HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Höra skillnad och tro sig höra skillnad
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2021/03/07 :  08:54:05  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Frågan är om det är relevant för hobbyn?
Om jag får en bättre helhetsupplevelse av en produkt kommer den ju försätta mig i ett mer mottagligt tillstånd och därmed höja hela min upplevelse. Jämför samma vin i pappmugg, plastmugg eller rätt glas ur orrefors difference-serie. Samma vin olika upplevelser. Så om man kan bortse från alla intryck kommer det smaka likadant men vi är komplexa varelser och alla har olika mål med denna hobby. Vissa vill endast maxa ljudupplevelsen för så låg peng som möjligt, vissa vill kunna mäta sig till alla ev förbättringar för då vet de vad de ska uppleva, vissa nöjer sig med att lyssna och känna.
Sen finns de som måste bränna massor av stålar för att få den rätta känslan, inget är rätt eller fel, bara olika.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2021/03/07 :  11:21:47  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Klokt inlägg Adagio som jag skriver under på. Varje person måste ha rätt att göra som den vill för att nå sin nirvana som han eller hon känner är bäst utan att andra ska "tycka" en massa.
Jag har varit inne på det förut, vi är olika individer som kan känna helt olika och därmed tycke helt olika och inget är fel då vi är just olika.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

hifikg
Member

134 Posts

Posted - 2021/03/07 :  15:01:56  Show Profile  Visit hifikg's Homepage Send hifikg a Private Message  Reply
Helt okej, men oftast finns det ännu bättre saker att satsa slantarna på än mycket av den ormolja som saluförs. Om inte annat kan man köpa mer musik för pengarna :)

Om jag någon gång inte gillar det jag hör löser jag det lätt genom att byta fonogram. Vid ett annat tillfälle kanske det utbytta fonogrammet låter alldeles utmärkt.

Sitter nöjd. Faktiskt.
Go to Top of Page

hifikg
Member

134 Posts

Posted - 2021/03/07 :  15:19:45  Show Profile  Visit hifikg's Homepage Send hifikg a Private Message  Reply
Läste nyligen om en kabeltillverkare som använder det otroliga materialet Taylon i sina kablar. Ett mycket hemligt material. Försök att hitta något om vad det är på någon annan sida än kabeltillverkarens. Å andra sidan är inte just de kablarna så dyra, för lite under 50.000 kronor kan du få den inbakad i vit kabelstrumpa och allt. Som hittat!

Fick ett par knoppen cable av FBK, misstänker att de varken innehåller Taylon eller kostar 50.000 och lik förbaskat fungerar de lika bra som alla andra hela och tillräckligt långa kablar :)

Den här kabeln har i varje fall ett roligt namn, MasterSnake One


Sitter nöjd. Faktiskt.

Edited by - hifikg on 2021/03/07 15:27:20
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2021/03/07 :  22:23:43  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Ormolja ja, men det måste få vara okej att köpa det om man upplever skillnad till det bättre. Det Hifi folk fastnar i att en del grejer får inte kosta mycket för då kallas det Ormolja och ordet ska helt tryckas ner i halsen på den som köpt något som en del då anser vara ormolja. Och det är det som jag inte tycker om, det är inte okej helt enkelt att kissa på andra efter deras val.
Du får väl komma till Stockholm och till Östermalm och se vad för bilar som står på gatorna där. Hur kan det vara logiskt att ingen stans i hela Sverige finns det så mycket dyra stadsjeepar per invånare som på Östermalm, behöver man en bil som kan ta sig fram i svår terräng där
Varför inte nöja sig med en rejäl kombi ifrån något tyskt märke
Nu vet jag var det beror på, finns två möjligheter och det är krocksäkerheten eller att man vill visa att man har gott pengar. Men bryr jag mig om det, svar nej. Har man gott om pengar så får man köpa vilken bil man vill, men när det kommer till Hifi folk så är det helt plötsligt inte okej att ha kablar som kostar för det är ormolja. Sedan att ägaren till kablarna tycker att de låter bättre än en billig kabel kan man inte acceptera, varför

