HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Att ha Hifi-intresse men ogilla att jämföra?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/11/15 :  08:38:04  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Ja, vad säger ni?

Själv har jag fått för mig att jag är ett exempel på detta. Det vill säga, jag tycker att det är tråkigt och besvärligt att jämföra apparater, högtalare och slikt. Åtminstone att jämföra sakerna sinsemellan. Jag bryr mig inte så mycket om ifall den ena prylen är bättre än den andra eller hur de skiljer sig åt. Grottar jag ner mig i det, så kanske jag tappar kollen på vad som är bra och drunknar i funderingar kring vad som skiljer istället.

Alla objekten i testet kanske var ganska dåliga, men det tänkte jag inte på, i mitt energiska jämförande...

Att jämföra mot min "inre referens" är förvisso ett undantag från min allmänna aversion mot att jämföra. Då handlar det enkelt uttryckt om ifall det låter verklighetstroget och om ifall musiken flödar på utan distraktioner i ljudet.

Tester kan jag förvisso läsa emellanåt, men att själv "testa" är inte särskilt lockande. Läsandet av tester är nog snarast ett tidsfördriv, och oftast är det såpass mycket ord om såpass lite substans att jag tröttnar innan jag läst igenom hela "testet". Testandet hemmavid blir väl snarast samma sak som det där att jämföra mot den inre referensen som jag yrar om här ovan.

Förr i tiden läste jag massor av tester, apparatrecensioner, jämförelser och sådant. Inte alls lika ofta nu längre.

Något har förändrats. Kanske både i mig och i hifi-media. Gamla tester kan jag läsa med viss behållning, men nya känns inte alls intressanta. Möjligen beror det på att stilen nya hifi-artiklar skrivs med är annorlunda än de gamla. Det är mer pratigt och mindre torrt. (Hm, där kom en jämförelse...) Jag gillar torra sakliga artiklar. Nå, det var en utvikning.

Så, hur är det för er andra?

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2020/11/15 :  11:26:23  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Läste HiFi+ för 10-15 år sedan i tjockt pappersformat. Numera tittar jag endast på mätningar i audio science review eller stereophile. Om det är exceptionellt bra eller dåligt kollar jag hur dom uppfattat ljudet.

Genom åren tycker jag att det ger mindre och mindre att läsa om vad en generisk testare tycker då jag blivit varse att de flesta har helt olika saker man är känslig för. Andra saker sväljer man rakt av. Om man har en mycket stark inre referens så blir alla typer av avsteg från neutralt och naturligt ljud besvärande. Jag lider av detta och har svårt att hitta saker som håller i längden. Jag behöver heller inte göra jämförelser mellan objekt utan noterar istället om en färgning/avvikelse finns över många stycken. Om man jämför mycket mellan objekt och inte har stark inre referens tror jag det är lätt att gå vilse.

Håller för övrigt med, något har förändrats i hifi-artiklarna. Det känns som de som skriver lika gärna kan tala sig varma för en ny mobil eller en stavmixer. Det är bara fokus på features och inte kvalitet. Den glödande passionen för musik och återgivning som fanns på HiFi+ tid t.ex. är borta. Nu är det bara business, kolla på ändringen hos Stereophile.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/11/15 :  12:18:34  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Ja, det står spaltmeter om en massa runtomkring det faktiska testobjektet. Det vill säga, det känns som att mycket av texterna är ren utfyllnad för att fylla kravet på ett visst tidningsutrymme.
Det verkar som att du och jag har snarlika förhållningssätt till "testande och jämförande."

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2020/11/15 12:19:05
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2020/11/15 :  14:34:06  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Jag brukade förr göra jämförelser mellan olika riggar, helt enkelt genom att det i umgängeskretsen fanns olika idéer, tycken, anläggningar och smaker. Det mynnade så småningom ut i hembyggen vad gäller allt förstärkeri och att jag har några olika par högtalare som alternerar med ojämna mellanrum, beroende lite på aktuell möblering och om jag plötsligt får lust till just en jämförelse... men då blir oftast det inväxlade paret stående ett bra tag... Vad gäller köpegrejer brukar jag normalt läsa några recensioner innan det blir fråga om prov/inköp, men sen brukar lagt kort få ligga, dvs jag letar inte efter bevis på att jag valt en undermålig produkt.

Vad gäller nutida recensioner tycker jag föregående talare beskrivit läget mycket träffande.

