HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 AudioQuest Wind RCA "PSS Silver" cable $2,300
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2020/10/27 :  09:06:26  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Ännu en snakeoil kabel testad.
Vem fan köper sånt här?
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/audioquest-wind-high-end-cable-review.17065/

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2020/10/27 :  13:03:41  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
De som har råd och tycker kablar gör skillnad köper en sådan kabel... är väl det enkla svaret.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2020/10/27 :  13:34:30  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Hur vet du att kabeln inte är bra?
Testat?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2020/10/27 :  13:47:35  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Hur vet du att kabeln inte är bra?
Testat?


Har du överhuvudtaget sett mätningarna i länken?
Skulle du köpa dom efter det?
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2020/10/27 :  15:15:11  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Jag bryr mig inte om mätningar utan använder mina öron istället.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2020/10/27 :  16:00:21  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Allt som mäter bra, låter inte bra. Det är något som jag lärt mig med denna hobby i 30år.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2020/10/27 :  16:21:32  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Jag har också lärt mig det att allt som mäter bra inte alltid låter bra men kablar för 23000:-?
Som bevisligen inte kan vara bättre eller låta bättre?
Är det inte foliehatt på det?
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2020/10/27 :  17:19:45  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
"When I used to visit hi-fi dealer shops, I have heard, on several occasions, the sales people say this to their customers (including to myself and I was a sucker back then) - "You have a $20K system. Why would you compromise it with cheap cables?". I later found out that the margins on cables are even higher than on electronics/speakers. And then there is the "weakest link in the chain" argument from the sales people - now that you have a higher end cable between your DAC and preamp, the rest of the chain is weak - so the customer is sucked in and then its like crack cocaine. Then there are power cords, speaker cables, etc.

Full disclosure - I once bought a $400 RCA interconnect. Luckily I was able to sell it for a decent price and it didn't go beyond that. I cannot believe I was suckered into buying it."
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2020/10/27 :  17:27:25  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Kablar för det priset, med RCA-kontakter? Seriöst... Det finns flera olika HF-kontaktdon ("UHF", BNC etc.) som torde vara tekniskt bättre, och för den pengen kablarna representerar, borde man kunna leja ut jobbet till en expert att bygga ihop signalkällan med ett bra slutsteg och därmed eliminera kablaget helt o hållet.
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4434 Posts

Posted - 2020/10/27 :  17:42:49  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

https://www.youtube.com/watch?v=MOzm6j1jpjk

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2020/10/28 :  07:40:29  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Det här var en vettig förklaring varför någon skulle köpa kablar för 23000:-
"When it comes to insanely priced audiofool cables - the thousands of dollars range one has a sneaking bit of sympathy. This is all about liberating money from people who clearly have vastly more wealth than most of us can imagine and don#8217;t have the intelligence to justify it. The manufacturers probably throw a party every time they get an order.
I am a great believer in the notion that you place a product at every possible price point. There is always someone who has even more money to spend, and the trick is to ensure you get that additional money instead of it going to some other seller of useless bling. Every luxury brand worked this out aeons ago. If someone wanders into your HiFi shop and has a half million dollar watch on their wrist, you will have failed if you have not lightened their wallet by a few thousands on some cables. So you need to have them for sale.
Extracting money from the dumb rich has a long and glorious history."
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/10/28 :  17:33:51  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Det är foliehatt på dessa kablar helt klart.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2020/10/30 :  19:49:03  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Sitter här med min foliehatt och njuter. Trevlig helg.
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2020/11/02 :  12:42:26  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Du och några till
http://www.bilddump.se/bilder/20201102124200-216.158.109.189.jpg
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/11/02 :  15:09:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag har testat dyra kablar.
Jag minns en gång att jag fick tillfälle att låna hem Clou SIlvervoice högtalarkablar. De kostade 30.000kr!
Mina högtalare var QLN Signature som då kostade 13000kr. Detta var för nästan 20 år sedan.
Resultatet var häpnadsväckande. Ljudet blommade ut, ljudbilden växte och jag fick en helt annan definition i basen.
Nu var det ju aldrig aktuellt att lägga sådana pengar på kablar till en högtalare som kostade nästan en tredjedel av priset för kabeln. Men jag grät när jag lämnade tillbaka kablarna.
Jag brukar säga att det är värt att testa kablar som ligger runt en tredjedel av priset för högtalaren eller komponenten om man vill uppgradera. Självklart jämför man med billigare kablar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2020/11/02 :  15:24:44  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Björn-Ola, ja det är rent knäckande att låna hem kablar som inte finanserna tillåter. Tar veckor att återhämta sig och glömma hur bra det kan låta.
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2020/11/02 :  15:30:31  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Wheels; här på planeten Ansuz trivs jag. Välkommen. Det går resor från planeten Clicktronics en gång i veckan.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2020/11/02 :  16:08:06  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Jag har också lärt mig det att allt som mäter bra inte alltid låter bra men kablar för 23000:-?
Som bevisligen inte kan vara bättre eller låta bättre?

Det vet du INTE förrän du har TESTAT. Och eftersom du inte gör det och inte är en sådan som bara går på mätningar heller så är det ingen som lyssnat på kablar i olika prisklasser som tar dig på allvar, särskilt efter din senaste postSkärp dig!
Men det finns ju ett visst hopp när du säger: Jag har också lärt mig det att allt som mäter bra inte alltid låter bra
Läs den här tråden tex. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=96659 så ser du att jag rekommenderar något ultra billigt, men jag gör det på grunden av LYSSNING, därför har jag kommit fram till att den kabeln är så bra som den är.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2020/11/02 16:15:03
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2020/11/02 :  16:33:14  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Redigerat inlägg. För långt, för trist.

Jag har förstått att det kan vara skillnad mellan kablar och kablar, och det är ju inte orimligt med tanke på att den fysiska utformningen påverkar kabelns egenskaper. Men en del exempel känns verkligen "far out".

Edited by - lampuradio on 2020/11/13 20:20:49
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2020/11/02 :  21:19:31  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Varför kablar överhuvudtaget?
Jag överför allt trådlöst till mina öron via högtalare...#128513;
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2020/11/02 :  22:13:03  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Och ni som säger att ni testat.
Har ni gjort en verklig blindtest?
Tror inte många gjort det...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2020/11/02 :  23:49:33  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Har alltid varit försiktig med kablar dvs inte springa och köpa dyrt så det ska verkligen vara en tydlig skillnad till det bättre för att jag ska köpa.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2020/11/03 :  09:33:35  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Och ni som säger att ni testat.
Har ni gjort en verklig blindtest?
Tror inte många gjort det...


Du måste ha ett jobbigt liv om du ska blindtesta allt för att bestämma dig för vad som är bättre/sämre än något annat.

Bilar, kvinnor, filmer etc.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4434 Posts

Posted - 2020/11/03 :  10:21:04  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

quote:
Varför kablar överhuvudtaget?


Utan kablar lär du inte få något ljud.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2020/11/03 :  11:04:56  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Jag använder inga kablar överhuvudtaget.
Jag kör med sladdar!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/11/03 :  11:37:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag försökte göra ett blindtest en gång, men eftersom jag inte såg någonting så visste jag inte vad det var som jag gillade bäst. Dessutom trasslade jag in mig i kablarna, föll över stereoanläggningen och välte högtalarna. Inte så lätt när man måste famla sig fram. Helt värdelös metod.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000