HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Åldrande e-lyter?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2020/05/12 :  05:45:29  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Man läser ju ibland att livslängden på vissa e-lyter är ca 1000timmar.
Någon som fått byta e-lyter i sina byggen pga ålders själ?
Det betyder ju att man får byta e-lyter lika ofta som man byter vissa rör....

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2020/05/12 :  08:10:23  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
På min tid på (militär) Saab så åldrade vi komponenter. Genom en höjning av temepraturen med 10 grader så dublerades åldringen (halverade åldringstiden). Temeratur/livslängdskurvan är mao exponentiell.

Så om du använder en e-lyt specad för användning upp till 105 grader, i just denna max-temeratur, så blir dess livslängd relativt kort.
Å andra sidan. Om du använder samma e-lyt i 20 grader, så är den extremt mycket längre.
Omgivningstemperatur har en STOR påverkan på en e-lyts livslängd

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2020/05/12 08:19:25
Go to Top of Page

iMac
Member

473 Posts

Posted - 2020/05/12 :  09:20:44  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
https://www.illinoiscapacitor.com/tech-center/life-calculators.aspx

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2020/05/12 :  14:00:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Om du använder samma e-lyt i 20 grader, så är den extremt mycket längre.
Hehehe, ambient för lyssnaren och elektroniken är ju tack och lov inte samma sak. Tänk om du hade haft samma temperatur i sweetspot som du har där elektrolyterna sitter i dina apparater... då hade du fått vara själv i bastun!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2020/05/12 :  22:39:41  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
Livslängden du läser i databladet är angiven vid maximal temperatur och maximal rippelström samtidigt, detta är för det mesta långt ifrån förhållandena i vanliga stereoapparater som är mycket svalare och rippelströmmen är mycket lägre än den maximala. Det som brukar hända om man matar in de förhållanden som gäller i en cd spelare i kondensatortillverkarnas livslängdsverktyg är att man får en ganska godtycklig jättelång livslängd som egentligen inte säger så mycket.

I själva verket kommer livslängden att bestämmas av det allmänna åldrandet och kvaliteten på kondensatorn vilket inte låter sig förutbestämmas så lätt.

Några saker jag observerat genom åren är att små elektrolyter med låg arbetsspänning klarar sig sämre än stora kondensatorer med högre arbetsspänning. Elektrolyter från tiden före 1970 var nästan alla kassa redan för 15 år sedan, många 70tals apparater verkar ha fullt fungerande elektrolyter än i dag. det verkar som kvaliteten på elektrolyter höjdes betydligt på 70-talet, det var ju också den tid då masstillverkningen verkligen tog fart.

Ända sedan "capacitor plague" härjade mellan 1999-2007 då massor med kondensatorer med felaktig elektrolyt producerades har somliga snöat in totalt på elektrolyter och att alla måste bytas till det subjektivt upplevda bästa märket, alla andra är kass.

Vi har också en hel hög med mindre seriösa tillverkare från Kina som säljer superbilliga anonyma kondensatorer med tveksam kvalitet som sedan sätts i billiga produkter där man snålat in till max på dimensioneringen och då får man inte så lång livslängd.

Kolla min tråd i vinyldelen där jag bytte kondensatorer i en linn axis, de minsta kondensatorerna var mest kass...igen.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2020/05/13 :  10:21:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Elektrolyter från tiden före 1970 var nästan alla kassa redan för 15 år sedan, många 70tals apparater verkar ha fullt fungerande elektrolyter än i dag. det verkar som kvaliteten på elektrolyter höjdes betydligt på 70-talet, det var ju också den tid då masstillverkningen verkligen tog fart.


Vi har lite olika erfarenheter. Men, nu har jag inte meckat rör-elektronik utan enbart grus-baserat so far.

- 60-70-talet, samtliga jag varit i kontakt med har varit ut-torkade med rippel och dålig funktion som symptom.
- 70-80-talet, Radiella, ofta läckage som torkat på benen, nästan alltid svullna. Axiella, ofta uttorkade men fungerande.
- 80-90-talet, ungefär som 70-80-talet dock färre som är bevisat dåliga men luktar nästan alltid "läckande elektrolyt" när apparaterna blir varma.
- 90-00-talet, för nya för mig - de har jag inte jobbat med än.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000