Author |
Topic |
|
Wheels
Semester på egen begäran
821 Posts |
Posted - 2020/06/12 : 22:19:03
|
Nu är jag sen på bollen. Vad har ni kommit fram till? Nej? |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2020/06/13 : 09:57:02
|
Vad avser du med "bättre"? Det kanske blir enklare att svara om du förklarar det. |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2020/06/13 : 10:38:32
|
Precis, vad är "bättre"? Att ljudet matchar ditt rum, smak, och ger dig en större upplevelse än den du eventuellt hade om du medverkade vid inspelningstillfället? För egen del är det sällan eller aldrig jag upplever ljudet som "bättre" vid live-events än jag gör i soffan hemma med min föredragna ljudbild, nivå och låtval. |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2020/06/13 : 12:30:28
|
Jo
Hemma kan man avnjuta musiken i favoritfotöljen med ett glas vin eller något annat godis. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2020/06/13 : 17:57:53
|
Ja. Gamla inspelningar av exvis Caruso som spelas upp utan tonkurvekorrektion låter inte kul (eller kanske "kul", men inte som Caruso lät...). Med en avspelning med tonkurvekorrektion, som kompenserar för graververkets och taltrattens färgning, låter det troligen mer som Caruso, dvs bättre än inspelningen är egentligen (om man spelar upp den rakt av, liksom).
Nej. Information som inte finns i en inspelning kan inte tillföras vid uppspelningen. Man kan säkert processa ljuddata och på nåt sätt få det att låta som den förlorade informationen finns där, men då är det inte samma inspelning längre, dvs ljudet är artificiellt framställt.
Mina 25 öre... |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2020/06/14 : 11:27:17
|
Där är jag beredd att hålla med Lampurradio. Det som inte finns med från början man man inte stoppa dit senare. Visst kan man med en massa processer få bort skrap, knaster och massa "tjosanhejsan" som dåtidens inspelningsteknik förde med sig, men sedan är det en fråga vad jag vill ha. Vill jag ha en processad Caruso eller vill jag ha originalet? På den frågan har jag inget svar.
Jag tänker lite på bild/film, där det på TV visas andra världskriget i färg. Man har digitalt lagt till färg på gamla svartvita filmer, vilket ger en hel del extra. Men samtidigt är ju filmens innehåll som är det väsentliga och färgen gör ju bara tittandet mer intressant. För ljud funkar det ju inte riktigt så. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2020/06/14 : 15:03:17
|
Med mycket dynamisk komprimering så låter det bättre. 50 miljoner ljudtekniker och producenter kan inte ha fel. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2020/06/14 : 18:28:35
|
Jag måste hålla med Björn-Ola och lampuradio. Med de rätta verktygen kan man oftast förbättra en gammal eller bristfällig inspelning.Jag har skrivit om detta under flera år här och på andra forum och sagt att man kan bearbeta en inspelning från 50-talet så att den låter nästan som om den var gjord i förra veckan. Jag har faktiskt personligen utvecklat min teknik i 40år med olika typer av EQ flerbandskompressorer och expandrar. Analoga och senare digitala brusreduceringar Från Digidesign/Cedar. Olika gamla schellackskivor ska spelas av med en lämpligt slipad nål som man måste prova sig fram till innan man kan spela öve materialet och därefter börjar filtreringen och brusreduceringen av materialet. Jag vet exempel på hur man i USA fört över gamla inspelningar från 30-talet. Man har lyckats få fram frekvenser på upp till 15KHz innan det ännu fanns High Fidelity. I USA kastade man aldrig några fadermatriser och därför så kunde man pressa nya vinylskivor vilket var en stor fördel. Här i Sverige gjorde man sig av med matriserna och då måste man leta efter väl bibehållna schellackskivor. Men avslutningsvis kan man säga att frekvenser som inte finns på en inspelning kan inte återställas. Däremot så kan man förstärka frekvenser som är mycket svaga men ändå viktiga. |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2020/06/14 : 19:58:29
|
quote: Med mycket dynamisk komprimering så låter det bättre. 50 miljoner ljudtekniker och producenter kan inte ha fel.
I mer extrema fall kan ljudet kraftigt förbättras om man trycker på knappen märkt "Mute". |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2020/06/14 : 20:06:24
|
quote: Jag måste hålla med Björn-Ola och lampuradio. Med de rätta verktygen kan man oftast förbättra en gammal eller bristfällig inspelning.Jag har skrivit om detta under flera år här och på andra forum och sagt att man kan bearbeta en inspelning från 50-talet så att den låter nästan som om den var gjord i förra veckan.