Edited by - lampuradio on 2020/11/15 17:00:02
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/11/15 :  16:55:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag är fortfarande hifi-intresserad men behovet av att ständigt uppgradera är borta när det gäller min hifianläggning. Nu ligger fokus mer på mina hörlursriggar. Jag skriver i plural då jag räknar mina bärbara och flyttbara hörlursapparater dit.
Det var längesedan jag tog mig möjligheten att låna hem och jämföra. Senaste bytet i min hifi-anläggning var min förstärkare som jag köpte begagnat på vinst och förlust. Den ersatte en förstärkare som jag, när jag köpte den, lånade hem för en jämförelse innan jag bestämde mig.
Numera lyssnar jag på musik och inte ljud när jag sitter hemma och det är befriande. Under en period i mitt liv satt jag snarare och letade fel i ljudet och det dödade lyssningsglädjen och ledde till ständiga apparatbyten. Dit vill jag inte igen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2020/11/15 16:57:34
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/11/15 :  17:12:22  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Ett exempel för mig just nu är firmwaremodifieringarna som finns för Sonys bärbara spelare. Jag har installerat den senaste versionen som en hackare har tagit fram som skall få ljudet att likna Sonys svindyra DMP-Z1.
Jag hör att det blir en förändring. Jag tycker mig ha en uppfattning om vad den består i. För att vara mer säker för att kunna stå för en beskrivning av den, så behöver jag byta fram och tillbaka med ständiga ominstallationer av firmware. Jag orkar inte. De finns de på Head-fi som yttrar sig tvärsäkert om förändringarna i ljudet mellan olika varianter av firmware och jag bara hoppas att de har gjort en ordentlig utvärdering. För mig är det för omständigt. Jag nöjer mig med att leva i tron att jag nu har det bästa ljudet som går att få på spelaren.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2020/11/17 :  19:11:20  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Ibland kan man höra direkt att man föredrar a framför b. Oftast bildar man sin uppfattning med en lång tids lyssnande, och kanske får en aha upplevelse, det var det här som var relevant och skiljer dessa apparater åt.

Själv märker jag med tiden att något kan gnaga i bakgrunden och sedan vid eventuellt byte kan jag märka att aha, nu låter det bättre.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2020/11/17 :  19:19:40  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
quote:
Den glödande passionen för musik och återgivning som fanns på HiFi+ tid t.ex. är borta. Nu är det bara business, kolla på ändringen hos Stereophile


Nja jag skulle säga att det inte är hifijournalistik och testen som blivit sämre, utan ultra high end har blivit galet dyrt och det trissar upp priserna även för mid-fi. En skruvad business modell men hifirecensioner är inte i grunden orsaken.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2020/11/17 :  20:24:16  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Nja jag skulle säga att det inte är hifijournalistik och testen som blivit sämre, utan ultra high end har blivit galet dyrt och det trissar upp priserna även för mid-fi.

Skriver jag verkligen under på.Om jag skulle köpa anläggning idag så skulle jag bara köpa begagnat då priserna är hutlösa numera, något som branschen kommer förlora på i längden då påbyggnaden av nya Hifi intresserade är lägre än någonsin och inte kommer öka. Jag tror att vi kommer se företag inom Hifi gå i konkurs i större utsträckning i framtiden än idag.
Ps. Talar utifrån erfarenheter att bra ljud är mindre aktuellt än någonsin. Alla som jag delat denna hobby med under åren i ens närhet har gått över till TV limpor med en sub.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2020/11/18 :  11:39:02  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Min tid av jämförelse är liksom Strmbrgs också passerad, dels pga minskat apparat/högtalarintresse, att ha en ny pryl på podiet lockar inte som förr, dels för att jag har landat i prylar jag tycker gör så pass mycket rätt att det skulle bli svårt för mig att reagera nåt särskilt vid ett byte, ser man dessutom till vad saker kostar är risken att jag tvärtom skulle ifrågasätta vad jag lagt pengar på.
Att förfina befintlig utrustning är fortfarande intressant, sånt som kan göras med små medel och ger utdelning i rätt riktning.

Jag skall ärligt säga att jag inte är särskilt förtjust i Elektronikbranschen för ljud, tycker det är alldeles för dålig korrelation mellan pris och prestanda, man kan lägga ut enorma summor men fortfarande sitta på något mediokert.

