fram ett kopplingsschema på något hemligt vis, men det var tydligen mer som krävdes.

Emblan byttes in mot en ännu dyrare pjäs och inte heller den får den support av tillverkaren (inte Bladelius) som den borde få, det är ruggigt tråkigt att se.

Sitter nöjd. Faktiskt.
Go to Top of Page

Senar
Starting Member

30 Posts

Posted - 2021/03/21 :  21:24:58  Show Profile Send Senar a Private Message  Reply
Balanced Audio Technology, det verkar vara rör och väldigt dyra vad jag kan hitta.
Jag trodde att det skulle vara rör i hela kedjan? Kan man blanda lite som man vill?
Nu har jag två inter M r500 plus som låter bra men det är lite väl mycket brus vilket gör mig lite trött i öronen i längden.
Det är väldigt tråkigt och arrogant när de inte tar hand om sina kunder tycker jag. Tur att det finns sådana här forum med hjälpsamma människor <B



Mitt system: Bladelius Thor mk3 Novitas, Primare NP5, Thorens 145 med en Ortofon VMS20E MkII,The Duelund Coherent Audio DCA16GA Premium Tinned-Copper 'Vintage Tone' Cable, Energy Veritas V2.4i

Edited by - Senar on 2021/03/21 21:30:14
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/03/22 :  11:00:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Balanced Audio Technology, det verkar vara rör och väldigt dyra vad jag kan hitta.
De har både rör och transistor-komponenter. Mina VK150SE är rör och min VK255SE är transistor. Det som är finessen med deras slutsteg är att de är Circlotron-kopplade.

quote:
Jag trodde att det skulle vara rör i hela kedjan? Kan man blanda lite som man vill?
Varför då? Transistorer och ett rör är enbart förstärkande komponenter i en elektronisk konstruktion, inget annat.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Senar
Starting Member

30 Posts

Posted - 2021/03/22 :  20:22:03  Show Profile Send Senar a Private Message  Reply
Aha, ok. Jag får läsa på lite

Mitt system: Bladelius Thor mk3 Novitas, Primare NP5, Thorens 145 med en Ortofon VMS20E MkII,The Duelund Coherent Audio DCA16GA Premium Tinned-Copper 'Vintage Tone' Cable, Energy Veritas V2.4i
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2021/03/22 :  22:45:36  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det finns många exempel på konstruktioner där man har både rör och transistorer som aktiva komponenter. Detta kan ha varit motiverat av olika skäl under transistorernas barndom (de var inte "lika bra" som rören på vissa uppgifter), men i moderna audiokretsar är det nog oftast en fråga om konstruktörens preferenser och vad man vill uppnå. Antagligen kan man konstruera en 80386 processor med rör, men då lär man behöva ett utrymme som motsvarar ett normalt stadskvarter och en liten kärnreaktor för driften. Men så länge man håller sig till analoga kretsar är det inte orimligt att jämföra varianter med olika aktiva komponenter.
Go to Top of Page

Senar
Starting Member

30 Posts

Posted - 2021/03/23 :  07:46:07  Show Profile Send Senar a Private Message  Reply
Ok, ja man kan blanda tekniker. Det som jag föreställde mig var att om jag har ett försteg som bygger på transistorer så är det bäst att även slutstegen och riaat är likaså, men jag förstår nu att det bara är att lyssna sig fram så mycket som plånboken tål.

Mitt system: Bladelius Thor mk3 Novitas, Primare NP5, Thorens 145 med en Ortofon VMS20E MkII,The Duelund Coherent Audio DCA16GA Premium Tinned-Copper 'Vintage Tone' Cable, Energy Veritas V2.4i
Go to Top of Page

Senar
Starting Member

30 Posts

Posted - 2021/03/23 :  12:17:07  Show Profile Send Senar a Private Message  Reply
Läste lite här på forumet om Circlotron-kopplade förstärkare och det verkar handla om att korta ner signalvägen om jag förstår det hela rätt.

Mitt system: Bladelius Thor mk3 Novitas, Primare NP5, Thorens 145 med en Ortofon VMS20E MkII,The Duelund Coherent Audio DCA16GA Premium Tinned-Copper 'Vintage Tone' Cable, Energy Veritas V2.4i
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2021/03/23 :  12:31:47  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Circlotron-kopplingen finns beskriven här: https://en.wikipedia.org/wiki/Circlotron

Att ha olika enheter med olika förstärkareteknik är inte ett problem, så länge signalnivåer och impedanser matchar mellan de olika delarna. Lyssna sig fram är säkert en bra strategi.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/03/23 :  12:39:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Läste lite här på forumet om Circlotron-kopplade förstärkare och det verkar handla om att korta ner signalvägen om jag förstår det hela rätt.
Att ha få förstärkande steg i signalvägen är inte den enda fördelen Circlotronerna har. De kan också får ruskigt hög bandbredd och Slewrate.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Senar
Starting Member

30 Posts

Posted - 2021/03/23 :  17:14:59  Show Profile Send Senar a Private Message  Reply
Aha, ok.
Man ser dock sällan några BAT-steg ute, dock en del försteg

Mitt system: Bladelius Thor mk3 Novitas, Primare NP5, Thorens 145 med en Ortofon VMS20E MkII,The Duelund Coherent Audio DCA16GA Premium Tinned-Copper 'Vintage Tone' Cable, Energy Veritas V2.4i
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000