HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ”Multitasking” och musiklyssning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/11/19 :  16:58:11  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply

Numera jobbar jag mycket hemifrån. Det betyder sittning i musikrummet kombinerat med diverse samtidigt pillande på jobbdatorn. (Jobba alltså.)

Vi kanske är mer eller mindre olika lite till mans, men för egen del så #8221;faller musiken ihop#8221; och #8221;grötar till sig#8221; när jag läser eller skriver eller funderar samtidigt.

Åtminstone blir det så när jag spisar #8221;klassisk, symfonisk musik#8221;, med alla dess instrument, stämmor, lokalljud komplexa klanger etc.
Lägger jag undan #8221;jobbet#8221; så klarnar musiken, enkelt uttryckt.
Spelar jag ett vax med solopiano eller lite lättsam funk eller annan, mindre komplex musik, så fungerar det däremot väldigt bra att både lyssna och syssla med annat samtidigt. Lägger jag undan #8221;jobbet#8221; när sådan musik ljuder så blir det ingen större skillnad. Det #8221;låter lika bra#8221; oavsett.

Jag ser ingen annan förklaring än att #8221;processorkraften#8221; inte riktigt räcker till för allt samtidigt.
Man kanske ska uppgradera innehållet i kraniet...

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2020/11/20 :  10:34:00  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Just att kunna processa flera saker samtidigt och där ungefär samma centra i hjärnan används för processandet är inget som hjärnan riktigt kan fixa.
Det är i stort samma centra som jobbar när man läser en bok som när man lyssnar på musik, och den ena inputen tar liksom över och stänger ute den andra. Läser du boken fyller boken upp så mycket att musiken faller bort.
På samma sätt kan man inte sitta och skriva ett mejl på datorn och SAMTIDIGT föra en telefonkonversation. Det finns säkert de som hävdar att de kan men då kör man nog mer time-sharing.
Det här är också orsaken till att vi har en lag som förbjuder mobilsamtal och dylikt i samband med bilkörning.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2020/11/20 :  11:35:34  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Vår hjärna klarar bara av att göra en sak åt gången. Men den är väldigt snabb på att byta mellan olika aktiviteter vilket gör att att vi upplever det som att vi utför flera aktiviteter samtidigt.

Kvinnors hjärnor lär vara snabbare att växla mellan uppgifterna än mäns hjärnor.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/11/20 :  14:47:57  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Själv måste jag hålla andan när jag lyssnar på musik eftersom jag bara klarar av att göra en sak i taget. Därför får låtarna inte vara längre än en minut och trettio sekunder.
Det begränsar urvalet lite, faktiskt. En Wagneropera är inte att tänka på.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2020/11/20 :  15:18:42  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Du får pausa musiken när du måste andas.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2020/11/20 :  17:28:09  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Att lyssna på musik medan man gör annat ? Ett skarpt nej från mig, jag har inga möjligheter till att få ut något av mera komplex musik om jag samtidigt gör annat. Visst kan musiken passera in genom ena örat och ut genom det andra, men det mesta har gått förbi.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2020/11/20 :  18:20:51  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Jag brukar ha musik på, med rätt hög volym, när jag sopar eller moppar golven. Ingen av de aktiviteterna kräver jättemycket processortid, så det brukar gå bra. Min fru brukar påstå att jag dansar i smyg med moppen, men det är närmast förtal.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/11/20 :  18:58:18  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Visst går det bra att läsa, skriva eller fundera ut en konstruktionslösning samtidigt som Brucker harvar på i höronen. Problemet är att realism-upplevelsen och de små detaljerna samt urskiljbarheten mellan de enskilda instrumenten begränsas. Beatet, kompet, melodin å de catchy refrängerna gör såklart att man skakar loss fett till vaxet ändå.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2020/11/20 :  19:15:45  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Visst, mycket kan hända samtidigt. Hissen kan gå upp och ner, cyklister drälla runt på gångbanan nedanför, CD spelar Moody Blues och jag sitta och försöka göra en mönsterkortslayout av en taskig förlaga. Men Moody Blues försvinner liksom.
Måhända hör man musiken men det är 14 ljusår från att lyssna.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/11/21 :  15:47:22  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
När jag jobbar och behöver koncentrera mig så störs jag av musiken. Men har jag arbetsuppgifter som inte kräver hela min hjärnkapacitet, så har jag gärna på musik. Då lyssnar jag.
Det gör tråkiga arbetsuppgifter uthärdliga. Samma sak hemma.
Mina grannar har robotgräsklippare. De anar inte vad de missar. Jag klipper gräs medan jag lyssnar på musik via mina bullerdämpande hörlurar.
Samma sak med dammsugning. Det kan kännas roligt eftersom du kan lyssna på musik samtidigt utan att ha dåligt samvete för att du är onyttig och inte lönsam.
Det är ju viktigt för oss svenskar att vi känner oss nyttiga och att vi gör något produktivt. Åtminstone i min generation.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/11/21 :  15:49:13  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Nu undrar ni säkert vad det är för musik jag lyssnar på när jag klipper gräs?

Det här funkar bra:
https://youtu.be/tPSFpaCQEvA

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000