Med tillägg att hade jag haft en NHL-lön så priset var helt ovidkommande utesluter jag inte en rigg av estetiska skäl som också är good enough i prestanda, kanske en Gryphon.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2020/11/18 13:40:38
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2020/11/18 :  13:53:35  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Skall väl inte säga att jag tycker det är jätte kul att jämföra grejer som jag gjorde förr när jag var yngre. Men det händer ibland. Tycker det är roligare att lyssna på andras anläggningar numera då det ofta är lärorikt och trevligt att träffa likasinnade.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2020/11/23 :  19:19:24  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
Jag har noterat att jag tenderar att "snöa in" på vissa ljud aspekter från en tid till annan så över tid går det liksom över styr (mao en egenskap tar över på bekostnad av en annan) så numera har jag 3 system. Ett enklare, ett fullvärdigt och ett labb system som jag alla tweakar kontinuerligt. På så sätt och om jag tycker jag gjort en upplevd förbättring sätter jag mig en stund med nåt av de andra systemen och ser om jag tappat bort nåt.
Sedan mäter jag lite så klart men generellt har det hjälpt mig lyfta alla system och gett mig lite mer nöje.

På temat hittade jag detta klipp, ganska bra i min mening.
https://youtu.be/zrpUDuUtxPM

Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2020/11/23 :  22:17:04  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Men vänta lite.. är det inte fler än jag som lyssnar på musik som en form av avkoppling? Man tar fram valfritt fonogram och lägger sig i soffan och lyssnar. Det som kan hända för min del, är att man "saknar" nåt. Det saknas diskant/bas, närvaro eller "svärta" (tystnad). Om man är tillräckligt energisk, noterar man bristen, och försöker hitta en motåtgärd, men är det verkligen en vanlighet, att man sitter ner och åhör samma fonogram med flera olika återgivningssystem enkom för att hitta skillnader?
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2020/11/24 :  08:36:14  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
Vet inte om jag kan skilja på att bara lyssna och notera hur det låter, det är en o samma process för min del men det hindrar inte att det sker som avkoppling och med nytt ljudmaterial.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/11/24 :  10:59:03  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Förr när jag hade stereon i vardagsrummet så låg jag emellanåt i soffan och spisade vax.
Jag minns att det var en BETYDLIGT mer avslappnande stil att lyssna på musik med. Inte alls bara vad komforten beträffar, utan även vad gäller själva "attityden till ljudet". Man bara låg där med allt vad det innebar av konstig tonkurva, galet stereoperspektiv mm. Men det var inget jag brydde mig om. Det var fanimig LÄTTARE att lyssna på det viset.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2020/11/30 :  08:06:35  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Men vänta lite.. är det inte fler än jag som lyssnar på musik som en form av avkoppling? Man tar fram valfritt fonogram och lägger sig i soffan och lyssnar. Det som kan hända för min del, är att man "saknar" nåt. Det saknas diskant/bas, närvaro eller "svärta" (tystnad). Om man är tillräckligt energisk, noterar man bristen, och försöker hitta en motåtgärd, men är det verkligen en vanlighet, att man sitter ner och åhör samma fonogram med flera olika återgivningssystem enkom för att hitta skillnader?


Jo för tusan gör jag som dig enda skillnaden är att jag har lätt att somna vakar sedan och upptäcker att man har missat det mesta på den skivsidan.
Att jämföra olika apparater slutade jag med för länge sedan även om jag ibland tvingas till det av kamrater enda jag lyssnar efter är om det är bra. Men efter mitt lappkast så låter det mesta mediokert oavsett vad det heter eller kostar.

Det enda jag jämför är ljudmedia om de är bra eller dåligt det är väl det enda.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2020/11/30 :  11:53:07  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Förr när jag hade stereon i vardagsrummet så låg jag emellanåt i soffan och spisade vax.
Jag minns att det var en BETYDLIGT mer avslappnande stil att lyssna på musik med. Inte alls bara vad komforten beträffar, utan även vad gäller själva "attityden till ljudet". Man bara låg där med allt vad det innebar av konstig tonkurva, galet stereoperspektiv mm. Men det var inget jag brydde mig om. Det var fanimig LÄTTARE att lyssna på det viset.

Så gör jag ganska ofta, när jag lyssnar mer mer aktivt så sitter jag upp exakt mellan högtalarna. Och självfallet när jag jämför grejer då sitter jag alltid upp.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000