HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vintage HiFi
 Dahlquist DQ8
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HansÖ
Starting Member

18 Posts

Posted - 2021/02/05 :  23:41:50  Show Profile Send HansÖ a Private Message  Reply
Hej HiFi vänner. Tänkte höra om det finns fler här som har dessa underbara högtalare. De är rätt så unika, iaf i Sverige tror jag.
Jag hade ett par runt -95- -99 som jag sålde när jag flyttade till Österrike. När jag flyttade hem 2006 hittade jag ett par på Blocket som jag har kvar än.

Var bara tvungen att köpa dessa. Ägde ett par runt -95.
Köpte ett par igen 2007. :D Mycket nostalgi, saknade mina andra. Efter att ha lyssnat på många högtalare genom åren tycker jag dom här är helt underbara och slår betydligt dyrare.

Kör med Erik Anderssons Edison 30 rörhäck kopplad i 2*15 watt och kan spela för hela kvarteret om jag vill, bra tryck som känns i soffan och skakar om hela lägenheten :D Verkningsgraden är bra, iaf med rörsteget jag har.

Vaya Con Dios "The Moonshiner" på LP tex låter grymt. Stor rymd, väldig dynamik, närvaro i sången. Men även Metallica "Blackend" tex. Högtalarna levererar det mesta, bra tryck i basen som är fast och ren.

Vore kul att höra från andra ägare :)

Försteg Khozmo Attenuator 64 steg med reläer från Omron. Rörsteg Edison 30 med KT66.
Högtalare Beyma 8.2 hornhögalare, inspirerad av Dynamikks 8.2.
Pro Ject skivspelare. Pro Ject rör RIIA

Edited by - HansÖ on 2021/02/17 10:45:54

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2021/02/06 :  13:06:36  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag lyssnade på dessa på 90-talet och då var det så här
Så köp suget var rejält även om det inte blev några. Men bra högtalare är det, och även idag så lär de stå sig bra. Och Edison 60 har jag också lyssnat på och den lät bra.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

HansÖ
Starting Member

18 Posts

Posted - 2021/02/07 :  00:02:50  Show Profile Send HansÖ a Private Message  Reply
Ja håller med. Det finns 100 tals högtalare i samma klass, som säkert låter lika bra, men Dahlquist DQ8 utmärker sig något.

Kul att du hört Edison 60 som jag har. Den är inte så vanlig.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000