HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ny Nätdel 24,000,000uF (24F)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

A8
Member

360 Posts

Posted - 2020/12/20 :  17:38:03  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
Ett riktigt idiot projekt men med covid och en massa mer tid så varför inte prova.

Ni har säkert läst om supercaps https://en.wikipedia.org/wiki/Supercapacitor som nu inte är så dyra så varför inte se om de går att använda i ett slutsteg

Jag har använt dessa https://www.vishay.com/ppg?28455&quality några år nu i 5 och 12 volts power supplies med mycket goda resultat.

Det är helt otroligt hur mycket energi dessa lagrar per volym, här är en bild på ett av paketen, steget är dual mono så det blir två av dessa. Ett paket består av 40st 12F/3V kondingar i serie vilket tar dem till +-60 volt och 24F per kanal.


Idén just nu är ta begreppet "music power och headroom" till en ny nivå, steget är ett bryggat klass ab dual mono 2x300w/8ohm som är tänkt att så småningom eventuellt driva mina surround kanaler mao är inte "continuous power" så viktigt som det är med tyst nätdel, renhet, och explosiv dynamik.

Två uppenbara utmaningar, säkerhet och att starta steget men det går nog att lösa, har testat med en enklare mjukstart genom 2st 10 ohms motstånd per kanal vilket funkar men är på gränsen med 2st 5w mostånd så kräver kraftigare motstånd om det skall bli permanent. Tycker dock det är en lite stökig lösning, blir lite rörigt i lådan om man säger.
Ett annat alternativ är att använda mindre kraftiga trafos och eventuellt en mjukstart på AC sidan. Har redan testat med 100w trafos utan mjukstart vilket funkade bra men tror det behövs lite mer kraft så skall snart testa ett par 160w trafos.

För nu är tanken C-L-C/supercap-säkring-C med troliga värden 2x10,000uF-1.8mH/1.1ohm-2x12F supercaps-6ah säkring och några milliohm-2x15,000uF per kanal.

Jag har lite olika L att testa med och kommer använda så stort värde och resistans jag kan utan att rail spänningen sjunker mer än kanske +-3 volt med musik och 200w max. DC ESR per rail för superkondingarna är ca 0.5ohm och om nån vill hjälpa mig räkna på vilka värden som kan tänkas funka är ni välkomna.

Kan säga att jag redan kört mitt labb steg 2x180w klass ab +-55v rails med ett paket super caps och 1.2mH 0.2 ohm för båda kanaler och det var en upplevelse och något jag inte hört tidigare så nu måste jag som sann "audioholic" ta det vidare

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2020/12/20 :  19:08:39  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Synnerligen intressant!
Jag följer med stort intresse

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2020/12/20 :  21:34:00  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Se även: http://www.homehifi.co.uk/S/tc-7320.htm
Använder en sådan manick till min dac.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/12/21 :  10:00:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Intressant! Nu är jag inte alls van vid krafftaggregat till slutsteg utan har mest tittat på linjesteg so far, men 0,5 ohm i ESR är ju inte superlågt direkt? Blir det så när du seriekopplar för att komma upp i spänning?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2020/12/21 :  16:18:14  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
-ja det är många i serie så därför blir det lite mycket. Det var även orsaken att jag tvekade till en början men kom ihåg att det är DC ESR, har inte hittat nån spec på tex 20, 50 eller 100hz.

Om man räknar på det utifrån DC ESR med tex 50v och en halv ohm så blir det 100 ampere eller 5000 watt momentant!!

Jag landade mao i att det borde vara kraftfullt nog och testen jag gjort med 2x180w steget, en 100w trafo/ett paket av dessa bekräftar det, basen var löjligt fast och artikulerad.

Det var ett par mindre 4 ohms högtalare så kanske inte de bästa att testa basen men det var en annan parameter som dominerade, nån som känner sig manad att gissa?
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2020/12/21 :  17:11:52  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
Lite större bilder, old style 2x100,000uF 63v vs 2x12F 60v supercaps

Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2020/12/21 :  17:13:02  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
Första bilden igen:
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/12/21 :  18:30:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Lite skillnad på storleken mellan 0.1F "oldstyle" och 12F "a la modernité" till det modernas fördel trots att det är en faktor 120 gånger större lagring...

PEH'n verkar iofs ha 8mOhm ESR 100-100kHz enl. nåt datablad jag hittade.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2020/12/22 :  12:49:54  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Seriekopplar man kondensatorer, så sjunker kapacitansen!
Det går inte att lura fysiken.
Resultatet blir inte 24 farad.

https://elektronikforumet.com/wiki/Kondensator

0,6 farad är resultatet om man seriekopplar 20 st 12 farads kondensatorer.
ESR för varje kondensatorer adderas, så den totala serieresistansen blir 20 ggr varje kondensators ESR.

Viktigt är att kondensatorerna är exakt lika annars delar de ojämnt på spänningen över dem.
Konsekvensen på sikt, om kondensatorerna är olika, att enskilda kondensatorer kan få en spänning högre än 3 volt.

I all välmening highfive





Edited by - highfive on 2020/12/22 12:50:39
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2020/12/22 :  14:20:49  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
Så är det ju...sh*t, jag visste ju egentligen det från filter bygganden. På sätt och vis lite säkrare då, 24F är väldigt mycket men 0.6F är mer hanterbart. Det innebär kanske jag behöver en kraftigare trafo om det skall ha en chans att funka bra. Ska även mäta enskilda kondingar vid belastning, kanhända det blir "dynamiska" spännings skillnader som innebär att hela idén faller.

Det bryggade steget är tänkt med -+40 volt så då blir det 2 v per konding och det kanske är tillräckligt lågt för att hantera variationer upp till 3v

Tack highfive för att du hade huvet på skaft!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/12/23 :  18:21:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Bra att nån funderar lite, toppen och tack High five!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2020/12/23 :  19:52:40  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
Ny plan utan större trafo, 16st 50F/3v per rail per kanal ger DC ESR 0.22ohm och 3.1F vilket borde vara bra nog för potentiellt mer intressanta resultat. https://se.farnell.com/vishay/mal223551008e3/supercapacitor-aec-q200-50f-3v/dp/3288140

Fortfarande och trots hög ESR och "bara" 0.6F var skillnaden signifikant så jag måste ta det vidare.

För nu ska jag börja med att få det o funka, ie lagom last vid start och se till att nätdelen blir "tyst".
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2020/12/23 :  20:56:36  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Du glömmer inte bleederkondingar som fördelar spänningen jämnt över alla kondingar.
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2020/12/25 :  09:38:24  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
Du måste mena bleeder motstånd? Har läst på lite och det verkar så man löser att spänningen fördelas lika. Har egentligen ingen aning om hur man räknar på det men ska testa med 100ohm över varje konding.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2020/12/25 :  10:53:35  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Såklart jag menar motstånd. 100 Ohm är lite lite kan jag tycka. Räkna lite på strömmarna ...
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2020/12/26 :  10:30:36  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
Verkar som det toppar på ca 2ah, kanske 2.5ah med 4 ohms högtalare mellan trafon och supercap banken men därifrån till steget är det momentant mer men det är för snabba skiftningar för att jag skall kunna mäta. Det blir för stora motstånd om jag tex anpassar det till 0.5ah, det blir då 4.4 ohm bleeder över varje supercap.

Jag mätte varje supercap utan bleeder och i viloläge och de är alla inom -+10% av varandra så kanske hänger den skillnaden kvar vid belastning, vi får se när jag fått ihop allt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000