Visst finns det mycket i gamla välgjorda inspelningar om det går att hämta materialet från originalet eller mycket nära det, om den som gör det är kompetent och tillåts att faktiskt göra något vettigt, men jag tror snarare att Björn-Ola var ironisk och syftade på "loudness war". |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Wheels
Semester på egen begäran
821 Posts |
Posted - 2020/06/17 : 14:58:13
|
Fast det vi tycker låter bättre nu är det inte bara färgat ljud av våran anläggning? |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2020/06/17 : 17:09:04
|
quote: quote: Med mycket dynamisk komprimering så låter det bättre. 50 miljoner ljudtekniker och producenter kan inte ha fel.
I mer extrema fall kan ljudet kraftigt förbättras om man trycker på knappen märkt "Mute".
Mitt i prick
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2020/06/17 : 17:41:55
|
Frågan blir väl närmast lite hypotetisk, med tanke på hur öppet den är ställd. Den kan ju också spåra ur till att bli "Hurdå, 'låter bra'?" och sen är det mer en diskussion om vad man gillar att lyssna på.
Rent tekniskt håller jag fast vid min tidigare kommentar. Nåt som är inspelat med en speciell frekvenskurva måste spelas av med en "motsatt" frekvenskurva för att ge originalljudet (dvs det ljud man en gång spelade in) rättvisa. Gäller även RIAA-korrektion, ju. Exemplet med Caruso tog jag ifrån en LP jag hittat med gamla rullar man spelat av och kört signalen genom ett filter som kompenserar för egenheterna i originalets tratt och graverdosa. Låter rätt bra, men inget som inte finns i inspelningen från början har lagts till.
Men det resonemanget blir ju bara relevant om man så att säga har ett "originalljud" att hänvisa till. Moderna inspelningar av den typ som innebär att man jobbar med rent elektroniskt skapade signaler, blir ju rätt ointressanta att diskutera här, eftersom de är "skapade inom systemet", dvs det är inte uppfångat faktiskt ljud man spelar in.
När man väl sitter där med sitt medium och ska spela upp det, så låter det väl så bra som ens anläggning och dess inställningar medger. Vissa gillar skarp diskant, andra inte, typ. |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2020/06/18 : 01:22:39
|
Min erfarenhet är att även väljudande färgning/distorsion bidrar till en "sameness" som irriterar pga att alla fonogram låter lite lika. Nä, jag tycker att anläggningen ska vara neutral och att inspelningen ska stå för känslan. |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2020/06/18 : 14:48:32
|
Hur vet du vad som är inspelat? Hur mycket information som finns lagrat av violinens tonansats?
Elektronisk fyrkantsvåg eller brusnivå, ja men det är lättare o ganska enkelt. Men frågan är lite klurigt ställd. Så jag ställer den tillbaka hur vet du vad du spelat in o sen spelar upp? |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2020/06/19 : 15:00:03
|
Det finns flera sätt att säkra en anläggnings huvudsakliga neutralitet, men man får vara bredd på att bristfälliga inspelningar kan låta ganska tekniska och tråkiga. Jag tror att, en medvetet och på ett talangfullt sätt utvald, färgande anläggning kan få en större del av musiken mer njutbar. Jag tror också det är ganska personligt vad som föredras. |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
Edited by - AndersP on 2020/06/19 15:02:09 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2020/06/27 : 13:41:13
|
Jag håller med om att roligt och korrekt inte nödvändigtvis är samma sak. Vi är kungar över våra egna musikanläggningar och vi bestämmer själva hur vi vill att det ska låta. Låt inte någon annan bestämma. Vi behöver inte försvara våra anläggningars ljudkaraktär eller prestanda. Är det roligt att lyssna så är vi rätt ute. Är det inte roligt att lyssna så är det fel, punkt, slut. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2020/06/27 : 13:59:16
|
Jag skulle vilja säga att en inspelning kan låta bättre en verkligheten. Den stora skillnaden är att vid ett live framförande så överväger det visuella. Därför anser jag att t.ex. en kontra bas ska om möjligt kännas i kroppen vilket det aldrig gör i verkligheten som det kan göra på skiva. |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2020/06/27 : 16:54:06
|
Frågeställningen är ju lite diffus. Men om man gör en dum inspelning, så kommer det att låta dumt. Möjligheterna att "rätta till" det hela är ju beroende på vad som är misslyckat. Om vokalisten är helt överröstad av kompgitarren för att man satt miken fel, är det ju inte helt lätt att göra inspelningen "bättre", men om det handlar om mixning kan man kanske mixa om det hela. Om det låter bättre hemma än på plats vid en konsert, så kan det ju bero på vad man fick för plats... |
|
|
|
Topic |
|