Jag tycker tex att många dyra viner inte smakar ett dugg bättre än många som inte kostar mycket, men inte kallar jag de dyra vinerna för ormolja bara för det. Och säger att de bara blir lurade osv.
Nu ska vi ta lite blindtester jag gjort på folk som har en bestämd uppfattning om saker:
Pröva att blindtesta viner så ska du se att du kommer gå på så många nitar som du aldrig skulle tro i förväg. Har testat själv för en massa år sedan när en arbetskamrat talade om vilka viner han drack och det är ultra svårt då jag utsatte honom för en blindtest då han inte tyckte om billiga viner. Han blev lite sur efter den testen, men det gick över.
Likadant när jag träffade min sambo och hennes barn bara kunde dricka röd mjölk, de andra smakade dåligt. Och eftersom jag är uppvuxen på en bondgård vet jag exakt hur olika sorters mjölk ska smaka eftersom vi drack det som fanns i mjölktanken så jag vet vad som är i lättmjölk, mellanmjölk och standardmjölk. Om man tar direkt ur tanken när den stora vispen är igång så mjölken är blandad och ställer in det i kylskåpet över natten så har man ett tjocktäcke överst i mjölkspannet på morgon som kallas grädde. Tar man bort det så har man äkta mjölk!
Och det liknar mest mellanmjölk.
Så jag tog ett paket rödmjölk en dag som precis öppnats och hällde ut mjölken och tvättade mjölkpaketet ordentligt med vatten för att sedan hälla i mellanmjölk. Och vid middagen så hällde de upp sin mjölk och drack den stolt som vanligt för de hade ju uppfattningen att den röda mjölken var den äkta mjölken och det hade jag fått hört ett antal gånger. Så efter middagen så frågade jag, hur smakade mjölken idag då.
God som vanligt var svaret. Är ni säkra på det frågade jag? Ja de var de. Men hur är det möjligt att den är god, ni har ju nu suttit och hällt i er nästan en liter mellanmjölk. Är du blind eller, det är ju ett rött paket, något i den stilen var svaret. Och då talade jag om vad jag gjort, och det blev helt tyst. Så nu ungar vet ni hur riktig mjölk smakar, för den röda är det en skvätt grädde i. Och ni drack utan att märka skillnaden. Sedan efter det så var det aldrig mer några diskussioner om mjölken men jag pikades ibland då båda ungarna är sådana att de ska ha rätt. Men de fick dricka sina röda mjölk i fortsättningen men nu var det aldrig några glada miner och kommentarer oj vad den här mjölken är god. För egen del så kan du ställa upp tre glas mjölk och jag får dricka ur alla och sedan kan jag tala om vad det är i de olika glasen, men jag har ju druckit äkta mjölk direkt ur tanken sedan jag var barn.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2021/03/07 22:33:12
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/03/07 :  22:45:04  Show Profile Send Dato a Private Message  Reply
Kablar , viktigt att de är lätta att jobba med och att de klämmer åt på rätt sätt tex RCA kablar . Utseende varför inte . Man kan alltid klä om dem, om man känner för det .
Lite OT , köpte banankontakter för ett tag sedan . De var skräp . Inte ljudmässigt utan för att jag skruvade sönder dem. De tålde inte ett skit. Så även om man nu inte tror på skillnad i ljud så då finns det annat att tänka på med kablar och kontakter .

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/03/07 :  22:50:32  Show Profile Send Dato a Private Message  Reply
Intressant med mjölken FBK. Jag kan gissa på vad du kommer få för kommentarer angående det.

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2021/03/08 :  00:52:50  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Inga problem alls. Jag ställer upp på en test när som helst och kommer klara det. Det är plätt lätt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2021/03/08 :  01:13:27  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Kablar , viktigt att de är lätta att jobba med och att de klämmer åt på rätt sätt tex RCA kablar . Utseende varför inte . Man kan alltid klä om dem, om man känner för det .
Lite OT , köpte banankontakter för ett tag sedan . De var skräp . Inte ljudmässigt utan för att jag skruvade sönder dem. De tålde inte ett skit. Så även om man nu inte tror på skillnad i ljud så då finns det annat att tänka på med kablar och kontakter .

RCA kablar är svåra. Särskilt om man köper billiga. Jag vet perfekta som sitter precis lagom hårt, men de är inte billiga.
410,00 kr/4-pack
Men det finns två andra alternativ som är mycket bra. Supran sitter med en bra känsla och MGT har ju chucklåsning och då sitter ju kabeln fast lite mer om man vill
https://www.hifikit.se/komponenter/kontakter/rca-6.html Supra RCA-6
https://www.hifikit.se/komponenter/kontakter/mgt-rca.html Acoustic MGT RCA
OBS: Tänk också på hur grov kabel ni ska använda. Supras ta tex, max 6mm.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2021/03/08 :  08:24:41  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det är självklart upp till var och en att köpa ormolja. Det är självklart så, att lyssningsupplevelsen är lyssnarens egen, och hur var och en blir salig, är upp till vederbörande själv.

Men, den som är ute efter en kompetent terrängbil och köper en Volvo-SUV eller en Porsche Cayenne, har inte lyckats kombinera sitt transportbehov med sunt förnuft och förmåga att göra tekniska bedömningar (tycker jag). Kanske blir köparen nöjd ändå. Säljaren blir det definitivt.

