HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Hjälp, bästa val för att dämpa sidoreflex
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NJR
Member

75 Posts

Posted - 2020/10/04 :  23:59:16  Show Profile Send NJR a Private Message  Reply

Nytt hus, nytt lyssningsrum och nya problem.
Har precis flyttat till nytt hus och äntligen fått igång stereon. Låter faktiskt oförskämt bra men det finns naturligtvis förbättringsmöjligheter. Har en roomanalyzer som förr eller senare skall köras men tänkte börja med det uppenbara och skulle behöva lite råd.
Högtalarna står i ett L-format rum. Spelar upp i "benet" på L'et så vänstra högtalaren har knappt fyra meter till sidovägg (in i foten på L'et) medans höger högtalare står nästan dikt an sin sidovägg. Har vinklat in högtalarna mot lyssningsposition, men första reflexen måste ändå vara det första att åtgärda? Har en snygg lösning med två flyttlådor täkta med en filt för stunden men den lär inte bli permanent. Så frågan lyder, vad rekommenderas för lösning? Ren dämpning med akustik tavlor, BAD paneler eller något annat? Budgeten är låg, WAF skall vara hög. Inga problem, bara möjligheter, eller hur?
PS betongväggar runtom. Men mycket bokhyllor m.m.

Tacksam för åsikter
Niklas

NJR

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/10/05 :  07:30:22  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag skulle hänga upp ett tygstycken med lite avstånd till väggen vilket ger en lite mer bredbandig dämpning. Gärna ett lite större, inte bara 30x30cm utan något som 2x2m som hänger veckat o tar 2x1m väggyta. Hoppas du förstår hur jag menar

De flesta rum har för lång efterkland (eller eko om du vill) och dämpning löser det. Nu kommer det komma en massa personer o säga att man inte ska dämpa för mycket men det jag nämner här är inte i närheten av det

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2020/10/05 :  09:43:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kolla var reflexerna i väggarna är från där du brukar sitta. Använd en spegel. Ställ något i vägen för reflexen, till exempel en blomma eller något prydnadsföremål. När du inte kan se högtalarelementen i spegeln har du fimpat den reflexen. Man kan göra samma sak i taket, trixigare dock. I förra boendet hade jag en liten ramp i taket som hade annan vinkel än själva taket och reflekterade bort åt ett annat håll. Ljudreflexer i fönster hade jag fimpat med hängande panelgardiner. Golvreflexen kan man ta med ett soffbord som står i vägen. Kolla dock så du inte får en direktreflex i bordet i stället. Iden är att styra reflekterat ljud åt ett annat håll. Jag har skrivit en del om metoden, finns i min systemtråd om intresse finns. Bilder och mätningar på allt, det börjar här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=16613&whichpage=67

Går fint att kombinera med Micke Ys tips.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2020/10/05 :  11:06:25  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
Ren dämpning med akustik tavlor, BAD paneler eller något annat?
Prova med en kombination av absorption och diffusion och bygg själv för att hålla kostnader nere.
Kolla här hur jag gjort:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=93807&whichpage=20
Skillnaden blev "dramatisk"!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2020/10/05 :  14:59:14  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Du kan börja med Bernts "spegeltips". Vill du ha bättre koll på exakt varifrån reflektioner kommer brukar REW funka bra (om "room analyzer" är = XTZ, så är det programmet väsentligt enklare och till mindre hjälp). Eftersom du kommer ha mycket bokhyllor och samtidigt vill behålla WAF, kan en ide' vara att fylla bokhyllor från ca 60 till 120 cm höjd med isolering. Framför kan du ha ett tyg med bokryggstryck. Såg på faktiskt.se en som hade dolt bokhyllehögtalare på det sättet, från foton var det helt omöjligt att se att det fanns högtalare i bokhyllan.


Om du med REW klurar ut vilken reflekterande frekvens du får från väggen, så räkna ut dess våglängd och multiplicera med 3 för att få lämplig bredd och höjd på en absorbent eller deflektor.
Go to Top of Page

NJR
Member

75 Posts

Posted - 2020/10/06 :  13:21:32  Show Profile Send NJR a Private Message  Reply
Tack för tipsen. Skall erkänna att jag gillar enkelheten i Bernts lösning. Lätt testat så jag börjar med att se om det funkar med vinklarna.

NJR
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000