Det är inte helt god ton, att ifrågasätta någons val av bil och, tydligen, inte heller val av kablar. Vilket är ganska märkligt... När det gäller förstärkare och högtalare exempelvis, finns stor kunskap om och stort intresse för de tekniska specarna och olika problem som ska övervinnas för att skapa fint ljud. Kablar, däremot, tillåts existera på ett andligt plan, där det inte finns utrymme för mätningar och tekniska specar eller kritisk granskning. Det är lite mysko med den attityden, men rätt charmigt på sitt sätt.

Edited by - lampuradio on 2021/03/08 08:25:44
Go to Top of Page

hifikg
Member

134 Posts

Posted - 2021/03/08 :  10:09:32  Show Profile  Visit hifikg's Homepage Send hifikg a Private Message  Reply
När Hifi&Musik rapporterar om hur stora skillnader i ljud de uppnår genom att byta ut RJ45 kablar blir man närmast mörkrädd. Jag har inte ens en sådan i min ljudanläggning. Hjälp!

Sitter nöjd. Faktiskt.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2021/03/08 :  10:36:02  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
När Hifi&Musik alltid skriver att en ny modell av tex ett par högtalare alltid låter bättre än den tidigare modellen i serien ska man inte alltid tro på det heller, har jag märkt. Inte bättre, men annorlunda. Vet att det finns märken som blivit sura efter att fått en dålig test och därefter slutat att annonsera i tidningen, så man får läsa mellan raderna och det är något man lär sig första när man läst tidningen i många år så man vet hur olika skribenter uttrycker sig i olika frågor. Dem som bara läser ibland och tror på det de läser, borde slopa läsningen totalt och lyssna själva i butik, det ger mer pålitlig info. Hade en kompis som gick på den minan en gång och köpte en högtalare som blivit hyllad, men han var inte nöjd med ljudet utan bad om hjälp som han fick. Och när jag sade till honom att köp de där högtalarna så undrade han hur jag kunde veta att de var så bra för de har ju inte testats någonstans så blev svaret, mina egna öron. Och han blev helt paff över hur bra de lät jämfört emot test vinnarna. Men allt detta är nybörjarmisstag som de flesta som läser detta förstår.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2021/03/08 :  11:07:17  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Det märks det är kvinnodagen idag. En briljant nivå. Jisses.
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/03/08 :  12:38:21  Show Profile Send Dato a Private Message  Reply
quote:

Hifi&Musik ....slutat att annonsera i tidningen,


Där slår du nog huvudet på spiken , tror jag.

Har H&M Testat Topping?? Om inte varför månne?

Varför testar inte H&M Biltemas högtalarkablar tex? Jag tycker , för övrigt, att de är kanon. Mycket prisvärda.

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2021/03/08 :  13:11:18  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Det normala är att importörer/agenter förser Hifi & Musik med testobjekt. Redaktionen åker t.ex. inte till Biltema för att köpa en signalkabel eller köper förstärkare via Ebay/Amazon för testning.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2021/03/08 :  13:36:40  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Är det något som jag skrivit Håkan64 som stör?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2021/03/08 :  13:37:36  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Det normala är att importörer/agenter förser Hifi & Musik med testobjekt. Redaktionen åker t.ex. inte till Biltema för att köpa en signalkabel eller köper förstärkare via Ebay/Amazon för testning.

Exakt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/03/08 :  14:05:17  Show Profile Send Dato a Private Message  Reply
quote:


Det normala är att importörer/agenter förser Hifi & Musik med testobjekt. Redaktionen åker t.ex. inte till Biltema för att köpa en signalkabel eller köper förstärkare via Ebay/Amazon för testning.


Trist .

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2021/03/08 :  14:07:29  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Så har det alltid varit. Ska man hitta andra bra grejer så får man titta på olika forum helt enkelt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

hifikg
Member

134 Posts

Posted - 2021/03/08 :  16:50:31  Show Profile  Visit hifikg's Homepage Send hifikg a Private Message  Reply
Vem lyckas nå upp till en kvinnas nivå här menar du?
(försökte citera, men f-n vet hur man gör)
Inte skulle någon kvinna av kvinna född köpa en strömkabel för 50.000
De där gökarna har nog 0% kvinnliga kunder.

Sitter nöjd. Faktiskt.

Edited by - hifikg on 2021/03/08 16:51:46
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2021/03/10 :  19:18:28  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Ang begreppet "ormolja":

En verkligt grundläggande metod vid varje utredning (av en händelse, företeelse, fenomen, etc, etc), är att börja med frågan "varför?".

Varför klarar inte min Nissan Micra/Toyota Prius/Seat Leon/whatever att komma fram till torpet genom 50 cm snö? Troligen för att de är för låga och inte är avsedda för den typen av transporter på något vis alls.

Varför ger inte mina pyttesmå datorhögtalare en bröstkorgsvibrerande bas? Troligen för att de inte kan överföra tillräcklig rörelseeneri till luften för att generera de ljudvågor som krävs.

Varför blir det skillnad i ljudet när jag byter anslutningskablar mellan förförstärkaren och slutsteget? Troligen för att kablarna jag skiftade in har en annan typ av karakteristik vad avser belastningen på signalkällan.

Varför har kablar olika belastningskaraktäristik på signalkällan? Därför att de presenterar olika elektriska egenskaper för utgången på sigalkällan.

Varför analyseras och presenteras inte kablagets elektriska egenskaper på ett begripligt sätt för saluförda artiklar? Troligen är det inte bra för försäljningen att börja tala om klassiska elektriska värden, som induktans, kapacitans och resistans, eftersom kunderna kunde få för sig att jämföra med andra kabeltyper, som kan visa liknande värden fast till ett annat (lägre) pris.

Men köparen är ju kung och säljaren är tjänaren; vem vill lura kungen? Svaret är: Alla - så länge det inte avslöjas.

Edited by - lampuradio on 2021/03/10 19:20:28
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2021/03/10 :  22:30:52  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Jag kan inte riktigt se meningen med att försöka övertyga de som hör skillnad att det bara är inbillning och ett psykologiskt fenomen. Om man inte hör skillnad, so what, man kan sitta nöjd med att man klarar sig billigare undan. Men att försöka utbilda och upplysa den som hör skillnad att han har inbillat sig är ganska onödigt.
Jag har inget intresse av att fylla mitt liv med att smaka och jämföra dyra viner, men inte påstår jag att de som vill inbillar sig om smakerna och att de bör återgå till att välja massaviner. Däremot tvivlar jag inte det minsta på att man kan lära sig viner och smaker med idogt arbete. Jag kan se upp till någon som har ägnat sig liv åt att lära sig denna konst.
Jag medger att allting kan inverka på lyssningsintryck och att det kan vara svårt att reda ut vad som påverkar vad. Men inte påstår jag att generellt någonting är endast inbillning. Visst kan det finnas ett mått av utomstående faktorer som påverkar, men i all galenskap finns ofta en gnutta ren sanning. Och denna gnutta sanning ser jag som en stor bravad, att hitta något kanske gömt. Otroliga saker kan visa sig vara sanna.
Det finns så mycket helt otroligt i världen som har upptäckts vara sanning, och man måste vara medveten om att det vi vet i dag och tycker är sanning inte behöver vara det om hundra år. Människan är fantastisk, men så är också andra levande organismer.
Go to Top of Page

hifikg
Member

134 Posts

Posted - 2021/03/10 :  22:35:32  Show Profile  Visit hifikg's Homepage Send hifikg a Private Message  Reply
Kanske för att man blir beklämd av att läsa att H&M hyllar en RJ45 kabel för 49.500 och hävdar att en reguljär nätverkskabel är direkt förstörande för musiken. Vojne.

"Gratiskabeln låter så förfärligt dåligt att det borde vara förbjudet att använda den i en ljudanläggning. Ljudet är fullkomligt grumligt och saknar upplösning i hela frekvensregistret likväl som att den inte förmår att bidra med någon som helst musikalitet till ljudet"

Det sista kan jag hålla med om och det lär ingen annan kabel heller göra. Låter det musikaliskt så beror det på... nä jag skriver det inte, ni får gissa!

Edit: Citatet kommer från Hifi & Musik nr 11, 2018

Sitter nöjd. Faktiskt.

Edited by - hifikg on 2021/03/10 22:36:27
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2021/03/11 :  07:29:17  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag är tacksam över andras empati med min plånbok och tar gärna tips på kablage som låter likadant, till en bråkdel av pengen. Men om "du" inte hör skillnad på en lampsladd, en EKK och en Nordost Odin så finns det få anledningar för dig att öppna käften. Lika lite som jag skulle kunna tillföra de som svettas i köket på Sveriges Mästerkock...

Det finns de som kan bedöma en maträtt efter receptet, själv föredrar jag att smaka vilket ger mig fördelen av näringsintaget och mättnadskänsla också.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

hifikg
Member

134 Posts

Posted - 2021/03/11 :  07:50:21  Show Profile  Visit hifikg's Homepage Send hifikg a Private Message  Reply
Jag har sett många trolleritrick, ja t o m uppträtt som trollkarl själv i min grönaste ungdom, men hittills aldrig träffat någon som plockat sin favoritkabel nio gånger av tio (ganska lätt om det finns skillnader) i ett blindtest. Har du?

Edit: Förbehållet om hela och tillräckligt långa kablar gäller. Och att blindtestet går rätt till. Jag skulle själv kunna "höra" om en magisk kristall flyttats en centimeter, eller inte, blint - om testet görs a la Truxa :)

Sitter nöjd. Faktiskt.

Edited by - hifikg on 2021/03/11 07:53:51
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000